Säkert nämnts, men Näääk.
mobbad precis de e kanske svårare att bli accepterad i samhället som indvandrare men inte inom hip hopen.
To disrespect you, I would had to have respect for you at one time
Solid P24 Vafan har 8-mile med svennar att göra?? Eminem är inte svensk bara för att han är vit liksom
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
climbing_seal P60 Det roliga med filmen är att när dom säger " german" så översätts de som " svenne" :P? Jag menar, svenne är väll ändå svensk?
Radikal är så jäla bra att även jag vill va jag! - Radikalneutral
Ojoj, vilken konstig tråd. Jag fattar inte grejen med att överhuvudtaget kategorisera rapparna efter etniskt ursprung om det inte är i syfte att vara till grund för statestik eller dyl.. själv skiter jag ganska ofta i vad de rappar om så länge jag tycker att det berör eller svänger... Jag menar, någon sa typ "man hör inte vad de säger när de mumlar o använder slang som man inte fattar"... Personligen lyssnar jag på fransk hiphop - kan inte ett ord franska- jag lyssnar på spansk/latino-hiphop - kan typ säga "Hola, que pasa?" - jag lyssnar/har hört hiphop som är dansk, tysk, turkisk, finlänsk m.m, och vad orden betyder är knappast det som avgör om en låt är bra eller dålig i mitt tycke. Flummigt inlägg, men vad jag vill säga är att sluta vara så överanalytiska o gunga med i rytmen ist! One
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se
Daniel Adams-ray är väl inte född i Sverige?
Nytt Mixtape på gång! Elegant Mixtape
Sluta klanka ner på Solid, han skrev 8 mille som i 8 miljoner (8 000 000). Jag gillar hans åsikt här.
Förutom acceptansgrejen, vilken jag anser vara felaktig.
aa, 8 mille... det jag menar med acceptera är att skivbolagen häldre satsar på en svensk för dem har större chans i försäljning och publik, största anlednninegn är inte för dem e svenskar men oftas lugnare å drog fria (fel bild me så tänker skivbolagen) och vågar satsa då oxå.... kanshe inte är så,, men det känns som det vad jag har sett och märkt men kan ha fel som sagt... aja,, orelevant.... peace
S-O-L-I-D(Situationer-och-livet-i-dag) WWW.SOUNDCLICK.COM/SOLIDP
invandrare är bätte att dansa hip hop än svenskar =)
det jag menar med acceptera är att skivbolagen häldre satsar på en svensk för dem har större chans i försäljning och publik Om du fixar fram en källa på det uttalandet så tror jag dig. Det räcker fatkiskt med någon insatt som uttalar sig om det.
annars är väll Daniel Adams-Ray den absolut största rapparen i Sverige som är född utomlands... (enligt mig)
att ingen nämnt Nimo Cheebs e lite pinsamt.. där har du en "blatte" med mer skills än dom flesta mcs i det här landet.. oavsett bakgrund
Timbuktu är den största blåögda svennen LOL
http://www.houman.nu
Svensk hiphop ska vara intressant och eftersom dom flesta rapparna med invandrarbakgrund har sunkiga skittexter och amatörmässiga rim så blir det lätt tråkigt. Finns få undantag men det mesta går bort Ison och fille är grymma dock och får det låta bra med lite brytning Nu är jag ju säkerligen rasist så jag lämnar tråden och hämtar min vita huva
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån Dieallot
Den här tråden borde låsas. Samma åsikter upprepas gång på gång, och när någon får något förklarat för sig rakt upp i ansiktet så ändrar han sina åsikter och vrider på hela diskussionen. Vilket i sin tur resulterar med ett oändligt snack. Lås, peace.
