Förskrivna verser = freestyle?
Tja Varför har man börjat kalla förskriva verser/rader för freestyle? På vilket sätt är det freestyle?
:)
teevee, i USA har det varit så jättelänge. det har dom inte börjat med nu.
teevee, i USA har det varit så jättelänge. det har dom inte börjat med nu. - Sant, dock så ser jag fortfarande en freestyle som en, freestyle, då man hittar på allt samtidigt liksom, och kommer alltid va de tycker ja!
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag
- Sant, dock så ser jag fortfarande en freestyle som en, freestyle, då man hittar på allt samtidigt liksom, och kommer alltid va de tycker ja! Absolut! Men nuförtiden har vi ju ingen aning om det är freestyle eller inte. Om nån står o rappar o kallar det freestyle behöver det inte vara det? Detta kommer dö ut tror jag i framtiden tyvärr... eller om det nu redan gjort det till och med :/
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Om man lyssnar på gamla radio-freestyle-sessions från 90-talet med t.ex. Wu-tang så kör dom ofta förskrivna verser. Man kan väl säga att freestyle betyder gör vad du vill. Vissa värdesätter improvisation, andra värdesätter en bra text. I sverige betyder väl freestyle ungefär en slarvigt inspelad, ofärdig låt, och innebär ofta musik av dålig kvalitet.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Under min uppväxt har freestyle alltid varit just freestyle, alltså att man inte har skrivit några rader. Det kommer nog alltid att vara så samtidigt som jag kommer att irritera mig nå enormt på folk som spottar en vers och kallar det freestylevers. Men det är väl bara jag. Jag ser freestyle som en skicklighet.
Producent
2010-02-14 14:15
I sverige betyder väl freestyle ungefär en slarvigt inspelad, ofärdig låt, och innebär ofta musik av dålig kvalitet. Sen när? Jag har aldrig hört att det ska betyda det där på typ. 12 år som jag lyssnat på hiphop. Bara en "session"
Det är väl för att man aldrig riktigt kan veta om rapparen har förskrivit eller inte
kanske vi alla borde se filmen ´Freestyle - the art of rhyme´
snippet:
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE
I sverige betyder väl freestyle ungefär en slarvigt inspelad, ofärdig låt, och innebär ofta musik av dålig kvalitet. - Kallas väl Sessions
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag
btw sen den hela på tuben, här är part 1
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE
I sverige betyder väl freestyle ungefär en slarvigt inspelad, ofärdig låt, och innebär ofta musik av dålig kvalitet. Ps. Min egna värdering. En session är väl som en "freestyle" fast med fler rappare?
Konstigt P22 Ok, jag har lyssnat på hip hop i 20 år. Vad har det med nåt att göra? The Art of Rhyme är f.ö. nog den bästa hip hop-dokumentären jag har sett. Tror tyvärr inte den finns på region 2-dvd.
freestyle "per se" förekommer ju enbart i cyphers more or less idag, personligen hör jag hellre en jävligt välskriven vers än medioker "off the head" skit.
Freestylebegreppet med improviserade texter föddes på västkusten i cali - eller good life caféet. En tid efter föddes freestyle med förskrivna texter på östkusten. vad är rätt och vad är fel? It's in the eye's of the beholder. En freestyle för mig kommer alltid vara off the top.
"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."<br> ---Albert Einstein <br>
Under min uppväxt har freestyle alltid varit just freestyle, alltså att man inte har skrivit några rader. Det kommer nog alltid att vara så samtidigt som jag kommer att irritera mig nå enormt på folk som spottar en vers och kallar det freestylevers. Ja jävlar vad "äkta". Fattar inte vad du snackar om, det är ett ord med flera betydelser och du blir irriterad på folk som använder ordet om dom inte använder det på det sättet som DU har bestämt är det rätta? Vilket jävla trams. Dessutom så irriterar du dig med andra ord på... ja, i princip varenda hyfsat stor rappare i hela världen.
Jag har hört beskrivningen (inget citat, bara samma poäng med andra ord) "att sätta det man ska sätta på en tagning/ett försök, och ha allt i huvudet (alltså inga block eller vad man nu har, papperslappar)". Freestyle som i improvisation blir till stor del dåligt, men är rätt kul att både syssla med och lyssna på, enligt mig.
