I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

rappa om knark, Varför?

Svensk Hiphop - Allmänt

2008-08-12 16:15

rappa om knark, Varför?

har hört i fler låtar där folk nämner knark i olika sammanhang i diss-låtar, skryt-låtar och battletävlingar m.fl.

Jag bara undrar varför ? det e ju definitivt inget "knäckande" elr nått att vara speciellt stolt över om man nu gör det elr har prövat det , så VARFÖR?

lite röster om det skulle uppskattas , tack!

2008-08-12 16:19
Kommer väll mycket från amerikansk rap där de mer är ett sätt att försörja sig på änn att bruka. Sen finns de nog en hel del rappare både i sverige och i usa som gillar att mecka dunder i mellanåt och om sanningen ska fram så gör nog jag och många andra som kanske just lyssnar på hiphop de oxså?
" Ska vi ... vad är det ni brukar säga? spöa en höna? "

2008-08-12 16:28
folk har väl en tendens att skriva om saker i deras liv.
ifall droger är en faktor i deras liv är det väl inte mer än naturligt att det dyker upp i ens texter.

tänk lite.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-12 16:49
För att det e tufft att knarka, inte svårare än så.
Singeln och videon ute nu!
Www.move-enter.com & www.movebloggen.com

2008-08-12 17:02
de handar väll om att hävda sig.. Ken e skit cool för han har inte lagt en låt utan att nämna en drog.
Jag gillar Elk, Elk gillar MIG!!!
Lyricist

2008-08-12 17:50
beror på vad du klassar som drog och i vilket sammanhang, jag har sällan hört ngn bli dissad för att han röker brass... har heller aldrig hört ngn skryta om sitt heroinmissbruk.

Och i battle sammanhang, om en weedrökare möter en annan weedrökare, så är det väl rätt "knäckande" (som du kalla det) att påstå att man kan tex ta större bloss.

bunker P9 och PrimusC P20
jo jag tror det är rätt anledning. Han e grymt cool, vi väntar bara på kens senaste platta med den fetaste skrytlåten i svensk raps historia, "Jag skiter på mig men bryr mig inte för kanyler o najs"

AEAP X25
word på den!

PhatSniper P23
you said it mon. om man vill nå ut till en målgrupp, gör ngt som målgruppen gillar...

och sen till våran kära trådskapare så har jag fått med alla med en egen personlig rad ^^
Jag bara undrar varför ? det e ju definitivt inget "knäckande" elr nått att vara speciellt stolt över om man nu gör det elr har prövat det , så VARFÖR?

på dom raderna låter det osm att du aldrig testat, ställ inte dumma frågor, ta reda på det, rök en holk och sen kanske du också sitter hemma och skriver på dina gröna musik

puss puss /Dictionary
Jag är inte offtopic, jag tycker bara att det jag hade o säga var snäppet viktigare...

2008-08-12 17:55
Förövrigt tycker jag att det är endast Ri-Fa som får det låta fett när de rappar om knark!

"Jag är inte nummer ett när det kommer till texter, men du kan kalla mig nummer ett när det kommer till växter" /Freezylocc
Oringatality-Battles brooooooooooooooooor!

http://www.whoa.nu/forum/svensk-hiphop/battles/716525/1.aspx

2008-08-12 18:04
Niickees, varför citera en skitrad som du lika gärna hade kunnat skriva själv?
Singeln och videon ute nu!
Www.move-enter.com & www.movebloggen.com

2008-08-12 18:24
amrikanska rappare går låtar om det för att de säljer i hooden klart man vill höra sin favorit artist rappa om sånt man gillar jag älskar weed låter själv och hey och sän har bara alal andra härmat äfter amerika som vanlit
https://twitter.com/#!/brazil_dougie

2008-08-12 18:37
The_Dictionary P19
på dom raderna låter det som att du aldrig testat, ställ inte dumma frågor, ta reda på det, rök en holk och sen kanske du också sitter hemma och skriver på dina gröna musik

får jag inte ställa en simpel fråga elr ? Varför ska jag pröva för, allt skit man hört om det ? En kille på gården här brevid min , prövade på en fest en gång (vet inte va det var för nått) idag har han fått en skada så han tror att han är olika saker .

bunker P9
de handar väll om att hävda sig.. Ken e skit cool för han har inte lagt en låt utan att nämna en drog.

han har ju depressioner för att han har hållt på med det osv. erkänner att det börjar bli lite tröttsamt med alla dom låtarna.

I depressions-låtar kan det ju komma fram ibland men det är ju bara sorgligt. men det va inte det jag fråga om...Det e vrf man skryter om det ?

2008-08-12 20:30
PrimusC P20:

Det ligger passion i Ri-Fa's texter, speciellt FreezyLocc's.

Samma sak med Ken Ring, man gillar hans texter för att det ligger passion i dem, inte för att de är bra.
Oringatality-Battles brooooooooooooooooor!

http://www.whoa.nu/forum/svensk-hiphop/battles/716525/1.aspx

2008-08-12 21:35
Själv diggar jag låtar om droger. Ri-Fa, Crinc, Block 44 style
Geni

2008-08-13 10:31
För att svara på din ursprungliga fråga så tror jag att det ligger mycket i det som
PhatSniper skrev; att det såklart härstammar från amerikansk rapp, men att det där handlar mer om själva "to-pay-the-bills" än själva rökandet i sig, på samma sätt som att vara en "pimp" kan vara något att flasha och skryta om, men i sverige mest skulle ses som skämmigt och äckligt.
Detta pga att du som svensk medborgare aldrig behöver resortera till sådana verksamheter för att klara av de grundläggande behoven, mat och tak över huvudet osv.