http://myspace.com/BoodaBlezzin
doggson Du har nu sagt exakt det jag försökt säga hela tråden igenom, så raka skallen och ta på dig en bombarjacka -_- Och angående klagomålen på slang så står jag fast vid exemplet Lorentz (hans så kallade vers från They wanna know remixen):
"Uppväxt i Stockholm, breee så det låter, så det går, det är så det alltid gått mhäää " Att han hittar på ett eget läte för att rimma på "bre" är väl lite väl? Hela den versen är dödligt kass, och jag vet att inte mycket kommer ner till den nivån. Men som doggson sa:
"Svensk hiphop ska vara intressant och eftersom dom flesta rapparna med invandrarbakgrund har sunkiga skittexter och amatörmässiga rim så blir det lätt tråkigt. Finns få undantag men det mesta går bort"
doggson & Anenkefali Men vilka är ni att bestämma vad som är "intressant" hiphop? Vilka är ni att bestämma vad som är sunkiga skittexter? Alla som har lite själ i sitt lyssnande bryr sig ärligt talat inte om det är enstaviga rim i en text, get some fuckin soul och sluta segregera en kultur som försöker vara enad.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Narkimic Enstaviga rim kan också vara intressanta, men ta exemplet ovan igen. Det är inte bara tråkigt, det är fruktansvärt dåligt. Sen är det självklart att en text om kärlek med hjärta/smärta-rim försvinner bakom en finurlig och unik text, i alla fall för mig. Det behöver inte alltid vara avancerat, men det måste vara bra.
Anenkefali Exemplet du gav ovan är väl ändå det sämsta du kunde komma på...
I så fall kan du ju betygsätta dessa rader av Seron och se ifall de är av högre klass:
Får er att säga "hihi", sen "aj aj", "sluta duta" Jag ska måla hela världen, lilla Malla Full av vovvar som regnar, Mmmmmmmmm Finns det ingen prolad, privatliv här i affären? Kan du inte se att jag uträttar mina behov? Böj på knäna, tre och femtio tack
Narkimic Tack vare lite konstig humor så gillar jag de där raderna, men jag förstår ju din poäng.
Sa inte att andra delar mina åsikter någonstans, jag uttrycker bara vad jag tycker. Fjärde världen har väl "blatte bakgrund" och dom är top 5 i sverige enligt mig. Och den där seron raden är ju minst sagt unik :D
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån Dieallot
you whiteboyss just jealous hiphop is a latin n black thang
except for rick ross, eminem and lil whyte. and respect to the beasti boys
I fuckin mean rick rubin...haha whattam i high?!?
Svensk hiphop ska vara intressant och eftersom dom flesta rapparna med invandrarbakgrund har sunkiga skittexter och amatörmässiga rim så blir det lätt tråkigt. Nej du behöver inte vara rasist men att du överhuvudtaget snubblat in på hiphop är för mig ett mysterium. Vilka amerikanska rappare gillar du? Hoppas du säger Eminem, Jedi mind trix, slug och non phixion. Hiphop producerad av negrer borde nämnligen inte falla dig i smaken, de har ju oftast inte lika genomtänkta och tekniskt briljanta texter som sina vita, mer äkta kolleger. Dessutom förstör de sina texter med töntig slang. Sen att svenska rappare är bättre tekniskt, what the fuck liksom. Dessa rappare satsar på teknik eftersom de inte har särskilt mycket annat att snacka om. 2PAC, Scarface, Ice cube, Andre 3000 och Nas är mina topp 5 mc´s genom tiderna. Av dessa kan bara 3000 räknas som en "teknisk" rappare. De är alla istället gatupoeter, storytellers, gettopolitiker. Precis som QD3 påpekat är teknik bara en - ofta irrelevant - aspekt av emceeing. De fem rapparna jag nämnt har förmågan att måla upp blider som tar dig till den plats de beskriver, de kan få dig att gråta. Personligen föredrar jag det framför att bli impad av att nån plötsligt switchar upp sitt flow eller att nån lägger ett 7-stavigt rim. Sen tycker jag ni ska maila era "svenska" rapidoler och fråga dem vilka deras svenska favoritrrappare är. Satsar 50 spänn på att de allra flesta kommer svara att de svenska artister de helst lyssnar på är TLK, Ison & Fille, Ken eller Nimo Cheebs. De flesta som själva hållt på med rap mer än 2-3 år fattar nämligen att teknik, slang och brytning är TOTALT ointressant när det gäller att skapa något som ger ett intryck hos lyssnaren. Vem satsar emot?
persbrandt X4 Word!
