I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

hiphop musikaliskt?

Svensk Hiphop - Allmänt

2008-01-30 21:11

hiphop musikaliskt?

Vilken rappare är musikalisk? snook? timbuktu? och varför är dessa ni kommer nämna musikaliska?

jag tycker att hiphop är ok musik, men fruktansvärt omusikaliskt.

det var bättre för 10 år sedan och tiden då streetzone var på top, när man pumpa "jag hatar dig" vad händer nu, hiphopens kung, mange-s? killen pratar ju med ett par datagjorda trummor.. Inga bra texter eller innehåll, handlar allt om pengar och att få ligga med wrede på en sunken toalett - fredag kväll på stureplan..

så fram med era kommentarer, hota mig och hata mig.

lära utan att tänka är meningslöst, att tänka utan att lära är farligt.
(Kung Fu Tse, Kina)

2008-01-30 21:14
Finsk hip hop är avsevärt mycket mer musikalisk än svensk hiphop kolla bara på fintelligens (Elastinen & Iso-H) eller asa. Jämnför dom med svensk rapp så ser ni direkt en skillnad.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-30 21:17
 Om man tänker svenskt så har ju organism 12 några riktigt bra låtar.
-

2008-01-30 21:21
absolut. skitbra artist, live och i studion.. har dok svårt att se hiphop musikaliskt.

musikaliskt för mig är när någon sitter med instrument, gitarr, kan 20 bare ackord och sedan spelar munspel i solo och sjunger i ackord, och sjunger om något annat än truckerkepsar..
(Kung Fu Tse, Kina)

2008-01-30 21:25
Ett litet exempel då.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-30 21:25
Men mange schmidt är ju bland de mest omusikaliska ever.

Musikalisk hiphop är typ The Roots, Pete Philly, People under the stairs, Mos Def.. osv

2008-01-30 21:26
vad är musikaliskt? att dom plockar färdiga beats och håller en sjukt bra takt?
(Kung Fu Tse, Kina)

2008-01-30 21:26
känns som en jävligt bakårsträvande åsikt.
bränn, bränn, bränn alla män

2008-01-30 21:28
Elastinens beats är inspelade med riktiga instrument och helt osamplade så färdiga beats är det inte. Har även hört att han gör beatsen till texten och inte som dom flesta brukar (Alltså skriver texten efter beatet)

2008-01-30 21:33

2008-01-30 21:35
rap är inte musikaliskt, det är lyrik.

sen att säga att beats inte ä musikaliska bara för man inte spelar sina egna instrument är lite löjligt.

hiphop är att sampla, allafall förut, visst man kan göra med egna instrument om man vill, det har ingen betydelse.

hiphop är inte samma "musikalitet" som att komponera en betoven låt o dirigera en synfoni orkester, det är inte det d handlar om

hur musikalist är punken med sina 3 akord? är det mindre musik för det? nej, det är samma sak med hiphop.
Olika musikstilar har sitt egna sätt att göra musiken, inom hiphop, använder man, oftast ,ibland, samplingar. på samma sätt som en beatmaker inte kan hantera en gitarr så kan inte en person som komponerar klassisk musik göra jack shit med en sp-1200

det är du som lägger in en större "viktighet" i order "musikalisk"

2008-01-30 21:40
vem bryr sig

på samma sätt en beatmaker inte kan skriva noter för en symfoni kan inte en klassisk skolad kompositör hantera en mpc, det är olika musikstilar som har olika verktyg för att skapa musiken.

det är du som lägger in en högre värdering i ordet "musikalisk", om man inte spelar ett eget instrument.

är man inte musiker om man spelar trummor? det har inget med akord eller dyl att göra.

är punken inte musik med sina 3 akord som vem som helst kan lära sig på en kvart? är det inte musikaliskt?

blir beatsen bättre för att man hyrt in en symfoni orkester eller samplat en gammal vinyl?

det har inget med saken att göra.

2008-01-30 21:42
sen har rap inget med musikalitet att göra, det är lyrik o takt.

2008-01-30 22:13
några tänkvärda rader, saxade från wikipedia efter sökning på ordet "musik". Personligen tycker jag den postmoderna tolkningen av begreppet "musik" är både den mest tilltalande och träffsäkra definitionen.

Musik är en vetenskapligt eller konstnärligt ordnad mängd av toner av vanligen olika höjd och klang ordnad efter rytmiska, harmoniska och melodiska mönster över viss tid, oftast kombinerad också med tystnad (pauser).

