I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ondals tankar om Gubb

Svensk Hiphop - Allmänt

   

2008-12-11 05:04

Ondals tankar om Gubb

Shame on me. Men nu hade jag redan satt mig och skrivit ner en massa tankar om denna herre på ett annat forum. Så varför inte slå två flugor i en smäll och lägga in det här också. Det kan säkert vara intressant för er som kan uppskatta en bra raplåt.

Måste fan ta och hojta upp Gubb alltså. Han är oförtjänt okänd i Sverige och en mycket duktig/komplett rappare. Han kör sin egen stil och har bra texter, flow, röst och image (image är viktigare för en rappare än vad många tror, kolla bara på Tim Dog, kass på att rimma men ändå legendarisk pga sin extremt orginella och balla stil).

Det enda jag stör mig på är hans samarbete med Calle P. Fattar inte varför de samarbetar så mycket Calle är ju hur dålig som helst och låter verkligen superfjantig. Det enda han kan göra är att flowa helt ok. Han passar dock inte bra ihop med Gubb:s mer råa underground-stil. Skulle vara oerhört intressant att se mer samarbete mellan Gubb och andra etablerade rappare, varför inte andra duktiga göteborgare som Rico Wondahman och PSTQ (gjorts tidigare men varför inte mera, låten de gjorde ihop är ju lätt en av Gubb:s bästa någonsin!). Stockholmarna har ju gått ihop förut, varför inte försöka få igång någon form av GBG-samarbete eller rent av ett crew! DET vore ballt, framförallt i Sverige där det är så sällsynt med tighta sammanslutningar!

Gubb ihop med Organism 12, Ken och/eller Akem vore också grymt intressant. Antar att det blir lite svårare att hitta samarbetspartners då han håller sig till svenska (hoppas verkligen han fortsätter på den linjen, feta props för att ham inte har gått över till engelskan och därmed blivit mer kommersiell). Vi har ju tyvärr sett den utvecklingen med Looptroop.Visserligen har de utvecklats grymt mycket både rap- och beatmässigt, det erkänner jag. Men de satsar fullt ut på discorap. Med andra ord den formen av hiphop som man kan tjäna stora pengar på. Men nackdelen är att den inte riktar sig till riktiga rapfans. Tillbaka till Long arm of the law stilen som vi började beundra er för! Lägg ner reggaestuket...

Promoe kickandes en lite hårdare text på svenska (det vet vi att han klarar hur lätt som helst) ihop med Gubb skulle kunna bli riktigt hett. Vore intressant att höra vad Gubb själv tycker om dessa saker. Sedan tycker jag att Gubb bäst kompletteras av andra lite råare rappare, som bland annat de jag beskrev. Skulle ju trots allt även fungera med Gubb och en annan rappare som kickar på engelska. Lite oldschool TR-stil ihop med Gubb skulle lätt bli den mest intressanta svenska raplåten under de senaste åren.

Det vore också grymt häftigt om Gubb kunde accepteras som en medlem av MBMA, men kraven för det måste nog vara jäkligt hårda och förmodligen är de inte speciellt intresserade av att arbeta inom gruppen längre. Antar att det mest är en våt dröm för en gammal MBMA-räv som jag själv. Men varför inte ta in nytt blod och återuppliva Sveriges bästa sammanslutning av rappare genom tiderna? Eller har de redan upplösts officiellt?

Så, GUBB, om du får syn på detta; skicka gärna ett meddelande med lite info. Vore skoj att få höra dina egna planer på framtiden smusikskapande. Här har du i alla fall en snubbe som tycker att du har grym potential. Förövrigt borde Gubb lätt ha platsat på DJ Larges Sounds of Sweden. Orgen kunde ju lämnat plats på skivan om inte annat. Alla vet ju redan att han är Sveriges helt ohotade rapkung (i alla fall på svenska). Men vi får väl se när PST släpper sitt album som han typ jobbat med i tio år nu (lätt, med betoning på lätt ironi). Då kanske Orgen får passa sig! Det finns nog ingen som kan ifrågasätta PST:s flow, raphastighet och textkvalité.

Mer samarbete mellan grupper och mindre "alla är vänner med alla" attityd skulle kunna få liv i den annars ganska tråkiga svenska rapscenen. Alla riktiga rapfans vet ju att det är beefandet som är mest intressant och roligt för fansen. Att många av hiphop-historiens bästa låtar har skapats genom just beefande är ju en annan historia. Vi ska inte heller glömma att just förmågan att dissa en annan artist är någonting, som i alla fall i min bok rankas som den allra mest respektfulla egenskapen. Både genom battle och förskriven disstext.

PS.

Med reservation för stav- och gramatiska fel då jag är grymt trött och ska upp åtta imorgon, ser tom smått dubbelt just nu. :D Det får helt enkelt bli den sedvanliga kaffekuren på morgonkvisten. Orkar inte korrekturläsa texten just nu. :)

"I smacked you moms on her ass, she didn’t get mad,
she turned the other butt, she can even call me dad."