Tror helt enkelt att pundar MCs i sverige missförstått det hela lite och uppfattat den amerikanska hiphopen som glorifierande av själva drogen när det egentligen är glorifieringen av "kampen för överlevnad" som är i centrum.
Eftersom den kampen aldrig är aktuell i sverige på samma sätt alls(få undantagsfall kan säkert hittas) så blir "knarkhiphopen" i sverige mest förvirrad och lite löjlig.

Andra saker som påverkar till att det görs så pass mycket "pundar-rap" kan också bero på att puffning har följande biefekter: deprission, psykos, schizophreni, bronchitis och emphysema.
Typiskt för psykos är att man tappar verklighetsuppfattning, att man inte längre har kontakt med verkligheten så att säga.

Därför blir det nog lätt så att man som en pundare snöar in lite väl mycket på ett ämne utan att veta vad det innebär och man saknar också förmåga att sätta det i perspektiv. Fast detta är ingenting som en pundare i den situationen själv förstår, sällan.

Lite kort och gott.

Min lite mer personliga åsikt är att det ungefär är lika coolt att rappa om att röka på eller annat som att sjunga eller rappa om att man dricker mycket sprit "jag är dunken, skattefria dunken", käns lite bondigt helt enkelt, med all respekt till våra svenska bönder :)
Kan vara ball med nån rad om att man dricker eller röker eller andra droger ibland, men då får det gärna ha nåt syfte, t ex att det är roligt, smart eller intressant, inte bara för att berätta att man gör det.

Hoppas du är nöjd med svaret
Ointresserad av alla.
Lyricist

2008-08-13 10:33
aiiight

om han tror hanb är massa saker så låter det som nån jävla syratrip eller nåt sånt där skit, vilket jag själv aldrig hört skrytas om i nån låt.. så jag vet inte riktigt vad du pratar om. Det man hör av i stort sett alla rappare är weed...Och det är väl ungefär som att rappa om alkohol... om du nu inte gillar detta skrytande, byt musiksmak...

det är som att gå in på att typ iron maiden och liknande rappare om djävulen och gnälla om det, där hör liksom till på ngt knostigt sätt...
Jag är inte offtopic, jag tycker bara att det jag hade o säga var snäppet viktigare...

2008-08-13 10:54
Jag tycker det är töntigt att överhuvudtaget att göra skrytlåtar om det enda man har att skryta om är att man röker weed. Hur coolt är det? Alltså i den bemärkelsen att det är en prestation eller något ovanligt eller något som andra borde vara avundsjuka på...så svårt är det inte att röka weed.

THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se

2008-08-13 11:06
folk vill höra saker dom kan relatera till

2008-08-13 11:08
och en del vill höra nåt nytt.
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se

2008-08-13 11:47
thunis194
"folk vill höra saker dom kan relatera till"

Det stämmer till viss del. Men hade det varit huvudsaken till att det görs musik om att knarka så hade det funnits lika många låtar om att stiga upp på morgonen, om att äta frukost, om att ha ett jobb, om att vara arbetslös, om att kolla på TV, om att sitta på MSN osv.

Det folk vill höra är ofta saker som dom kan relatera till men som dom inte själva riktigt orkar tänka på och greppa i vardagen.
det är därför som ämnen som kärlek och död är de överlägset största ämnena inom musik. Eftersom ämnena är så stora, svårgreppade och komplicerade att du i vardagen sällan går och funderar över "meningen med livet", "om du är älskad av din flickvän/pojkvän/man/fru, om det finns ett liv efter döden, när du kommer dö, om du kommer bli saknad osv.

Det är ämnen som är svåra och utmattande att tänka på, samtidigt som det sällan resulterar i någonting konkret(därför undviker vi det till stor del) tillskillnad från att tänka på vad man är sugen på till lunch, då detta inte är något svårt beslut samt snabbt ger ett konkret resultat i form av t ex en pizza.

Att man rappar så mycket om att röka på är som att man skulle rappa om att man handlar mat i varje låt.

I indiansånger är ofta buffeljakt och väder stora ämnen eftersom detta är direktrelaterat till existens och fortlevnad, på samma sätt som "I-push-drugs-rappen" i USA är(se tidigare inlägg)
I sverige är det inte relaterat till överlevnad och blir därför trivialt.

Så du förernklar frågan något enormt när du skriver att det är för att man vill höra något man kan relatera till.

Ointresserad av alla.

2008-08-13 11:53
Det finns ju så otroligt många olika teman inom musik att man utan problem kan välja bort sånt som har med knark att göra..

För att svara lite på din fråga så handlar det helt enkelt om att prata om vardagssaker, saker som man själv kan skriva om utan att spela nån annan.. Det kan va weed, jobb, brudar, bilar, galaxer osvosv..

Jag kan bara prata för mig själv o jag säger inget för att verka häftig, det som sägs e det som görs punkt slut.. Alla kan inte gilla det o det e bara bra, vi vill ju inte ha ett samhälle översvämmat med pundare:)

Simme.. Vi vet ungefär var vi står i frågan men att säga att det är "kampen för överlevnad" som menas när nån hyllar weed e rakt av bara fel.. Det må va så va gäller crack osv men weed?? Nope
Sen att"måste" göra nått för överlevnad är enligt mig en definitionsfråga, vet många som dör sakta på ett vanligt 7-4-jobb som trivs bättre med att va hemma o tjäna pengar.. Inte moraliskt rätt kanske men om man prioriterar sitt eget välmående så e det väl upp till var och en??
Nu finns all min musik samlad på ett ställe!!
Givetvis gratis
usershare.net/orismusik

2008-08-13 12:06
asså. det här är ingen fråga som behöver ett väl formulerat svar, det bara är så, folk kickar om det för dom kan relatera till det, thats it, vadå om dom brukar steka ska dom skriva om nått annat då eller? tycker ni inte att den här tråder är lite puckad

2008-08-13 12:50
T2dafucking

"Simme.. Vi vet ungefär var vi står i frågan men att säga att det är "kampen för överlevnad" som menas när nån hyllar weed e rakt av bara fel.. Det må va så va gäller crack osv men weed?? "

Jag skrev aldrig att det gällde weed. Jag skrev "för att svara på din ursprungliga fråga"
Den ursprungliga frågan gällde droger i allmänhet, inte någon specifik".

