I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Det svenska hiphop-året 2008

Svensk Hiphop - Allmänt

Moderator

2008-11-28 21:31

Det svenska hiphop-året 2008

Så här i stundande December-tider känns det inte mer än rätt att summera det gångna svenska hiphop-året här på Whoa. Vad tycker ni? Har det varit ett bra år så här långt? Vilka plattor levde upp till hypen? Videos? Vilket mixtape var tyngst? Vilka spelningar var fetast? Ordet är fritt, så länge det pratas om svensk hiphop :)

Jag tänkte börja med att droppa min topp 3-lista när det kommer till album:

Chords - Things We Do For Things

En platta som jag personligen hade sjukt höga förväntningar på då jag tycker att Garden Around The Mansion är en av svensk hiphops absolut bästa plattor genom tiderna! Rent musikaliskt tycker jag Things We Do For Things är åt helt motsatt håll, men det är bara
positivt. Det hörs verkligen att Chords har utvecklats som musiker på den här skivan. Plattan är klockren rakt igenom och det finns inte ett dåligt spår.

Looptroop Rockers - Good Things

Looptroop levererade som vanligt! Jag vet att väldigt många har klagat på deras "nya sound", och visst låter dom inte som på Modern Day City Symphony-tiden, men det är helt okej ändå! Vill man höra hur dom lät back in the days så finns alltid deras äldre
skivor kvar att lyssna på. Hur som helst är Good Things en riktigt bra skiva! Det var ett par spår som jag var tvungen att lyssna in mig på, men plattan är helt klart värd att ligga på min topp 3-lista!

Afasi & Filthy - Fläcken

Ja, vad finns det att säga? Fläcken var kanske det släpp som hade högst förväntningar på sig. Enligt mig levde dom upp till hypen och levererade en riktigt genomarbetad och svängig skiva - som jag tycker är den bästa svenskspråkiga plattan år 2008.

"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_

2008-11-28 23:29
NoName - En Del Av Allt

Blev possitivt överraskad av denna platta! Aldrig hört gruppen förut, men deras netplay-platta är nog faktiskt bland det bästa jag hört på svenska! Genomtänkta och klockrent leverade rader! Full pott!

I övrigt håller jag med öppningsskribenten.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-11-29 12:45
paragon-glöd

2008-11-29 22:10
Ismen-inget kan bli skönt nog

Skönt att lyssna på lite rolig musik då och då, vilket enligt mig denna platta innehåller stora doser av. Med det inte sagt att skivan inte har sina "djupare" låtar, vilka jag tycker är jävligt bra!

2008-11-30 01:15
Tyvärr så kom inte organismens platta dock... MEN den kommer april 2009 på piratebay som timbuktu´s gjorde :D så bästa skivan var Afasi & Filthys med looptroops hack i häl.
Festaste spelningarna var lätt tenstas och Ågrens ! sjukt vad dom är bra live. Tycker 08 har vart ett väldigt stort lyft för sveriges hiphop scen , speciellt för rappare på engelska. Så 09 ser ljust ut enligt mig , mkt att leva upp till om man ska jämföra med i år. Kan inte utala mig om bästa mixtapet , men ett av dom sämsta var fan i mig lorentz och mpunkts - sommaren i city eller vad den nu heter... Skit skit skit , jävla wannabe Lil wayne och birdman. det var vell allt jag hade på hjärtat.

2008-11-30 17:14
ett riktigt dåligt år som så många tidigare
www.myspace.com/dressyourself
www.myspace.com/chessurect
Moderator

2008-11-30 21:55
Tycker att det var lite sisodär med dom riktigt feta hitsen faktiskt. Dock så diggade jag Lazee's skiva som kom ut nu! Låten I'm Not Pop kändes helt fel då jag tycker att han är så jävla mycket pop på något sätt haha. Eller kändes iallafall att han hade några hits på g med plattan i vilket fall.
My Hero, låten till sin mamma var väl den djupaste och den jag diggade mest iallafall! Helt sjukt bra. :)
time isn't wasted when you're getting wasted .

2008-12-03 00:42
Chukk rukkus hade ju ett fett mixtape här, lätt värt.
Fucks your life up crew
Tjabo!

2008-12-03 01:15
Själv tycker jag att året har varit nice med några besvikelser men samtidigt några överraskningar!