Men vilka är ni att bestämma vad som är "intressant" hiphop? Vilka är ni att bestämma vad som är sunkiga skittexter? Vem är du att bestämma att dom inte får tycka som dom tycker?Enstaviga rim kan också vara intressanta, men ta exemplet ovan igen. Det är inte bara tråkigt, det är fruktansvärt dåligt. "för riktiga kungar kör enstavigt, kolla på Gustav Vasa!" hehe ^^
Nej du behöver inte vara rasist men att du överhuvudtaget snubblat in på hiphop är för mig ett mysterium. Vilka amerikanska rappare gillar du? Hoppas du säger Eminem, Jedi mind trix, slug och non phixion. Hiphop producerad av negrer borde nämnligen inte falla dig i smaken, de har ju oftast inte lika genomtänkta och tekniskt briljanta texter som sina vita, mer äkta kolleger. Dessutom förstör de sina texter med töntig slang. Jag tror du har tänkt lite fel här. Dom syftar nog på invandrare som rappar på svenska, och därför inte har samma språkliga förutsättningar..
Ch1ll P16 Vem är du att bestämma att dom inte får tycka som dom tycker? Var någonstans skrev jag att man inte får tycka som man tycker? Tycker man någonting som inte är så genomtänkt så får man räkna med mothugg. Jag tror du har tänkt lite fel här. Dom syftar nog på invandrare som rappar på svenska, och därför inte har samma språkliga förutsättningar.. Säg vad? Nämn EN enda rappare med utländsk bakgrund man känner till som har problem med svenska språket.
Narkimic P22 Var någonstans skrev jag att man inte får tycka som man tycker? Vart någonstans skrev dom att dom bestämmer vad hiphop är? ;)Säg vad? Nämn EN enda rappare med utländsk bakgrund man känner till som har problem med svenska språket. Jag ställer mig inte på någon sida i frågan vilket du kan läsa dig till. Förklarar bara vad jag tror att vissa andra har syftat på i ovanstående inlägg. Skulle säkert kunna sitta och fundera och komma på någon som inte är så värst språkligt utvecklad, men jag orkar inte, för som jag skrev i det första inlägget jag gjorde så bryr jag mej inte ett skit om man inte är svensk eller om man är det, allt jag själv bryr mig om är bra musik. Det borde du också göra, inte sitta och försöka få andras uttalanden att låta rasistiska.
Ch1ll P16 Det som skrevs, skrevs som om det var ett faktum vilket är långt ifrån sanningen. Vadå försöka få folks uttalanden att låta rasistiska? Jag argumenterar bara! Om deras uttalanden verkar rasistiska så är det väl knappast mitt fel, men om deras argument är någonting från min synvinkel så skulle jag nog säga ignoranta snarare än rasistiska.
Producent
2008-06-11 16:30
Låt Suedisarna lyssna på Svensk musik och låt invandrarna lyssna på Blatte musik... eller låt båda "kategorierna" lyssna på både och och lära sig av varandra istället. Det finns ingenting mera idiotiskt än massa fördomar! Jag gillar all slags hiphop, så länge det låter bra... även om det shiii alltid går att relatera till allting. Hiphop kommer från hjärtat och själen. Det handlar om stolthet, där man ska representera sig själv och folket i sin omgivning, samt att ta upp ämnen om problemen och verkligheten runt omkring sig! Nu ska jag inte låta fördomsfull om olika uppväxter, men jag skulle nog inte kunna tänka mig eller acceptera artiser som t.ex Advance Patrol, Ken Ring och Highwon rappa om ämnen som t.ex Snook, Organism 12 eller PST/Q gör eller tvärtom. Och även om jag kan relatera mera till Ken Ring, så betyder det inte att Snook är ännu sämre bara för det, bara ingenting jag kan relatera mig till. Jag ska inte sitta här och rabbla upp en massa exempel på Svenska eller Invandrar-rappare för att låta mera som "insatt" inom musiken, utan kastade bara fram några exempel... LÅT ARTISTERNA SÄGA SITT!!! Keep it real, heter det som Ali G säger, haha.
Support A2K a.k.a. Azrael Kalashnikov & Wize Guyz Global Ent.
