I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ken Ring läser in Cras roman Svenneskräp

Svensk Hiphop - Allmänt

Redaktionen

2011-01-26 12:16

Ken Ring läser in Cras roman Svenneskräp

Från Whoa-bloggen:

Romanen Svenneskräp, skriven av författaren Kristoffer Kras, ger oss en dyster version av framtiden, där Sverige blivit en mörk, våldsam och ruinerad stat, utan någon som helst utformning av ett socialt skyddsnät. Svenneskräp är följaktligen det som händer när ett samhälle går över kanten och faller ner i avgrunden. Boken handlar främst om den samhällsklass politikerna oftast blundar för, som finns i de förorter de inte vill höra talas om. I berättelsen får vi följa med huvudpersonen och hans vänner under ett otyglat och brutalt dygn i deras hemkvarter Stadsdel 3.

Svenneskräp består av 12 kapitel. När boken lanseras medföljer ett soundtrack där låtarna illustrerar vars ett kapitel i boken, vilket är något banbrytande inom litteraturgenren. 12 kapitel, 12 låtar alltså. Några av artisterna som medverkar på soundtracket är Organismen, Stockholmssyndromet och Mofeta och Jerre. Dessutom kommer romanen att finnas som ljudbok inläst av ingen mindre än Ken Ring, vars röst och känsla ska framhäva bokens mörker på ett optimalt sätt.

Romanen lanseras av bokförlaget Reverb 11/2 2011 samtidigt som soundtracket släpps via RecRec Records. Håll er uppdaterade för mer information!

Mer information hittar du på Whoa-bloggen.

2011-01-26 12:43
Fan vad grymt, haha.
Folks personliga upplevelser brukar oftast resultera i att bli en form utav deras generella sanningar.

2011-01-26 17:24
Fan va tungt. Ska utan tvekan inhandlas!
www.twitter.com/rossandeross

2011-01-26 17:28
titlen är kontroversiell och rasistisk.
not a good look

gillar konceptet med audio-skildringarna, lånar den på bibblan (om soundtracket är med)..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-01-26 18:30
titlen är kontroversiell och rasistisk.
not a good look

Kontroversiell är väl bra i alla fall?
Huruvida titeln är rasistisk eller inte måste man väl läsa boken först för att avgöra.
Jag har inte hunnit läsa den än själv så jag vet faktiskt inte vad titeln syftar på.

Hur som helst så ser jag verkligen fram emot att lyssna på ljudboken. Det skulle va grymt med en specialutgåva med låtarna från soundtracket i bakgrunden när dom är med i handlingen (fast så kanske det redan kommer va) ... fast... Kanske lite svårt att koncentrera sig på boken med rap i bakgrunden... A ja, hur det än blir lär det bli grymt i alla fall!

Vi offrade i alla fall en låt från vår kommande skiva till det här soundtracket så bara det gör ju det värt att köpa dom, haha :D
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-01-26 18:40
oavsett vad författaren har i åtanke med vad han försöker "berätta", så är nånting rasistiskt sålänge det kan uppfattas som rasisistkt.
det är en väldigt negativ klang med den där titeln helt enkelt..

håller med om att en "kontrovers" kan vara positivt. det blir väl mer media-bevakning av den här på grund av titlen..
haha,

ska bli kul å läsa dock, ser fram emot det.
sen bra val att ta med ken Ring som berättaröst.
kan tänka mej han som barnboks-uppläsare, förresten.. ;)

2011-01-26 20:13
Så om Clas-Erik kallar sin bästis Sven-Bertil för Svenne och någon råkar höra det när den går förbi de två och uppfattar det som rasistiskt, är det det då?

2011-01-26 20:24
Fan, ångrar att jag skrev det där sista. Känns som en totalt onödig diskussion, eller i alla fall på fel ställe. Vill inte fucka upp tråden. Kan vi agree to disagree för den här gången?

2011-01-26 20:55
svenne-skräp --- uppfatas generellet sett som negativt.
hur du kan jämföra Sven-Bertil med det hela, är väldigt fantastiskt..

dum?

