I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Pundar under eller pundarrundor? (Latin Kings - De e knas)

Svensk Hiphop - Allmänt

2013-06-24 00:59

Pundar under eller pundarrundor? (Latin Kings - De e knas)

Jag har alltid trott att Dogge säger "inga lugna stunder, för många pundarrundor", men de flesta internetsidor säger "pundar under". Jag vet inte om texten finns med i någon cd- eller vinylutgåva men kan ni som har skivan kolla? Det går inte att lyssna sig till. 'Pundarrunda' är ju ett ovanligt ord men Dogge har använt det i "Välkommen till förorten":

jag gick genom centrum, tog en pundarrunda

(Inlägget ändrat av Quynh 2013-06-24 00:59:20)

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-06-24 01:10
Pundar under...

http://www.hitslyrics.com/l/latinkings-lyrics-20168/deeknas-lyrics-536694.html

Om man forskar i hiphop finnar man sig ofta inför problemet med transkribering om man inte kan gå till "källan"... Bäst att jämföra olika transkriberingar, lyssna på live-versioner osv... I det här fallet känns väl "pundar under" det mer logiska, hade låten handlat om enbart han själv hade kanske pundar-rundor varit på tapeten

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-06-24 01:15
Skitsvar jag gav nu har jag ju skivan så ska checka men osäker på om alla texter va i bookleten
Manager

2013-06-24 15:56
Jag har alltid hört "Pundarrundor". Jag är från Botkyrka, ingen säger "Pundar under" här.
Redline!

2013-06-24 16:04
Dr.Octagon

Kan nog stämma, det är bönder som jag som som direkt hör "pundar under" ...

Grävde fram skivan, finns inga lyrics i bookleten... Men dogge kanske kan svara själv:

http://https://www.facebook.com/dogge.doggelito.10

2013-06-24 16:06
Dr.Octagon

Hur genomför man en pundarrunda? Man beger sig från lägenhet till lägenhet o pundar loss?
Poet

2013-06-24 16:11
Googlar man skiten så säger det flesta Pundar under, vilket jag också hört i alla år.

Men jag är inte från Botkyrka
I.C.T.W
Ill be heading out soon
Groupie

2013-06-24 18:14
Pundar under är det jag alltid har hört. vad är en pundarrunda?

Producent

2013-06-24 18:37
Hmm.. Har bott en ganska lång period, några stenkast från Alby typ i Botkyrka, har dock aldrig köpt raderna som "pundarrunder". Isf borde u'et vara mer accentuerat eller? pUndar-rundor typ.. Sätter mina cash på "pundar under" även om det precis som Dr. Octagon säger, inte direkt är något jag har hört heller.. Fan, nån borde ju fråga Dogge, borde vara flera som känner snubben här.

//Paz

2013-06-24 22:06
Pundar under = knarkar ner sig, har jag alltid tänkt mig. Punda = knarka, under ~ neråt?
Producent

2013-06-24 22:39
snackade med en snubbe som nämnde pundarrundor (även då uttalat pundarrunder) i nåt slags thestoryofmylife-samtal. det första jag tänkte var givetvis på De e knas, och då tvivlade jag för första gången på den texten. sedan slog det mig, precis som för ts, att han även nämner ordet pundarrunda på 'välkommen till förorten'

nu är jag ganska övertygad om att han säger pundarrundor
 https://soundcloud.com/jakkthemixer
Graffare

2013-06-25 17:58
Jag gick genom centrum och tog en pundarrunda, hittade inget så jag tog tuben till Hallunda. Tagga till en polare, en kompis från förr, ni vet en sån där idiit som saboterar och förstör?
My stomach got young dead orphans in it
I eat from trash cans at abortion clinics
-Jus Allah
Poet

2013-06-26 00:21
stayblack fick det att låta bra med pundar rundor

Men om man kollar på texten så är den ju mer förståelig med pundar under

"Det e knas, själar i förorten tar mig under
Inga lugna stunder, för många pundar-under"

Finns väl rätt trasiga själar i förorterna som fuckar sönder sig och går ner på droger?
I.C.T.W
Ill be heading out soon

2013-06-26 11:50
En pundrar-runda ska tydligen vara när man går från ställe till ställe och röker weed, dricker alkohol och tar andra droger. Är ordet pundare lite som N-ordet? De som tar droger får lov att kalla sig själva pundare, men när någon utifrån gör det så är det förolämpande?

