I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Producenten Masse bajtar beats?!

Svensk Hiphop - Allmänt

Producent

2010-11-11 12:28

Producenten Masse bajtar beats?!

Shoo!

Kom i underfund med en sak som har spökat i min hjärna en längre stund.

Respekt i all ära till en av Sveriges fetaste hiphop-producenter någonsin, men vem har inte kännt igen beatet på "Kartellen ft. Jacco - PrOGramrebeller" från någonstans innan?

Masse verkar få all cred för beatet till låten, men om ni kollar på "Beef 4" och lyssnar på beatet i bakgrunden från ungefär 08.02 - 10.17, så är det exakt samma beat som spelas, om inte en på tok för skrämmande lik beat.

Det är knappast troligt att det var någon Masse-leftover som på något konstigt sätt hamnat i Beef-serien, although QDIII är Svensk-ättlad? Undrar vad original låten isåfall heter, om det nu finns en? Tror mig ha hört någon Amerikansk låt till det beatet förut, men vettefan vartifrån...

Vore nöjd med svar från någon som har haft koll på denna udda sak?

Peace.

Support A2K a.k.a. Azrael Kalashnikov & Wize Guyz Global Ent.

2010-11-11 13:34
Jag vet inte vad Beef 4 är för nåt, men det låter som en film eller nåt. Varför kan det inte vara samma beat. Asså att det är instrumentalen.
Unionen är namnet, mannen! http://myspace.com/unionen

2010-11-11 14:01
Det är säkert masses beat som du hörde på beef 4. Har hört andra Masse beats på beef 3 etc. There you have it. Masse är ingen baitare, killen är ett geni.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-11-11 15:12
Hmm, lite tunna bevis för att ens skriva Masse och baitare i samma mening. Beatet i beef4-klippet låter väldigt likadant dock ,det finns några skillnader på trummorna men jag tror att det är ´oslippad´ version av just programrebeller-instrumentalen.

börjar exakt 8:03
http://www.dailymotion.com/video/x4ok5o_beef-4-rap-vs-rap-1-of-11_music
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE

2010-11-11 17:07
en kompis berättade det där för mig förut, jag trodde han snackade skit...där ser man.

...men Beef filmerna är ju gjorda av en svensk (typ), så det är väl antagligen masses beat
"Den skitigaste jäveln i stan"

MYSPACE

2010-11-11 18:21
Även Stor - Där Ni Ser Mig-beatet är med i Beef 4. Kanske fler Masse-produktioner än så?

2010-11-11 20:46
Masse och Salazar bröderna hade med några beats i den där filmen. ingen bajt d e frågan om..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-11-13 12:11
Hahaha det e ju masses produktioner .. Du kanske missade att han hade med flera beats i den filmen..
Producent

2010-11-13 16:31
haha vilken failtråd :<

2010-11-13 21:40
människor är professionella på att döma folk utan förkunskaper.. ifall du sökt kanske du funnit tidigare trådar om att det är masses produktioner som skrivits innan. varför skulle just han behöva kopiera något? beef dokumentärerna kom ut för ett tag sen och jag tror det skulle få mer uppmärksamhet ifall han var misstänkt för det...

2010-11-13 22:27
Masse hadde med 52 eller 53 beats om jag inte minns fel...

2010-11-14 19:46
säger dom inte tillochmed "masse , masse" i beatet 1,42 in i filmen? eller hör jag skevt
I hate to advocate drugs, alcohol, violence or insanity to anyone, but they've always worked for me.

2010-11-17 19:59
T.om nåt beat som Ragin Goblins(Prop Dylan & K-Element) spottar på men inte släppt än är med i någon av dessa filmer. Masse gör sin grej bra helt enkelt.
Question your goods, who makes them? Where they come from and how they distributed it? You have a relationship to all of theese things. If someone or some earth is being fucked over in the process, by witch your goods get to you; you are ultimately responsible for any harm done.

2010-11-26 20:19
Masse har ju däremot ganska ofta 'återanvändt' kända samplingar från andra låtar. T.ex. Min Freestyle från Stor har ju samma sampling som en Scarface-låt, och det finns många andra exempel som jag inte har i huvudet för tillfället.
Men jag bryr mig inte direkt. Masse är sjukt tight och lägger alltid sin egen touch på beatet, så jag skulle knappast gå så långt som att kalla han bajtare. Sen skapar han ju mängder med feta beats på helt originella samplingar.
Han är väl också den enda i Sverige som har haft en sådan högkvalitativ och regelbunden output i typ 15 år.
Producent

2010-11-26 21:09
plus att han är lite som dr.dre. kapar samplingen rakt av, slänger på lite trummor och bas och något enstaka ljud här och där :(

