Diskussion! hiphopare är ovårdade?
Ännu en gång ger sig Stockholms nattliv på hiphoparna och jag förundras varje gång. Senast ut är en klubb som är en renodlad hiphop och RnB-klubb i Stockholm med lite äldre klientel. De har funnits ett tag nu och blivit populära. Efter att ha blivit populära flaggar de nu, som ett brev på posten, med en ny klädpolicy som innebär att gästerna ska tänka på att de inte kommer in om de inte har "vårdad klädsel". Det här innebär enligt dom: inga kepsar, inga sneakers, inga luvtröjor/hoodies och inga sportkläder, och de säger: "tänk på, att det går att vara hiphop och samtidigt vårdad". Läs om det på min blogg och diskutera här... vad tror ni det beror på och hur många har varit med om det? Jag är jättenyfiken.
Ametist - http://www.ametistazordegan.com
För att dom är dumma pretto bögar som borde få klubben nedbränd... nämen ärligt talat hip hop stilen är ju ingen hit om du är 30 bast gå runt i baggy (wacka) jeans, nån alldeles för stor hoodie osv...men att inte släppa in folk på en hip hop klubb p ga dom klär sig i sådana kläder är lite för mkt får man väl säga. sorry orkade inte klicka mig bort till din blogg!
Att sk "hiphop-stil" inte passar in eller uppskattas i vissa sammanhang håller jag helt med om, det är ganska sunkigt stil överlag, men just på en hiphopklubb är det jävligt skumt att de skulle ha något emot det.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
Jag antar att det här handlar om en viss hiphop-klubb som ligger på Stureplan. Det är ingen överraskning att folk som inte ser ut på ett visst sätt inte kommer in på en klubb som ligger där. Vi blev nekade en gång men eftersom vi fanns med på listan som var vakten tyvärr tvungen att släppa in oss efter vissa om och men. Hursomhelst, det finns säkert de som tycker att skjorta och finskor är hiphop (P.Diddy och Kanye m.m. har jag förespråkat det i åratal nu) så det är väl bra att även de har ett ställe att gå till så de slipper vara på samma ställe som alla ovårdade hiphoppare.
Redline!
fett löjlig klubb.. allt jag har o säga..
it aint hard doin right, its just hard 2 succeed i wanna live but its hard 2 breathe
Det är väl ingen nyhet att klubbar som mer eller mindre kan välja och vraka bland sina kunder har någon form av sådan här "policy". Tror inte att dom kommer börja släppa in fler som klär sig street förrens folk slutar gå dit helt enkelt, om ens då.. Men sprid ordet att det är förjävligt där så börjar ju skitsnacket gå och vips, så har dom en vacker dag förhoppningsvis ingen kö..
va?
Jag hoppas vi slipper sådant här en dag. Och jag uppmanar er allihopa att skriva en kommentar på min blogg, den läses av en hel del folk som driver klubbar i innerstan (många av dom hittar inte till Whoa) och de behöver höra era röster.
Ametist - http://www.ametistazordegan.com
FÖR M.F JÄVLIGT .Men detta speglar o andra sidan lite hur hip hop världen o folket i Sverige börjar mer o mer se ut idag. En Data,utstuderad och överanalyserad, halv gayig, Pretty Boy schanger.
Jag går alltid ut i baggys (alternativt mjukisbyxor) och jag kommer aldrig in någonstans. Det beror inte ens alltid på att jag bara är arton.
hiphop är ju inte baggyjeans och en fet mecca tröjja o new era keps längre, nu är det neon-dräkter och bögbrillor som är hiphop ála adamn tensta
Fucks your life up crew Tjabo!
Virtual_Sexuality Det värsta är ju att folk börjar tro det på riktigt. "Nittiotalshiphopen" är ju så gott som död bland innesnubbar/innesnubbor. Därmed dör ju både modet och musiken, vilket resulterar i att "hiphop"-klubbar inte längre släpper in folk som är "äkta". Så känns det som iaf. Det blev kanske lite för mycket citationstecken i det här inlägget.
Virtual_Sexuality P21 .. hahahah WORD!
Tyskland är ju ett typexempel på hure blir här, du måste komma i skjorta för o komma in på vilket skitställe som helst sen spelarom hiphop där inne... PINSAMT Ungefär som att man inte får gå på fotbollsmatch i lagtröjjan utan får gå med kostym..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Vad säger man? livet är för kort, nu går vi och bajsar!
Ungefär som att man inte får gå på fotbollsmatch i lagtröjjan utan får gå med kostym.. Snygg liknelse.
Så där har det juh alltid varit, i alla fall sen innan jag fyllde arton =/ Jag kallar det diskriminering då alla inte finner "hiphop-klädsel" minsta lilla ovårdat utan helt enkelt vad vi kallar de, är personlig stil!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
By the way, Ametist du gör ett fett bra jobb för våra artister, och jag som fan vill bara tacka för vad du försöker göra och.., keep doing your thang gyal.HOJTA PÅ DIN POJK!