2013-06-26 18:40
jag trodde alltid att pundarrunda syftade på att man gick en runda (utomhus) med exempelvis en joint man rökte medan man (eventuellt) nojade för snuten. en annan betydelse jag googlade fram var att man går och rotar i containrar.

vad associerar ni 'pundarrunda' med? och ifall någon känner Dogge, kan ni fråga honom
1. vad han säger i "De e knas"
2. vad han menar med pundarrunda?

lugna stunder/pundarrundor (eller pundar under) är för övrigt ett av väldigt få, om inte det enda, flerstavsrimmet jag hört med Latin Kings.
Producent

2013-06-26 18:41

2013-06-26 19:53
Iofs så kanske det inte blir några lugna stunder om han är ute på pundarrundor...

2013-06-26 20:30
jag trodde alltid att pundarrunda syftade på att man gick en runda (utomhus) med exempelvis en joint man rökte medan man (eventuellt) nojade för snuten. en annan betydelse jag googlade fram var att man går och rotar i containrar.

Haha, förlåt om jag skrattar. Men man går väl inte ut och röker weed eftersom man eventuellt vill börja nojja för att polisen ska komma, och sedan säger att man varit på en pundar-runda? :P
Men jag googlade också på det så jag vet inte om jag har rätt eller inte. Om någon är expert så får den gärna dela med sig!

2013-06-27 00:10
Haha konstigaste tråden på länge. Klart att han säger "pundar under" förstår inte ens hur man kan höra nåt annat, han är ingen skåning...

PundarrundOR kan vara det fulaste ordet jag någonsin har hört
Rappare

2013-06-27 02:20
pundarRunder.. bordet vara det han säger för om ni lyssnar på honom så rullar han på Ret .. hade han sagt pundar under så hade han betonat Uet mkt mer...
http://www.myspace.com/bizzlebeats

2013-06-27 02:26
Pundarrundor är det givetvis!
www.twitter.com/rossandeross
Producent

2013-06-27 07:03
Jag har alltid hört och trott att det är pundarrundor.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Producent

2013-06-27 10:33
Klart det är pundarrundor; att likt en pundare dra runt på jakt efter cash, knark och sällskap, i den ordningen. Vad fan skulle "pundar under" betyda.
Give my regards to King Tut, asshole

2013-06-27 11:42
KurtRussel P29

Punda ner sig... Med tanke på att Dogge använt uttryck som "öppna lampan för den är släckt" så känns tolkningen rimlig
Producent

2013-06-27 11:45
hihihi "öppna lampan". han är ett geni
Give my regards to King Tut, asshole
Producent

2013-06-27 18:24
Hur många pundarrundor är för många?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-06-27 18:28
Dopeness skrev:
Hur många pundarrundor är för många?

Det är nog väldigt individuellt. För vissa är det 7, för andra är det 52.
Producent

2013-06-27 20:34
Ja, jag tänkte att det kanske är så som; en gång-ingen gång, två gånger-en gång och tre gånger-så är det för många.

2013-06-28 09:11
Lägger också min röst på pundarrundor

Producent

2013-06-28 18:11
Om någon frågar Dogge, kan ni fråga honom också hur många pundarrundor han personligen tycker är för många.
Graffare

2013-06-29 23:01
För många pundarrundor är när man inte har några lugna stunder; pundarrunda 24/7.
-Jus Allah
Producent

2013-06-30 11:12
Jag tänkte mer på antal, hade gärna haft en siffra också.
Man måste väl hinna med något annat på dygnet också?
Handla, laga mat, diska, städa, jobba, tvätta, käka, dricka kaffe?