NuMessiah: Var får du äkta ifrån? Är bara min åsikt och dessutom verkar du ju fatta vad jag snackar om fastän lite feltolkat. Alla "hyfsat stora rappare" får väl göra vad dom vill men när jag tänker en bra freestyle så är det inte några rader man tänkt ut/skrivit långt innan utan spottande kring tema eller off the top. Ta inte åt dig extra mycket bara för att det var just ditt YouTubeklipp som fick mig att fundera över frågan. Livet är för kort för det.
teevee: Du använde inte ordet äkta, men när resonemanget går "såhär var det när jag växte upp och jag irriterar mig på alla som inte gör likadant som man gjorde då" så är det ungefär samma sak som att säga att förskrivna freestyles inte är lika "äkta hiphop" eller att det på något sätt skulle vara mindre värt/svårt/imponerande/whatever. Den kalla sanningen är att bra off the top-freestylande är jävligt svårt, och att kicka bra accapellaverser är precis lika svårt även om det är förskrivet. När man inte kan gömma sig bakom beats och undanflykter som att allt är improviserat så måste nämligen texten vara sååå mycket mer välskriven för att någon ska orka bry sig. Att sen människor föredrar det ena framför det andra är helt naturligt, men när folk börjar snacka om att det ena skulle vara svårare/äktare/bättre än det andra så låter det bara korkat. Och nej jag tog inte illa upp för det, visste inte ens att det var du.
NuMessiah: Och eftersom bra off the top-freestylande är jävligt svårt är det just det jag uppskattar och föredrar helt enkelt. Det verkar ju vara mixade åsikter runt detta ifall man kikar på de andra kommentarerna i tråden så min fråga är ju ändå befogad. Tycker bara att ifall man ska spela in en vers så kan man väl kalla det en vers och inte en freestylevers då jag inte riktigt fattar vart freestyle:t kommer ifrån. Versen blir ju inte sämre för det, om det är en bra vers dvs.
Producent
2010-02-16 01:06
skillnaderna. i sverige har freestyle och är väl fortfarande freestylerap (from the top of the head) i usa har det sedan millennium skiftet funnits så kallade freestyles på mixtapes där det mer eller mindre innebär "fristil" när jag först började uppmärksamma amerikanska "freestyles" var just några av dom tidiga 50 cent mixtape grejerna. och ja det var över 10 år sen, vi snackar 99-00 precis innan fifty blowade på allvar. så det är knappast nytt. vadå fristil? ja om du är så pass berest att du lyssat på hiphop sedan minst 15 år tillbaka så vet du att innan 50 cent (ironiskt nog) slog igenom hade de flesta någon form av "tema" på låten, även om de ibland inte var ett särskilt tema egentligen, och efter fifty slog igenom så började nästan alla med crackrap/skjutafolk rap. det är iallafall min analys av detta. och nej, jag är inget die hard 50 cent fan men jag lyssnade mycket på honom för 10 år sedan.
Level 8 Studio - www.level8studio.se Norra Botkyrka - Svensk rap's födelseplats!
Producent
2010-02-16 01:07
och sen på detta så tror jag många ville göra freestyles (top of the head free's) men i rädsla för att göra bort sig, skrev ner sin shit istället och kallade det freestyle. men så föds ett nytt koncept i musik.
Level 8 Studio - www.level8studio.se Norra Botkyrka - Svensk rap's födelseplats!
Eftersom att improviserade verser aldrig blir lika bra/genomtänkta som skrivna känns det väldigt idiotiskt att föredra det förstnämnda. "The more niggas said that they ain't write down lyrics the more it started to sound like they didn't" J. Budden
En förskriven vers är ju bra mycket tråkigare än en riktig freestyle. Freestyle ÄR off the top dont get it confused. Alla som säger någonting annat säger så bara för dom inte kan det själva.
The more niggas said that they ain't write down lyrics the more it started to sound like they didn't Det smartaste, mest träffsäkra jag någonsin hört/läst i hip hop-sammanhang. KRS-1 kan slänga sig (så hårt så han aldrig mer reser sig upp) i väggen.