Äh layer cake.. Jävla stureplans-hip hop-hak... 'Stureplans-urban', vem bryr sej..
scrotum, går du i mjukisbyxor är det inte så konstigt att du aldrig kommer in nånstans. mjukisbyxor kan jag förstå, kan nästan förstå keps också. men sneakers förstår jag inte alls. riktigt löjligt, men det är väl helt enkelt att se till att bojkotta det så får dom en annan klientel och gör bort sig själva
går du i mjukisbyxor är det inte så konstigt att du aldrig kommer in nånstans. Jag tycker hela "ute"-grejen är ganska fjantig, så när mina polare lyckas dra med mig till krogen så struntar jag faktiskt vad jag har på mig. Varför bryr sig egentligen krogägarna vad man har på sig? Det är ju inte de som ska stöta på en.
scrotum: för att man inte går ut (dvss..krogen, restaurang osv..) i MJUKIS byxor, det är relativt opassande helt enkelt...har du inte lärt dig det än så jaaaa...vad ska man säga??? ser förjävligt ut också
Att det ser förjävligt ut får du gärna tycka. Men att det är opassande är ju helt sjukt, på vilket sätt är det mer opassande att gå i mjukisbyxor än att gå i kostymbyxor? Jag vill inte anpassa mig till ett samhälle där man bara blir accepterad om man kutar runt i kavaj.
Varför vill ni inte säga namnet på LAYER CAKE förresten?
alla vet ju att man ska ha tajta jeans, gärna nån neon färg, raka sig på bröstet, o ha nån bögig scarf samt en manbag för att vara hiphop nuförtiden.
Om ni så gärna vill klubba i mysbraller och wutangkeps är det väl bara att ta vilken hiphopinfluerad förortsklubb som helst?
d handlar inte om att man ska få gå på klubben i sina runkisar o lukta svett. vi går på klubben med machande keps o skor, en hood som kostar över 1 lax, skor som är dirket från kartongen. d handlar inte om att hiphopare är ovårdade , d handlar om att krogägarna o dörrvakterna diskriminerar en kultur.
"Stockholms bästa urbanklubb"...känns väldigt urban att förbjuda sneakers haha
skriv kort, helst inte alls
App pratade för mig med i sitt första inlägg, inget att tillägga på det
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
går man ut på kostymbyxor är man bög, går man ut i mjukisar är man en ovärdad bög-hip hoppare som är för slapp för att klä sig normalt. Fan liksom klart att alla får klä sig hur dom vill...men mjukisar på klubben suger verkligen, fan häng hemma o softa, wutänga ut den o rök en joint eller ngt men ta dina jeans på dig när du ska ut. snälla!!!!
MRsalesman men ta dina jeans på dig när du ska ut. snälla!!!! På vilket sätt stör det egentligen dig att jag går på krogen i mjukisbrallor?
Det är tämligen ouppfostrat. Folk som klär sig dylikt i sådana sammanhang saknar vett och etikett.
Vett är ju en sak, men på vilket sätt behöver man den där "ettikett"-stämpeln egentligen. Om man tar Nobelmiddagen som exempel, så är ju en proper klädsel ett sätt att visa respekt för de andra festdeltagarna. Men en vanlig jävla krog liksom, ska man gå i proper klädsel för att visa respekt för krogägarna då, eller vadå?
Det är ett sammanhang där det är passande att åtminstonde klä upp sig någorlunda, det behöver inte ens vara något speciellt sålänge det inte är förbannad sunkigt klädsel
LAYER CAKE LOUNGE löjligt som fan..
um dois...
Eftersom min klädsel egentligen bara rör mig så tycker jag ändå inte att folk borde komma med klagomål på min klädsel...kolla bort om du inte tycker att det är tillräckligt snyggt. För övrigt måste jag säga att jag själv tycker att det är fult med mjukisbyxor, men det hör inte hit.
Jag upplever faktiskt att vi går åt rätt håll. Visst, nu är det någon klubb som går runt och töntar sig. Men i övrigt tror jag verkligen att sneakers o liknande har blivit mer accepterat som mode och något trendigt och fint. Hela den här hiphopmodegrejen är ju jättestor och blir större och större med tiden. Vad tror ni om det?
Har klubben motiverat varför de infört en sådan klädregel?
Men i övrigt tror jag verkligen att sneakers o liknande har blivit mer accepterat som mode och något trendigt och fint. Mode och trender är något fult. Och du, kalla inte gympadojjor en trend, tack.
Är mode något fult? Varför det? Sedan verkar du ha misstolkat mitt inlägg.