2013-06-30 14:40
pundarrundor så klart även om punder under skulle va mer korrekt enligt deth sfenska sprfåket. pundarrunda vanligt använt ord bland unga kriminella på nittitalet
etotigana

2013-06-30 16:51
Är väl pundarens motsvarighet till en krogrunda va.
Varierar nog mycket vad som egentligen händer under en pundarrunda.

Dopeness skrev:
Jag tänkte mer på antal, hade gärna haft en siffra också.
Man måste väl hinna med något annat på dygnet också?
Handla, laga mat, diska, städa, jobba, tvätta, käka, dricka kaffe?

Inte mer än 2 i veckan är livsmedelsverkets rekommendation enligt en rapport ifrån 2011, var noga med att inte överstiga RDI. Se bipacksedeln eller konsultera din lokala distributör för mer information.
Graffare

2013-06-30 17:07
Räknas att göra reklam för el-giganten som en pundarrunda eller en lugn stund?
-Jus Allah

2013-06-30 19:15
Inte mer än 2 i veckan är livsmedelsverkets rekommendation enligt en rapport ifrån 2011, var noga med att inte överstiga RDI. Se bipacksedeln eller konsultera din lokala distributör för mer information.

Haha +1
Producent

2013-06-30 22:07
Ok, så mer än 2 pundarrundor i veckan är för många pundarrundor?

Under hur lång tid då....?
Producent

2013-07-01 11:01
HAHA, jag älskar denna tråd!

TLK släppte ju en bok med låttexter. Jag ska ha den. Dock tror jag den ligger hemma hos farsan nånstans och jag bor ca. 35 mil därifrån. Dock ska han komma o checka min lägenhet om några veckor, ska be han leta upp den. För i textboken kan han väl inte ha skrivit fel? Vill minnas att det ska vara en ordlista på slangorden han använder i den boken också. Kanske står pundarrundor/pundar under med där?
DJ

2013-07-05 00:47
"Pundar under"? Gå hem, ni är fulla. Det är pundarrunder.
Producent

2013-07-05 07:37
Jag tror det är "pundar under". Alla lyrics säger så, samt har jag på känn att det står "pundar under" i boken. Jag har aldrig ens tänkt pundarrundor, och det bore jag har gjort efter att jag läst boken, eller hur?
Producent

2013-07-05 19:22
Jag kommer ihåg när låten kom, jag arbetade i en skivaffär i norra botkyrka. & Jag reagerade på att Dogge säger pundarrundor på en "hit" låt, men han kommer undan med det :)
Manager

2013-07-07 12:06
Jag minns inga skivaffärer i Norra B. Däremot affärer som säljer lite skivor.
Redline!
Producent

2013-07-07 20:22
Mix Skivor i Hallunda.
Hallunda tillhör väl norra botkyrka?
Producent

2013-07-08 11:32
Kom att tänka på en helt random jävla grej nu helt plötsligt. Ni vet Tullingesjön? Förr så dumpade bruket där nån skit i sjön så om man var där och fiskade eller badade så var fiskarna helt genomskinliga, typ albinoabborrar. Det luktade kemiskt och vattnet hade ett siktdjup på typ en centimeter, lol.. Nån som vet om det har blivit bättre?

//Paz

2013-07-08 18:13
de e pundar under , man hör de direkt?

2013-07-08 18:32
hzhhhahahhaha efterblivna? förlåt men vafaaaaan

2013-07-08 18:34
trodde det bara skulle vara garv efter första inlägget men ack ack ack
Producent

2013-07-08 19:18
Critical

Sschh! Vi har en intressant diskussion här! ;)

Fråga Dogge nu så alla i tråden kan sova gott om natten, hehe..

//Paz

2013-07-09 13:01
haha så jävla bra tråd, har själv undrat. har också trott han säger "färdas i förorten" men varje dag lär man sig nåt nytt. "själar i förorten" känns snyggare.
Rappat skitlänge.
Producent

2013-07-09 16:03
Tycker det är kul att Critical inte ens säger det rätta svaret om det nu är så uppenbart.

2013-07-10 01:15
pundarrundor så klart.