I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Organismen tar över nätet, vad gör resten? Ladda ner mer!

Svensk Hiphop - Allmänt

2009-02-10 22:28

Organismen tar över nätet, vad gör resten? Ladda ner mer!

Som de flesta redan känner till så har Organismen på senare år valt att släppa sina grejer på nätet, framförallt har Whoa fått äran att erbjuda folket både nya och gamla släpp. Förutom Myspace så har han nu skaffat sig en "riktig" blogg. Detta fick jag nys om så sent som igår och när jag nu klickar mig in på den för att se vad som finns så gör jag ännu en glad upptäckt. Herr Ågren uppmanar folk till att maila honom och på så sätt gå med i en maillista där man kommer bli bortskämd med de senaste alstren direkt i inboxen.

Satt och funderade lite och kom fram till att det skulle kännas grymt bra och skriva av sig lite..

På senare tid har fler och fler artister förstått att det lönar sig att slänga upp mixtapes, enstaka låtar osv. för gratis nedladdning på sina hemsidor, bloggar, whoa eller whatever. För den som inte tycker gratis är gott är ju inte frisk nånstans. Det är ju allmänt känt att den brokiga skaran som fortfarande köper alla skivor de vill ha bara blir mindre och mindre. Istället hungrar folk efter nedladdningslänkar och gråter floder när de låtarna de vill ha bara finns på skiva. Med detta sagt så är det fortfarande inte alla som utnyttjar det här till fullo.

Missförstå mig inte, jag både köper skivor och laddar ner. Och jag tycker det är minst dubbelt så kul att glutta i bookleten, klaga över repor i skivan eller spilla kaffe på omslaget som att grina över kass ljudkvalitet eller sega servrar. Men nånstans tar det ju slut när det kommer till att släppa skivor, antingen finns det inte pengar eller möjlighet och i många fall där folk söker sig till bolag med resuser så finns inte viljan eller modet hos dessa att ge ut alstren ifråga. Där tar internet vid. Inget är för dåligt, för obscent eller uppseendeväckande för att kunna komma ut på nätet och in i folks datorer. Ingen kan säga att du inte får eller inte kan.

Möjligheten att bara klicka sig igenom det man vill eller lägga upp det man känner för banar ju väg för de mindre kända artisterna. Att få folk som lyssnar på ens grejer, som kritiserar och ger tips är ju ovärdeligt. Det öppnar upp för samarbeten mellan artister som aldrig annars skulle samarbetat. Nya saker dyker jämt och ständigt upp och utveckligen sker ju i raketfart.

Du som artist tjänar ju enormt mycket på att folk får höra det du gör och de som vill ha din musik tjänar ju ännu mer genom att få tillgång till det.

Mycket av det jag skrivit har väl skrivits förut, men det jag vill få fram är att folk är lagom inskränkta och konservativa som inte förstår att det kommer vara jäkligt svårt att försöka stoppa internet och dagens utveckligen inom musiken som sker på nätet.

Vill också uppmana varenda en artist som kör sitt race att bara skicka upp era verk och låta folk välja ifall de vill lyssna eller inte. Satsa på att synas så mycket som möjligt, världens bästa jävla hjälpreda för detta har ni framför ögonen.

Tyck och tänk så mycket ni kan och vill, nu ska jag göra mackor och skriva upp mig på en maillista!

va?

2009-02-10 23:26
Han kommer ju släppa nya singel "den vita kaninen" och hela nya plattan på pirate bay t.ex. Han har ju insett att man gör inga pengar på skivor idag utan att musik vare sig den är på nätet eller i inte är reklam för spelningar. Och det är där antar jag som artister i hans storhet tjänar sina pengar idag!

Han körde två nya låtar på sin senaste spelning i Göteborg som var jävligt upptempo och electro. Ljudet va jävligt kasst så man hörde inte så mycket men det kan säkert bli jävligt nice. Har den stora hypen för "Om gud vill och vädret tillåter" börjat nu eller?

