I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[CD] Du kallar det underground, vi kallar det underbart @ Spanonline.se

Svensk Hiphop - Audio & Video

   

2008-01-31 16:28

[CD] Du kallar det underground, vi kallar det underbart @ Spanonline.se

HÄR! är en länk till recensionen, som gav 3/5 i betyg.


Lokalpatriotismen lyser starkt på denna samling underground hiphop med anknytning till Västerås. Ett kul initiativ som stolt visar upp vilken bredd den finns inom genren. Det slår mig att gemene man i staden säkert inte tänker på det men som exil-Västeråsare får jag ofta höra hur mycket bra hiphop som kommer från 021-området.

Av alla tretton artister är det bara Kenta, Afrodisiak och Osten af Mozzarella som jag känner till sedan tidigare. Nya bekantskaper är bland annat Ajevs, Miran, Vandalisin Artform, OB-one, AKEM och Mind Kaos.

Merparten av texterna framförs på svenska, något jag uppskattar eftersom budskapen kommer fram utan att det känns krystat.
Till exempel Staden som jag reppar, Kentas charmiga hyllningslåt, hade varit omöjlig att göra lika trovärdig på engelska. Jag diggar dessutom Közas vassa agiterande i sin sell-out-kritiska låt Svensk hiphop.

Det här är en bra introduktion till svensk hiphop i allmänhet men framför allt är det ett kvitto på att musikformen har ett starkt fäste i Västerås.

Anderas Nyström

www.kulturbutiken.com