I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Stim pengar från NRJ, Hjälp!

Svensk Hiphop - Allmänt

2011-05-19 14:27

Stim pengar från NRJ, Hjälp!

Det är så att jag har gjort en jingel på 30 sekunder till ett företag (jag äger all rätt till jinglen).
Och nu är det så att jinglen har spelats 223 gånger på NRJ i Danmark och min fråga är nu:
Får jag Stim pengar för detta?, Isåfall, hur går jag tillväga för att få dom?

Jag har kontaktat Stim men dom säger att jag ska läsa på deras hemsida och på deras hemsida står det bara om utlands radio spelningar i allmännhet och inget specifikt om Danmark över huvud taget.

Jag har skickat ett mail och skrivit till Stim att jag inte hittar någon info på deras sida som besvarar min fråga och det mailet har jag inte fått något svar på.

Jag har även skickat mail till NRJ Danmark men dom svarar inte alls.

Jag menar, svenska artister spelas ofta på NRJ kanaler runt om i Europa och dom måste ju få någon form av ersättning för detta?

Hjälp mig :)

gulanstore.se / FAH sho
Poet

2011-05-19 15:26
Har du sålt jingeln till det här företaget som du har "gjort den till"?
Isånafall så äger de all rätt till den.

Däremot om du bara har "lånat" den till de, dvs. att du mer eller mindre bara låter de spela den för ett visst belopp, och du fortfarande äger jingeln, då ska du helt klart ha betalt av NRJ i Danmark.

Försök kirra ett nummer till NRJ, eller i värsta fall; åka ner till dem o prata.
Jag har ätit pannkaka!

2011-05-19 15:40
Nej jag äger den helt och hållet, det är därför jag desperat jagar svar från dom..
Mycket märkligt att varken Stim eller NRJ vill svara mig..

Jag har skickat in reklamation via Stim också men har ändå inte fått några pengar...
gulanstore.se / FAH sho
Poet

2011-05-19 17:25
STIM brukar vara så. Hänvisar till sin hemsida hela tiden.

Lycka till!
At the gates of Eternity...
Producent

2011-05-19 18:31
eftersom det handlar om utlandet så är det ju danmarks motsvarighet (vet inte vad det är) som bär huvudansvaret för utbetalningen.. så det är ju ingen vits att vara arg på STIM.
en förutsättning är ju såklart att du har stimmat jingeln (det tar jag för givet), och att reklambyrån/företaget som använt jingeln har sett till att NRJ fått fullständig information om det... annars kan ju dansk-stim ha antagit att du och företaget gjort nån annan deal. typ att du sålt rättigheterna till företaget som använder den.

läste förresten på stims hemsida att utbetalningar från utlandet generellt dröjer 1-1,5 år efter framförandet!
 https://soundcloud.com/jakkthemixer

2011-05-19 20:38
Den är stimmad och det är stim som har hand om utbetalningar till oss svenska artister varesig det gäller sverige eller utlandet så dom borde kunna ge mig svaren jag är ute efter.
Danmark har säkerligen någon motsvarighet till vårat stim men det är fortfarande stim som har hand om våra utbetalningar. Jag menar, spelar danmark svensk musik så måste dom betala någon form av avgift till stim, likadant om svenska nrj spelar en dansk låt.

Tycker man iaf, ja vet inte.. Det är en hel djungel med stim
gulanstore.se / FAH sho
Producent

2011-05-19 21:38
Jo precis, alltså stim står ju för den slutgiltiga betalningen till dig, men det förutsätter väl att de får pengar från den utländska motsvarigheten.. eller hur fan det nu funkar, så har jag förstått det iallafall. så det känns som att det kanske är någonstans där det brister, i kommunikationen organisationerna emellan. Men samtidigt står det ju på stims hemsida att det generellt tar 1-1½ år innan du får ut några pengar från utlandet..

som sagt, en djungel! nån annan borde väl veta mer exakt
 https://soundcloud.com/jakkthemixer

2011-05-19 22:10
danska motsvarigheten heter koda.... stim sköter "indrivningen" för dig som svensk hehe.. jag har fått pengar från danmark genom stim... men det har varit för låtar.

vet inte hur radiokanalerna redovisar att dem spelar reklam (som jag antar att det är).. vanliga låtar redovisar radiokanalerna i låtlistor.. konstigt att stim inte kan svara på det.. dem brukar alltid svara på mina mail iaf.

och precis som killen här ovan skrev så tar det lite tid innan man får pengarna

2011-05-19 22:50
Det med tiden gör mig inte klokare då den spelades under 2009 och jag gjorde en reklamation 2010 och ännu en igårkväll...

Jag läste på NRJ Danmarks hemsida och läste att man ska få ersättning även om det gäller reklam (om jag förstod det rätt, är inte så hajj på danska haha)
gulanstore.se / FAH sho

2011-05-24 11:26
Fick ett svar nu:

Det är nästan omöjligt att i förväg kunna säga hur mycket pengar du kommer att få från utlandet för en viss låt.
Varje land har sina egna regler som styr hur mycket pengar det blir - och om det överhuvudtaget blir några.

k
Har du skickat in en reklamation avseende Danmark, så kontaktar vi det
danska sällskapet KODA.
Därefter kan vi bara hoppas att de avräknar ersättningen därifrån.
NRJ ger i sverige en minutersättning på 1,43 kronor.

Med vänlig hälsning,

Bengt Pernbeck
gulanstore.se / FAH sho

2011-05-24 11:28
På honom låter det som en svensk artist aldrig någonsin har blivit spelad på NRJ i Danmark.
Dessutom kan han inte mena allvar med att man får 1,43 kronor per spelminut för nrj sverige? Det låter mycket märkligt.

Vad ska jag göra?
gulanstore.se / FAH sho

2011-05-24 11:31
Läste på deras hemsida att man får 1,43 kronor per minut för nrj sverige så det srämde.. Sjukt
gulanstore.se / FAH sho