Era jävla hatare.
Hatare. Länk till http://www.MyBestFriendIsMyGrind.com När jag var yngre var det värsta jag visste när någon hatade på mig eller något jag trodde på. Det fick mig att bubbla över. Jag kunde löpa bärsärkargång och sitta i timmar med mina fingrar frenetiskt flygandes över tangentbordet för att meddela "världen" att JAG minsann hade rätt! Min bezzerwizzermätare slog i topp samtidigt som, Jay-Z var "jiggy" och Adams Ray från Snook (En av mina 3 favoriter i Sverige just nu) "inte kunde rappa". Jag satt och pillade på "multi syllables" och hade sliten luvtröja, baggies och ryggsäck med hål för att snatta folköl. Jag och allt jag gjorde var fantastiskt, en inställning som med rätt självinsikt är oslagbar, men just då mest gjorde att jag helt avsaknade möjlgheten att bredda mina vyer. Jag önskar att någon i min närhet hade ryckt tag i mig och berättat hur saker och ting egentligen ligger till. De flesta delarna av detta beteende utvecklade jag på blandannat Whoa.nu och andra amerikanska motsvarigheter. Detta engagemang gjorde att jag missade ca 5 år av min utveckling som entreprenör, men det gav mig även oförglömliga minnen och först och främst ett sug efter att lyckas. Min kärlek till hiphop fick mig att utvecklas till att se helheten, förstå sammanhanget och älska inte bara musiken, utan även det som ligger bakom. Hatare har alltid funnits och kommer alltid finnas. Ju mer positiv feedback du får, desto mer negativ feedback kommer med på köpet. Så länge du syns eller hörs så kommer folk ha åsikter om dig och det ENDA sättet att hantera dessa personer är att inte ge dem en sekund av ditt liv. Vaknar du på morgonen och känner att INGET kan stoppa dig och att du kan borsta bort hatare som flugor har du tagit ditt första steg mot ett lyckligt liv. Varje sekund du lägger på att klanka ner på andra utan att ge ärlig konstruktiv kritik är slöseri med tid. Varje sekund du lägger på att bry dig om vad andra tycker om det du älskar och sliter för är slöseri med tid. Det gör mig illa i själen att se så många människor engagera sig i något negativt. Ett av de värsta exemplen jag skådat är på videositer som YouTube och WorldStarHipHop där svenskar, helt otroligt nog klankar ner på våra inhemska artister så som Lazee, Adam Tensta, J-Son och Mofo. Det är första gången någonsin som, inte bara enstaka atister har lyckats göra sig hörda utanför landets gränser, utan ett flertal svenska artister gör tillsammans att Sverige internationellt tagit sig en bit av den stora hiphopkakan. Samtidigt läser jag kommentarer så som, "I'm ashamed of being a Swede", "Swedish hiphop sucks, believe me I'm from here", från svenskar. Av ren avundsjuka över att personen ifråga inte pallar spela in ett mixtape, satsa på att bli fotograf eller förverkliga någon annan dröm så försöker de förstöra för andra som är redo att jobba för att få sin att gå i uppfyllelse. Vi alla vinner på om någon svensk designer, konstnär, videoregissör, modell, dansare, producent eller dj gör sig ett namn på internationell eller nationell nivå. Gör du "underground", dub step, brittneypop eller gangsterrap så tjänar du på att andra lyckas runt omkring dig vad än de sysslar med. Förutom ren inspiration i att vilja göra det denna artist gjort, men bättre, så öppnas även fler och fler dörrar upp för oss samtliga ju mer vi syns kollektivt.David Husslehoff. Respect My Hustle Entertainment. My Best Friend Is My Grind. "Good advertising makes a bad product fail faster" - Noah Kerner & Gene Pressman. Länk till http://www.MyBestFriendIsMyGrind.com
Jag tycker det är naivt att tro att folk som hatar enbart gör det pga avundsjuka. Musiken är väldigt viktig för många lyssnare (och många är fortfarande enbart lyssnare) och får folk att engagera sig känslomässigt. Och jag förstår frustrationen hos många när en rappare de verkligen inte gillar helt plötsligt syns och hörs överallt fast de inte tycker att rapparen förtjänar det. Det är lite som när en morsa säger till sitt barn att de andra barnen retar honom för hans mössa för att de är avundsjuka när anledningen i själva verket är att den är ful. Sen kan man också fråga sig varför vissa blir kända och får spelas överallt och om de faktiskt har material som är värt att spelas överallt. Mycket musik får extremt mycket speltid just pga kontakter och inte kvalitén på musiken.
