I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur blev rappare som Ken Ring och Petter så kända?

Svensk Hiphop - Allmänt

2010-01-13 22:10

Hur blev rappare som Ken Ring och Petter så kända?

Som sagt, tycker ingen utav dom varken har bra texter eller speciellt sköna röster för att bli så kända som dom ändå är. Kanske har kommit upp förr men orkar inte leta.

Vad hände egentligen och vad gjorde dom för att bli så kända?

(Inlägget ändrat av Midas 2010-01-13 23:13:38)

2010-01-13 22:11
det låg rätt i tiden

o dom hade skivbolag som satsade på dom också förmodligen.

2010-01-14 00:04
Ja man kan ju undra varför just dom vart så kända och inte t.ex Ultimata Ligan.

2010-01-14 02:25
det låg rätt i tiden och dom skilde sig från varandra. tycker dom hade bra röster. petter ayo ken blues rusiak, alla hade sin stil.

Manager

2010-01-14 09:29
När Petter & Co började synas (när var det, typ 97-98) så fanns det inget annat. Några år tidigare hade TLK och Infinite Mass släppt några plattor men TLK ansågs väl inte riktigt seriösa och Infinite Mass var på engelska. Dessutom verkar det som att deras musik funkade bäst ute i orten (jag minns när Area Turns Red kom och pumpades på discot i Hallundaskolan, jävlar vad folk blev tokiga).

Vilket fall, när Petter och de kom fanns ingen rap på svenska att tala om och det var en ny häftig grej. Sen att Petter var svenne från Södermalm gjorde väl att det blev mer accepterat att lyssna på hiphop som svenne, dessutom kunde fler relatera till hans texter än t.ex. Latin Kings.

Bolagen insåg att det fanns deg att tjäna på det här fenomenet med rap på svenska från en svensk rappare och cirkusen var igång. Petter kände folk som kände folk och helt plötsligt släppte alla som typ kunde rappa en platta med Petters ord om att det var bra skit.

Varför han fortfarande är på toppen är ett mysterium för mig förutom att till skillnad från många andra så har Petter varit smart med sina pengar och har väl vad jag förstår ett publishingföretag och säkert fingrarna med i en massa andra bolag inom musikbranschen.

Som easyskanikin säger så hade de bra röster och lite annorlunda stilar än rapparna från USA (då var typ Wu, Nore, Mobb Deep, Big Pun, DMX och såna typer rätt poppis här). Textmässigt var de under all kritik och jag personligen gillade väldigt lite av den svenska hiphopen på den tiden, men det fanns en del guldkorn och man kan inte förneka att det var egentligen startskottet för det vi har idag (för att inte glömma TLK som Petter gav props till typ hela tiden och Infinite Mass).
Redline!

2010-01-14 10:43
Jag fattar inte varför det skulle vara så konstigt att Petter är kvar på toppen efter snart tolv år i branschen. Han har fortsatt att leverera högkvalitativ musik på album efter album, och även om allt kanske inte hållit absolut högsta klass (Ronin, t ex), så har ändå hans lägstanivå varit förbluffande hög. På det här forumet är Petter inte sådär skitpopulär (även om han så klart har sina supporters även här), och typ en eller ett par gånger i månaden dyker det upp trådar där TS undrar "Varför är Petter så populär, han är ju skitdålig och har skitsimpla texter och rim. *Insert name of rapper here* är ju jättemycket bättre." Personligen har jag alltid tilltalats av Petters texter och känslan i hans låtar, och en av anledningarna till att han blivit så populär som han blivit är att folk som kanske inte egentligen lyssnar på hiphop tilltalas och kan relatera till hans musik. Sedan har han ju alltid haft en förmåga att skapa hits som fått speltid på radio, MTV, ZTV, etc.

Att Petter och Ken lyckades slå igenom 98-99 handlar väl mycket om att de hade tur att breaka under en tidsperiod då rap på svenska var stort och folk fortfarande köpte skivor. Mycket beror väl på att Peter Swartling vågade satsa på Petter och lät honom göra sin grej full ut, och att skivbolagen sedan släppte fram Ken, Ayo och Blues, m fl. Dock var det väl nödvändigt att det var just den typen av artister som kom fram, som gjorde mer kommersiell musik med hitpotential som tilltalade den breda massan, och inte musik som i princip bara hängivna hiphoppare kan relatera till. Minns dock att akter som PST/Q, MBMA, Looptroop, m fl fick speltid i radio något år efter att Petter, Ken och Ayo breakat, och har svårt att tänka mig att det hade hänt om inte svensk hiphop först visat sig kommersiellt gångbar. Minns också hur det såg ut på Hultsfred 98-99, då de enda svenska akterna som spelade var just Petter, Ken, etc, och sedan 00-01 var det svensk hiphop, både kommersiell och underground, på var och varannan scen, så Petter och Kens genomslag hos den stora publiken innebar definitivt att mer okända artister fick sina genombrott.
Fan mannen, du är fett med ful// Ey, kolla din tand den är fett med gul

2010-01-14 18:47
Citerar mig själv för jag pallar inte:

Huruvida Ken gör bra musik eller inte blir väl i slutändan en fråga om smak men en dålig MC är han inte. Men det är få som kan "pull it off" med det raka naket ärliga och personliga sättet.