2011-01-26 21:43
Det här är det sista jag skriver i den här diskussionen:
Jag uppfattade det inte som negativt. Har som sagt inte läst boken så min uppfattning kanske är totalt off men jag tolkade det som svennens skräp, ungefär det samhället har blivit. Alltså typ blatten är svennens skräp. Som sagt, min tolkning kanske är helt off men den bevisar fortfarande att ALLA inte uppfattar den som rasistisk.

Du skrev, och jag citerar:
så är nånting rasistiskt sålänge det kan uppfattas som rasisistkt

Därför tog jag mitt exempel som var riktigt dumt men fortfarande beskrev det du sa, att: ALLTING som KAN uppfattas som rasistiskt ÄR rasistiskt.

Om någon är dum min vän, är det du.

2011-01-26 21:52
du är ju totalt jävla dum i huvudet.

alla ord/subjetiv med negativ beteckning av en etnisk folkgrupp är rasistiskt, å eftersom att dom uppfattas som rasistiska så blir dom då objektivt rasistiska.

förstår fortfarande inte hur då får in "svenne/"sven-bertil", som ett ord som kan uppfattas som rasistiskt?
gör du eller några andra människor det eller?
"svenne" är ett annat ord för "svensk", utan negativt beteckning eller hur?

men lägg till ett annat ord på slutet med en markerad negativ klang (skräp, idiot, fitta etc), va får du då?

vi kan köra en annan variant --
turk-skräp, turk-fitta, neger-jävel..

fattar du nu?

2011-01-27 07:00
Turkskräp, haha. Vadå, halvätna pitabröd och blöjor tänker jag på. A ja, du tar uppenbarligen det här på sjukt stort allvar men jag kunde inte bry mig mindre. Ta upp det med diskrimenerongsombudsmannen eller något.
Increase the peace!

Ser fram emot boken och soundtracket!
Nu pensionerar jag mig officiellt från den här tråden.
Manager

2011-01-27 09:48
Jag tycker man är extremt överkänslig om man tycker att "Svenneskräp" är rasistiskt.

"Skräpsvennar" eller "Svennar är skräp" kan jag dock förstå att vissa tycker är rasistiskt, även om jag inte tycker de i de fallen heller.
Redline!

2011-01-27 11:29
Det första jag tänkte var Half-Life 2 (ex. Stadsdel 3 / City 17).

Annars är jag ganska tillfreds med filmer och böcker på saker som går sönder och samhällen som bryts ned i ren katastrofanda, så jag lär kika in detta med stor nyfikenhet.

2011-01-27 14:30
alla ord/subjetiv med negativ beteckning av en etnisk folkgrupp är rasistiskt, å eftersom att dom uppfattas som rasistiska så blir dom då objektivt rasistiska.

hur utsatt känner du dig som svensk i sverige? du får inte jobb för du är svensk? blev retad i skolan?
om "vi" svennar hade varit en minoritet så hade du kunnat hävda att titeln var rasistisk...

2011-01-27 16:52
nej, bryr mej inte för fem öre.
men att käbbla med pojkar som käkar moralkakor som e mindre än deras hjärnor, e nått som behövs.
jag e inte svensk heller för den delen, om det skulle spela nån roll..

minoritets-skalan ska väl inte spela nån roll, eller hur Critical?
tänker du knasigt, eller e d jag some ute å cyklar?
afrikaner e väl knappast en minoritet i Afrika, men det skulle väl ädå finnas en moralisk törn om man skulle kalla dom för afrikan-jävlar/fittor för det?
d e väl skitsamma, vad användaren har i åtanke med sina värderingar när han spyr ut ett ord med negativ beteckning av en etniks grupp - om han har glimten i ögat eller skojar.
om ordet i sig är objektivt rasisitikt, så e d väl rasisititk?
den här författaren vill kanske bara berätta en historia, med den där titlen, eller hur? vad vet jag.. eller så kanske den reflekterar något tycke å hans vägnar?
eller hur, mina dumma jävla svennar?

oj........

2011-01-27 18:24
brukar aldrig skriva men...somebody needs 2 take a chill pill...
REHAB IS FOR QUITTERS!!!

2011-01-28 01:23
Jag visste inte att Ken kunde läsa. Förövrigt så bazzar jag svenneskräp-morsor på en daglig basis. Kedjerökande dagisfröknar från bagarmossen, men jag gillar även exotiska inslag av "turk-fittor" och "neger-jävlar".