Hon vill ba höra hur Invandrar hiphop på svenska låter o ni knullar hela tråden!
QD III och Persbrandt, kunde inte sagt d bättre själv. Jag har rappat i 18 år. När jag först började va d ju grabbarna från Time bomb som fick mig att inse att d ens fanns en chans att göra nåt av rap även i Sverige. Dom va inte först, men va dom första att skapa en rikstäckande scen. Jag snackar om killar som va pionjärer som DJ Sleepy, ADL, Aaron Phiri och Swing. I vågen som följde efter hade även i princip alla invandrarbakgrund. Runt -92 va vi massa hungriga 16-åringar som strävade efter att bli en del av den scenen. På den tiden bubblade d mest ute i förorten, men d spelade fan ingen roll om du va "svensk" eller inte. Petter va den förste "svenske" rapparen som gjorde sig ett namn. Organism 12 och Petter e nära vänner till mig, liksom Highwon och Ken Ring. Alla har dom väldigt olika stilar, men bidrar i lika stor grad till att vi får en bra bredd på den svenska scenen som för tankarna till hur den amerikanska scenen såg ut på senare delen av 80-talet. Jag ser gärna att d fortsätter på d sättet, och slipper helst en endimensionell scen som den vi ser i dagens USA. Till er som nämnt Organismen som nån sorts motpol: Om ni lyssnar på hans senare låtar lär ni upptäcka att han numera fokuserar mer på texter med substans och mindre på d ni kallar "skillz". Att han under en längre tid samarbetat med Ison e bara ett exempel på att dom gränser ni pratar om inte riktigt existerar. "Svensk hiphop ska vara intressant och eftersom dom flesta rapparna med invandrarbakgrund har sunkiga skittexter och amatörmässiga rim så blir det lätt tråkigt. Finns få undantag men det mesta går bort Ison och fille är grymma dock och får det låta bra med lite brytning Nu är jag ju säkerligen rasist så jag lämnar tråden och hämtar min vita huva" Orkar inte leta fram fler korkade citat. Skrämmande att d finns så många fördomsfulla människor som inte ens vet om att dom har fördomar. Självklart kommer d alltid finnas folk som ser sig själva som blattar så länge ni inte släpper in dom i d svenska samhället. Ingen av dom "svenska" rappare ni lyssnar på delar era åsikter om vad som definierar bra rapmusik. D har ALLTID handlat om att göra bra låtar.
Slangin' records (2009) www.myspace.com/afc1 http://open.spotify.com/track/5G70l0ZkhUTx19W9nkVL8W
Jag tycker AFC_Ram o får sista ordet i den här galna debatten. Allt tjejen ville ha var TIPS på grymma rappare med invandrarbakgrund. Helt sjukt att folk kan flippa på nåt sånt! Så som sagt, dom jag tycker e grymmast i gemet just nu: Näääk Houman Ken Allyawan Mackan Tom Piha Big Danne Sam-E Hela Highwon Öris Så LaChica F16 , om du fortfarande har pallat återvända till det här forumet trots idiotiska kommentarer av arroganta medlemmar, kolla upp dessa!
Måste bara få gnata på en enda sak. Hon ville väll ändå ha rappare med blattebakgrund, då borde väll faktiskt inte Big danne räknas :P , eller?
To disrespect you, I would had to have respect for you at one time
Jo han "kommer från" Kenya.
Shoooo Breeeeeh----Rinkeeeeeeeebyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy/
www.patopooh.com
"De flesta som själva hållt på med rap mer än 2-3 år fattar nämligen att teknik, slang och brytning är TOTALT ointressant när det gäller att skapa något som ger ett intryck hos lyssnaren." håller verkligen inte med. Pst har gjort stort intryck på mig med hans teknik....
