I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Nål & Vinyl EP av Mr Cool

Svensk Hiphop - Audio & Video

2006-10-26 22:17

Nål & Vinyl EP av Mr Cool

Solo EP med Mr Cool. Mr Cool tröttnade på all dålig musik och ville göra bra musik. Därför skapades denna EP. Alla låtarna inspelade i Säkerhetsministeriet Studios mellan maj-okt 06. Alla beats producerade, mixade och mastrade av Färska Prinzen. Straight emceeing. Brooklyn Style!

http://keffatliv.ath.cx/index.php?page=disko&album=23

Ointresserad av alla.
Sångare

2006-10-27 01:16
Jävligt grymt. Sveriges tekniskt sett bästa rappare. Haha som du säger detta är straight out spittin'. Inga låtar gjorda för Evelina, 15,  att sätta på på förfesten.
Välproddat av Prinzen också.
"Jag har tyvärr en tendens att impulsköpa marsvin".
Carin Götblad - länspolismästare för polismyndigheten i Stockholms län

2006-10-27 12:53

mycket mycket mycket bra.

Ointresserad av alla.

2006-10-27 14:46

Fresh!!

Högt liv

2006-10-28 20:36
"Hejdå" är sjukt bra........ och nål & Vinyl.
Ointresserad av alla.

2006-10-29 14:33
sjukt sköna rader, gillar speciellt cigg och gud
" I don´t whrite nothing down so i will keep it short and sweet. You are wek, you are out of control and you become a imprisonment for your self and very body else" - Paulie Walnuts om chris drogproblem

2006-10-29 15:04
jävligt bra ep Mr Cool är en riktig svärmorsdröm
prinzen gjorde ett bra jobb bakom spakarna
mmm precis...

2006-10-29 15:13
Fett pinsamt dåligt. ÄR det bara kompis-propps här eller?

2006-10-29 15:21
PrinsMio P20 varför skulle det vara kompis props för:S
mmm precis...

2006-10-29 15:24
Troligvist det bästa som hänt svensk hiphop, jag tror MR Cool kommer bli nästa stjärnskott på den svenska hiphop himlen. Brooklyn Staiilj
---------------------------------------- --- ------------
Detta behöver inte vara sant (men mest troligt)

2006-10-29 15:31
För jag tyckr det är överdrivet propps i propotion till han skills. Det låter som antingen ironi eller kompispropss.

2006-10-29 15:46
Jag kan förstå vad du menar PrinsMio, men du har fel. Jag tycker iofs bättre om keffat och cool när dom gör mer koncept eller temalåtar än när det är ordlekar och punches. Men faktum är att dom gör den enda hiphop på svenska som är värd att lyssna på just nu.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2006-10-29 15:49
jag har aldrig förstått hypen kring keffat liv-klicken... beatsen är bra ibland... men det är ju knappast som att dom är speciellt bra på att rappa... man får en känsla av att deras fanbase är typer som lika gärna skulle kunna pumpa onkel konkel på fullt allvar...
What would macgyver do?
Sångare

2006-10-29 17:44
Pilsner och Prinsmio, ni har rätt till era åsikter men jag kan med stor säkerhet säga att dom beror på att ni inte lyssnat igenom Keffat Liv-klicken ordentligt. Helt ärligt. "Kompisprops" är bland det sjukaste jag hört. Hade KL haft 10% av den kompisprops här på whoa som vilken average joe-rappare som helst så hade varenda tråd haft 200 inlägg.
Jag känner ingen i KL, jag bor dessutom väldigt långt ifrån Malmö. Ändå kan jag säga att det är Sveriges bästa hiphopakt utan att tänka till två gånger. Och jag lyssnar nästan uteslutande på svensk hiphop.

Tips; lyssna igenom exempelvis Live på Gondolen-plattan eller Dubbel Trubbel EPn, båda finns under musik på hemsidan, eller DVS kommande skivsläpp som kommer bli the bomb, så tror jag att ni kan bilda er en mer rättvis uppfattning.

8)

2006-10-29 20:19
Den går varv efter varv här. Jävligt bra.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-10-30 10:17
"jag har aldrig förstått hypen kring keffat liv-klicken... "

Du kanske inte är smart nog.
Ointresserad av alla.