Du kanske uppfattade att jag skrev "själva rökandet i sig än kampen för överlevnad" som att det var weed det syftades till. Du kan bara byta ut "rökandet" mot "bruket".
Man kan röka många olika droger, inte bara weed.

huvudpoängen var iallafall att amerikansk rapp av denna sort är centrerad mer kring "betala-räkningarna" än själva bruket av drogorna. Medans svesnk rapp av denna sort mest är centrerad kring bruket av droger snarare än överlevnadsgrejen.

Men som du själv påstår så blir ju texterna därför banala, så det är vi överrens om. Sen kan man ju säga att det är en smaksak, om man uppskattar banala texter eller inte.

Men att det rappas om drogor är utan tvekan inspirerat av amerikansk rapp, problemet blir bara att det är två helt olika samhällen och därför kan en amerikansk rad om "knark" vara "samhällskritisk, intressant och politisk" men översatt till svenska enbart framstå som knarkpropaganda och högstadieskryt.

Inte för att jag bryr mig om folk propagerar för knark i låtar, men är det inte intressant, underhållande, finurligt, smart eller roligt formulerat, menat eller framfört så lyssnar jag inte på det och tycker det känns helt meningslöst.

Problemet är dock att den sortens rapp är överrepresenterad i svensk hiphop, jag tycker det är beklagligt att svensk hiphop som var ganska interessant i början med grupper som MBMA i spetsen som utmanade konventionerna och skiljde sig från den lite tråkigare petter, ayo, ken rappen som mest handlade om vem som kunde rappa enklast rim med mest ogrundad samhällskritik eller mest triviala ämnen nu har blivit en del av "etablisemanget", lagt allt intressant åt sidan till fördel för att få vara med i "Ztvgänget".

Det känns lite som sossarna, när folket blir mer och mer höger så följer man med och idag för man den politik folkpartiet förde för 10 år sedan, så vad har man då vunnit på att ha flest anhängare när man övergett det man ursprungligen brunnit för. Bara en logga kvar.

Lite off topic kanske.

tja

Ointresserad av alla.

2008-08-13 13:22
Men att det rappas om drogor är utan tvekan inspirerat av amerikansk rapp, problemet blir bara att det är två helt olika samhällen och därför kan en amerikansk rad om "knark" vara "samhällskritisk, intressant och politisk" men översatt till svenska enbart framstå som knarkpropaganda och högstadieskryt.

Kan inte riktigt hålla med.. En weedlåt har inget syfte att vara samhällskritisk på annat sätt än att det e bull att man måste va kriminell för att röka, oavsett samhälle..

Va gäller MBMA så har du oxå fel.. Inte så att nån av dom nånsin haft heavy rotation på Ztv o den lär inte heller öka med weed-innehåll i texterna.. Plus att den första MBMA-låten inleds med Röker hasch o knullar dvärgar så det e inte så att dom va super-metaphysical innan o helt plötsligt blev jånkare.. Eller hur långt bak menar du?

Detta är inte ett angrepp på din person eller smak, bara det att jag tycker att jag vet bättre än du när det gäller vissa saker.. Svårt för dig att veta nått om MBMA tex
Givetvis gratis
usershare.net/orismusik

2008-08-13 14:05
Tror du missförstår mig, en "weedlåt"? jag skrev ju precis att det inte handlade om weedlåtar när det gällde samhällskritiska amerikanska låtar, utan tyngre droger och försäljningen av dessa.
Men svenska "weedlåtar" är inspirerade av de förstnämda, men handlar kanske mest om "weed" eftersom det inte förekommer tyngre droger i samma utsträckning här i sverige, även om det finns så är det marginellt i jämförelse med ett ghetto i USA.

På samma sätta som det är svårt för dig att vara opartisk vad gäller MBMA så har jag mindre insyn i ämnet.
Men jag personligen litar mer på åsikter gällande en artist, politiker, pizzeria som kommer från en utomstående än en som är polare med artisten, ministern eller pizzeriaägaren.

För är det råttkött i pizzan får jag nog inte reda på det i vilket fall som.

det hör egentligen inte hit.

Sen att MBMA också rappade om att röka på vet jag såklart, men det är nyansskillnader.

Jag skiljer en rad som "jag röker på och knullar dvärgar" från en rad som "jag röker på, tar det lugnt, softar och chillar, tar bilen till stället och röker och puffar, chillar med spliffen i handen, softar och slöar, meckar och chillar, tänder den, röker, chillar och puffar"

Mest för att jag får en rolig bild i huvudet av den första raden, en kille son ligger och röker på samtidigt som han knullar en dvärg", så därför tycker jag det är roligare.
Ointresserad av alla.

2008-08-13 14:16
Jag tycker att det här med att det inte finns tyngre droger i samma utsträckning inte riktigt stämmer.. Klart att det finns mer där borta men dom e ju 300miljoner.. Jag bor granne med ett cafè som säljer heroin över disk tex.. Ganska hardcore enligt mig iaf o inte på ett fett sätt..