Årets Fail: Timbuktu's skiva "En high 5 & 1 Falafel" Med en jävla massa keffa poplåtar. Kan säga som så att jag vann en tävling och fick den gratis, vilket var nice, men det var ingen som man skulle köpa.

Årets dunk: Panik med Far & Son; Frej och Simon G överraskade starkt med sitt hysteriska skrikande och feta bas. Vi fick oss två faktum framställda om Simon G också. Han kan inte rappa och är jäävligt hårig. Frej visste vi ju redan att han inte kunde rappa, men vad förväntar man sig från en tv-spelsmusikant. Bra var deras band iallafall! "min hjärna snurrar runt som en torktummlare, den går runt och runt och runt som en tolvtummare"

Årets Mixtape: Den fantastiske Öris eller T.R som han kallades förut har gjort det igen, och denna gången otroligt bra! Med låtar som "min hjärna spelar spratt på mig" och "lyssnarvarning"(eller blåljus 2008), visar han precis var skåpet ska stå! Nu håller jag bara tummarna efter nya skivan för att den ska kunna toppa listan för årets skiva. Fast det lär ju kanske inte hända iofs. Vi får se vad tomten kommer med!

Årets låt: ja, det är nog The Building av Looptroop, (numera loop troop rockers). Ett bra steg för dom att gå kommersiella med tanke på att ungefär halva playaheads fjortisar numera diggar LTR. good 4 you pro to the moe. För att inte glömma supreme och embee.

Årets nykompling: Tiddididdy Tensta dårå. Han är väl bra? Tjänar grova pengar gör han troligtvis också.

Årets Whoait: Gussti som numera regerar B&C respektive lyricism forumen. riktigt duktig är han...

Årets keffaste: Han som säljer sin stjäl till djävulen, för att sedan göra om sitt namn till en community och skrika som en idiot i melodifestival likt Carola. Japp, vi tänker på samma person... Han som släpper sin skiva gratis (vetandes om att ingen någonsin skulle köpa den), och tack och lov, äntligen säger adjö till sin rapkarriär. Nämligen Fronda!

Årets ploj: Rappare i samverkan luras om att armann skulle ha dött. Tråden finner ni här:Detta hände väldigt nyligen =)

Årets hemmasittare med neddragna rullgardiner: PST/Q som släppte, vad var det, 2 gästverser i år?

Min sammanfattning

/gussti

Blunted in stockholm

2008-12-03 17:18
Man måste ju ändå säga att året tillhört Adam Tensta!

Men skivan som jag pumpat mest som varit svensk har utantvekan varit Afasi&Filthy

Sen gillar jag att man börjat känna att det bubblar lite inom svensk hiphop, fler och fler videos dyker upp på tv och mer utrymme ges på radion.. det är nog det jag gillat mest med 2008 som hiphop år!

2008-12-05 11:09
1 ord KARTELLEN

2008-12-05 12:09
kartellen har väl inte ens släppt nåt. men dom kanske är årets internetkrigare så mycket diskussioner det vart på nätet.

annars tycker jag chords skiva är den tyngsta.. gillade även kens skiva men den släpptes väl förra året

2008-12-05 15:14
Vikktorius, du kan ju inte mena att hip hop expanderats inom media? Snarare har tillgången på media för att synas på minskat, den enda som verkligen var på toppen var Ametist i hennes första säsong av Kärleksattack. Numera är ju även hon rätt insnöad på redan etablerade artister.

Off Beat är det samma sak med. Allt ska alltid vara om sthlms hip hoppare. Ge mig mer!?

Mtv, Om du inte heter 50, britney eller Jonas i efternamn så har du inget här att göra.

Ztv, spelar dom ens musik längre?

Voicetv lades ner i oktober, den ENDA riktiga tv-kanal som är mer välkommnande till alternativ hip hop och där expempelvis Paragon, Mind Kaos m.fl fått sina videos spelade.

Jag saknar ett större utbud, mindre censur och mer svensk hip hop i media.

Whoa.nu har som tur är inte glömt de talanger som gömmer sig i Sveriges numera snötäckta landskap. Men vore det inte för att detta community är uppbyggt på diskussionsforum skulle vi ju tappa 90% av musiken.

Så tacka faan för det.