För faktum är att det är svårt att leverera en "simpel" text och ändå göra det intressant. Riktigt svårt. För det krävs det att MCn har en rejäl pondus, röst, inlevelse och sound. Det är något som Ken har. Ayo hade det också och Petter, idag anses de nog allihop som svenska old school rappare och en del yngre både lyssnare och rappare avfärder dem som att de bara slog för de "var först". Men både tex Petter och Ken har en otrolig förmåga att fånga lyssnare och få den att känna någonting till personliga berättelser.

Det är inte svårt att lära sig att skriva flerstavigt, olika rimscheman, retoriska figurer etc, dock är det verkligen svårt att göra det snyggt hålla en röd tråd etc men det jag vill betona är hur svårt det är att leverera en väldigt "simpel" text snyggt och trovärdigt, för det krävs det skills. Man har ett blankt papper, ett tomt beat framför sig och ska få det att låta så fett som möjligt. Det finns många olika vägar att välja, får man det att låta fett har man helt enkelt lyckats. Ken Ring runt arton-nitton(?) bast:

http://www.youtube.com/watch?v=o87-jZYHj88&feature=related

En samling låtar den som anser att Ken är en kass rappare bör kolla upp, om denne är öppen för att ändra på sig dvs:

Släng era skallar
Sommarminnen
Du och jag
Dödens gränsland
Kifa
Pass på den nye
I denna värld
Maria
Allt går runt
Rättvisan
Måste säga hej
Kom igjen
Kan du fatta det
SThlm city
Feel the pain
2000 talet
Hiphop
Nu måste vi dra
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-01-15 11:16
Kanske för att petter gjort den bästa svenska hiphop plattan och ken är sveriges bästa rappare?

ThaPimpius P20 Vad tycker du är bra svensk hiphop da?
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?

2010-01-15 14:46
Glöm inte att petter hängde med "Sherlock" back in the day. Deras första platta är sällsynt att få tag på. Jag hade deras platta på cd, men nån baxade den ifrån mig på en fest för många år sedan.. Saknar den plattan än i dag, för den har fett tunga beats o rhymes. Speciellt Seb rock var fett tung o Rusiak var tung på sitt sätt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-01-15 22:34
Egentligen tycker jag svaret finns ganska klart, iallafall om man tänker på petter, tycker han levererat hela tiden alltid en stor singel vartenda år han hållt på riktigt mke, finns inget bättre svar utan att han är jävligt bra!

2010-01-15 22:39
Varför? Petter släppte Mikrofonkåt och det var ingen som gjort något liknande tidigare. Mobb Deep och CnN på svenska. Skoja i min doja. Den är fortfarande bättre än 98% av all svensk hiphop som släpps idag

Att texten är under all kritik är väl mest lite roligt så här i efterhand.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2010-01-15 22:47
BÅDA HAR GJORT MUSIK MED UNO SVENINGSSON?

2010-01-16 15:51
Det var väll bra på den tiden? Hur kunde disco bli så stort? Smak o stil ändars med tiden.
Moderator

2010-01-22 01:49
Jag läste den här tråden i morse och kom på att jag inte har lyssnat på Petter på ett tag. Efter x antal genomlyssningar av bananrepubliken kan jag verkligen inte förstå hur du kan ställa den där frågan. Plattan är fan pure gold.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2010-01-24 14:07
håller verkligen med rusiak på mikrofonkåt "yo vafan sägeru?" e de bara jag som tycker att petters texter e riktigt dåliga?

2010-01-25 19:25
15 års matande av music o länka runt klart man blir lite känd =]
TIF ONE THIS IS FEELING

2010-01-25 22:18
Petter snackade faktiskt om just det här om dan på Länk till http://tuggmenage.wordpress.com/

2010-02-04 01:12
när blev skills betydelsefullt när det gäller fame?
Jadu

2010-02-04 09:08
När blev skills att rimma flerstavigt? Jag gör det själv men helheten räknas liksom. Alla har inte allting, många som är sjukt bra textförfattare och är sämre på att leverera och flowa. Tycker det är fel att begränsa på det sättet många gör.

2010-02-05 20:35
Det var en annan tid.

När de gjorde sin grej var det ingen annan som gjorde samma sak. De härmade inte andra som ni rappare som hänger på whoa gör. Sorry grabbar, ni kan flyta bättre än ken, skriva djupare texter än petter.. ..men om ni inte gör nåt nytt vill ingen ha skiten.
Men...

,,kul att ni kör.