Redline!
Man bör även skilja på entreprenörskap och musik, även om de har en stark sammankoppling. Man bör även skilja på stor framgång och enskilda subjektiva åsikter. Enbart för att det går jättebra för en artist behöver inte det betyda att alla gillar artisten ifråga. Personligen tycker jag att musik och promotion är två helt skilda saker, men det verkar som om människor väver samman dessa saker till ett och samma; konstigt nog. Om man "grindar" mer och lobbar sin musik på ett bra sätt, är man därmed en bättre musiker? Det finns många artister som tar ett stort medialt utrymme, det behöver inte betyda att musiken har exakt samma kvalité i jämförelse med det utrymme det faktiskt tar. Ur en subjektiv synvinkel, vilket är sättet vi alla närmar oss musik, så kan man egentligen aldrig påstå att någon har fel angående den åsikten. Oavsett om man hatar eller inte.
Ett exempel på det ni säger är Lazee... Men Adam är cool, inte för att jag diggar hans musik, men han var med på Big Words igår. Dessutom tycker han fungerar som en jävligt bra förebild för unga.
Unionen är namnet, mannen! http://myspace.com/unionen
RMHent: Jag håller med dig till 100%. Svensk hiphop behöver, kanske nu mer än nånsin, mindre hate och mer sammarbete för att lyfta oss som genre och kollektiv igen. Fans, artister, producenter mlf, mfl behöver jobba i symbios för allas bästa. /profet
Profet
Vad är problemet? Vem är förvånad? Vem bryr sig? Avundsjuka och hat är grundläggande mänskliga instinkter. Det är bara ett 'problem' med hatare - om man själv tillåter det att bli ett problem. Hatare får hata. Veganer får äta sallad. Dock cok synd att du förlorade 5 år av din utveckling på det där.
Not all alien reptilians are of a negative spiritual orientation.
Producent
2008-12-15 15:07
long live the haters. annars så håller jag faktiskt med tngsten i detta fall, hatare får hata, veganer ... ja ni fattar.
Lyricist
2008-12-15 15:54
vet inte riktigt va ja ska säga men måste ändå kladda ner något för att påpeka att det var en sjysst skrivning RMHent
Jag är inte offtopic, jag tycker bara att det jag hade o säga var snäppet viktigare...
Producent
2008-12-15 17:38
Word, word! I feel the haters, I feel the lovers. Måste läsa vidare in på bloggen.
Support A2K a.k.a. Azrael Kalashnikov & Wize Guyz Global Ent.
Webmaster
2008-12-15 18:14
Folk är ju bra på att hata, folk hatar whoa, folk hatar tensta osv osv. Jag ser det som ett bevis på framgång att folk hatar det man gör. Om inte folk hatar det man gör är det förmodligen för att ingen bryr sig nog för att ens orka hata på det. Bakom varje hater finns det 10 personer som gillar det man gör men de brukar inte vara lika högljuda. Det viktiga är att ha ett filter och ta till sig av konstruktiv kritik och ignorera folk som bara snackar skit.