Jag kan vara hur opartisk som helst i ämnet MBMA men rätt ska va rätt:)
Det e ju absolut inte så att MBMA sålde ut sig o blev dumma helt plötsligt för att kunna rida på kändisvågen hela vägen fram till slutet av regnbågen.. Livet förändras o ens perspektiv oxå, det e inte så konstigt egentligen.. Hade du inte en bästa polare när du va ung som idag inte ens känns nära, trots att ni känner varandra längre än nån annan??
Det e klart att det e bull när rappare man gillar växer upp o blir nått man föraktar men det e ju därför Prinzen o dom andra finns:)
Givetvis gratis
usershare.net/orismusik

2008-08-13 14:20
T2dafucking
Det här med att man bara ska rappa om det man gör och är och inget annat är lite enformigt också. Tycker inte att man är någon annan, tror sig eller försöker vara någon annan om man rappar om nån historia, något sammanhang, något ämne man inte har gått igenom, eller nåt som inte är verklighetstroget.. eller om man rappar om den man har varit eller vill bli etc etc. Nu säger jag inte att man ska skriva om att röka om man inte gör det, utan låta topicen flöda fritt i låtarna man skriver. I andra ord behöver man inte göra weedlåtar, även om man röker.

The_Dictionary
Att hänvisa iväg folk från hip-hopen för att lyssnaren vill höra musik där droger inte ligger i fokus känns sådär. Finns gått om rapmusik där det inte läggs vikt på droger, The Roots, Common, Blackstar, J-live, Jurassic 5, Run Dmc, Arrested Development, för att nämna några.
http://www.myspace.com/choysmusic

2008-08-13 14:28
Choys.. Nä, jag fattar va du menar.. Men i o med att det va det diskussionen gällde så gjorde jag det enkelt..
JAG föredrar att lyssna på musik som är verklighetsförankrad, även om det blir tjatigt ibland.. Man kan ju va på olika sätt som rappare.. Vissa e tekniska som fan (se Afasi) men har ingen pondus eller nånting som gör dom trovärdiga.. Andra har en tung story men dåligt ordförråd, andra har ingenting utan vill bara ha en identitet osvosv...

Givetvis gratis
usershare.net/orismusik

2008-08-13 14:37
Användaren är inte inloggad aiiight

får jag inte ställa en simpel fråga elr ? Varför ska jag pröva för, allt skit man hört om det ? En kille på gården här brevid min , prövade på en fest en gång (vet inte va det var för nått) idag har han fått en skada så han tror att han är olika saker .

Nehe, Fyfasiken? Känner du också Apelsinmannen?

Användaren är inloggad Simme_K P26
Andra saker som påverkar till att det görs så pass mycket "pundar-rap" kan också bero på att puffning har följande biefekter: deprission, psykos, schizophreni, bronchitis och emphysema.
Typiskt för psykos är att man tappar verklighetsuppfattning, att man inte längre har kontakt med verkligheten så att säga.

Nehe, Fyfasiken? Jaa, det stämmer ju! Man blir sinnessjuk och helst dör man.

Det kanske är lite samhällskritiskt ändå att rappa om weed? Folk verkar ju tro att det är lika starkt som PCP.

Knarkpropaganda - Det är sånt här som gör att man blir trött på skiten. Drogpropaganda heter det, likväl som det heter Cannabisplanta, och inte Haschplanta. Släng Aftonbladet i sjön!

Jag tycker det är sjukt bra att rappare tar upp ämnet, om ens lite, vilket bevisar att någon utnyttjar yttrandefriheten, och i ett sådant tabubelagt ämne är det suveränt, där Sverige har kvar samma skit sen Reefer Madness på 30-talet.

Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.
Lyricist

2008-08-13 14:49
Choys P22

jag hänvisa han inte ifrån hiphop som genre, jag sa åt han att byta musikstil om det inte passa. Om man inte vill höra nån rappa om droger, lyssna på nån som rapar om ngt annat då. hehe jag kanske inte var tydlig nog, självklart handlar inte alla hiphop om droger och självklart skqa han inte behöva byta genre för det...

Mvh P18

vackert uttalat ^^

2008-08-13 15:16
Mvh

Oj, jag antar att det alltid är någon som ska komma in och lägga ord i mun på folk, har själv gjort det vid ett antal tillfällen och det är rättså effektivt sätt att få folk att reta sig på att mansjälv tror att man vunnit debatten, men man vinner aldrig debatten på riktigt.

Nr1:
Knarkpropaganda, drogpropaganda, missbrukspropaganda, Man kan kalla det vad man vill, just eftersom det är ett sammansatt ord, propagerar någon för drogor så kan man kalla det drogpropaganda, för knark(kommer från att man förr i tiden kallade snaps för att ta en knark) knarkpropaganda, idag betyder knart ungefär olagliga drogor medans drogor i sig inte behöver vara olagliga, apotekets reklam, gevalias reklam och camelreklam och spritreklam kan räknas som drogpropaganda, så det begreppet är lite vidare än just knarkpropaganda. Missbrukspropaganda kan vara allt ifrån spelmissbrukstalföran till godis eller drogor.
Vänligen läxa inte upp mitt språk, vi behöver inte ta denna debatten dit.

Nr2:
"Nehe, Fyfasiken? Jaa, det stämmer ju! Man blir sinnessjuk och helst dör man."

Använd inte den metoden tack. Jag nämde fakta om drogen, det är bevisat att detta är biverkningar av denna drog. Jag påstod aldrig att alla blir sinnessjuka eller att det är jättefarligt... En sådan argumentationsteknik är bara osaklig och det tjänar ingenting till att försöka få mig att framstå som en moraltant när jag i meningen efter klart och tydligt skrev att jag skiter i om folk propagerar för drogor.

Nr:3
"Jag tycker det är sjukt bra att rappare tar upp ämnet, om ens lite, vilket bevisar att någon utnyttjar yttrandefriheten, och i ett sådant tabubelagt ämne är det suveränt, där Sverige har kvar samma skit sen Reefer Madness på 30-talet."

Var bor du? för jag skulle tycka det var rätt exotiskt att befinna mig nånstans i sverige där det inte kan talas öppet om att röka på och där det är ett tabubelaggt ämne, haha.
Yttrandefriheten kan säkert utnyttjas till bättre sakerän att "våga" rappa om drogor. Tror inte ens någon av artisterna som gör det gör det för att ta upp ett tabubelagt ämne.