2006-10-31 02:51
s-oteric...
jag har lyssnat igenom alla de plattor du räknade upp... fö. så påstår inte jag att det bara är kompisprops... vill få sagt att deras fanbase e jävlit fet i relation till deras skillz...
face it... dom kan ha en å annan rolig rad här å där... men ingen av dom kan få nånting vettigt sagt med en vers what so ever... på sin höjd är flowet slätstruket, varken bra eller dåligt... om folk däremot skulle påstå att som diggar dom för att dom tilltalas av deras koncept och approach till musiken så visst, det kan jag köpa...
men att du säger att keffat-liv är bäst i sverige känns ungefär lika seriöst som att höra random fjortis påstå att ken är bäst i världen...

simme_k...
ok...
What would macgyver do?

2006-10-31 05:32
jomen det är ju så jävla bra.. ändå så vill jag verkligen inte lyssna färdigt på en ända låt.

det är väl lite små intressant att lyssna lite på nån låt, men ngt bra? nae, det tvivlar jag på... bästa inom svenk hiphop? nae, det tvivlar jag på.

utvidga.
- yes
Sångare

2006-10-31 06:16
Alltså först och främst så är musik ingen tävling, utan var och en får ha en egen åsikt. Med det som utgångspunkt för mitt inlägg:
Keffat Livs storhet är att när man hör deras musik så ser man inte en mc i ett mickbås som står och anstränger sig för att sätta sina rader framför sig. Det är så avslappnat men ändå så överlägset övriga svenska hiphopscenen (eller är det kanske just för att det är så avslappnat plus att det vilar en ironisk skugga över hela konceptet som gör att det blir så mycket bättre?).
Det är inga "känsliga" skitlåtar eller skryt om att röka fet eller måste-sätta-en-stavelse-varje-takt-för-då-har-man-bra-"flow".

Ni får gärna argumentera för en svensk hiphopmusiker med mer talang än Prinzen. Skulle vara extremt intressant.

2006-10-31 06:54

är detta ett skämt eller? varför hyllas detta från höger o vänster? medelbra som bäst.

svenska hiphopmusiker med mer talang? masse. embee. flyphonic, breakmecanix. räcker väl för att övertala dig om du någonsin lyssnat på nåt annat än sånt som släppt i Audioforumet här på whoa.

Rhetoric
1. the art of speaking or writing effectively
2. skill in the effective use of speech
Sångare

2006-10-31 07:07
Jag sa argumentera. Inte droppa namn på dina vänner.

2006-10-31 07:15
du har aldrig hört talas om dom producenterna eller? jag känner inga av dom.

behövs inte argumenteras... bara att lyssna i 10 sekunder och sen så vet man.
Rhetoric
Sångare

2006-10-31 07:21
Okej, producenter alltså. Jag syftar mer till att Prinzen är ett allsidigt musikaliskt geni. Rappare, proddare, whatever. Det lär finnas bättre producenter i landet, då Prinzen inte är särskilt gammal i gamet. 3 år tror jag.
 Jag har antagligen hört dom men aldrig hört namnen innan då jag finner det mesta förutom KL inom svensk hiphop relativt outhärdligt (det finns ett fåtal undantag). Droppa lite myspace-länkar då.

2006-10-31 07:27

visste inte att prinzen va samma snubbe som mister cool.

mer begåvad som rappare o producent? ken.

ingen idé att diskutera musik med någon som enbart tankar sin musik från frizon.

Rhetoric
Sångare

2006-10-31 07:33
Nej han är inte samma snubbe. KL-kollektivet består utav 4 personer varav Prinzen är mannen att föredra såväl framför som bakom spakarna.
 Och varför sänker du dig själv till att tillämpa fattiga utnötta "förolämpningar"? Varför så känslig, whoaskalle?

2006-10-31 07:36

för jag tycker prinzen är bäst men jag vill inte erkänna det.

