I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Video] Critical - Alla har en gräns

Svensk Hiphop - Audio & Video

Manager

2013-04-02 20:01

[Video] Critical - Alla har en gräns

2013 Basementality Pictures
Motion Graphics: http://theworkofcastor.com
Foto: Critical, Oliver Henriquez, Avand Berwari Mayi & Knut O. Snap

Rapparen Claes Trofobik är aktuell med videon "Ingen kan stoppa mig" just nu.
http://www.youtube.com/watch?v=mTeLSssfnPw

2013-04-02 20:18
Ganska överdriven video men skön låt!
If you go platinum it's got nothing to do with luck, it just means a million people are stupid as fuck.
Rappare

2013-04-03 16:52
Producent

2013-04-03 20:00
Skön låt men videon vetefan
Give my regards to King Tut, asshole

2013-04-03 22:04
Videon är omogen. Vuxna män liksom. *suck*
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rappare

2013-04-03 22:19
Jag skulle vilja veta mer exakt vad budskapet i denna videon är. Försöker du berätta för oss att det finns dumma poliser som inte gör sitt jobb?

Ingen tvekan om att det finns det. Det märkliga är dock att du samtidigt framställer dig som en jävla idiot. Om du nu har varit med om böter, rättegångar samt fotboja så kan det bero på att du bryter mot lagen. Polisen har nämligen en tendens att gripa folk som gör det. Om du nu vill att polisen ska lämna dig ifred så kommer ett tips här: prova att inte graffa på en tunnelbanestation. Det kan verka sjukt men det fungerar.

Berätta för mig, Critical. Jag är ung och dum.

Det var jag som la BMX-cykel-raden.

2013-04-03 22:32
Critical har fan tappat det

There ain't no dick like the one I've got
Moderator

2013-04-04 00:19
HAHAHA, alltså, va? Satt och skrattade genom hela videon, är det här seriöst?
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?

2013-04-04 08:49
Ingen tvekan om att det finns det. Det märkliga är dock att du samtidigt framställer dig som en jävla idiot. Om du nu har varit med om böter, rättegångar samt fotboja så kan det bero på att du bryter mot lagen. Polisen har nämligen en tendens att gripa folk som gör det. Om du nu vill att polisen ska lämna dig ifred så kommer ett tips här: prova att inte graffa på en tunnelbanestation. Det kan verka sjukt men det fungerar.

+1
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Manager

2013-04-04 10:33
Det folk missar när de tittar på videon är att polisen i videon oprovocerat stoppar bilen och är otrevlig från första början. Det är något som händer många av oss i tid och otid, och det är både frustrerande och obehagligt. Jag har velat göra liknande saker mot vissa poliser efter de fått mig att känna mig liten och maktlös, med en kass attityd som de enbart vågar ha pga sin bricka. Om någon behandlar dig illa och du inte kan göra något åt saken utan att få digra konsekvenser så börjar det lätt koka och ett hat föds.

Critical har gjort en sketch innan sin musikvideo som illustrerar den här frustrationen och vad många av oss någon gång har velat göra i liknande situationer. Han har alltså valt att vädra sin vanmakt och frustration genom konst, alltså hittepå och teater.

Redline!

2013-04-04 10:48
Tråkigt med folk som inte kan förstå budskapet i videon. Tycker att man lyckats illustrera den där frustrerade känslan helt klockrent. Konstnärligt gillar jag detta väldigt mycket.

Bra jobb Crit och Staxx!
Alexander "Wizzie Dee" Wallace
[email protected]
www.wizziedee.com
Moderator

2013-04-04 10:49
Dr.Octagon skrev:
Det folk missar när de tittar på videon är att polisen i videon oprovocerat stoppar bilen och är otrevlig från första början. Det är något som händer många av oss i tid och otid, och det är både frustrerande och obehagligt. Jag har velat göra liknande saker mot vissa poliser efter de fått mig att känna mig liten och maktlös, med en kass attityd som de enbart vågar ha pga sin bricka. Om någon behandlar dig illa och du inte kan göra något åt saken utan att få digra konsekvenser så börjar det lätt koka och ett hat föds.

