I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Trött på "Olof Palme"-rappare

Svensk Hiphop - Allmänt

   

2010-05-26 15:06

Trött på "Olof Palme"-rappare

Alla verkar ångra att dom engång i tiden nynnade på Jag sköt palme, till och med Promoe funderar på att lägga en röst bara för att hålla sd borta från riksdagen. Timbuktu gick så långt som att gå med i det Socialdemokratiska arbetarpartiet, för att han ville påverka. Behrang Miri turnerar land och rike tillsammans med Hyresgästföreningen.

Andra rappare gör en Latin Kings och smyger in Olof citat i sina raps eller väljer att fronta med bilder på Olof eller ibland till och med sampla någon av Olofs tal i sina låtar.
Ni äcklar mig helt ärligt, ni rappar på som att ni vill ha en samhällsförändring/ ibland kanske till och med en revolution. Men ni går inte längre tillbaks än till ett sånt ärkenöt som OP. Visst ni kanske diggar myten om det tidiga 80-talet och myten om det fina svenska folkhemmet, men då är ni faktiskt inte bättre än folkhemssossar som inte ser någon annan lösning på problemet än en röst på SAP eller i bästa fall V.

Det ni gör är att ni lurar en hel ny generation av kids att Olof Palmes politik på något sätt skulle varit gångbar idag och även om den skulle vart det skulle den varit bra? Nope. Visst en stor del flyktingar från sydamerika fick chansen till ett bättre liv i Sverige (min egen familj inkluderad). Men tror ni verkligen det här vart Olof Palmes förtjänst? Jag säger hell no!

Under 70-80 talet genomgick Sverige ett skifte i produktionen. I det skiftet fanns det möjlighet att skapa mer arbete. Alla flyktingar fick alltså en chans i Sverige att arbeta och där med acklematiseras till den svenska jobbmarknaden. Vi gjorde alltså Sverige en fet tjänst genom att stanna kvar och jobba istället för att dra vidare.

Det här missförstås bland många som att vi skulle ha någonting att vara tacksamma över. Fuck det! När det kommer till kritan har vi ingenting att vara tacksamma över.
Vi kommer inte att slippa en nyliberal politik genom att rösta. Det ända sättet är att tvinga fram ett nytt skifte i produktionen. Och det är helt enkelt att självorganiserade personer måste ta över makten över sitt arbete vart dom än befinner sig i samhället.
Organisering mot nedskärningarna som sker precis vart du befinner dig.

Det här är någonting jag skulle vilja höra fler svenska rappare våga ta upp i sina texter.
Kanske börja med att tala om sina egna erfarenheter av förändring till det bättre. Ni har säkert tusen erfarenheter att dela med er.

And we may not hate our jobs,
But we hate jobs in general
That don't have to do with fighting our own causes.