Rhetoric
Sångare

2006-10-31 07:37
Nu var du hiphop.
Sångare

2006-10-31 07:41
Ken? Ja du, han är ok. Bland det första man hörde inom svensk hiphop (ja, jag skiter fullständigt i om du lyssnade på svensk hiphop 1937), och han håller stilen än idag.
Men att jämföra honom med Prinzen? Min vän, det vore att jämföra ett tetrapack Rehbensoppen med en flaska Romanée Conti for fawks sake. Jag är helt ärlig. Det vore inte rättvist.
Sångare

2006-10-31 07:47
PelleV... halleluja. Bra post.

Men haha vad sysslar jag med, orka övertyga folk. Tycker ni det är skit så får ni tycka det. Men försök ha ett öppet sinne, för ni missar något.
 God morgon.

2006-10-31 07:53
jag om någon har öppet sinne. jag lyssnar på allt som är bra musik oavsett genre eller rykte. bara så ni vet... jag hatar inte av någon annan anledning än att jag inte tycker om det jag hör.
Rhetoric

2006-10-31 08:28
S-oteric...
Det är så avslappnat men ändå så överlägset övriga svenska hiphopscenen (eller är det kanske just för att det är så avslappnat plus att det vilar en ironisk skugga över hela konceptet som gör att det blir så mycket bättre?).
Det är inga "känsliga" skitlåtar eller skryt om att röka fet eller måste-sätta-en-stavelse-varje-takt-för-då-har-man-bra-"flow".

ok... jag fattar... du gillar konceptet... du gillar deras ironi, du gillar deras val av teman osv... men ingen av dom sakerna har det minsta att göra med skillz... det du säger är att en rappare som är ironisk i sin rap är bra på att rappa, medans en rappare som har en annan approach till saker å ting är dålig... det du snackar om är att dom faller dig i smaken... ett exempel: om jag skulle älska markoolios musik så skulle jag ändå aldrig påstå att han är bra på att rappa...
What would macgyver do?

2006-10-31 10:20
Finns en anledning varför prinzen har skivkontrakt och varför folk (inklusive mig) går runt med deras T-shirt osv.

Sen att det är den mest intellektuella hiphopen som finns i sverige är ganska klart för mig... Sen är det klart att man inte ska lyssna på dom om man mer gillar det vanliga röka på tugget.

Dom lyckas tilltala båda sisor, både fjortisnördarna som tycker det är tufft med ord som hora och oss betydligt äldre som uppskattar deras sublima samhällskritik.

Om vi ska tala om teknik så har iallafall inte jag hört någon som är betydligt mycket bättre, och då har jag lyssnat på både svensk och amerikansk hiphop sedan innan jag var liten unge.

Ointresserad av alla.

2006-10-31 14:11
Jepp, jo.

Tycker iofs att deras två senaste ep´s är bland de sämsta de gjort. Inte lika träffsäkra, inte lika smarta inte lika roliga. För mycket punches, för lite teman. Och helt ärligt, den där hyper är inte så mycket att hänga i julgranen. Känns som dom går lite på tomgång.

2006-10-31 15:15
Ja dundermannen, de har ju bara kommit ut med "ta din fajja", "pass på hall", "live på gondolen" och "The Dubbel EP" plus ett antal EPs och enstaka singelsläpp under de senaste två åren, så ja, de går verkligen på tomgång. Plus att DVS nya platta verkar klar, bara att den inte kommit i affärer ännu.

Förstår att dom lackar på kräsna jävlar som dig. tänk efter.
Ointresserad av alla.
Sångare

2006-10-31 16:52
Pilsner. Se PelleV:s inlägg. Det funkar som svar för mig med.

Sen en annan liten sidnotering. Det som jag, och andra, sitter och framhåller som bäst i Sverige är alltså inte nödvändigtvis det som länkas i första inlägget i tråden. Det får anses vara en bra produktion, en trevlig orgie i ordlekar och punchlines från Mr Cools sida (vilket han är jävligt bra på), men inget som går till historien som något av klickens bättre släpp.

2006-10-31 19:35
Försvara keffat liv med näbbar och klor. Ni är roliga men fåniga. Med "går lite på tomgång" menar jag förstås att det känns som kvantitet fått gå före kvalitet, inte att dom släppt för lite. Jag är inte ute efter några catchy refränger, när jag sitter där med min ljumma folköl. Jag vill bara höra bättre saker än "om jag orkade att battla hade professor p slutat - för han hade inte ens vunnit mot mig om han hade mutat publiken". Och nej, jag följer inte deras diskussioner. Vilken är sketchen med Armann du tänker på föresten?