http://www.goteborg.se
Vad jag syftar på är ett känslomässigt intryck, inte ett "wow, hur fick han ihop ett 11-stavigt rim, shit vad tung"-intryck. Jämför till exempel med rochmusik, vad vill man ha? Ett tre minuters grymt gitarrsolo eller en countrylåt där sångaren ifråga verkligen smetar ut sin själ över musiken. Jag lutar iallafall mot det senare. Sen har ju självklart rap flera funktioner, den kan vara fett underhållande som typ Redman eller Slick Rick eller bara väldigt avslappnande som tidiga Slum Village. Alla sorters tolkningar kan vara bra, men man kan inte lyfta fram saker som teknik, hur bra man artikulerar eller hur stort ordförråd man har som det viktigaste färdigheterna hos en grym mc, enligt mig. Och jag måste bara säga en sak till angående slang och språkkunskaper; kolla på jamaikansk musik där språket är patois, en speciell form av engelska som trots allt är engelska. De flesta av artisterna kan tala the queens english etersom det är vad de lär sig i skolan. Ni som tycker slang är larvigt, skulle ni hellre lyssna på Sizzla eller vemsomhelst sjungandes på vanlig engelska? Det skulle ju vara lättare att förstå liksom. Inte så himla larvigt heller. Eller?
Såg att det bara var en snubbe som sagt cheebs, trodde det skulle vara fler! http://www.nimocheebs.com/ och så laddar du ner Brush från en annan mush vol.1 & vol.2. Riktigt bra skit!
Alltså jag tycker själv att dom med invandrar bakrund har ändå visat sig vara mer anorlunda än dom med svenskt bakrund, för varje gång när en s.k.a blatte har blivit känd här i Sverige så har det varit att dom har en ny och en egen stil, t.e.x TLK när dom slog igenom så var dom första som kom ut med sin musik med politiska texter, därför var det dom som vann kontrakts tävlingen när Familje Festivalen va på den tiden, men det fanns väldigt många andra som säkert hade liknande musik stil som inte fick sin chans att komma ut, sen för resten utav rapparna som vart utan kontrakt avtals för att Sverige fick ju redan sin hip hop blatte, samtidigt som andra unika rappare som Timbaktu va också anorlunda men hade sin egen stil, han va fett väldigt skön på texter därför va han i fullgång, och det va inte lätt för Timbaktu heller att komma ut men han körde hårt på sin stil och han är ju vad jag tycker Sveriges bästa än så länge utan tvekan. Man kan absolut inte tala om Petter för han är ju folkkär men är fortfarande en svensk rappare och det måste Sverige ha, så det är inte samma sak som en invandrare för att bli känd här i Sverige så måste han ändå ha en unik stil för att alla människor som tycks sig gillar hip hop musik ska acceptera en blattes låt, helt sjukt men så är det här i landet, men stor respekt till svenska artister som håller på där och bara mjölkar industrin medans järnet är varm, som alla säger så har det blivit betydligt mycket svårare att komma ut så till dom som lyckats i detta läge, BIIIG RESPECT... Peace!
Svensk hip hop, kom igen nu!!! Eminem är bra, han är kul, han driver med allt, kliver över gränser, provocerar men märk väl ha har också ofta ett "allvarligare" budskap! Men det verkar som att all svensk hiphop nu går ut på att fjolla mest! Fronda i all ära, var skit kul att lyssna på de första låtarna, i början men det börjar bli tjatigt med alla dörim! Just nu sitter jag i världens nostalgitripp och lyssnar på Blues låt "först in, sist ut". Än idag reser sig nackhåren och jag får lust att "skaka flest skallar"! PETTER - BLUES - KEN RING Står för värdig hiphop, med känsla och styrka! Jag vill ha mer svensk hiphop som rör om i skallen och som får nackhåren att resa sig!
Hiphop talar bara ett språk , de saningen! alla har olika stil pga deras erfarenheter. bigup ramo afc u said it
finns det ingen Blatte Rap, med svensk bakgrund?
haha, såg precis den här tråden. Typ, sämre sent än aldrig. WOW vad cp den är. Musik som är bra är bra! Det som är dåligt är dåligt! Musik baseras på känsla, tanken arbetar för känslan, nothing more nothing less. Rap har blivit så stort att t.o.m. rasister tror att de kan lägga sig i. Fuck off, fellas! All heder till QDIII (förutom kommentaren om Tupac, jag kan tänka mig att det kändes stort att ha arbetat med en ikon, men så satans bra var han väl egentligen inte? Tror du han blivit lika stor om inte brudarna gillade rådjursögonen?)