varför folk på whoa tycks hatar Kartellen
Det e lugnt, jag förstår er, jag hatade dom oxå innan. Men anledningen till att de flesta här verkar hata Kartellen e för att de missar hela poängen med Kartellen. Det handlar inte om sjuka rimscheman eller massa flerstaviga rim. It's about makin a point! De har verkligen nått att säga som ingen annan säger. Alla snackar gangsta hit o gangsta dit mer eller mindre men inte många lever upp till det. Jag vet inte hur djupt involverade Kartellen medlämarna är i kriminalitet men de e jävligt övertygande när de snackar i alla fall. De har känsla för det de gör. O den känslan saknar 90% av alla rappare som hänger här på whoa. Ni hänger upp er på fel grejer. Glöm allt ni vet om teknik o flow när det kommer till rap o lyssna igen. Och helt ärligt talat tror jag att de som hatar på Kartellen igentligen innerst inne är avundsjuka för att nåra, tekniskt sett, sämre rappare slår så stort som de faktiskt gör. Det är därför de missar hela grejen. Men sätt det åt sidan och se det så här i stället: Kartellen kan snacka, de vet vad de ska säga, de kan provocera, de är inte rädda för vad nån annan ska tycka. Vare sig man kan relatera eller inte kan man inte förneka att det de gör är nytt och hur coolt som helst för svensk hiphop. De skriver historia!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Det var absolut spännande med en gangstarap grupp på svenska. Nu har nog största hypen gått över och vi kan lämna spekulationer kring hur kriminella de är, om Sebbe gjort TV som liten etc och fokusera på musiken... Kartellen har generellt bra beats. Jag tycker Sebbe är en aight rappare för den stilen han kör, jag tycker dock inte Kaka håller måttet, inget hat osv utan min åsikt... Finns mycket rap jag lyssnar på innan Kartellen men de fångar absolut intresse av orsaker du redan nämnt... Om de nu lever upp till hypen om man ser enbart till skills så är de inte i närheten enligt mig i dagsläget och nu snackar jag inte om rimscheman etc.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Moderator
2010-01-10 16:35
Sure, eller så kan det vara så att deras musik inte faller en i smaken. Så är det för mig iallafall.
time isn't wasted when you're getting wasted .
jag personligen tycker dom beteér sig som små kids. det är inte coolt att vara gangster. och om dom nu är det.. hur coolt är det att börja rappa som en 15 åring? som du säger, dom har ingen rimteknik, värdelösa texter, inget flow och jag har väldigt svårt att tro att dom har några musikaliska talanger överhuvudtaget. musik är musik och handlar inte om om sysslar med kriminalitet. och ja, dra gärna igång diskussionen om att hiphopen härstammar från det. men inse fakta att vi lever 2010 och inte 1985. i min mening skriver de inte historia, då måste dom kunna skriva först. nu kan dom bara sjukskriva sig.. just my opinion.
Jag tycker de är ganska dålig tekniskt. Sen kan jag inte relatera till ett skit av vad dem rappar om. Det är därför jag inte lyssnar på dem.
Producent
2010-01-10 18:43
jag har hört det dom sagt i minst 5 år innan dom kom. vad är det dom säger som ingen annan har nämnt? att snuten jagar brottslingar? c´mon, väx upp.
... De har verkligen nått att säga som ingen annan säger. Alla snackar gangsta hit o gangsta dit mer eller mindre men inte många lever upp till det. Jag vet inte hur djupt involverade Kartellen medlämarna är i kriminalitet men de e jävligt övertygande när de snackar i alla fall.... Och helt ärligt talat tror jag att de som hatar på Kartellen igentligen innerst inne är avundsjuka för att nåra, tekniskt sett, sämre rappare slår så stort som de faktiskt gör. Det är därför de missar hela grejen. Men sätt det åt sidan och se det så här i stället: Kartellen kan snacka, de vet vad de ska säga, de kan provocera, de är inte rädda för vad nån annan ska tycka... Hatar jag kartellen så är det för deras skull utan att för att det finns folk som tycker som du om dom.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Tycker att dom lägger mycket skit men när dom gör något bra så är det HELT JÄVLA GALET BRA. Typ som Sebbe - Betongbarn & Medans vi faller. Kan inte sluta lyssna, så nej grabbar, ni har inte förstått Kartellen riktigt. Sebbe är tung.
För att dem inte är bra på att rappa och att dem er fett töntiga när dem leker coola och ska täcka ansiktet mm. Dem beter sig som 15 åringar som ska leka gangsta..
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?
