I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Recension: Nadamas-Ingemer Mixtape

Svensk Hiphop - Audio & Video

   

2006-09-24 22:08

Recension: Nadamas-Ingemer Mixtape

Från början bestod gruppen Nadamas av medlemmarna Criss och Digguh D. Efter en tid började den sistnämnda medlemmen spela in lite material med S.O.S (Söder Om Söder) medlemmen Phlaco som snabbt blev en tredje medlem i gruppen. Idag är Criss inte lika aktiv i gruppen, så idag består gruppen officiellt av medlemmarna Digguh D och Phlaco. Tillsammans har dom nu släppt skivan "Ingemar Mixtape". Nadamas har tidigare medverkat på låtar med bland annat Fjärde Världen, Sam-E och Fu Dogg som alla är några av medlemmarna i kollektivet Special Blend. Gruppen har även synts på låtar tillsammans med Kalle Kath, Heli, Alibi, T.R och Sebbe. På senare tid dom han även arbetat en del med Alpis och TieHit (även medlem i Special Blend) som alla kommer ifrån Vantör i Stockholm.

Ända sedan jag hörde Digguh D första gången på en utav Helis låtar ("Ja Ja" som fanns med på hennes debutalbum "Öronknark") så har hans röst och flow på svenska imponerat och det är än idag ett utav de bättre och mest intressanta jag har fått chansen att ta del av både som lyssnare och skribent. Tyvärr så har jag fram tills idag inte hunnit få en lika omfattande bild av Phlaco som artist. Det är först på detta mixtape som jag nu börjar få en uppfattning om honom. När man sätter sig ner för att lyssna på den här skivan så får han och Digguh D det att låta så enkelt. Deras musik är rak och enkel och det är lätt att ta till sig texterna och en del utav refrängerna sätter sig i huvudet redan efter första lyssningen. En utav dessa refränger är "Ingen chans" där titeln egentligen inte säger så mycket om själva låten till en början, men redan efter första meningen i låten så har Nadamas tillsammans med gästerna Emilush och Caustic lyckats förmedla sitt budskap med denna låt. Här stampar dom in i rummet och säger rakt upp och ner vad dom tycker om den svenska polismyndigheten och dess sätt att behandla folket i samhället. Låten är även ett utav de spår som påminner mig om att detta är ett mixtape, och inte ett album. Beatet fungerar bra i sammanhanget, men både det och framförandet av texterna skulle kunna bli snäppet bättre om man gav låten lite mer tid i studion. Ett spår som låter betydligt mer genomarbetat är "Nadacash" där Kalle Kath och Heli gästar. Tillsammans med Nadamas så berättar dom om vad som krävs de dagar då man inte har några cash på fickan. Några andra gäster som dyker upp på mixtapet är Tom och Matte från Fjärde Världen som här delar på sig och medverkar på varsitt spår. Den förstnämnda hittar vi på "Vid min sida" där han nu lägger sitt nya alias Max Peezay åt sidan en kort stund för att påminna oss hur magiskt det kan låta även när han inte har sitt nya elektroniska sound bakom sig. Matte som i sin tur har producerat större delen av skivan tillsammans med Abiel under namnet First Heat gästar på låten "Fast d e svårt". Nu var det ett tag sen man hörde denna artist lägga några rader på svenska men med tanke hur tajt han får det att låta på den här låten så finns det inga tvivel om att han fortfarande har det som krävs. Nu framgår det inte i låtlistan vem som sjunger refrängen i denna låt, men om jag skulle gis

djsilenceblog.blogspot.com // www.dj-silence.com //