2009-02-11 00:24
Vill inte direkt skapa nån hype eller diskussion kring Organismen med den här tråden, det finns och kommer finnas tillräckligt med det kan jag gissa. Tog bara upp det som ett väldigt bra exempel. Men piratebay exemplet är ju ännu ett som fler borde ta efter.

Ja.. gratis nedladdningar, streetvideos och blogginlägg är ju självklart grym reklam. Och ju fler som tar del av och gillar det, ju fler bokningar och ju fler släpp, självklart..
va?

2009-02-11 11:44
Hur svårt är det förresten att komma in i Itunes Store som oberoende eller liten label?

Har för mig att artisten eller bolaget får 70% av försälningen, så då borde det kunna bli en del, speciellt om man eliminerar mellanhänder.

Jag var så sent som förra veckan inne i en skivbutik för att köpa en platta från en artist jag vill stödja, men när jag såg att "den där plastbiten" kostade 199kr vände jag, gick hem och laddade ner, men kommer ändå boka biljett på Ticnet för att se konserten.

Dock så hade jag gärna kunnat gå in och köpt albumet för 90 kr på iTunes om det kom utan DRM så jag kunde spela både på min dator, mp3-spelare etc. Speciellt om artisten hade uppmanat mig till det som en sympatihandling.

2000 köp där blir 120 tusen kronor in rent... dra bort lite avgifter, skatter mm så borde det hålla en rappare flytade med hyra, bärs och weed för åtminstone ett halvår.
Allt jag ville var att få tag på lite Trocadero...

2009-02-11 12:49
de e tråkigt som fan att organismens låtar inte kommer att komma på skivor. känns oäkta som fan o ladda ner shiten. Men ja förstår han samtidigt.
To disrespect you, I would had to have respect for you at one time

2009-02-11 13:18
fsdfsdf

Har inte Itunes tagit bort DRM-skyddet nu?

Problemet är att det inte är tillräckligt många som köper skivor via nätet heller. Det mesta finns att hitta gratis med lite ansträngning och då är det väl inte många som är så pepp på och lägga pengar på det kan jag gissa. Därför, som du sa, väljer många att tanka och istället lägga sina surt förvärvade cash på biljetter till spelningar osv.

kohler

Klart det är synd att de inte kommer i fysisk form men stöd honom och gå på spelningarna så det kan bli lite klirr i kassan och på lång sikt kan det kanske finansiera kommande projekt som kan bli mer än MP3 filer..
va?

2009-02-11 18:57
Till frondas senaste skiva som han släppte gratis som mp3or på nätet hade han ett konto där man fick sätta in pengar om man ville, och såklart hur mycket/lite man ville, rätt schysst grej. Även om man inte tjänar några pengar direkt kan man ju stödja artisten om man nu vill..
(Ingen behöver påpeka hur dålig fronda är och att han ändå inte fick några pengar, det var bara ett exempel och folk tycker olika...)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-02-11 19:32
klart ja går på konserter så ofta jag kan. Kan bara hoppas på att det någon gång i framtiden kommer en org skiva i fysiskt format.
To disrespect you, I would had to have respect for you at one time

2009-02-11 21:12
Jag var så sent som förra veckan inne i en skivbutik för att köpa en platta från en artist jag vill stödja, men när jag såg att "den där plastbiten" kostade 199kr vände jag

tycker alltid att folk skriver 200 spänn som om det vore standardpris för en ny skiva. enda gången det kostar så mycket är väl om man köper sina skivor på något lokalt skitställe som slänger på 70-80 spänn i importkostnad...

köper mycket musik men skulle aldrig falla mig in att betala för en skiva i mp3 (eller liknande) format...eller jo det har väl hänt men det har varit absolut sista utvägen. hur kul är det att få binärkod för pengarna, jag gillar den materiella biten med skivköp :)

2009-02-11 21:14
förövrigt måste det vara jobbigt för att artister som inte vill/kan göra livespelningar när det helt plötsligt tycks vara allmänt accepterat att det är så man tjänar pengar på sin musik...stackarna som sitter ensamma i sin hemmastudio och skapar fantastisk musik utan att vilja stå på en scen får inte ett öre :)
eller ja dom kan ju alltid börja kränga merch på nätet eller nåt...