alternativeto.net | whoa.nu | olaj.se | 27kb.se
Bra skrivet. Jag tycker inte att hatet inom "hiphopkulturen" skiljer sig från något annat hat. Ren psykologi. Man hatar inte Elton John trots att han är extremt framgångsrik och trots att man kanske tycker att han är pissdålig. Men när det är en rapartist som kommer in i gemet så tar folk det som en personlig kränkning om de inte är bekväma med artisten i fråga. Värst är det när folk inte är först med att uppmärksamma rapparen. När de yngre och utomstående sociala grupperna diggar till låtarna. Sån skit skall stötas iväg och smutskastas. Ta basshunter som ett exempel. När han först släppte sin "boten anna" fick den nästan inte en enda jävla negativ kommentar. Folk på internetforum och youtube hyllade låten som en gud. När han sedan blev uppmärksammad av en bredare publik byttes det sida snabbt och smidigt. Man blev rädd för att tycka om honom eftersom att man kunde bli förknippad med en fjortis eller nått annat fån. Den visan går fan om och om hela tiden. Sen är det väl självklart att man inte gillar all musik, men att folk _hatar_ musiken och personen som ligger bakom den är bara smörj.
http://www.goteborg.se
"Jag tycker det är naivt att tro att folk som hatar enbart gör det pga avundsjuka." Dr Octagon sa det bra. Skulle kunna skriva en lång utläggning om det här ämnet men jag nöjer mig med att konstatera att Basshunter är kändare än alla svenska rappare tillsammans. Är han "bra" eller ens någorlunda talangfull för det? Grubbla på den...
"Jag har tyvärr en tendens att impulsköpa marsvin". Carin Götblad - länspolismästare för polismyndigheten i Stockholms län
S-oteric P22 någonting måste han ju ha för att så många lyssnar på hans musik. personligen tycker jag att det är 110% skräp men jag tror knappast att alla som lyssnar gör det. och om det inte vore för hans musik han är känd så vill jag veta vad det annars är? han är ingen avancerad musiker eller någon genialisk låtskrivare, men han lyckas ju "beröra" sjukt många med sina låtar.
Fyfan vad tråkigt hiphop hade varit utan hatare. Hatarna ger "De Framgångsrika" en utmaning att ta ann, vilket jag ser som positivt - Ingenting är enkelt. Är väl ganska bra att folk med framgång sätts i motgångar för att sätta sig själva på prov, och se om de klarar av "det". Jag är en hatare, och inte fan ser jag några fel i det - Och det säger jag inte för att vara ignorant. Feel free to hate on me.
http://myspace.com/BoodaBlezzin
Var lite dumt att säga Hiphop kanske - Jag byter ut ordet mot Allting .
http://myspace.com/BoodaBlezzin
det stora problemet är väl snarare alla artister som inte klarar av att ta kritik och hellre viftar bort alla som är negativa till det dom gör som hatare. där har du ett jävla hinder för kvalitetsutvecklingen av svensk hiphop. jag som enbart lyssnar på musiken orkar inte sitta och applådera för att lazee får en radiohit. jag kommer inte att sälja några skivor på hans framgång, få någon amerikan att lägga en vers på mitt obskyra mixtape osv. det enda det innebär för mig är i praktiken att jag måste lyssna på hans dåliga musik på radion eller på klubben och att det dessutom dyker upp fler rappare som lazee som också gör dålig musik eftersom det är den typen av musik som säljer. jag har inga som helst ambitioner att studsa runt på MTV med mina stunnashades, var kommer avundsjukan in i bilden? jag gillar mitt liv precis som det är men har åsikter om musiken som folk gör ändå och detsamma gäller massvis med människor, hate to break it to you husslehoff!