2010-11-28 15:42
Masse är sjukt överskattad. Sköna beats, absolut men ingen stor konst bakom dom. Geni? hell nah!
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)

2010-12-06 22:43
Jag va i Los Angeles med Ol'E som pushade Masses grejer. Så nej det är inte bajt. Masse fick en hel del placeringar om jag inte minns fel.
LEGEND (Musicproducer/Songwriter) 1999-2013

2010-12-07 05:54
Masse - STR8 GENIUS, som aldrig gjort ett dåligt beat, samt etablerat sig som DEN BÄSTA hip hop producenten i Sverige genom en livstids hårt arbete, och sånna här apor som kosntigt och isofu finner ändå skäl att hata.

Tjockt synd bara...

2010-12-07 17:35
Man hör ju hans namn i videon, hans vanliga "masse" soundet i början av hans beats i videon så han kan inte ha "baitat" nåt
Producent

2010-12-08 09:33
Jag nämnde att filmen är gjord av QDIII (från Sverige), så det kan ändå vara att någon pushat Masses beats till Beef-filmen... dock var jag osäker på om det var hans beats från början eller om han tagit det rakt av. Finns massor av producenter som gör så. Men nu när någon nämnde även beatet som Stor kört på, så I rest my case. Masse är en tung producent, och detta var bara en fet grej av han isåfall! Peace.
Support A2K a.k.a. Azrael Kalashnikov & Wize Guyz Global Ent.

2010-12-08 12:06
Masse - STR8 GENIUS, som aldrig gjort ett dåligt beat, samt etablerat sig som DEN BÄSTA hip hop producenten i Sverige genom en livstids hårt arbete, och sånna här apor som kosntigt och isofu finner ändå skäl att hata.

Tjockt synd bara...

Kul att vissa alltid ska slänga fram "hater-kortet" så fort nåt dom gillar blir kritiserat. Är det ok om jag kallar dig dickrider då?

Jag diggar Masses beats, shiten låter bra! Men då är det ofta att han hittat något bra att sampla. Visst, det är lika viktigt med en känsla för sound, men det krävs bra mycket mer prov på musikalisk talang för att kunna bli labeled as genius, come on? Inte många i producent-sverige jag skulle sträcka mig så lång att kalla geni.

Masse är en viktig gestalt inom svensk hip hop och han vet hur man gör låtar, men fett överskattad som beatmaker.
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)

2010-12-08 13:18
Isofu: Ett tips så du slipper få "hater-kortet" framkastat är att nämna folk du anser vara bra. Då får läsaren en bättre förståelse om din smak, som alla redan vet, är delad :)
LEGEND (Musicproducer/Songwriter) 1999-2013

2010-12-08 22:27
Men det är ju just smak jag INTE pratar om. Masses grejer faller ju mig i smaken, det har jag försökt tydliggöra i mina tidigare inlägg, men av bedöma av allt jag hört från honom tycker jag knappast han visat prov på att vara geni. Timbalands musik, däremot, diggar jag inte, men jag kan inte förneka hans musikaliska genialitet. DEN snubben har helt sjuka skillz.

A genius (plural geniuses) is something or someone embodying exceptional intellectual ability, creativity, or originality, typically to a degree that is associated with the achievement of unprecedented insight.

^ Faller precis inpå Timbaland, medan Masse är en klart duktig beatmaker som gör bra musik helt enkelt.

Den här klassikern av en snubbe som kallar sig Wiseguys (var en duo från början) tycker jag är TVÄRFET!

.... men jag skulle aldrig nämna honom i en lista på dom bästa producenterna, då allt han gör består av ganska långa ihopsatta loopar - alltså inte så mycket egen musikalisk input eller skillz inblandade, mest bara känsla för sound. Det kan räcka för att göra en riktigt fet låt, men knappast för att kallas geni. Feel me? :)

2010-12-09 10:44
embee är ett geni, hans grejer är sinnessjukt flippade, masse loopar
// SONAR // socker_oscar P17 grabben synth är så javla 90-tals techno trance. det vet väl alla hiphopare?! Tror du seriöst Dr dre använder synthjävlar?!<br> <br>

2011-03-13 17:56
vad så du tror att masse inte är tillräckligt stor för att vara med i en hip hop dokumentär? xD klart han är!
 That Was My Rap, My Flow, My Thang, When I Cut Off The Verse Like BANG! ©Lil'Jonth©
Producent

2011-03-14 01:27
Dajno1
när jag påpekar att han tar slingor rakt av till en del beats, så hatar jag? c'mon, har inte "hata" uttrycket gått lite för långt nu? samlar man hiphop poäng genom att säga så?