Critical har gjort en sketch innan sin musikvideo som illustrerar den här frustrationen och vad många av oss någon gång har velat göra i liknande situationer. Han har alltså valt att vädra sin vanmakt och frustration genom konst, alltså hittepå och teater.

Word.

Dessutom är det hip hop att hata snutar så jag fattar inte vad folk gnäller i.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Manager

2013-04-04 11:01
KaptenKrok: Jag har säkert inte alla mina prepositioner på plats, men man fattar budskapet.

Till viss del har du ändå rätt, trots din sarkastiska ton.
Redline!

2013-04-04 11:04
Vad som framstår i videon är att det inte är okej för poliser att bete sig som idioter, men att det är okej när dom beter sig som det. "Om du slänger en spade på mig, så slänger jag sand på dig". Inget fel på att uttrycka ilska, men man kan också välja att vara the bigger man och höja sig över polisers beteende.
Manager

2013-04-04 11:07
Man kan även välja att gå ut och skjuta poliser. Jag förstår inte ditt argument, om det ens är tänkt att vara ett.
Redline!

2013-04-04 11:12
Mitt argument är att 5-åringar ger tillbaka med samma medicin och säger att "de va han som började". När man är en vuxen man så kan man önska att dessa hade förmågan att tänka lite längre. Tydligen så är det inte så.
Manager

2013-04-04 11:15
Tror du att det som händer i videon är på riktigt?

De ger inte tillbaka med samma medicin, de illustrerar bara hur det kan gå till om man gör det. Det är en distinkt skillnad.
Redline!

2013-04-04 11:23
Nej, det hoppas jag verkligen inte :P

Skitsamma. Jag förstår att du tycker det är ett uttryck för konst, men jag tycker bara det är barnsligt.
Producent

2013-04-04 11:26
Men för att man ska sympatisera med (den dramatiserade) hämndaktionen krävs ju att man förstår att det handlar om nån sorts orättvisa eller systematiserat förtryck. Vi hade säkert köpt det om det varit en svart man som blivit stannad i usa (där vi lärt oss att såna orättvisor existerar), kanske hade vi köpt det om det var nån invandrare i nån svensk förort. Men i det här fallet så är det critical som säger "fuck igen" och jag kan inte alls sympatisera med det. Visst jag åker inte så jätteofta bil, men inte är det väl ett problem att polisen stannar en hela tiden för att man är en vit ung kille?
Moderator

2013-04-04 12:37
Dr.Octagon skrev:
KaptenKrok: Jag har säkert inte alla mina prepositioner på plats, men man fattar budskapet.

Till viss del har du ändå rätt, trots din sarkastiska ton.

Och jag håller med om ditt budskap. Jag håller lite grann med mitt eget uttalande också.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2013-04-04 17:59
"budskap" :D

riktigt fjantig video och låt.

2013-04-04 18:49
sebbe blivit någon refrängs kille nu?
Rappare

2013-04-04 19:38
Men ni sitter fan och gungar huvudet till NWA/Westside Connection/S.C.C mfl.

Vilket jävla hyckleri det finns bland folk.
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"

2013-04-04 20:07
HAHA så jävla bra video :D

2013-04-04 22:30

trrrr-trrr-trrrr get down mafugga!
www.twitter.com/kurtcodein holllaaa
Manager

2013-04-05 08:51
men inte är det väl ett problem att polisen stannar en hela tiden för att man är en vit ung kille?

Jag har blivit stoppad av snuten helt random många gånger genom livet. De går efter kläderna och tatueringar etc. på oss vita. Fast ok, jag är uppväxt i en stökig förort, där blir alla stoppade typ hela tiden. Men jag har blivit stoppad och fittad med flera gånger i stan också.

I andra städer än Stockholm har jag aldrig blivit fuckad med dock.

Och jag håller med om ditt budskap. Jag håller lite grann med mitt eget uttalande också

Jag tror dig inte. Man jag har konstaterat att jag inte tror på nåt du skriver.
Redline!

2013-04-05 09:38
Jag vet att många hatar på Critical, även jag med nån gång. Men han gör det jävligt bra med de resurserna han har att tillgå, det hade lika gärna kunnat vara motsatsen och ännu värre.