Producent
2010-01-10 20:34
Jag hatar inte. Men jag tycker inte att Kartellen gör vacker musik. Det är det jag vill höra när jag lyssnar på musik.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Varför jag inte rider på kartellens hype-dick? .. hmm, för dom är inte musikaliska av sig överhuvudtaget? Finns människor här i världens som är ämnade för att göra musik och andra ska bara hålla keften och lyssna.. Kartellen killarna är egentligen ämnade för att hålla keft och lyssna, så det säger väll allt? Sedan att Sebbe gjort någon "sentimentell, djup" låt som är skön kan i princip varenda människa göra. Dom förtjänar inte hypen. När man ser dom med luva och ett smycke som inte ens snurrar runt halsen kan man tro grabbarna är 12. Dock har Kartellen oftast bra beats, det är väll det positiva med dom ;) summering; dom faller mig inte i smaken.
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
och beatsen är inte ens deras förtjänst
sant så sant =)
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
"Det handlar inte om sjuka rimscheman eller massa flerstaviga rim. It's about makin a point!" Man kan ha båda, tack och hej.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
och beatsen är inte ens deras förtjänst lite konstig grej att säga. då kan man också säga:
"nas är tung, men killen som väljer hans beat är ojämn och dålig".
kartellen samarbetar med några av sveriges mest intressanta rappare/producenter, de har gjort ett sjukt bra promotionjobb och alla har en åsikt om dem. beviset är väl den här och alla andra trådar som finns om dem bara på whoa. när blev senast en svensk hiphopgrupp så omtalad på internet (utöver de vanliga hiphop-siterna)?
de gör något nytt i svensk hiphop, så visst skriver de historia. sen behöver man inte gilla dem. men att kritisera dem på grunder som att de inte kan skriva flerstaviga rim eller flyta dubidubidubidubi som alla afasi&filthy-inspirerade medelklassungar i audioforumet håller inte.
det är två olika sorters förhållningssätt till hiphop och två olika målgrupper.
och det här med rimmande börjar gå till överdrift.
jag vet inte vad folk tror om flerstaviga rim, men det är inte som att det är något som vissa rappare behärskar och andra inte. det är inte svart eller vitt. de flesta människor i världen kan lära sig rimma på vokalljud. de flesta människor bryr sig inte om det. de rappare som inte rimmar femstaviga sammansatta ord på varandra behöver nödvändigtvis inte behärska det, utan de kanske skiter fullständigt i det.
Om jag gick runt var avundsjuk på alla som var mer oskillade än mig som har lyckats så hade jag inte haft tid att göra något annat. Tror inte det är problemet. Det handlar om personlig smak, personligen tycker jag att dom är helt okej.
Påminnelse: Rap är musik.
...jaow jag håller fast vid min åsikt att sådan rap inte är bra, då den för mig iaf..känns mer som mytomani än "äkta" ....men det är bara min helt individuella åsikt och jag önskar Kartellen all lycka i världen ändå
JKIBMM
Själva "Äktheten" försvinner ju då det de facto inte är snubbarna som rappar som faktiskt begått brotten, de omordar bara andra snubbar (som ingår i kollektivet och inte gör något annat än att vara den brottsliga delen av den) så jag hade egentligen kunnat skriva en raplåt baserad på ted bundys memoarer och kalla mig mördare och äkta.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
När man läser den här tråden undrar man om någon här lyssnar på amerikansk hiphop.
Boyz n the wood
vad finns det att missförstå? det låter inte bra, dom kan börja med att göra först
Hur många trådar om hat/kärlek till Kartellen kan det finnas nu?
tkr sebbe har en del feta låtar och det va intressant med lite svensk "gangsta rap".. dock e dom inte i närheten av tidigare förortsrappare som kört hårda grejer, Ayo, Latin Kings m.m.. tror faktiskt att kartellen redan har peakat..
"Popped a molly, I'm sweatin'.. WOOO!!"
Arttack P22 finns ju olika amerikansk hiphop också :) ....t ex...jag är inte så förtjust i Mobb Deep (någon låt funkar men inte i det stora hela) ..men jag diggar Lupe Fiasco väldigt mycket...ett exempel av många
JKIBMM
det finns inget coolt med att vara kriminell.
Fuck karma, I don't need karma!
Ferdii skriver en bra intro i denna tråd varför JAG vill lyssna på Kartellen. Att många här inte kan relatera till deras texter struntar jag i. JAG kan heller inte relatera till 90 % av dagens svenska hiphoptexter men jag går inte ut i 150 för att trycka min intetsägande åsikt in i käften på nån annan! Varför i hela friden skulle jag göra det? Antigen begriper man vad Kinesen och Sebbe vill säga med sitt musikprojekt inifrån sina respektiva bunkrar - eller så gör man inte det. No big deal. Att man sen "dissar" musik man inte gillar är ingen nyhet. Men jag förvånas ständigt över att så MÅNGA orkar skriva om musik man inte gillar.
