I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Mikrofonkåt (Fredrik Strage) - Vad tycker ni?

Svensk Hiphop - Allmänt

2009-09-11 09:13

Mikrofonkåt (Fredrik Strage) - Vad tycker ni?

Har nyligen läst Fredrik Strages bok om svensk hiphop - "Mikrofonkåt" - ytterligare en gång, efter många tidigare genomläsningar.

Vad jag fattat så fick boken goda recensioner bland mediakritiker och liknande, medan hiphop-fansen inte gillade den alls. Detta verkar bero mycket på Strages fastlåsning vid begreppet "wiggers", ett begrepp som i tid och otid myntas i boken. Många menar att han till varje pris försökte få igenom teorin att vita utövare av hiphop bär på ett behov att vilja vara svarta, eller åtminstone att de bär på tendenser till det.

Men jag tycker ändå att det är en sjukt intressant och välskriven bok. Det är ju verkligen inte många gånger som man får följa artister som Organism 12, PST-Q, Seron, Fattaru, Ken, Big Fred, Petter, Kashal-T, Loop Troop med flera på denna intima nivå som råder i boken.

Big Fred ska ha sagt att Strage framställde alla i boken väldigt extremt, och menar att han själv framställdes som en skrikande dumskalle, och Petter som en alkoholist. Men vad tycker ni om Fredrik Strages bok? Bra, dålig, usel, intressant, annat? Skulle vara nice med en diskussion.

2009-09-11 10:24
Jag har läst den boken säkert tio gånger nu. Inte bara för att den handlar om hiphop, utan även för att jag tycker att Strage är en väldigt intressent och rolig författare ("Fans" är minst lika bra).
Jag läser knappt några böcker i vanliga fall, men den här har jag verkligen fastnat för. Tycker att kapitlet om just wiggers är helt klockrent, och att det stämmer.

Riktigt bra bok!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-11 11:10
Som sagt: En riktigt bra bok,Herr Strage är jävligt duktig.
Fans är entill Strage bok att rekommendera.
jag kommer ihåg det som i förmiddags - jag minns den tiden
vill sluta grubbla men det är svårt när man är inne i det
sitter du i nätet tänker du säkert på spindeln i det

2009-09-11 13:56
Nice! "Fans" har jag länge tänkt läsa! Får leta upp den till veckan!

2009-09-11 16:25
Jag tycker Fredrik Strage är en jävla fjant... Lovar killen sitter och läser det här också, sitter säkert o googlar sitt as 24/7...

/Stolt wigger PejZZZZ outtt maaaamaaasfriiiköööössst
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-11 18:58
Jag tycker Fredrik Strage är en jävla fjant... Lovar killen sitter och läser det här också, sitter säkert o googlar sitt as 24/7...

Japp, Det är ju inge "Fjantigt" att påstå något,utan bevis eller ett nåt relevant argument. Borträknat då att du skulle passa in i Wigger-gruppen som säger jag som "It's just beacuse im black" & faktiskt inte vara ironsik utan verkligen tror på det.

"När min skit lackar ut är det ni som backar
Och åker likbil, snabbt akut i en kritvit svartkultur
Haha, sanningen svider jag vet
Men alla reppar ett skitet land på en liten planet."

2009-09-11 21:06
Cynism

Jag är ALLTID seriös på whoa... Citerade du dig själv?

Men wigger-spekulationer och wiggerskämt är iaf alltid seriös journalistik och underhållning. Man ska alltid vara så jävla PK, jag tycker killen verkar vara en fjant, min åsikt, men jag skulle inte skrika det i hans ansikte precis som han inte vågade skrika att Ken va en wigger i hans ansikte (han har ju inga kända rötter i västafrika)

Jag tycker wiggergrejjen var död redan vid Ali G, Malibus most wanted, Offsprings pretty fly for a white guy, outbushgangstas etc etc. Att kalla en svenne wigger för han har baggys etc är ju som att kalla en svart kille wanabee-vit för han har slips.

jag hamnar säkert under många wiggerkategorier hehehehe

Men jag är OT, drar mig tillbaka... Och Fredrik Strage, jag ber om ursäkt, om du läser det här jag tycker inte att du är en "fjant" snarare en överspänd "know it all-nörd" och du kan skriva. Behovet att kategorisera folk lockar alltid fram det bästa i oss

2009-09-11 21:13
Om jag minns rätt var den boken rätt bra. Var dock ett tag sen jag läste den. Han intervjuade Leila K, det är najs.

2009-09-11 22:14
hiccory P24
Nej det är Afasi & var det så svårt att skriva det där,förstår inte idiot inlägg Tex.Han är kass. Utan nånsom helst förklaring. Ja,jag är nörd ser inte det som ett problem.

2009-09-12 00:54
Boken är skitfet, skippade dock kapitlet om wiggers.
Blunted in stockholm

2009-09-12 01:18
Tar man åt sig av Strages Wigger snack så är man förmodligen en Wigger. Vist hade vi vart i USA så hade säkert dom flesta blivit kallade wiggers. När jag började lystna på hiphop så reflekterade jag inte över att det va nått som afro-amerikaner gjorde utan blev bara hooked på atityden och hela viben.