2006-10-31 21:53
dundermannen, var tacksam, har du betalt för någonting, har någon tvingat dig att lyssna på deras musik har någon bett dig om din åsikt?
  -"men vi lever i ett fritt land där jag kan säga vad jag vill och ha åsi..." ."HÅLL KÄFTEN!"

Klart att inte allt håller samma höga klass, men dom har en jävligt hör lägstanivå.

Den genomsnittlige seriösa rapparen släpper ett album vart annat år, ett som innehåller ca 14 spår(högst).

Räkna från "ta din fajja" till detta släpp(dvs ungefär en två-årsperiod). Av dom ca 60 låtar(räknat i underkant) som släppts kan du säkerligen hitta 14 som slår vilken somhelst annan svensk hiphopskiva som släppts under den tiden.

Men du hade hellre sett att dom bara släppte dom 14 absolut bästa från alla dessa projekt och skrotat allting annat?

01. Precis vad du vill
02. Han drömde om blått
03. Tomas Ledin
04. Förlåt för igår
05. Tillbaks till hall
06. Aina span
07. Inte bög
08. Det här måste vi göra om II
09. Ha det bra
10. En Underbar dag
11. Micksheck
12. Till Mitt fru
13. Kär i din mamma
14. Varning

Det hade blivit en grym skiva, men lyckligtvis kan jag ju lägga låtarna i en spellista på datorn eller bränna ut dom i denna följden på en skiva, om jag så önskar.
Men jag är ändå glad att jag fått höra alla andra låtar, även om dessa 14 är de 14 bästa enligt mig.
"samlade tankar 2005 hade kännts fel att ha på något av de 14 platserna ovan, men jag är glad att den finns och den e perfekt att lyssna på när man är på det humöret.

Näl & Vinyl EPn känns som en liten tillbakagång till rötterna för cool, han körde ganska brutalt och rakt på sak och med sammanhang på The DubbelEP men här är han tillbaks till sitt "ordbajsande", som han förövrigt är övedrivet grym på och har gjort till en egen liten konstform, enligt mig och många andra.

Jag är iallafall tacksam för att dom släpper mycket, extra tacksam när dom släpper något riktigt genomarbetet(Ta Din Fajja, Passa på hall, live på gondolen och dubbelEP) men bugar och bockar för de små bagateller som lyser upp en helg, en annars tråkig bilresa eller en sjukdag från jobbet.

100 grejer med 10 bra är bättre än 8 grejer med 8 bra, enkel mattematik som någon sa. (hade det kostat pengar hade det givetvis varit en annan sak, då hade man som konsument kunnat förvänta sig genomarbetade saker) Men KL & co har inte för vana att släppa fyllesessions och mixtapes för 120 kr som t ex saarvi.

Tack KL & co.
Ointresserad av alla.

2006-11-01 00:30
Ni är tokiga båda två. Jag har tidigare i tråden sagt "faktum är att dom gör den enda hiphop på svenska som är värd att lyssna på just nu". Men när jag säger att jag tycker deras två senaste ep´s är sämre än det mesta de gjort så blir ni helt galna. Festligt långt inlägg föresten Simme. Jag håller med dig, det är trevligt att de släpper låtar, även om de inte är lika bra som deras bästa. Men du, och dom, får leva med att jag säger det, det här forumet är ju trots allt till för att diskutera.

2006-11-01 07:35
pellev... esoteric...
Vad jag hört genom freestyles så är åtminstonde 2 av dom jävligt duktiga freestylare. Det kanske du klassar som "skillz"?
ok, om det stämmer så visst... då har dom freestyleskillz...

även om en del kanske är mer förälskade i stilen än själva rappen.
My point...

Så som artist kan du fan inte säga att han är skill-lös.
Näe, å det har jag heller inte gjort...

jag skiter fullständigt i vilken stil dom kör... jag stör mig inte på deras rap det minsta... det e skoj att folk kör annorlunda grejjer... jag blir bara förundrad över hur en så uppenbart medelmåttig grupp kan ha så mycket fans... och dessutom har fans som påstår att dom är sveriges bästa grupp...
What would macgyver do?

