I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Emil Brikha, Månadens artist @ Piratbyråns hemsida

Svensk Hiphop - Audio & Video

   

2006-04-20 23:47

Emil Brikha, Månadens artist @ Piratbyråns hemsida



Har upphovsrätten någonsin besvärat dig i ditt musikskapande. Till exempel att någon upphovsman eller skivbolag hotat dig med rättsliga påföljder för att du använt deras musik.

När jag har velat använda en sampling så har jag kontaktat artisten i fråga, spelat upp låten och frågat om det är okej, det har det alltid varit. Så gjorde jag med en av mina mest populära låtar, ”I cry blood”. Ringde Fläskkvartetten, skickade över låten och lät dom lyssna. De diggade det och sa att det var okej att använda. Trevliga gubbar det där!

Tror du upphovsrätten har haft någon som helst effekt på människors samplande? Jag tänker främst på Public Enemy och när de blev stämda för att ha samplat.

Jag tycker att om man slår igenom med en låt med en sampling som inte är nämnvärt manipulerad... så ska man absolut dela med sig till den som gjort det. Inte för att LAGEN säger det och att vi ska räkna procent och decimaler utan av ren vänlighet, respekt och uppskattning för vad den artisten har inspirerat mig till att göra.


Läs hela intervjun

http://www.LQP.se - The Portal To Self (ehm, myself, that is)