För ärligt talat, vem fan bryr sig om någon röker på eller inte? anledningen att ingen snackar om det är nog mindre pga någon tabustämpel och mer på att det inte finns något större intresse av det.

T2dafucking
vi är nog på ett sidospår där. Men ja, det är tråkigt när artister man gillar slutar vara bra.
Men jag håller helt enkelt fast vid att MBMA inte enbart blev tråkiga för att det hände självgående, utan att de medvetet eller omedvetet anpassades till den gråmassan som inte har något av intresse kvar att säga. Du vet sedan tidigare att jag räknar dig till den samme, det är ingen diss eller menat att såra, för det betyder ju något att någon ens sörjer det.

Det känns mest som att svenska rappare är mer intresserade av att knyta kontakter, uprätthålla vänskap, mysa med varandra och gästa varandras skivor stup i kvarten, utan att ens ha en enda gemensam nämnare, bara för att upprätthålla sin ställning och hålla sig kvar på "toppen", men det innebär bara att svensk hiphop blivit ett sjunkande skepp, att den har tappat tv-tid, radio-tid och lyssnare som fan de senaste 7 åren.
Och det är bättre att vara längst ner på ett berg än högst upp på ett havsbottenvrak.
Så jag håller dessa artister ansvariga för svensk hiphops status just nu.
Det var med sådana svågerpolitiska grepp som musiken blev kass och smal i sverige.

Kolla på USA och frankrike. Där har du ett flertal stilar som kan samexistera och dom tjänar bara alla på det. Men här blev det bara ett jävla kompisgäng och idag är ingen något och sådana som mange schmidt kan räknas som en av de största, och ärligt, var ligger rättvisan i det.
Han får gärna finnas och göra rap, för ju fler olika stilar desto bättre flör hiphop scenen.
Samma sak gäller "weedrappen" också, det som är fel är att den är överrepresenterad.

Ointresserad av alla.

2008-08-13 15:36
Knarkpropaganda, drogpropaganda, missbrukspropaganda, Man kan kalla det vad man vill, just eftersom det är ett sammansatt ord, propagerar någon för drogor så kan man kalla det drogpropaganda, för knark(kommer från att man förr i tiden kallade snaps för att ta en knark) knarkpropaganda, idag betyder knart ungefär olagliga drogor medans drogor i sig inte behöver vara olagliga, apotekets reklam, gevalias reklam och camelreklam och spritreklam kan räknas som drogpropaganda, så det begreppet är lite vidare än just knarkpropaganda. Missbrukspropaganda kan vara allt ifrån spelmissbrukstalföran till godis eller drogor.
Vänligen läxa inte upp mitt språk, vi behöver inte ta denna debatten dit.

Jag vet vad knark betyder, för jag har också tittat på värsta språket. Dessvärre är knark bara ett öknamn på narkotika, och används för att skapa en negativ bild av ämnet, som är djupt inrotat hos dem flesta. Ordval kan ge en önskad effekt, som till exempel skillnaden mellan prostituerad och hora.

Använd inte den metoden tack. Jag nämde fakta om drogen, det är bevisat att detta är biverkningar av denna drog. Jag påstod aldrig att alla blir sinnessjuka eller att det är jättefarligt... En sådan argumentationsteknik är bara osaklig och det tjänar ingenting till att försöka få mig att framstå som en moraltant när jag i meningen efter klart och tydligt skrev att jag skiter i om folk propagerar för drogor.

Ännu en gång brister din sakkunnighet i frågan. Enligt WHO-s rapport om cannabis så finns det inte ett enda bevis för att det är cannabis som är orsaken till psykoser, deprissioner eller schitzofreni. Såvida du inte hittar en mer objektiv källa så tycker jag att vi håller oss till det som är närmast sanningen.

Var bor du? för jag skulle tycka det var rätt exotiskt att befinna mig nånstans i sverige där det inte kan talas öppet om att röka på och där det är ett tabubelaggt ämne, haha.
Yttrandefriheten kan säkert utnyttjas till bättre sakerän att "våga" rappa om drogor. Tror inte ens någon av artisterna som gör det gör det för att ta upp ett tabubelagt ämne.

För ärligt talat, vem fan bryr sig om någon röker på eller inte? anledningen att ingen snackar om det är nog mindre pga någon tabustämpel och mer på att det inte finns något större intresse av det.

Det jag menar är ju självklart att det ska tas upp mer i politik, utbildning, massmedia, etc., men visst, även mellan personer, men kanske inte helst mellan kompisar, utan mer mellan sonson och mormor, lite mer udda. Får du en bild av det nu kanske?

Vem som bryr sig om det? Jag har mött personer som tror att man är i symbios med djävulen om man brukar, eller att det är lika synd om brukaren som barnen i Afrika, det är inte alls ovanligt.

Och nej, man kan inte vinna en debatt, för tillslut blir motståndaren sentimental och går ner på 1"det-var-inte-så-jag-menade" och 2"alla-har-rätt-att-tycka-vad-dem-vill" när den andra kommit med fakta och sakliga argument. Så vem vinner debatten? Se nummer 2.

Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.
Rappare

2008-08-13 16:26
"mitt allra första bloss gjorde så världsbilden splittrades
papper klistrades började spana efter civvare
böcker jämförde zutten me heroin
o man blir dum av kick så flummare saknar väl retorik?

alla har väl hört om apelsinmannen ?
knark verkar vara politikers favorit cancer
haschpsykoser händer varje dag i sverige
fast ordet bara förekommer här i sverige

vi lever i ett fritt land där diskussioner frodas
men samtalsämnet är tabu o illusionen botar,
ingenting för lögnen gör att våra ungar
testar knark med polare o sedan börjar undra

om dom ljög om si o så om dom ljög o hitta på?
skyll på våra forskare
att skrämma människor kan rädda lyckligt lottade
men längre ner på stegen går folk utan att bli sporrade

vi kanske borde börja räkna dödsfallen
alla liv som skördats häromkring på grund av dödsknarket
har dock inte hört om någon överdos på cannabis
ingen har väl dött av överdos på cannabis

usa går över gränsen
bygger lagar på fördommar o försöker styra resten
dom tog marc emery, för hans frö industri
finns inget positivt me cannabis förutom mitt urin....."
it aint hard doin right, its just hard 2 succeed
i wanna live but its hard 2 breathe

2008-08-13 16:40
Simme.. Fett att va saknad men jag har aldrig försvunnit:)
Fattar precis va du menar o det e så klart helt okej.. Jag tar inte illa upp nånstans, detta handlar inte om mig.. Jag propagerar inte för droger o har aldrig gjort.. Att göra en låt om hur fett det e att va stenad är INTE drogpropaganda.. Om jag sagt att hasch o weed är det bästa som finns o att alla borde göra det då bieffekterna är obefintliga så hade jag hållt med.. Jag förskönar kanske lite grann men det e ju subjektivt..

Fuck detta, ditt inlägg e en annan diskussion som jag gärna tar.. Det e inte så konstigt att vi på toppen(!) håller ihop, vi e ju så få haha
Givetvis gratis
usershare.net/orismusik

2008-08-13 16:53
Mvh

Från WHOs hemsida:

Acute health effects of cannabis use
The acute effects of cannabis use has been recognized for many years, and recent studies have confirmed and extended earlier findings. These may be summarized as follows:

Cannabis impairs cognitive development (capabilities of learning), including associative processes; free recall of previously learned items is often impaired when cannabi is used both during learning and recall periods;
Cannabis impairs psychomotor performance in a wide variety of tasks, such as motor coordination, divided attention, and operative tasks of many types; human performance on complex machinery can be impaired for as long as 24 hours after smoking as little as 20 mg of THC in cannabis; there is an increased risk of motor vehicle accidents among persons who drive when intoxicated by cannabis.
Chronic health effects of cannabis use
selective impairment of cognitive functioning which include the organization and integration of complex information involving various mechanisms of attention and memory processes;
prolonged use may lead to greater impairment, which may not recover with cessation of use, and which could affect daily life functions;
development of a cannabis dependence syndrome characterized by a loss of control over cannabis use is likely in chronic users;
cannabis use can exacerbate schizophrenia in affected individuals;
epithetial injury of the trachea and major bronchi is caused by long-term cannabis smoking;
airway injury, lung inflammation, and impaired pulmonary defence against infection from persistent cannabis consumption over prolonged periods;
heavy cannabis consumption is associated with a higher prevalence of symptoms of chronic bronchitis and a higher incidence of acute bronchitis than in the non-smoking cohort;
cannabis used during pregnancy is associated with impairment in fetal development leading to a reduction in birth weight;
cannabis use during pregnancy may lead to postnatal risk of rare forms of cancer although more research is needed in this area.

Som du ser så står det att cannabis påverkar schizofreni. Du väljer att skriva om mitt påstående som var att schizofreni är en biverkan av cannabis till att -och jag citerar- "cannabis är orsaken till schizofreni"
För det tror jag säger sig självt, att man inte kan få schizofreni av cannabis om man inte redan mer eller mindre har symtom till sjukdomen.
Så än en gång brister både din sakkunnighet och din argumentationsteknik som känns väldigt gymnasial.

Så du får gärna hålla dig till vilka källor du vill, men bemöt inte mina påståenden med motargument som egentligen inte talar emot utan enbart försöker kringgå det jag egentligen påstått och ännu en gång lägga ord i min mun.

Vad gäller ordval så sluta bitcha om det är rätt eller fel att skriva "knarkpropaganda" eller "drogpropaganda", speciellt eftersom cannabis är knark, det är inte någon fråga om saken, och röker man det så knarkar man, tycker man inte om ordet knark och att det har för negativ stämpel så får man väl ändra på det, men att sluta kalla det för knark är bara en löjlig genväg.
Så snälla lilla du, håll dina språkuppläxningar borta från mig, du ser inte mig gnälla på dina ständiga de/dem missbruk, och det om något borde klassas som tungt missbruk.
hehe, där fick jag till det och du inser att du förlorade och kommer börja greppa efter halmstrån, möjligtvis gråter du.

Ärligt, detta är ett forum på internet, vi behöver inte störa oss på varandras små felstavningar och ordval, speciellt inte när du inte ens läxar upp mig på riktiga fel jag skriver, utan börjar hävda att man inte kan skriva knarkpropaganda, haha.
Du är rätt söt.

Mvh
Simme K

Ointresserad av alla.

2008-08-13 17:23
"It seems only the White House and law enforcement want drug prohibition to continue.

America's alcohol prohibition lasted 13 years, filled the country's prisons, inspired contempt for the law among millions, bred corruption and produced Al Capone. What it did not do was keep Americans from drinking. America's marijuana prohibition drew into its 72nd year this month. It has created a huge underground industry catering to users, helped the U.S. prison population balloon into the world's largest, and diverted the resources of American law enforcement. What it has not done is keep Americans from using marijuana."

www.markemusik.se
www.twitter.com/markemusik
http://mekkeriet.blogspot.com

2008-08-13 17:34
The_Dictionary P19
om han tror hanb är massa saker så låter det som nån jävla syratrip eller nåt sånt där skit, vilket jag själv aldrig hört skrytas om i nån låt.. så jag vet inte riktigt vad du pratar om. Det man hör av i stort sett alla rappare är weed...Och det är väl ungefär som att rappa om alkohol... om du nu inte gillar detta skrytande, byt musiksmak...

det är som att gå in på att typ iron maiden och liknande rappare om djävulen och gnälla om det, där hör liksom till på ngt knostigt sätt...