Det fins tillockmed Afrikaner som försöker vara som 7e generationens afro-amerikaner.
så det är inte mycket att snacka om, det starta de i slummen i USA och spred sig över hela klotet.
 ----------------------------------------------------------------------------

2009-09-13 00:43
Helt okej bok anser jag.

2009-09-13 09:32
Får väll glida neråt biblan o låna skiten...
BAHA!

2009-09-16 17:08
Den kostar 39 spänn på ginza (70 spänn med frakt) det är ju roligare att äga den.

Personligen så älskar jag Strage, jag har hittat mycket bra film och musik tack vare honom.
Och jag tycker wigger avsnittet är bäst, men jag är ju ingen wigger själv utan en indie- tjej som snöat in sig i hiphop
Its not random that the? rappers in the 90's first were big(BIG L,BIG PUN,NOTORIOUS B.I.G)and the rappers nowadays are little(lil wayne.lil jon,lil boosie)

2009-09-17 01:55
hoecakes, vad är du då? du är ju inte svart? Du är inte wigger, vad är du då? gigger? = Golden niggah... pffff fan lägg utav tack.. Jag är vit och mesta dels varit insnöad i hiphop.. Finns iaf ett uttyck för det, du har ju inget så var inte så glad ;P

Står väll för ungefär samma sak som hiccory sa då, det med baggy jeans - slips.. Är väll ett ganska så vettigt argument
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2009-09-17 20:16
Tycker boken är bra, läst den några gånger. den har ju dock några år på nacken, skulle va kul med en uppföljare.
Vad faan skrev jag nu?!

2009-09-17 20:38
varför är folk dumma i huvudet? bara för man inte gillar argumentet wigger så är man själv en wigger? så det är alltså dåligt att inte gilla fördomar? inte läst boken eller nånting så ska inte säga nåt, vart bara paff på nördkommentarerna här.
As I walk through the valley of the shadow of death, I can't sleep like i'm battling meth, the reaper creeps while i'm gasping for breath. I ask the lord to forgive me for debt, when death comes and my soul leaves my body to rest.

2009-09-18 07:59
okey, jag är mestadels vit och insnöad i hip hop, då är jag alltså en wigger eller vad ?
Its not random that the? rappers in the 90's first were big(BIG L,BIG PUN,NOTORIOUS B.I.G)and the rappers nowadays are little(lil wayne.lil jon,lil boosie)

2009-09-18 21:01
En sjukt bra bok! Petterkapitlet är bäst och jag är med på sidan 299. : )
"Nu har folk lyckligtvis börjat bli mer vidsynta, det är inne att tänka själv" - Örjan Andersson VD för Cheap Monday Jeans
Producent

2009-09-20 22:47
Har inte läst den.....Men ska nog göra det snart verkar intressant

2009-09-20 23:05
kommer läsa om den finns som talbok,har svårt att fokusera mig på text annars
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE

2009-09-20 23:09
Det fins tillockmed Afrikaner som försöker vara som 7e generationens afro-amerikaner.
så det är inte mycket att snacka om, det starta de i slummen i USA och spred sig över hela klotet.

Jag skulle nog vilja påstå att det är betydligt fler afrikaner än genomsnittssvennar som leker svart amerikan...Somalia är väl en del av Bronx, eller?

Producent

2009-09-21 12:02
Boken är grym, jävligt rolig! Wigger kapitlet var lite intressant även om jag inte håller med honom riktigt.

2009-09-23 09:26
De var en väldig massa fokus på wigger kapitlet. Riktigt bra bok, fattaru's lista på vad man ska ha är riktigt bra. Men som tidigare nämnts börjar den bli lite gamal skulle vara shysst med nåt nytt, den handlar ju inte riktigt om svensk hiphop idag längre.
Kalla mig gärna paranoid men folk jag inte känner får gärna låta bli att kolla på mig när jag lämnat mitt hem.

Dedicated To The AwkWard Memories I Can't Remember!

2009-09-23 09:45
wigger kapitlet e klockren beskrivning av många svenska hiphopare...

2009-09-23 17:09
Jag kan tänka mig att herr Strage fick se mycket av den svenska s.k. "wigger"-kulturen i och med alla de spelningar han var på när han samlade material för boken. Jag var på en Ken-spelning förra helgen, och där fanns bra många snubbar som ivrigt viftade gang-signs och westside-tecken trots att vi befann oss i Norrland.

2009-09-23 17:14

2009-09-30 16:19
kan man inte ladda ner den?
de e mycke nu....... ta de me en nypa tjack

2009-09-30 18:48
Har inte läst den sen jag gick i ettan typ. Då tyckte jag kapitlet om big fred och ken var sjukt roligt. Annars anser jag att Strage är en tönt, trots en rätt intressant bok

2009-09-30 22:45
ganska underhållande bok stundvis :)

2009-10-01 14:36
Så klockren beskrivning av svenska hiphopkulturen! Vi som kämpar med att radera alla spår av att man varit täckt i FUBU-kläder där nånstans kring millenieskiftet kan relatera. Hakar man upp sig på att han dissar wiggers så är min gissning att man inte har världens största självdistans..

2009-10-01 16:28
Eller så kanske inte vem som helst ska ha rätt att skriva vad som helst ?
As I walk through the valley of the shadow of death, I can't sleep like i'm battling meth, the reaper creeps while i'm gasping for breath. I ask the lord to forgive me for debt, when death comes and my soul leaves my body to rest.