2006-11-01 08:50
För att dom är orginella och nytänkande.
Ointresserad av alla.

2006-11-01 13:30

dålit.

2006-11-01 14:54

Förstår inte varför det är förundrande att dom har många fans. Det finns nog en anledning. Nu har jag nog hört denna EPn 20ggr och det blir fortfarande bättre och bättre. Så förbannat rolig dessutom, skrattar högt åt Tjena Tjena.

Tycker nog också att Keffat livs grejor är det bästa just nu. Mr Cool är kanske inte tightast och har bäst flyt men texterna och och sättet han säger det på är fetttt!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-11-01 16:44

detta är skiten!!

2006-11-01 18:03
Ya Diiig!?
www.myspace.com/maxxxcady

2006-11-02 15:08
Anti P1

Håller med.
Ointresserad av alla.

2006-11-06 07:03
Det är så avslappnat men ändå så överlägset övriga svenska hiphopscenen

Va? Vilken scen jämför du med? Fronda, Peaches, Markoolio och Pingu eller? Lyssna på lite mer musik från sverige än "jag är en tönt som spelar counterstrike" så kommer du skämmas över att propsa sån här skit.
I aint got to breakdance, I aint got to freestyle just to prove I'm hiphop, I'm a grown ass man!
I aint got to write graff, Im allowed to like cash, who you think youre talkin to? I'm a grown ass man!

2006-11-06 12:19
RadiophonicOddity P21

Ja, du kan ju förväxla detta med markoolio-musik om du vill, visar hur mycket du förstår.

Det sopm är skönt med mr Cool är att han hela tiden rör sig mellan att vara en dum, förståndshandikappad unge och ett Geni.
Så precis när man tror man vet var man har honom och vet exakt precis vad han kommer att säga i nästa låt så överraskar han.

ex: låt tre på EP:n är bara en massa punchlines, jävligt bra dom flesta och skitmånga klassiker, härliga rim.

"Du ser gudagåvan knulla din brud på festen
Och jag har praktiskt taget faktiskt slagit din brud på käften"

Sen i nästa låt inleder han med samma stuk, sen helt plötsligt kommer
"Jag myntade uttrycket att mynta ett uttryck och sa jag har myntat ett uttryck men ingen fattade"

Jaja, du begriper kanske inte, men det är det som alla gillar, att han är oförutsägbar, är sveriges bästa textförfattare och att han totalt skiter i det.

Men gillar du folk som rappar om att röka på, softa och chilla så gör du det, för mycket annan svensk hiphop finns inte...

Du kan ju berätta för mig vilken musik du själv gillar.

PS: Markoolio är iallafall en coolare rappare än petter, Ken, fjärde världen osv... inte lika nördig liksom, han är nog tillochmed rent tekniskt bättre än ken också.
Men han gör hiphop för barn och inte för vuxna som Mr Cool, Kanske där problemet ligger, du är inte tillräckligt insatt för att förstå det underliggande geniala i mr cools texter.
Ointresserad av alla.

2006-11-06 13:12
Fan vilken ice musik, diggade alla låtar på ep:n, har aldrig hört mister cool innan, han var asskön!
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2006-11-06 14:53
 Simme_K P24

Varför drar du upp Petter, Ken och Fjärde Världen?
Du vet att det existerar en scen förutom "ey brushan-ish, ja röker fet med knatch" och den här skiten. Geni? snälla.

I aint got to breakdance, I aint got to freestyle just to prove I'm hiphop, I'm a grown ass man!
I aint got to write graff, Im allowed to like cash, who you think youre talkin to? I'm a grown ass man!

2006-11-06 16:59
RadiophonicOddity P21

Jag vet.
Du verkar inte vilja svara på frågan, vilken hiphop du lyssnar på.

Klart man kan diskutera huruvida mr cool är ett geni eller inte, jag anser att hans textförfattasnde är genialt i vart fall.
Ointresserad av alla.

2006-11-06 17:18
Riktigt fet, har gillat honom sen dag ett.