Varför ska jag byta musiksmak för ? :P alla rappar ju inte om knark? jag diggar stilen, jag ville inte starta debatt , ja frågade bara, för att jag inte är så bra på den här fronten, det är väl det frågor e till för, hah tat lugnt man !

KÄNNER ATT JAG FÅTT DE SVAR SOM JAG VILLE HA AV EN DEL PERSONER, TACK!

2008-08-13 17:53
Lätt props till The_Dictionary P19!
som kom me de bästa, sväär,

de är inte coolt och röka, men fett nice e de,
rök holken,
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-08-13 18:46

Var det inte det du skrev? Att man får deprission, psykos, schizophreni, bronchitis och emphysema? Och det är fel!

Det jag har försökt bevisa utifrån alla inlägg i tråden är att det kanske inte är så dumt att rappa om knark, så det inte blir en sådan skev verklighetsuppfattning, och då tog jag även med ord som "knarkpropaganda", för det låter fel, och du borde veta att det är stor skillnad mellan gramatiska fel och laddade ord. Vad föredrar du? Neger eller mörkhyad? Frihetskämpar eller terrorister?

Sedan att du hela tiden ska försöka dra det personligt fattar jag inte? Att dessutom förolämpa när jag försöker vara objektiv.

Till musiken tycker jag att det är fett, det går ju göra hur mycket som helst.

Vi tar en shotgun, sen skjuter vi pannor
Sen tar vi en shotgun och då skjuter vi pannor

2008-08-13 20:12
Mvh

Att någonting har en bieffekt eller effekt är inte samma sak som att den orsakar någonting mvh.

Att gå över gatan kan ge effekten att du blir påkörd, men det är ju inte enbart promenerandet eller gatan i sig som gör att du blir påkörd, utan tillsammans med en bil och en förare så orsakar detta olyckan.

Det är vissa skillnader som jag visserligen inte förvånas över eller tycker är konstigt att du inte förstår, du är säkert duktig på språk och ord, och sådana här små "nyanser" i språket kan vara svåra att snappa upp. Men anmärk inte -och speciellt inte med din tidigare lite spydiga "ton"- på det när du inte vet skillnaden. Ska man märka ord så får man vara ganska mycket bättre än så på språket, inte sagt att du är dålig för det.

Och om du ska droppa källor som WHO så ha gärna rätt info och vrid inte på frågan för att den ska passa det svar du hittat.

Sen att du i samma inlägg som du hävdar att du försöker vara objektiv erkänner att du med dina inlägg försöker bevisa att att det inte är så dumt att rappa om knark(här skrev du faktiskt knark själv dessutom) är underligt.
Man kan inte vara objektiv samtidigt som man försöker bevisa en specifik sak, det är att vara partisk snarare, och detta min vän, är en motsats.

Sen till den lite dummare delen av ditt inlägg.
huruvida det är skillnad på terrorist och frihetskämpe, ja, det är en stor skillnad, det är två helt olika saker även om båda orden ibland används om samma person.
Jag öredrar neger öre mörkhyad och tycker du att neger är ett fult ord så säger det mer om dig än om mig. Prostituerad och hora jämställer jag som ungefär samma, möjligtvis att hora har lite fler innebörder för mig, lössläppt kille eller tjej, korkat person osv.

Så om knark är ett laddat ord för dig så låt gå, men det verkar mer som att du röker cannabis men inte vill se dig som en knarkare, men jag är ledsen vännen, men isåfall är du en knarkare.
Vad är nästa steg, får vi inte kalla heroinister för knarkare heller för att det är för laddat ord?

PS: läs dina inlägg så ser du också vem som började med personangrepp killen.

Mvh
Simme K
Ointresserad av alla.

2008-08-13 21:43
Att uppmärksamma omvärlden om sina egna perspektiv är väl hela grejen när man rapar. Och uppskattar man droger så klämmer man väl ur sig vad man tycker om den saken också.

Smokalikkalikka!
http://myspace.com/BoodaBlezzin

2008-08-14 12:06
"Andra saker som påverkar till att det görs så pass mycket "pundar-rap" kan också bero på att puffning har följande biefekter: deprission, psykos, schizophreni, bronchitis och emphysema."

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHA

fo sho
www.markemusik.se
www.twitter.com/markemusik
http://mekkeriet.blogspot.com

2008-08-14 13:02
så jävla svensk hiphop

2008-08-14 13:50
Dictionary
ok my bad then, men du måste erkänna att det inlägget var lätt att missförstå =D
http://www.myspace.com/choysmusic

2008-08-14 14:39
Man rappar om knark för att knark e kul!

För er som gillar knark hiphop ladda ner vårt mixtape här Länk till http://www.kingsizemagazine.se/read.php?id=2630
yeah i said it!

2008-08-14 15:12
"Andra saker som påverkar till att det görs så pass mycket "pundar-rap" kan också bero på att puffning har följande biefekter: deprission, psykos, schizophreni, bronchitis och emphysema."

Du har fortfarande skrivit fel, fucktard! Nej, det är inte bieffekterna, sen att du börjar babbla om dina åsikter om språk får stå för dig själv, du verkar ju inte ha särskilt stor kunskap om det ämnet heller.

Vaddå orsaker? Du skrev bieffekter? Vad är problemet?

2008-08-14 17:59
Simme_K P26

Om du föredrar att använda neger (när du vet att de finns svarta som föredrar att du inte säger de) , säger de absolut mest om dig...