Anyway, fet video, gött att svensk hiphop börjar skapa ännu mer debatt i dessa dagar i och med Maktskiftet även.
Puzzle Productions / puzzleprod.com
soundcloud.com/iloice

2013-04-05 09:52
Kan ni vara snälla och ta bort mitt foto från er status på facebook, vilket länkar till denna diskussionen. Respekt för folks bilder? Nope.
Producent

2013-04-05 10:23
sincedayone P23

Men ni sitter fan och gungar huvudet till NWA/Westside Connection/S.C.C mfl.

Vilket jävla hyckleri det finns bland folk.

Du kan väl inte på allvar mena att det är samma sak? Du vill jämföra situationen i Sverige 2013 med Los Angeles runt 1990?

2013-04-05 10:57
Octagon

Jag har blivit stoppad av snuten helt random många gånger genom livet. De går efter kläderna och tatueringar etc. på oss vita. Fast ok, jag är uppväxt i en stökig förort, där blir alla stoppade typ hela tiden. Men jag har blivit stoppad och fittad med flera gånger i stan också.

Så vad du menar är alltså att du har varit mammas lilla gosse, som gick till skolan varje dag för att sedan komma direkt hem, göra dina läxor och sedan gå till sängs klockan nio? Poliser har aldrig någonsin haft en anledning till att misstänka dig för att hålla på med saker som du inte borde göra?
Manager

2013-04-05 13:24
Det påstår jag inte, men det har nästan konsekvent varit när de inte haft en anledning att stoppa mig som de gjort det.

Jag blir inte arg på polisen om de tar mig när jag gör nåt olagligt, då blir jag arg på mig själv. Men om de tar mig och jävlas (ibland extra mycket när de inte hittar nåt på mig) bara för att jag promenerar på gatan så blir jag arg på polisen.
Redline!

2013-04-05 13:36
videon är skitfet ju!

kurtrussel situationen är absolut inte densamma, men situationen i sverige 2013 är inte direkt hållbar för det. allt är inte helt svartvitt mannen. sverige håller på spåra ur och det är bra att folk visar det!

2013-04-05 13:54
mm, kalla polis för "horungar", uppror! whiggers är en väldigt utsatt grupp i dagens Sverige!

2013-04-05 14:20
svanspelle skrev:
mm, kalla polis för "horungar", uppror! whiggers är en väldigt utsatt grupp i dagens Sverige!

att använda det uttrycket "whiggers" i detta sammanhanget betyder att din bild av mörkhyade är att de är kriminella, sjukaste jag läst - här på whoa iallafall

och till er som skriver om diskriminering, detta handlar inte om det, inte någonstans har jag hävdat det eller antytt det, det handlar inte om oss utan om en jargong och attityd som genomsyrar poliskåren... inte hos den som blir drabbad/påverkad av det.
det kommer en längre förklaring till både detta och videon i sig längre fram.

men ni kanske kan hålla nivån på diskussionen över den på rasistiska sidor?

2013-04-05 14:20
Dr.Octagon skrev:
Det påstår jag inte, men det har nästan konsekvent varit när de inte haft en anledning att stoppa mig som de gjort det.

Jag blir inte arg på polisen om de tar mig när jag gör nåt olagligt, då blir jag arg på mig själv. Men om de tar mig och jävlas (ibland extra mycket när de inte hittar nåt på mig) bara för att jag promenerar på gatan så blir jag arg på polisen.

Så om dom har tagit dig förut när du höll på med olagligheter, har dom då inga anledningar för att misstänka dig igen även om dom tar dig och du inte hållit på med det vid just det tillfället?

Sen kan man också välja att se det på ett annat sätt. Om en polis genomsöker mig så är det för att dom har sina anledningar. Dom kanske letar efter någon med ett visst signalement som går runt och bär på en pistol som kan vara anledningen till att din kompis lille-brorsa blir skjuten eftersom han hamnat i fel sällskap. Eller så kanske dom letar efter någon som säljer tunga droger till 11-åringar, som totalt fuckar upp dessa barnens liv. Man behöver inte utgå att polisens genomsökningar är personligt riktade mot en ( även om det kan vara så i de fallen då man faktiskt håller på med olagliga saker ), och man behöver inte heller utgå ifrån att det dom gör är av ondo. Man kan välja att se på det annorlunda, och då behöver man inte bli så upprörd i heller.