Ifall man sätter on top of the head och förskrivna freestyles i samma kontext kan den ena lätt överväga den andra. Båda dessa konstformer har däremot sina områden där dom fungerar som bäst. Så påståenden som "förskrivna texter är fetare än freestyles" känns rätt konstiga. I exempelvis Grind Time har man gjort ett klokt val, rappare kör förskrivna battletexter med luftrum för att kunna flippa det och droppa improvisation. Jag kan fortfarande inte skaka av mig battlen mellan Illmaculate och Thesaurus från förra året. MEN hur uttjatat det än blir med Supernats ta-någonting-från-publiken-och-freestyla-om-det grej så är det otroligt underhållande att bevittna den formen av improvisation, speciellt när något oväntat händer och rapparen ifråga måste anpassa sig. Mer interaktivt än så blir det inte..
Har borta sa ar en freestyle vad du vill att det ska vara. Vill du "spit something from the top of your head" alltsa improviserat, sa ar det ocksa en freestyle. Vill du kora ett forskrivet rim, go ahead too. Det ar snarare i battle sammanhang det improviserade materialet kommer fram. Och en freestyle refererar mer till att det ar sammanhanget som gor det till "free". Om nagon sager "spit something for me" och du inte borjar skramla med papper och drar nagra verser som du har i huvudet sen innan, da ar det en freestyle. Sen maste man komma ihag det har med "improviserad rap". Det ar sallan improviserat till den graden folk verkar tro att det ar. Alla rappare har ett gang punchlines i bakfickan, redo att dra ut. Det ar konsten att kunna boja och forma de efter situationen man ar i. Battlar du mot en flintskallig snubbe, kor ditt rim om hariga snubbar, men gor om det till ett flintskalligt skamt. Men bara for att de inte ar 100% improv, sa betyder det inte att det ar latt. Det ar riktigt svart att fa den kvickheten Det har problemet med rappare som tar ara i att de inte skriver texter, utan bara improviserar allt. Det funkade for Biggie och det funkar for Jay-Z, for de gor det bra. Sen har vi clowner som Ja Rule och Weezy dar det bara later forjavligt. Om det nu tar dig 2 timmar att skriva en bra text, so be it. Hellre en grym text som tog ett par timmar istallet for 48 bars av totalt non sense.
At the gates of Eternity...
Det funkade for Biggie och det funkar for Jay-Z Man kan faktiskt "skriva" texter utan att skriva ner dom på papper. När jag spelade in med Phonté från Little Brother så satt han och blundade i en kvart och sen la han versen men det var ju fortfarande inte improviserat. Funkar om man har bra minne.
Exakt det jag syftar pa med att rappare som kor "improv" sallan kor improv. Det Biggie och Jigga gor/gjorde (detta ar vad de sjalva sakt i intervjuer) ar att de "skriver" texten i huvudet. Alltsa att de kommer pa 4 bars at gangen, memoriserar det, kommer pa 4 nya bars, memoriserar de ocksa. Och innan de vet ordet av det, sa har de freestylat massa later direkt ur minnet. No paper trail.
Sagt, inte "sakt".
alltså att det här alltid ska diskuteras. (ok, på ett forum ska saker diskuteras, men ja)
1. "för mig har en freestyle alltid varit en freestyle"
- ett begrepp definieras inte utifrån vad det betyder för den enskilde. då skulle det vara omöjligt att diskutera saker utan att först reda ut alla begrepp och göra semantik och annan ointressant teori av vardagliga diskussioner.
2. "freestyle som icke-improviserad rap är en (relativt) ny företeelse"
- jag hänvisar till wikipedia:
det är inte något nytt men jag har aldrig förstått vikten i att dissa något för att det inte är "äkta" freestyle. i vilken utsträckning något är improviserat är ju något som är omöjligt att avgöra. alla rappare har mer eller mindre en bank av rim, punches och utfyllnadsrader som de oavsiktligt och/eller avsiktligt tar fram under en "improviserad" battle, cypher eller vers.