Producent
2008-12-15 23:01
Tror att en del av "hatet" är för att vissa artister lever inte upp till all props dom får. T.ex Mange Schmidt, killen är ju urkass men han får ändå fett med hype. Men, tror grejen är också att dom som hatar mainstream ser man endast som hatare eftersom mainstream hör/ser man mest. Hade jag hatat underground hiphop så hade ingen kallat mig en hater t.ex
http://www.youtube.com/watch?v=6LxpYUTfHZA
Självklart hade du varit lika mycket hatare oavsett om du hatar mainstream elr underground. Hat är naturligt och kommer alltid finnas, som alla andra i stort sett skrivit. Men att påstå man skäms för att vara svensk när killarna lyckas overseas är bara löjligt, utan att dra alla över en kant, men när en svensk blir avundsjuk övergår det oftast i meningar som "Nej jag skiter väl i det, hatar det bara, så jävla värdelöst ju" trots att de flesta säkerligen bara månaden innan suttit och lyssnat på den specifika låt som de nu hatar och anser skräp för fler än dem lyssnar på materialet. Sen att påstå folk för att vara sellouts hit & dit, sure thang att vissa verkligen gör a l l t för att bara bli kända, men de duktiga som lyckas blandas tyvärr alldels för ofta in i samma fack som de famekåta människor som skiter i hur det låter så länge media hyllar smörjan. Bucc, jag tycker din krönika är sjukt bra skriven och jag gillar din ärlighet!. Im out, T
I got more kicks than Jackie Chan.
"Hate is the new love"
Soy esa clase de persona, me buscan todos los hermanos mayores de los niños de la zona
Skitbra skrivet! Själv skulle jag aldrig pumpa en adam låt hemma, men jag tycker SJÄLVKLART att det är tvärfett att svensk rap gör sig utomlands! Om inte annat så öppnar det ju dörrar för andra som "ni" tycker är bättre. Avundsamhet är en av människans äckligaste egenskaper!
Special Blend Safehousestaff Valeu-clothing.com
RMHent = Adam själv eller vadå?
Sir Husselhoff is my hero ! Swedes are a whiny bunch! Love to dwell in what cannot be done and bitching about the mother land. Pride, my friends, is as important as love. Be proud of those who make it and pimp 'em up. What you do for others will come right back atcha... peace
Producent
2008-12-16 15:13
Nej, ja tror inte att man hade blivit sedd som en hatare då. Majoriteten gillar t.ex Kanye West, minoriteten gillar t.ex Arsonists...Majoriteten hatar minoriteten och minoriteten hatar majoriteten.....vem blir sedd som en hater? Jag skäms väl inte över att dom lyckas, det är deras thang, men det är ju ingen bra musik precis, ENLIGT mig. Avundsjuk är jag heller inte, jag hade inte velat ha på mig gucci glasses och en bag, rappa om good life, när the life aint that good. peace
http://www.youtube.com/watch?v=6LxpYUTfHZA
Don´t hate try to relate, varför slösa sin energi.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
det stora problemet är väl snarare alla artister som inte klarar av att ta kritik och hellre viftar bort alla som är negativa till det dom gör som hatare. där har du ett jävla hinder för kvalitetsutvecklingen av svensk hiphop. jag som enbart lyssnar på musiken orkar inte sitta och applådera för att lazee får en radiohit. jag kommer inte att sälja några skivor på hans framgång, få någon amerikan att lägga en vers på mitt obskyra mixtape osv. det enda det innebär för mig är i praktiken att jag måste lyssna på hans dåliga musik på radion eller på klubben och att det dessutom dyker upp fler rappare som lazee som också gör dålig musik eftersom det är den typen av musik som säljer. jag har inga som helst ambitioner att studsa runt på MTV med mina stunnashades, var kommer avundsjukan in i bilden? jag gillar mitt liv precis som det är men har åsikter om musiken som folk gör ändå och detsamma gäller massvis med människor, hate to break it to you husslehoff! word! majoriteten av svensk hiphop är värdelös, och sen får hiphoparna vara hur grymma som helst på att hustla och promota sig själv - det ändrar inte ovastående kommentar. är jag avundsjuk om jag vet att det finns folk som sitter i sina hem och göra 10 ggr bättre musik än lazee? eller är jag bara jävligt lättad att folk skyddar bra skit?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
haha fan va alla är emot lazee. efter "it it what it is" älskade alla honom. nu verkar alla tappa förtroendet totalt. det är faktiskt lite sorgligt. jag förstår de som gör det med tanke på hans kommersiella utveckling och jag kan hålla med i vissa fall. men man får väl ändå säga att han har lyckats, eller har han?