"Att klä sig hiphopig" anses allmänt vara kefft av vakter, festfixare och dylikt. Själva "hiphopstilen" används som negativitet bland krogarna, speciellt inne i stan. Det är det enda jag stör mig på. Sedan så går det, som vissa har påpekat att klä sig propert och ändå har en slags hiphopstil. Men att glida runt i mjukisbraller, det är väl lite att ta i? Att klä sig allmänt är väl ett sätt att uttrycka sig och (kanske) bete sig. Du snackar och beter dig inte likadant när du är med dina polare som du gör med din mormor, exemepelvis. Någonstans så försöker man anpassa sig till läget och omgivningen. Det ska inte låta som någon lektion, men sådant bör man väl förstå.
Scrotum: Jag har inga problem med att komma in enbart iförd basketlinne, svart skinnjacka och mjukisbrallor. Och jag är sjutton, dammit. Säg bara inte att du har dom uppkavlade till knäna som du brukar? Det tycker till och med jag är lite väl illa, och du vet ju hur jag klär mig.
Ja jilar tjåka katter!
Producent
2008-11-16 16:26
Man ska väl få klä sig som man vill. Jag kommer ihåg när tidlös inte släppte in folk om de såg för hip hop ut. För då satt de bara i baren och lyssnade på musik istället för att kröka. Men många hiphopare klär sig hiphop bara för att det är hip hop istället för att sätta på sig det de själva tycker e snyggt.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
dom är dumma jävla idioter
mhm
Mode och trender är billigt, bra hip hop står över sånt.. Adidas funkar alltid! ;)
Hur ser en "Stureplans-hiphopare" ut? Man kan väl göra som Will Smith i Fresh Prince. Vända ut och in på kavajen så får man lite glöd ;D Schyssta sammetmönster sö!
Palla bry sig! Om de inte vill släppa in folk i neweras och sneakers så vill jag inte gå in där ändå. Bara att hitta ett bättre hak. Det är ändå mest bögiga inneställen som kör med dress code.
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?
Antikrist Jag har inga problem med att komma in enbart iförd basketlinne, svart skinnjacka och mjukisbrallor. Och jag är sjutton, dammit. Men du går ju typ till Nyfiket också ;)
Säg bara inte att du har dom uppkavlade till knäna som du brukar? Det tycker till och med jag är lite väl illa, och du vet ju hur jag klär mig. Jag har väl inte byxorna uppkavlade till knäna? Jag har nog haft ena byxbenet uppe vid knät en gång när vi spelade in, men det är ju skillnad.
Nä, jag brukade köra på Beer 'n' Bar, men nu har ju dom stängt... Du hade byxorna uppkavlade uttabafan med gröna strumpor under i typ en vecka, men då kan dom ha suttit typ vid anklarna utan att jag märkte något.
Ja jilar tjåka katter!
Klubben som du skriver om Skrivet av Karl Champ Moalosi Bjurman, tis, 11/11/2008 - 18:55 Klubben som du skriver om är Layer Cake Lounge, jag vet det eftersom att det är jag som är nöjesansvarig på klubben och du och jag har pratat flera gånger. Jag ska förklara vår klädpolicy och hur den har utvecklats: Vi startade klubben strax innan sommaren och gick då ut med “vårdad klädsel” p.g.a. att vi ville ha en klubb där gästerna klädde upp sig lite mer än de kanske gör till vardags. Det var dock många som missade detta, men allt kändes bra då vi precis som dig håller med om att man kan se lika bra ut med klassiska hiphopgears/streetwear. Men flera av våra gäster påpekade detta. Vi fick höra kommentarer som t.ex. “Det är tråkigt att känna sig överklädd”. Dessa kommentarer kom bl.a. från folk som till vardags har mer “sportiga kläder”. Under sommaren så skickade jag därför ut ett mail där vi berättade att vi fått klagomål och vädjade till folk att klä upp sig. Vi fick väldigt positiv respons. Därefter började vakterna att informera folk om att det egentligen fanns en klädpolicy. De släppte ändå in dem som missade detta eftersom att vi ville få en smidig övergång till hösten. Vi är ingen renodlad “Hiphop klubb”, vi spelar även Rnb och Soul samt en och annan låt som inte ens kan stämplas som urban men som är nostalgiska för folk över 25. Vår målgrupp är inte bara hip-hopare, vår målgrupp är folk som älskar musiken vi spelar, och jag lovar att man t.ex. kan ha en skjorta till pösiga byxor och sneakers utan att sälja sin “hip-hop-själ”. Jag var för övrigt inte emot kepsar, men mitt ord är inte avgörande och ibland får man kompromissa när man är flera personer som styr. Själklart så avgör inte kläderna vad folk spenderar, men om du t.ex. åker till en liknande klubb i USA så märker du att klädpolicyn oftast är ännu hårdare än den vi kör på. Vi har dessutom aldrig sagt att man inte får ha sneakers.
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."
Det här är Sverige, inte Amerika. Att ens referera till hur de gör i staterna tycker jag är löjligt. "Vi kan ju starta kärnvapenkrig, det gör de i USA."