I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Musikbranschen, vilket skämt.

Svensk Hiphop - Allmänt

2008-12-10 15:03

Musikbranschen, vilket skämt.

Vi har människor i detta land som startar program för att lyfta fram oanade talanger inom hip hop världen. Anledningen till varför dessa program får göra en andra säsong är för att dem fått en stor respons från artister och hip hop älskare som uppskattar att man lyfter fram de som inte har stora skivbolag bakom sig. Att ge alla en chans.

Tyvärr så ändras detta helt då andra säsongen sätts igång. Då krymps adderingarna för varje vecka. Mer reklam ska in och mindre utbud. Mer Lazee o mindre Paragon. Man verkar glömma att hålla sig till sitt löfte om att man vill rikta in sig på svensk hip hop för jag tror fler håller med mig i att Lazee är pop personifierat. Tittar man på vilken musik/gäster som gästar programmen så märker man.

För att citera Metropol till exempel; "någon här kanske har har varit i Colombia och tar med sig årets hit därifrån, eller så vill vi lyfta en stockholmsartist" eller Din Gata som bara "har örat mot Malmös gator".

Är det bara jag eller är det någon mer som är sick n tired på alla sthlmsrappare som får sina 15min?

Vart är Sveriges musikscen?

2008-12-10 15:13
Överallt, sluta lipa över andra och kör din grej.

Att metropol lyfter fram lazee e för att han drar in rätt mycket när de gäller sverige. Att lyfta fram artister som inte är sellout ger bara mer lyssnare, inte mer deg ;)
o just de.. du är jävligt äcklig också.

2008-12-10 15:18
Jag kör ingen grej. Jag är lyssnare och Jag är trött på samma låtar om och om igen. Alla är sellouts förr eller senare. Saknar som sagt bara ett program som verkligen är svensk hip hop och gör det för publiken via musiken istället för kontot ;)

Manager

2008-12-10 15:44
LadyHype: Metropol är en stockholmskanal och Din Gata är en malmökanal. Klart de kör mest lokala artister, de finns oftast att tillgå i stan. Jag har inte så bra koll på Din Gata, men Metropol tycker jag tar fram en hel del oetablerad svensk hiphop, i alla fall via Ametist program.

Sen kan jag hålla med om att det överlag finns plats för fler rappare i etern i det här landet, men bristen på det beror tyvärr på att majoriteten av lyssnarna gillar pop.
Redline!

2008-12-10 16:18
Ametist är självklart den enda personen som lyft fram rappers, hon har varit en stor tillgång för hip hop musikens framgång, men det finns brister hos alla. Återigen frågar jag fortfarande efter en Sverigekanal. Kanske sitter det nån jävel i Nynäshamn och jobbar Moby stil via sovrummet och är en grym lyriker men han får ingen etertid för att han är just från Nynäshamn.

2008-12-10 19:38
Din gata är ju f ö en riktig skitkanal jag som kör mkt bil borde veta för jag lyssnade på dom i början då spela dom fet hip hop o självklart lite mög RnB o annat skit men nu kan du inte ens lyssna på den längre bara RnB senaste hitsen o annat skit...verkligen helt jävla värdelöst!

Synd för det var skönt att kunna sätta på radion ibland, lyssna på deras skitsnack o höra någon bra låt...back in the days som sagt!
Producent

2008-12-10 23:40
Alla här talar sanning till en viss del... men jag älskar all musik. Hiphop har blivit större än den någonsin har varit. Jah bless. Peace.//A2K
Support A2K a.k.a. Azrael Kalashnikov & Wize Guyz Global Ent.

2008-12-10 23:55
Behövs helt enkelt en ordentlig hiphop kanal inget the voice men typ real hiphop
http://blogg.streetsofgothenburg.se/

2008-12-11 00:01
man lyfter fram sånt som säljer, folk i allmänhet sysslar inte med välgörenhet. om det fanns en vettig marknad för "riktiga hiphopkanaler" så skulle dom med största sannolikhet finnas i sverige vid det här laget. fuck radio förövrigt...året är 2008, alla har ipods.

2008-12-11 03:30
Hiphop har blivit större än den någonsin har varit.

Du har helt rätt. Om du förutsätter att "hiphop" inkluderar klubb-dunk, RnB-rappare, rappare med RnB-refränger, blingbling-klubb-dunk, pop, hip-pop, dålig hiphop, MTV-hiphop (som är skrämmande likt RnB) och så vidare.

För mig är hiphop bara hiphop. Och just den sortens hiphop är definitivt inte stor nu i jamba-ringsignalernas och klistermärkskepsarnas era.

Hiphopen är kanske inte riktigt död än, men den blir kvävd långsamt av allt annat skit som folk klassar som hiphop. Och jävlar, det har blivit så jäääääääävla töntigt att verkligen springa runt och vara hiphop. Det är inte svårare än att titta på vad som tar plats i TV-rutan och vilka som verkligen får åka ut och spela på ställen. Adam fucking Tensta. Are you kidding me?

Det är KÖRT!

