I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Autotune, varför?

Svensk Hiphop - Allmänt

2010-10-13 21:24

Autotune, varför?

Nu på senare tid har fler och fler svenska rappare börjat använda Autotune. Min fråga till dem är varför?
Lil Wayne använder det. Alla hatar Lil Wayne!
Använder de det för att det låter "bättre" eller för att det är en "inne grej" eller kanske så att de ska få uppmärksamhet från 15 åriga tjejer som inte ens hänger inne på whoa.
Varför använder ens någon det?
Ni som är mindre kända och vill börja synas använd det inte! Satsa mer på bra texter och ett fett beat.

2010-10-13 22:08
Svaret du kommer få från vissa är "det säljer" och svaret du komemr få från andra är "det låter bra".
Den ena gruppen är större, man jag säger inte vilken.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Producent

2010-10-13 23:27
nåja, det råder väl inte direkt någon autotune-epidemi inom svensk hiphop... jag kan nog fan inte räkna upp 5 svenska autotune-hiphoplåtar utan att nämna Lorenz.

Felet många gör är att tro att själva ljudeffekten ska göra refrängen/låten, att det räcker att slänga på en autotune på en halvusel melodi, framförd av en musel sångröst, för att göra en hit / bra låt. Då blir resultatet alltid värdelöst och alla hatar dig. Men effekten i sig ser jag inget fel i, autotune kan göra en helt OK refräng till en helt lysande refräng, och starka refränger är alltid bra!
 https://soundcloud.com/jakkthemixer

2010-10-14 08:41
Alla hatar Lil Wayne!

Haha, man asså ALLA är ett starkt ord. och du verkar inte ha koll alls på det där ;)

Nja, autotune kan låta coolt ibland när det är måttligt men förjävligt om det blir för mycket.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Moderator

2010-10-14 12:46
Än så länge så har svenska hiphopscenen inte tagits över helt av detta sjuka påfund. Men en grej som skrämmer mig är att det finns dom som kommit långt med sin musik på grund av att dom i princip enbart använt sig av autotune, där går gränsen för vad jag kan kalla hiphop.
Visst om folk vill prova det i en reff på nån låt för att experimentera lite, men inbilla er inte att ni helt plötlsligt kan börja producera fram "hit-låtar" för att ni slänger på en autotune, för det är FEEEEEEEEEEEEL.

Och kom ihåg en grej nu för fan, om ni ska avända autotune så MÅSTE ni sjunga om tjejer, klubben osv...Annars är ni inte klitchiga nog.
//TW
Poet

2010-10-14 12:46
Fjortisar och människor utan smak älskar auto-tune. Och publiken består helt enkelt av fjortisar och folk utan smak, därav att auto-tune fortsätter att existera.
At the gates of Eternity...

2010-10-15 00:41
Det är väl en effekt precis som reverb och delay, men som det tidigare nämnts så överdrivs den nåt otroligt! Som THE_JAKKHAMMER säger så ska hela låtar byggas på effekten, och inte tvärtom. Det finns ju exempel där autone används med måtta och då lyfter hela låten. Nån bar här och där. Promoes Sunday Morning tycker jag är ett bra exempel på att det faktiskt går att göra bra låtar med autotune.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.