Arrangör
2008-12-17 11:36
Klart att hatare alltid kommer att finnas. Men sen lär man göra skillnad på befogat hat* (*läs: kritik) kontra det som alla tycks fokusera på: hat baserat på avundsjuka pga t.ex. musikaliskt, komersiellt eller hat baserat på nåt annat som egentligen inte har ett vettigt skit med saken att göra eller whatever. Negativa kommentarer utan någon som helst grund har jag svårt att tänka mig att en artist tar till sig av, tråkigt för denne och dennes självbild isf. Vidare lär man också se hela bilden som även någon nämde här ovanför och fatta att det även finns artister som avfärdar faktiskt kritik som rent hatande i brist på motargument. Kritik är bland det viktigaste som finns, därmed är givetvis visst hat befogat, så länge man kan motivera det.. allt annat är trams. Men jag fattar inte folks inlägg här, allt från att alla skulle ha älskat basshunter från början för att sen göra en sk pudel, till att man ska hata allt som är mainztream!!!! (för där finns det väl ingen avundsjuka inblandad va?). Sen att även jag kan bli irriterad över att artister utan någon till synes talang når oerhörd framgång är en annan femma, men knappast något jag stör mig på överlag då detta ändå är vardag i en kommersiell värld, på såväl konstnärliga som alla andra plan. Låt musik vara musik. Blablabla osv.
"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer
Om något suger och man påpekar det hatar man då? patetiskt så fort någon inte slickar arsle och bjuder på ryggdunkar så hatar man. Svenska rappare och fjortisbrudar har jävligt mycket gemensamt, dom verkar i stort sett bara bry sig om vad andra tycker och gråta över det.
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån Dieallot
Arrangör
2008-12-18 14:59
Om något suger (enligt din mening) och du påpekar detta genom att säga just "detta suger" så känns det rätt överflödigt som sagt - har man inget att komma med så kan man lika väl vara tyst. Fast sen får man iofs alltid uttrycka sin åsik och om den då är just "detta suger" så är det väl så, även om jag knappt anser det vara en åsikt.. Sen att folk verkar tro att man antingen kan hata eller slicka röv fattar jag inte, känns sådär lagom nyanserat.
"Exciting! Tempting! Salacious! Obsequious! Vainglorious! Lugubrious! Oh, sorry, I got carried away on a fun-to-say word avalanche." -Tim Schafer
Extremt många i denna tråd som inte förstår vad TS menar på. Entrepenör och musiker - två skilda saker? Det köper jag. Folk klankar ner för att de inte anser att musikern är värd platsen pga dålig musik men bra entrepenörskap? Det köper jag. Med detta menar jag inte att jag ser framgångarna hos Adam Tensta, MoFo, Lazee m.fl som oönskade. Jag menar att, precis som TS skriver, så fort en Svensk artist, entrepenör, konstnär etc. slår utomlands så gynnar det andra utövare som inte nått över gränserna ännu. Och frågan är fortfarande obesvarad, och beteendet irrelevant. Varför kasta bort sin egen tid med att kommentera andra på Youtube etc. närman kan lägga tiden på att bli produktiv själv? Jag är inget fan av Basshunter, Danny, Christer Sjögren, Günther, Håfström, Schenkenberg m.fl.. Och jag finner trots det inget intresse i att fylla i vartenda kommentarsfält och foruminlägg med att försöka styrka min brist av musikaliskt intresse för dessa artister. Dessa entrepenörer.