kan nån förklara för mig hur man rappar som en 15 åring? och förklara för mig varför dom som inte har de lätt och tar sig fram på eget sätt måste lida för vägen dom väljer istället för att bo hemma få pengar ha sin utbildning? kan ni samtidigt svara på varför ni sitter på ett hip hop graffiti forum ? om droger våld klotter stöld rån ja allt dom flesta hip hoparna här inne sjunger/rappar om och förmedlar till er ? gillar inte kartellen men jacco ? labyrint shazzam ? ken ring ? va fan lyssnar alla här inne på thomas ledin ? finns ingen som aldrig nämt nåt om de kartellen nämner i sina texter i hiphop svergie ?eller gör de ? hatar ni alla då e alla som tar droger elelr något 15 åringar ? eller kanske dom gör de för att döva en sorg ? för att få en kick ? att försöka va nånting ? vart vill ni komma ? kartellen säger hit och dit och de e bara 15 åringar som lever så ? eller bara 15 åringar som pratar så ?dom ska fan va gada om dom kan säga fuck aina .. haters gå hem peace
Hatarna hatar oss...
TIF ONE THIS IS FEELING
orka med flerstavsrim det gör inte en en bättre rappare bara för att man kan rimma flera rim i samma mening , men kartellen är helt ok grupp tycker bara att det är helt onödigt att skryta hit o dit för det man gör och skriva fuck the police hela tiden bara för att dom är jobbiga mot en . det klart att man får polisen efter sig efter att man skryter om brott man gjort det är polisens jobb bara . tycker flowen är viktigare än text faktist men kartellen har ingen skön flow bara sköna beats så big up till producenterna ...
Word! Håller med dig helt och hållet. Kartellen är grymma!
www.myspace.com/BiggedyBigD
Haha ni kan hata på kartellen men ni sitter säkert hemma o pumpar amerikansk rap dom rappar om samma saker men nej ni hatar inte på dom. Även dom rappar om pengar knark o massor av annat, fuck hatare
Producent
2010-01-17 22:26
Haha ni kan hata på kartellen men ni sitter säkert hemma o pumpar amerikansk rap dom rappar om samma saker men nej ni hatar inte på dom. Även dom rappar om pengar knark o massor av annat, fuck hatare För mig handlar det inte om vad man rappar om. Utan hur man gör det. Och jag tycker inte att Kartellen gör det på ett bra eller snyggt sätt.
Betyder inte att jag tycker att all amerikansk rap är bra för det.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Producent
2010-01-18 02:33
De kom, de sågs, de glömdes bort.
Stressin' how hardcore & real she is, but she was really the realest before she got into showbiz
verkar som det...nya trådar om dom hela tiden, intervjuer i tidningar osv...ingen har en åsikt verkar det som, tror dom e UTE
Jag hörde snacket om kartellen i månader innan jag hörde nån låt, å då var det på youtube, minns inte va låten hette, den dom eldar upp ken i, men sen var det typ bara en vit kille som bröt allt va han orkade å rappade lite otajt medan hans polare var ute å rastade hundarna i bakgrunden. Dom är säkert gangsters liksom, å jag kan medge att det är lite uppfriskande "gata" över gangsterrap, men fan...kan det inte va bra också?
Ridå
Ett det skulle komma seriös gangster-rap från Sverige var väl kanske otippat för många eftersom våran brottsstatistik är något lägre (?) än andra större länder i Europa för att inte tala om på andra kontinenter. Men nu blev det så, och om inte Kartellen skulle ha gjort det så skulle några andra ha gjort det. Jag har lyssnat på dom på youtube av och till i år och är fortfarande obestämd vad jag ska tycka.. Jag sitter inte och diggar det så som jag diggar annan äldre svenskt hiphop (Tidig Mbmba,Looptrop,Chords etc) men jag tycker att dom är rätt bra beatmässigt för att vara sent 2010-tal. Dock känner jag inte att det finns nytt och intressant över deras sound. Same goes as far as their Mic Skills, jag tycker nästan alla rappare i Sverige som har ett namn är lika bra eller bättre..märk nästan, klart är dom väl också bättre än vissa. As far as deras högst kontroversiella texter då, många kan väl relatera litegrann när det gäller kriminalitet.Jjag har aldrig vart inblandad men de flesta man träffar känner ju eller har känt nån eller några langare,mördare, pyromaner, rånare etc .. . Det jag dock kan störa mig på är hur dom mer ofta än sällan i sina texter vill rättfärdiga kriminalitet med klassisk samhällskritik som "systemet gav oss ingen chans" och "man måste äta eller ätas" .. Detta är argument som inte håller i längden och med ökad mognad kommer också ökat ansvar. Jag tror visserligen att dom vet det själva, det är bara att köpa deras musik om man vill stödja eller fortsätta youtuba om man inte vill. Jag kör det senare alternativet.
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams
men sen var det typ bara en vit kille som bröt allt va han orkade å rappade lite otajt medan hans polare var ute å rastade hundarna i bakgrunden. haha
tycker dock det var aningen värre i klippet från MBFIMG när han först pratar klockren svenska å sedan börjar rappa med robust brytning. det känns krystat.
http://www.johnlemon.se - varje dag