I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Recension: PH3-På väg till platen PH3

Svensk Hiphop - Audio & Video

   

2005-09-21 20:14

Recension: PH3-På väg till platen PH3

För ett tag sedan så var jag inne på Ikea och kikade runt lite. Då fick jag syn på en fåtölj där tyget hade exakt samma mönster som framsidan till PH3`s album ”På väg till planet PH3”. Denna grupp består av två artister som många säkert redan har hört talas om genom namnen Eye N´I och Profilen. Trots att både två redan är välkända veteraner inom den svenska hip hop scenen, så har deras grupp aldrig tidigare släppt något material. Om man inte räknar med den reggaesingel (7”a) de släppte som whitelabel för ett par år sedan. Men nu är det då dags för deras debutalbum. Kan utan tvekan meddela er om att detta album inte låter likt något annat som vi har hört inom denne genre tidigare. Därför är det svårt att kalla detta en svensk hip hop skiva. Många, även dom själva har försökt placera in musiken i något slags fack, men det är nästintill omöjligt. En del låtar påminner om det Thomas Rusiak gjorde på sina två soloplattor. Och de som tyckte att han tog ut svängarna för mycket i sin musik, kommer nu få något att bita i när dom hör de här låtarna. Några av beatsen är producerade av inga mindre än Tommy Tee, SebRoc, Damon Frost, Saska och Christian Falk. Dessa namn har ju under åren gjort sig kända för att leverera allt annat än dåliga produktioner. Fast den musik som de har bidragit med till den här skivan låter olikt allt annat som man har förknippat med dom tidigare. Möjligen kan man känna igen lite av Damon Frosts tidigare grejer på låten ”Vet du (hur grymt det kommer att bli)” ifrån den musik han har gjort till sin grupp; Hearin Aid.

Det är som sagt väldigt svårt att få ett ordentligt grepp om den här skivan. De första gångerna man lyssnar på den så vet man inte riktigt vad man ska tycka. Men en sak vet jag – ifall detta skulle varit en instrumental platta så skulle jag inte orka lyssna klart på mer än fyra av de fjorton spår som finns med på skivan. Fast nu är det inte enbart instrumentala beats vi har att göra med här. Vi får nu höra två svenska rappare som Eye N´I och Profilen framföra sina gemensamma låtar för första gången någonsin. Och på vissa ställen under skivans gång tar dom en sväng rakt in i kroppens inre delar och ger oss till exempel den underbart reggaedoftande ”Samma tak” där Papa Dee dyker upp och gästar på svenska. Några andra låtar som ger mig ett välkomnande lyckorus är ”Det där” och ”Ooh chi aouw” (feat. Sir Jamenvarförinte). En annan låt som jag genast tar till mig är ”Vår frekvens” där Christian Falk har grävt fram ett breakbeat som påminner mycket om ett utav spåren på dj-battleplattan ”Std Breaks”.

Musiken på den här skivan skiftar hela tiden mellan olika stilar. Man får höra inslag av reggae, dub, soul, funk och skruvade elektrotroniska bitar som tillsammans binder ihop skivan till något av det mest skruvade jag hört på väldigt länge. Skivan avslutas helt överraskande med en låt som faktiskt påminner om de spelningar man fick chansen att bevittna med gruppen då de gick under namnet Phenomena 3 för ett par år sedan. Denna låt; ”Inte långt kvar” är egentligen den enda på skivan som kan jämföras med svensk hip hop. Och när denna låt lider mot sitt slut så stiger vi av på våran destination; Planet Ph3…

Hela recensionen finns på: www.dj-silence.com

djsilenceblog.blogspot.com // www.dj-silence.com //