I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[CD] Ken - Äntligen hemma @ justdet.se

Svensk Hiphop - Audio & Video

   
Manager

2007-11-22 11:02

[CD] Ken - Äntligen hemma @ justdet.se

Det var många år sedan en skiva från Ken skapade så stort mediapådrag som Äntligen hemma har gjort. När Peter och jag intervjuade Ken inför månadens profil så förklarade han att det var ett medvetet val att involvera mediabevakningen. Han säger sig själv vara så pass nöjd med släppet att han tycker att skivan förtjänar att upptäckas av många fler än hans hängivna fanbase.Jag har därför valt att recensera hela Äntligen hemma låt för låt, så jag verkligen kan syna den i sömmarna och avgöra om den verkligen är så bra som Ken själv tycker.

Jag vaknar upp
Skivan börjar med en klassiker, en idé som många innan har använt sig av. Som titeln avslöjar så handlar första låten om att Ken vaknar upp. Fast till skillnad från det konventionella ”vakna-upp”-temat så har Ken lagt till ett aber. Något är konstigt, men exakt vad förklaras aldrig.
Det intressanta är dock inte innehållet i texten, utan känslan man får när man hör den. Jag vet inte om det är Kens variation på röstläget, Tommy Tee’s småmysko beat eller att man inte får det konstiga förklarat för sig. Men man får en orolig och nästan stressad upplevelse av introt. Det är ingen negativ sak, utan bevisar bara att Ken vet hur man levererar en känsla.

Sthlm city
Det finns många sätt att salutera sin hemstad. Ken väljer att krydda sitt ode till Stockholm med vemod och reflekterar över hur hårt det faktiskt kan vara att leva i huvudstaden. Och med tanke på att Ken spenderat stora delar av sitt liv förpassad till de mörkare kvarteren och ruttnaste platserna man kan hitta i stan så har han valt helt rätt perspektiv till låten.
”Jag älskar min stad /
men ibland så vill den kväva mig”.

Äntligen hemma
Titelspåret är en summering av den tid Ken varit en offentlig person, med andra ord sedan han släppte ”Vägen tillbaka” år 1999. Över Sam-E:s pianobaserade beat adresserar Ken ryktena som följt honom under karriären och förklarar med egna ord hur allt egentligen gått till. Han fastställer att en stor del av tiden varit tung och problemfylld, men som titeln avslöjar så är den delen av livet avklarad och att han nu äntligen kommit hem (läs "tagit sig upp ur skiten").

Ta det lugnt
Skryt och oneliners över det hittills tredje beatet signerat Tommy Tee på plattan. Både beatet och refrängen är riktiga headnodders och verserna sitter där de ska även om innehållet inte är något extra ordinärt. En diss till Fattaru slinker in (fast jag tror att det mer är en lavett till en större del av svensk hiphop än bara Fattaru, och att de fyra råkade hamna i siktet den här gången). Även på Ta det lugnt (och några till spår) finner man ett par rader där Ken förklarar sina tidigare felsteg á la Äntligen hemma-stil, vilket i min mening blir överflödigt. Äntligen hemma fyller sitt syfte.


läs fortsättningen på http://www.justdet.se/rece/035.htm

Redline!