Och även om man INTE sysslar med musik, känns det aningen patetiskt att kommentera youtube-klipp samt amerikanska musikblogginläggmed att man skäms för att vara svensk. Och att det finns så många bättre rappare i Sverige. Är man trött på att höra Lazee i radio, på klubben och på Tv så behöver man inte öppet skrika - och skriva - om sitt missnöje. Är man glad över sitt liv som det är borde man kunna lägga det man håller mindre varmt om hjärtat åt sidan. Självklart har man rätt till en åsikt. Men det finns mogna och mindre mogna sätt att visa det på. Det är skillnad på att uttrycka sig: "I am ashamed of beeing Swedish" och "You should check out this artist instead. I think he is more talented" Man bör bete sig på internet som man skulle bete sig i verkliga livet. Är man på en klubbshow med 2 artister som dragplåster, där man avskyr den ena men älskar den andra, är det ytterst få icke avundsjuka / icke omogna besökare som skriker ut hur mycket man skäms.
RMHent Damn, det får snart räcka.. hatare, hatare, hatare. Verkar som att ni borstar alla konfrontationer under mattan med det ordet. Jag pallar inte fylla mina kommentarer med ödmjukheter och ursäkter så.. min impulsiva åsikt: Jag tycker inte ni ska vara ansiktet utåt för svensk hip-hop, eran musik är lättsmält, ihålig och täcker en liten skara av hip-hop publiken, ni rider på ord som nyskapande , originellt , unikt , fast lyckas inte omfamna storheten av dessa begrepp och ni tar er själva på för stort allvar. Jag fattar inte vad ni förväntar er? Det krävs säkerligen en hel del kunskap och erfarenheter för att åstadkomma det ni har gjort, så nej, inte vem som helst kan göra det ni gör. Däremot så vet ni detta mycket väl och spelar på det här kortet väldigt ofta. När man lyckas med något, som ni, så händer det att man skapar en illusionär bild på vem som är kvalificerad till att döma ens musik. Tydligen är folk som "hatar" eran musik diskvalificerade. Då undrar man också vad som vill menas med "hatare", var går gränsen mellan att vara det eller inte? Hatar jag nu? Men det är ett helt annat kapitel. Vid dagsläget betitlas fler och fler skeptiska personer som hatare och ni tar stunden i akt för att måla all missgynnsam kritik i samma färg, en grov generalisering om du frågar mig. Så det här tjafset om att vi ska ge er konstruktiv kritik är bara skitsnack, ni menar egentligen "ge oss kommentarer som får oss att må bättre och som gynnar våran framgång, vi skiter i vad det är ni säger". Ibland räcker det med ett simpelt "fuck you" för att få en att förstå det som pågår. Gränsen mellan kritik och hat är tunn ibland.. Ibland finns det ingen alls. Så jag tycker att vi skrotar den här kumbaya skiten och låter folk säga vad dom vill. Framförallt för att hip-hop behöver det, vi befinner oss i ett stadie där alla håller med allt och alla, därav får en hel del halfhearted stuff (mer än någonsin) skina skiten av sig. Detta beror på att alla från lyssnare till skapare har blivit mindre krävande, vi har glömt vikten av att vara subjektiva och personliga i vårt dömande samtidigt som den kommersiella marknaden har växt till, but what do I know.. Visst finns det snorvalpar som hostar ur sig otrevligheter för ingenting, men lägg inte märke till det! ni har minst lika många som har något att komma med och ännu flera som stödjer eran framgång.
Eylem P24 Ord!
Weyo. Jag har inte ens läst allas inlägg men jag håller med Bucc. Hatare kommer det alltid finnas och det har inget med den mänskliga naturen att göra. Avundsjuka blir det mer av i ett informationssamhälle, speciellt i en kultur som Hiphop som är så narcissistisk. Kolla bara på knullmunnen och hans narcissism. För stora egon helt enkelt. Det här klippet säger allt LOL.
http://www.houman.nu