Det är grymt hur alla diskussioner på Internet alltid slutar på samma sätt oavsett ämnet, och det vi ju alla att det är illuminati som ligger bakom.

Här under ger jag nu plats för folk att diskutera ett framtida dystopiskt Sverige.

Mvh Bazz

2011-01-28 02:12
Pump_yo_brakes

Rasism går inte två vägar, precis som att omvänd sexism inte existerar. I 99.99% av fallen är personen som tar illa vid sig rasist. Fungerar perfekt att applicera på sexisten.

2011-01-28 02:13
Svenskar är förövrigt ingen etnisk grupp. En vanlig missuppfattning.

2011-01-28 03:53
Svenskar är förövrigt ingen etnisk grupp. En vanlig missuppfattning.
^^
okej, var det där ett tafatt försök att rättfärdiga nedklankningar av svenskar, eller försökte du bara få en syl i vädret lite snabbt?

men då säjer vi så då..
"norsk-fittor, finn-jävlar, svenne-horor, islands-kuksugare."
fuck dom allihop, jag kan ju säga så för det är okej. ingea ögonbryn höjs väl då inte..
den här då...
"jävla blatte/fitt-svartskallar, neger-horungar.."
kan jag säga så oxå?

Rasism går inte två vägar, precis som att omvänd sexism inte existerar. I 99.99% av fallen är personen som tar illa vid sig rasist. Fungerar perfekt att applicera på sexisten.

psykologiskt mumbojumbo ju..
så om man inte tar åt sig alternativt reagerar/stöter till sig på ett ett substantiv med en negativ bemärkelse av en etnisk folgrupp eller då "svenskar" (som inte skulle vara en folkgrupp, eftersom att dom bara är "svenskar") -- så e man då inte rasist? och motsten, är rasist?
desillsuionerad logik

2011-01-29 03:34
Jävligt fett koncept! Det här ska bli intressant.
Jag är jointen

2011-01-29 09:01
Jag visste inte att Ken kunde läsa

hahaha word

"norsk-fittor, finn-jävlar, svenne-horor, islands-kuksugare."
fuck dom allihop, jag kan ju säga så för det är okej. ingea ögonbryn höjs väl då inte..

finn-jävlar? nu jääävlar du din....

nej men för övrigt fattar jag inte vad som är fel med titeln, hade inte spelat nån roll om den hette turk-skräp, neger-skräp eller svenne-skräp. utom om just författaren var rasist i boken, men jag tvekar på att boken är rasistisk. läs den först innan du kommenterar titeln.
Poet

2011-01-29 17:40
VA FAN SEJJER DU? FINNAR HAR MAN I ANSIKTET DET HETER FINLANDARE!

Alska Tratten och Finkel <3

OT: uh coolt
I.C.T.W
Ill be heading out soon

2011-02-12 16:50
Intressant, synd dock att boken verkar vara lite väl vänstervriden och att Ken har en sån jobbig dialekt/röst när han pratar vanligt så det kan bli svårt att höra vad han säger.

2011-02-18 17:53
Riktigt tungt av ken att göra så

2011-03-02 19:15
Bara jag som kopplat "Svenneskräp" till typ "White trash" ?
Svenneskräp är så långt ifrån rasistiskt som det går att komma..

det är bara idioter som reagerar på det ordet som rasistiskt...
och ja, jag har rätt att kalla dom för idioter då dom verkar vara enormt trångsynta.

Svenneskräp är följaktligen det som händer när ett samhälle går över kanten och faller ner i avgrunden. Boken handlar främst om den samhällsklass politikerna oftast blundar för, som finns i de förorter de inte vill höra talas om.

Jag tror personligen att "Svenneskräp" är ett utryck för dom som lever i samhällets avskrap, dom är svenskar men blir behandlade som skräp av regeringen och segregation.

Läs innan du kommer med dina påståenden pump_yo_brakes_ho
tills vidare kan du ju gå in Här och utöka din nuvarande låga hjärnkapacitet.

2011-03-13 14:40
Döp en bok till blatteskräp så får ni se att de är rasistiskt !!!