Sen säger jag inte att poliser hade kunnat jobba på att bli trevligare, men vem på denna planeten behöver inte det?
Manager

2013-04-05 14:55
Critical

Jag tycker det är en riktigt skön video, det är en rolig idé. Visst kommer det alltid reta några men sånt är livet. Hur som helst, du är duktig med filmbiten samt grafiken som är gjord för videon är riktigt bra. Riktigt bra gjort!
Rapparen Claes Trofobik är aktuell med videon "Ingen kan stoppa mig" just nu.
http://www.youtube.com/watch?v=mTeLSssfnPw
Rappare

2013-04-05 16:18
Critical fuck hatarna, Sjukt tung låt, och grym video!
Hata eller älska det är ditt val...
Moderator

2013-04-05 16:37
Dr.Octagon skrev:

Jag tror dig inte. Man jag har konstaterat att jag inte tror på nåt du skriver.

Nu går jag lite ot men va?

2013-04-05 18:01
stoppa en bilist vs mordhota och bränna en polisbil....jag låser in den som mordhotar. kanske till och med belönar med en lavette.

och ja, det är mordhot att underpistolhot kräva att någon lägger sig.

man kan sprida samma budskap utanför sandlådan.
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-04-05 18:16
En grej jag har tänkt på angående klädstilen (inte alltså att snuten tar en för att dom känner igen en, vilket också är förståeligt precis som SofiaBayo säger)

Om inte polisen skulle gå på hiphopklädstil osv. så vad fan har ni tänkt dom ska gå efter? iaf där jag kommer från så klär sig en väldigt stor del av dom som åker fast för t.ex. cannabisinnehav i hiphopstil/rastafärger osv.. tycker själv att lagarna är skit men det är ju inte det som det är frågan om nu..

har en vän som är arab men inte fan blir han förbannad när han blir kollad extra noga vid flygfält, man fattar ju att dom måste ha nåt att gå på?

eller tänker jag helt fel, vad har jag missat?

2013-04-05 18:19
har en vän som är arab men inte fan blir han förbannad när han blir kollad extra noga vid flygfält

skrämmande att man finner sig i det med tanke på att dom flesta "terroristhandlingar" sker från högergrupper...

borde inte alla i tajta jeans bli stoppade oftare då...?

-Mark Twain

2013-04-05 18:28
Blweria skrev:
har en vän som är arab men inte fan blir han förbannad när han blir kollad extra noga vid flygfält

skrämmande att man finner sig i det med tanke på att dom flesta "terroristhandlingar" sker från högergrupper...

borde inte alla i tajta jeans bli stoppade oftare då...?

om så är fallet och om tajta jeans är ett kännetecken för dessa högerterrorister så ja varför inte?

Ett annat exempel, om snuten stannade personer HELT på random, alltså gamla tanter lika ofta som hiphoppare så skulle väl antalet som åker fast för cannabis sjunka = polisen har gjort ett dåligt jobb? (att lagarna är skit har alltså inte med saken att göra)

Kan vara att jag har missat nån viktig point, är inte så insatt i hela grejen men tycker bara det verkar så självklart att dom måste ha NÅT att gå på..

2013-04-05 20:09
agche

du diggar reva också?

-Mark Twain

2013-04-05 20:34
Blweria skrev:
agche

du diggar reva också?

nä.. bra point..
Rappare

2013-04-05 21:08
Du kan väl inte på allvar mena att det är samma sak? Du vill jämföra situationen i Sverige 2013 med Los Angeles runt 1990?

Snuthat som snuthat.
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"

2013-04-05 23:29
"Alla i orten hatar nazister men vi älskar Arklöv!"
www.twitter.com/rossandeross

2013-04-06 09:32
Skrämmande att se denna tilltro till polisens metoder som finns i denna tråd.

Även om en person tidigare sålt heroin till 11åringar finns det ingen anledning (eller laglig grund) för polisen att stanna och visitera personen när de ser den. De måste ha en konkret misstanke om brott. Och där räknas inte in att personen tidigare begått brott.