2008-08-14 18:45
Ep-Leptic

Neger var och är egentligen fortfarande, ett neutralt ord som helt enkelt betydde svart/brunhyad människa.
Rasister tyckte att negrar var sämre människor och började därför använda ordet som ett skällsord, på samma sätt som "hund" används som skällsord av vissa grupper och "cp" av andra grupper.

Jag som inte är rasist kan kalla en svart människa för neger, en cp-skadad för cp och en hund för just en hund, etersom jag inte lägger några värderingar idet.

jag ser både negrar och cp-skadade som människor precis som jag, en hund ser jag som en hund.

Om en person som är neger skulle ta illa vid sig, vilket sällan har hänt mig etersom personer jag träffar märker att jag inte använder ordet på ett nedvärderande sätt, så får jag väl bara förklara att jag inte menar något illa.

hellre det än att låta rasister diktera och bestämma att ett så självklart naturligt och bra ord som neger ska vara ett fult ord, det tycker jag är hemskt.

med din logik ska vi även sluta kalla kvinnor för kvinnor eftersom det ofta ,speciellt inom idrott, används som ett skällsord: "du kastar somen kvinna", "du springer som en kvinna" osv.

Vi ska även sluta kalla CPn för CP, alla läkare får skriva om sina journaler och diagnoser eftersom elaka människor fått för sig att det är fult att vara CP.

Vi kanske kan ortsätta kalla hundar för hundar iallafall, är det ok?

Märk väl att jag inte på någotvis har jämfört varken negrar eller CPn med hundar eller varandra, enbart använt detta som exempel på samma fenomen, för jag förutser en fantastiskt smart comeback i form av "Öhhh, jämför du svarta med hundar din rasse". Det kan vi bespara oss.

Men du kan fortsätta låta rassar och andra elaksinta människor ta våra ord och säga att dom är fula. Det är precis på det viset "invandrare" blev ett fult ord på 90-talet, jag skulle bli mer arg om folk kallade mig nysvensk istället för invandrare, ör det är ju invandrare jag är, låt inte idioterna ta det ifrån mig så slipper jag förklara för mina framtida barn varför man inte får säga invandrare eller utlänning.

"jo förstår du min son, invandrare är ett fult ord"

Det om något skickar fel signaler.

Just därför säger det mer om dig än om mig att du drar dig för att använda ordet neger.

Ointresserad av alla.

2008-08-14 19:03
Mvh

Haha, jag ser att Mvh "briljerar" igen.

Du skrev att jag skrev orsakar och jag skrev att jag inte skrev orsakar utan bieffekter.

Sen förklarade jag tydligt för dig att du inte kan påstå att jag hade fel eftersom det beviset du lade fram var att "puffning" inte orsakar dessa sjukdomar när det jag skrev var att "puffning" har dessa bieffekter.

Så bad jag dig skilja på bieffekter och orsakar. Kapisch!

Och om du tittar i inlägget ovan där jag klistrat in WHOs hemsidas text om bieffekterna av att röka cannabis så står det klart och tydligt att schizofreni är en av bieffekterna av att röka cannabis.

Det var du som använde WHO som tillförlitlig källa, vilket jag tycker att det är. Och det är sant att cannabisrökning inte orsakar schizofreni, men att det är en bieffekt.

tar det igen: orsak är en huvundanledning, effakt är något medföljande under omständighet.

Du har kanske rökt för mycket, för tittar du på WHOs hemsida ser du att det även påverkar tänkandet ditt.

Inte för jag bryr mig, jök om du diggar det, det är nice, men hitta inte på att det inte är skadligt, det är som feta människor som intalar sig att McDonalds är nyttigt om man tar morötter istället för pommesen till burgaren.

är du såhär trögfattad alltid eller är det en speciell dag idag?

Ja det var ett personangrepp, men kalla mig inte fucktard igen, förstår du det lillen.
Ointresserad av alla.

2008-08-14 19:18
fan ta bort dne här tråden, han som skapade skrev att han hade fått sitt svar. bara idioter som sitter kvar och tror dom kan tänka sig till varför folk rappar om knark. stäng eller lås tråden

2008-08-14 19:32
simme_k:

hasch orsakar inte psykoser.
det kan däremot få en latent psykos att bryta ut.

därav, beroende på hur man ser det - kan man ju säga att psykos är en bieffekt.
men som sagt, det måste ligga latent i en för att det ska bryta ut.

i samma fall kan en tragedi, en olycka, något traumatiskt alltså - få samma psykos att bryta ut.
det är därför lite "orättvisst" att skylla på hasch som den utlösande faktorn.
det "råkade" bara vara det.

you see?

2008-08-14 20:12
AEAP

Du skrev precis det jag skrev för flera inlägg sedan, jag skrev att det hos personer som har sjukdomen kan få den att bryta ut.

Skrev också att det är ganska självklart att den inte orsakar psykosen eller schizofrenin.
Men Mvh fortsatta att förneka det trots att jag klistrade in WHOs hemsidetext som tydligt säger samma sak.

Man säger ju att malariamygg sprider malaria, kan man inte säga så heller, jag menar dom lesta får ju inte malaria om dom blir stuckna av malariamygg, många är också helt imuna.

Då kan man inte säga att malariamyggbett har malaria som en bieffekt?

Så förstår att du håller med mig men att du bara missat att jag redan sagt allt det där som du nu skrev, fast i ett tidigare inlägg. Det beror nog mest på att Mvh ignorerar det och fortfarande verkar tro att jag skrev att det orsakar sjukdomen.

Ointresserad av alla.

2008-08-14 20:16
PS: jag skyller inte på cannabis, jag bara säger att det är en av biefekterna av det.
På samma sätt som hosta kan bero på alltifrån dammig säng till lungsot. Om jag påstår att damm i sänger har hosta som bieffekt, hade det blivit samma starka reaktion rån vissa då?

Givetvis förutsatt att du inte är en av de som inte får hosta av dammig säng.
Ointresserad av alla.