I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Krönika: Carte blanche för bärs i bastun

Svensk Hiphop - Allmänt

   
Admin

2013-11-02 09:38

Krönika: Carte blanche för bärs i bastun



I veckan avslöjade Uppdrag granskning att vissa friskolor väljer bort stökiga elever. Profilskolans VD Greger von Sivers uttalade sig om hiphop när han bland annat sa att han inte ville ha ”där jävla skiten som de håller på med, rap och våldtäkter” på sin musiklinje. Whoas Christer Johansson publicerade igår ett mothugg. Efter gårdagens ledarsida i Smålandsposten har det visat sig att Greger von Sivers inte står helt ensam med sina åsikter.

Länk till Smålandspostens ledarsida.

Saxat från Whoa-bloggen:

Wow. Jag står mållös, handfallen, inför det vansinne som utgör Marcus Svenssons ledare i SMP igår. ”Carte blanche för gangsterkulturen” är rubriken och efter att ha gnuggat mig i ögonen några gånger förstår jag att den syftar på en musikgenre.

Förutom inledningen, där han halvlegitimerar Greger von Sivers genom att kalla hans uttalande ”något som kan liknas vid bastusnack efter några öl” så börjar själva vansinnet när han försöker jämföra vit makt-musik med hiphop. Det ena är alltså en musikgenre vars namn syftar på lyriken: texterna handlar om vit makt. Musiken kan teoretiskt sett låta lite hur som helst (ofta är den jättedålig, men det är en annan femma). Och det andra är alltså namnet på en hel kultur, en kultur som innehåller en musikgenre med samma namn vars ljudbild ofta präglas av trumbeats och rap, och där rappen kan – håll i dig nu, Marcus – handla om vad som helst.


Läs resten av inlägget på Whoa-bloggen.



(Inlägget ändrat av Testosteron 2013-11-02 12:20:04)

Carl Only Bildt 4 Cuban Linx
http://matiasrankinen.wordpress.com
Missa inte världens bästa radioprogram Starka Personligheter.