Att sedan polisen gör detta ändå (och det främst drabbar människor med så kallat ickesvenskt utseende och folk i förorten, även om de inte har en tidigare brottshistorik) är skrämmande.
Att polisen missbrukar sin makt och dömmer folk på förhand pga hudfärg är ingen nyhet och borde vara något som alla känner till.
Ett väldigt tydligt exempel på hur långt detta har gått är just hur polisen agerar i samband med REVA.

Det är inte heller konstigt att ett hat mot polisen växer hos de som trakaseras. Och detta växande polis förak (som lätt utväcklas till förakt för samhället) är ett riktigt allvarligt problem.

2013-04-06 10:12
Fiyah P30

Vad jag skrev är att det alltid finns en anledning till att poliser visiterar, dom kanske letar efter en person med ett visst signalement. Om polisen dessutom har en misstanke om brott, eftersom de träffar på någon som varit kriminell förut och tycker personen beter sig skumt, så har de rätt att kolla upp personen. I många fall är det ju faktiskt så att människor faller tillbaka till kriminalitet igen. Om man dock har rent mjöl i påsen så borde inte det vara ett problem. Då kan man vara trevlig och den större mannen, och ge poliser anledningar att tro att man faktiskt har rett upp sitt liv.

Det handlar inte om blind tilltro. Det handlar om att jag inte tänker börja hata poliser bara för att 90 procent av alla hiphop-snubbar gör det, för jag har aldrig stött på en polis som gett mig anledning att tycka illa om dem. Kan ju också vara så att det är eftersom jag inte riktar en massa hat mot dem och dessutom inte gör nått kriminellt, och då har dom ingen anledning att vara otrevliga mot mig. Eller så är det för att jag har bambi-ögon :P

2013-04-06 10:16
Jag bara älskar att läsa om folk som aldrig blivit illa behandlade av poliser. Då, plötsligt så existerar det inte. Det finns inte tills man själv har blivit drabbad. Ni fattar inte att i andras ögon, som faktiskt har blivit illa behandlade så ser ni så sjukt blåögda ut.

Man behöver inte vara gangster eller ens småkriminell för att de ska hitta en anledning. För mig har det räckt med att åka med polaren som är invandrare i en ganska risig bil.

2013-04-06 10:17
Det mest sorgliga är dock att den här videon har fått så mycket hype, när jag tycker att tex Max Peezays nya video ( där dom intervjuar en politiskt organisation som faktiskt vill förbättra samhället på ett konstruktivt sätt ) förtjänar dubbelt så mycket mer hype än denna. Max Peezays videon har fått två kommentarer på whoa. För mig är det bara ett tecken på att folk fullständigt skiter i att vilja förbättra samhället, dom vill bara ha mer anledningar att kunna hata och beklaga sig.
Manager

2013-04-06 11:02
Sofia:

Så om dom har tagit dig förut när du höll på med olagligheter, har dom då inga anledningar för att misstänka dig igen även om dom tar dig och du inte hållit på med det vid just det tillfället?

Om de känner igen mig, visst. Men jag har aldrig träffat på samma polis två ggr.

Sen kan man också välja att se det på ett annat sätt. Om en polis genomsöker mig så är det för att dom har sina anledningar. Dom kanske letar efter någon med ett visst signalement som går runt och bär på en pistol som kan vara anledningen till att din kompis lille-brorsa blir skjuten eftersom han hamnat i fel sällskap. Eller så kanske dom letar efter någon som säljer tunga droger till 11-åringar, som totalt fuckar upp dessa barnens liv. Man behöver inte utgå att polisens genomsökningar är personligt riktade mot en ( även om det kan vara så i de fallen då man faktiskt håller på med olagliga saker ), och man behöver inte heller utgå ifrån att det dom gör är av ondo. Man kan välja att se på det annorlunda, och då behöver man inte bli så upprörd i heller.

Dumheter. Många gånger har de varit riktade. Sitt i din fantasivärld och tro saker och tyck det är töntigt att folk gör såna här videos, du kommer ändå aldrig fatta.
Redline!