2009-02-11 23:41
HampaaH

Det vore ju ett sjysst sätt det också, kanske mer gäller de lite mer etablerade dock. Men kan nog funka i många fall..

Demento

enda gången det kostar så mycket är väl om man köper sina skivor på något lokalt skitställe som slänger på 70-80 spänn i importkostnad...

Vad menar du med lokalt skitställe? Av min erfarenhet så är det dessa butiker som är öpnna för lite mer underground släpp. Medans större skivbutiker har mycket mer mainstream utbud.

förövrigt måste det vara jobbigt för att artister som inte vill/kan göra livespelningar när det helt plötsligt tycks vara allmänt accepterat att det är så man tjänar pengar på sin musik

Varför skulle man inte vilja göra spelningar?
va?

2009-02-12 00:07
* "Varför skulle man inte vilja göra spelningar?"
- För att liveljudet inte gör musiken rättvisa?

* "2000 köp där blir 120 tusen kronor in rent... dra bort lite avgifter, skatter mm så borde det hålla en rappare flytade med hyra, bärs och weed för åtminstone ett halvår."
- Dra av iTunes avgifter så har du högst hälften kvar, dra av skatten så är du nere på att bara ha råd med bärs och weed ;)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2009-02-12 00:37
vafan är hans blogg då?!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-02-12 10:16
Organismens blogg - fedt skit! Skön attityd, han länkar piratebay på bloggen!
Vila i frid, Andrés 'Grioa'.

2009-02-12 14:18
Jag kommer ihåg när jag först upptäckte ett program vid namn napster, på tiden då jag satt på ett 56k modem och betalade per minut jag var uppkopplad, och tänkte att "det här kommer bli skitstort". Det är ett antal år sen nu, och äntligen verkar det gå åt rätt håll. Skivbolagen är en styggelse, och även om deras dödskamp kommer bli lika uttragen och plågsam som sex med en väldigt ful kvinna, så kanske jag kommer få dansa på deras uppsvälda lik innan jag går ur tiden.

Japp. Det går bra nu.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2009-02-12 15:11

en minut in så förklarar han rätt så bra hur han tänker.
http://www.myspace.com/vandalen031

2009-02-17 21:07
Jag hoppas verkligen att Organism 12 släpper sin nästa platta på vinyl. Maskrosbarn är en klassiker och lpn stortrivs i skivsamlingen. Släpp åtminstone 500 ex av plattan på lp. 1000 ex av cdn. Det finns fortfarande många som köper cd och vinyl.

2009-02-17 22:28
Jag hoppas verkligen att Organism 12 släpper sin nästa platta på vinyl. Maskrosbarn är en klassiker och lpn stortrivs i skivsamlingen. Släpp åtminstone 500 ex av plattan på lp. 1000 ex av cdn. Det finns fortfarande många som köper cd och vinyl.

även jag hoppas att han kommer släppa några ex =/ vore för jävla trist om plattan bara släpptes på piratebay..

2009-02-18 05:24
Yesss ge oss en vinyl-version! Jag kan kopa tva om det kniper :) Sjukt trakigt nar ett efterlangtat tungt slapp inte ens existerar i fysisk form...

2009-02-18 06:20
Vill tillagga att givetvis uppskattas gratisslappet, men for de som gillar fysiska skivor ar det trist att det inte finns...

2009-02-18 16:50
pool
naturligtvis, jag tycker inte att dom stora kedjorna är bättre. det jag menar är att det numera är hur smidigt som helst att handla musik på internet och att det alltid är billigast att köpa grejerna själv via internet istället för att köpa dom i butik

Varför skulle man inte vilja göra spelningar?

för att man inte trivs med att stå på scen kanske? alla artister är inte exhibisionister á la idol som älskar att framföra sitt material live...

2009-02-19 03:56
Varför kör han så ofta playback live :(
http://JKIBMM.se - Vad FAN gör det om hundra år?
www.myspace.com/WenMec

2009-02-20 00:46
fuck han .. han e kass
jeba jeba !