I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Guldgruvan] Chilly & Leafy - Unda Dawg Entourage (2002)

Svensk Hiphop - Audio & Video

   
Redaktionschef

2012-02-12 19:20

[Guldgruvan] Chilly & Leafy - Unda Dawg Entourage (2002)

Man kan diskutera om denna ska ligga i svensk hiphop eller reggae & dancehall, men skivan och artisterna har hiphopkopplingar så det känns relevant. Dessutom ett fett album som fler borde upptäcka.



Från Whoa-bloggen:

Chilly & Leafy slog igenom som duo på 90-talet med singeln Tuff tripp, men några år innan hade Leafy eller Leafnuts redan solodebuterat på Breakin’ Bread. Kända hos den stora folkmassan blev de kanske i den här fantastiska teliareklamen där en äldre man undrar vad “grymt flow” egentligen betyder.

Så här skrev dagensskiva.coms Patrik Hamberg då Unda Dawg Entourage släpptes: “Med kärlek, glädje, en liten nypa humor och allvar visar de med största tydlighet vilka som sitter överst på tronen.”

De flesta beatsen på skivan är producerade av Chilly & Leafy själva men vi hittar också Embee och legenden Gordon Cyrus bakom produktionerna. Dessutom bjuder plattan på vokalinsater från bland annat Looptroop och Papa Dee.

Den 1:a mars blir Leafy/Leafnuts aktuell igen med ett nytt album, där två singlar i form av War Monger och Beautiful redan finns ute. Vi ställde tre snabba frågor till honom inför releasen av detta guldkorn här i Guldgruvan. Svaren hittar ni här nedanför.


GÅ IN PÅ WHOA-BLOGGEN HÄR FÖR ATT LADDA HEM CHILLY & LEAFY - UNDA DAWG ENTOURAGE

Vad känner du när du lyssnar på Unda Dawg Entourage-skivan idag 9 år senare?
- När jag lyssnar på skivan tänker jag på gamla dagar och hur annorlunda allting var då.

Vad gör du och Chilly idag?
- Chilly har sitt eget företag och har slutat med musiken. Jag skall snart släppa ett nytt internationellt album som heter Esoteric.

Vilken skiva skulle du helst se i kategorin Guldgruvan på Whoa?
- The Latin Kings första album eller vad som helst med Daddy Boastin, Addis Black Widdow, Ayo and Sons of Soul.

Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!