I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Recension: Paragon-Nästan Berömd

Svensk Hiphop - Audio & Video

   

2006-09-19 06:47

Recension: Paragon-Nästan Berömd

När jag nu sitter och lyssnar på Paragons nya mixtape "Nästan berömd" så kommer jag i underfund med att detta blir den fjärde skivan i ordningen som jag recenserar med Paragon. Kommer även på mig själv med att detta blir första gången som jag skriver om en och samma artist så många gånger.

Har det varit värt att lägga denna tid på att lyssna, studera och samtidigt försöka ge kritik åt musiken av en och samma artist kanske man undrar nu. Det finns bara ett svar på den frågan: definitivt. Men det har ändå varit svårt att ge någon form av kritik åt en artist som i stort sett alltid levererar sina låtar felfritt. Det har rent av varit ett rent nöje att sätta på en skiva med denna artist. Hittills så har det inte spelat någon roll om det är ett mixtape, singel, 12"a eller ett helt album. När Paragon nu släpper sitt andra mixtape (fjärde skivan i ordningen) så fortsätter han att förvåna och samtidigt fascinera mig som lyssnare och framförallt recensent. Hans numera ständiga vapendragare - producenten Astma finns med bilden även denna gång. Förutom att han mixat och satt ihop skivan så finns hans namn även med på fyra spår. En utav dessa blir på något sätt historisk (inom svensk hip hop) i mina öron. Låten jag tänker på nu är "Hunger 2006" där man äntligen får höra hur det kan låta när Petter och Paragon äntligen spelar in tillsammans. Förutom detta efterlängtade samarbete så får vi även höra hur det kan låta när Organism 12 dyker upp bredvid Stockholms (varav en numera är bosatt i Åre) stoltheter. Förutom dessa namn så får man även ta del av vad Stor från gruppen Vendetta kan prestera i en sån här lineup. En annan medlem från denna grupp, M Sakariras imponerar även på detta mixtape då han gästar Paragon på låten "Sommaren e vår Freestyle" där dom har valt att använda instrumentalen till Christina Milians och Young Jeezys senaste hit. En något oväntat kombination kan tyckas, fast när resultatet blir så här lyckat så kan man inte annat än att gratulera.

Just det här med att göra egna versioner över andras instrumentaler brukar Paragon lyckas bra med. Ett annat exempel på detta är "Sinnesfrid" där Fille och Paragon dammar av en gammal klassiker som från början gjordes av MC Eight. En annan låt som Astma har bidragit med känner vi igen sen tidigare. Lyssnar man på "Frågor & Svar 2" så känner man igen beatet från tiden då Akem la sina rader över det och som han sedan döpte till "Wondering". Så här i efterhand känns som om den sistnämnda gjorde den bästa versionen på denna låt.

Ni som någon gång har hört DJ Taro spela skivor ute på någon klubb eller på P3 Street vet att han gärna blandar in lite klassiker från 80-talet då och då. Detta visar han även här genom att låta Paragon göra sina egna versioner av låtar som Prince sedan länge gjort som ett utav sina varumärken. Även om man hatar eller älskar en artist som Prince så tycker jag att man ska ta sig tid till att kolla in detta stycke av musik som en utav Sveriges bästa rappare nu gör om på ett sätt som jag aldrig trodde skulle vara möjligt eftersom jag själv aldrig har varit ett fa

djsilenceblog.blogspot.com // www.dj-silence.com //