"men bristen på det beror tyvärr på att majoriteten av lyssnarna gillar pop."

Vilket följdaktligen förklarar precis allting jag försöker få fram. Just därför är hiphop numera ingenting annat än en stor jävla bluff. Pop- och techno-beats med förskräckligt dålig rap spelas på krogar och dansställen för att det är så pass okomplicerat och lätt att dansa till. Det är då fan inte hiphop. Förstår inte ens hur jag orkar lägga ner energi på att skriva såhär mycket så jag ska avsluta det nu.

Vill bara säga att mp3orna som kommit upp ända sen.. jag vet inte ens.. jävligt länge sen, alla, med väldigt få undantag, har fått mig att verkligen höja ögonbrynet. Annars verkar det mest vara så nuförtiden - rappa skit, ha ett dansvänligt beat, fyll texten med nödrim och håll tummarna - en dag kan även du vara en respekterad hiphopartist som Lazee och Adam Tensta.
Not a follower, so Twitter has never been an option.

2008-12-11 04:00
Såg nu mitt slarviga fel:
Vill bara säga att mp3orna som kommit upp ända sen.. jag vet inte ens.. jävligt länge sen, alla, med väldigt få undantag,

Byt ut "alla" mot "ingen".
Not a follower, so Twitter has never been an option.

2008-12-11 13:24
hiphop är lite större än bara lazee o alla klubb hits du hör på klubben. asså visst jag e stort fan till new york hiphop o de mesta oldschool shiten. men lyssnar även på "SELLOUTS" "NÖDRIMSRAPPARE" (kalla de va fan du vill) som utvecklar hiphopen och tar den ett snäpp längre. men får upp sina hits o haffar deg på de. medans deras riktiga fans pumpar de där lyriks låtarna som man aldrig får höra om man inte kirrar tapesen o hela skivorna.

jag tror inerst inne att folk i de här sjuka avlånga landet bara är less på att alla nu förtiden gillar hiphop, o den hiphopen som snorungar och resten av alla brats o idioter lyssnar på. måste de hata på, eftersom de går bara inte o va som alla andra.

Hiphop är hiphop de finns bara fler grenar inom de nu än vad det fanns förr, aceptera de bara du behöver inte digga alla grenar. det är precis som rock, metall, hardcore, punk osv, allt härstammar från samma från början...

fuck it orkar inte läsa igenom vad ja skrev..

peez
db

2008-12-11 13:27
Radio is dead.
Not all alien reptilians are of a negative spiritual orientation.

2008-12-12 00:18
Halloj, vilken himla bra diskussion...

Jag bestämmer ju inte över hela vår kanals utbud, såna beslut kommer uppifrån i företaget och Metropol ska spela mainstreamhits, världsmusik och svensk hiphop. Vi är fortfarande den kanal som spelar mest svensk hiphop i landet, ca en tredjedel av kanalens utbud består av det.

Jag håller med om att det känns som att man snart kan starta upp en kanal som bara spelar hiphop, i formen av hiphop, svenskt/utländskt. Det känns verkligen att folk börjar tröttna till stora delar på RnB osv. Att man nu är redo för andra toner. Att ta det tillbaka.

Och jag vill säga att vi, jag, inte alls gör skillnad på stockholmsartister och artister från andra städer. Ingen går före! musiken avgör! Den meningen som citeras i första inlägget är bara ett sätt att profilera kanalen som lokalkanal tror jag. Men jag fattar att man kan tolka det på annat sätt.

Det är bra om ni går och läser min blogg på Nöjesguiden i det här ämnet (jag får inte länka till min blogg här, och jag tipsar inte om det för att öka träffar!) då får ni reda på hur läget är just nu inom svensk hiphop!
Ametist - http://www.ametistazordegan.com

2008-12-12 02:27
Radio is dead

Asså jag skulle väl inte säga att radion är död, den är bara väldigt smal. Tyvärr styrs allt av pengar som vi tidigare diskuterat och självklart big up till Lazee om han nu får avtal med MQ att stå o sjunga smörsång, men hey det är väl dit alla vill komma?

Hip hop är inte heller död. Alla vi som lyssnar på det, diskuterar det m.m. ser till att den fortsätter att finnas, via internet, Ipods, i duschen. Jag e ingen pop eller schlagerdrottning men jag tvivlar på att dem två gengrerna är lika diskuterade som hip hop.

Det finns mainstream inom hip hop. Mainstream för mig är något de flesta kan ta till sig och lyssna på. Och jag som jag tror många andra håller med mig om är att är det mainstream så är jag inte där. Att något blivit mainstream kan inte annat än ses som en framgång. Ja Lazee är mainstream men han har inte varit det en gång i tiden. Första gången jag hörde top notch blev jag blown away. Första gången jag hörde och såg I'm not pop satte jag frukostflingorna i halsen. Vilket skämt.

Fronda ska vi inte ens snacka om. Spelas hans senaste på Metropol så är det sista gången jag lyssnar på den kanalen.

Ametist you go girl. Behövs fler kvinnor som tar för sig inom hip hop och musikvärlden.