Inom forskningsgrenar som musikvetenskap och psykoakustik tillämpas många olika typer av definitioner. Inom musikhistorien kan man konstatera att frågan om vilka typer av verk som ska få kallas musik har förändrats många gånger. En postmodern definition av musik är "organiserat ljud" i någon form. Det åläggs lyssnaren att avgöra vad som är musik.

Hela artikeln finns att läsa på http://sv.wikipedia.org/wiki/Musik

2008-01-30 23:26
till frågan på denna tråden..

Vilken rappare är musikalisk? snook? timbuktu? och varför är dessa ni kommer nämna musikaliska?
(Kung Fu Tse, Kina)

2008-01-30 23:31
Jag tror begreppet skottis letar efter är "avancerat musikaliskt" eller "komponerat" (eller möjligtvis "melodiöst", men i så fall är det en helt annan diskussion).

Hiphop är ofta väldigt enkel musik, korta loopar med ett fåtal ljud. Inte medvetet avskalat, utan bara lite ljudbildsmässigt fattigt. Lyckligtvis finns det undantag :)
Beats i stil med Grindin' är härlig minimalism och sen finns ju å den andra sidan beats som är mer komponerade, lite som symfonier.

* "på samma sätt en beatmaker inte kan skriva noter för en symfoni kan inte en klassisk skolad kompositör hantera en mpc"
- Vad säger att beatmakern bara pysslar med samplingar eller att kompositören bara pysslar med konstmusik? :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-01-30 23:38
du fattar va ja menar, sluta jiddra

2008-01-31 00:00
Där sparkade jag på en liktorn, eller?

10-4, over...

2008-01-31 00:07
Somsagt The Roots, Pete & Philly, Tribe Called Quest m.m....finns massor, bara man letar lite.
Jag tycker musikaliskt har att göra med hur man komponerar låtar, oavsett om det är en schysst sampling eller ett inspelat instrument. Att spela in nåt instrument kan vara lätt, men att sätta det i ett sammanhang borde vara svårare. helt grön på området, men det borde va så :)

Ska man ha svenskt så är väl timbuktus senaste album är väl väldigt musikaliskt? knappt lyssnat på det.  Sen har du ju Looptroop, där Embee har galet sköna beats.

Håller dock med dig om att det finns extremt mycket rappa-över-en-syntetisk-trumma-låtar, känns som många bara vill ha ut texter.

2008-01-31 00:31
Frondas senaste e väl musikalisk isåf?
Jag ligger i soffan och dricker min vodka<br>tills den är borta och spliffen har slocknat

2008-01-31 01:23
Definitionsfrågor är tråkiga.

2008-01-31 01:34
håller med 3rdsoul men vill även tilllägga att många samplingstekniker och sätt att arbeta med samplingar kräver lika mycket musikalisk kunskap och talang som de flesta andra instrument.
Its Tricky!

2008-01-31 15:43
Okej, det är alltså "melodiöst" som används som synonym till "musikaliskt".

10-4, over...

2008-01-31 15:54
håller med till 100% när det gäller mange s, helt jävla omusikalisk. fast det e jag oxå:P
?

2008-01-31 15:58
Skulle nog säga att en hel del av beatsen som Schmidt har är "musikaliska" (i den påstådda meningen "melodiösa"). Hans producenter vet allt som oftast vad de pysslar med för att få stor igennkänning...

10-4, over...

2008-02-01 03:17
det här var en fruktansvärt tråkig diskussion om du frågar mej. jävla larv att fråga sej om det finns någon "musikalisk" hiphop.. hiphop är musik och alltså någonting musikaliskt.. punkt slut.. sen kanske vissa efterlyser mer harmonier och mer melodiös hiphop medan andra är mer intresserade av avancerade rytmeringar och liknande.. åsså citatet:

"sen har rap inget med musikalitet att göra, det är lyrik o takt" /päronpung P23

vem har tutat i dej att takt och rytmering inte har med musikalitet att göra, rytmisk slagverksbaserad musik har en otroligt mycket längre historia än melodiös och harmonisk musik.

åsså det eviga tramset om att hip hop automatiskt blir så jävla mycket bättre bara för att det är ett live-band som spelar. är så jävla trött på att så stor del av hiphop-publiken tappar hakan å blir så upp över öronen imponerade bara för att nån kan spela gitarr och ta några ackord och dra några licks.. kom igen för fan... det har ju folk gjort i rock-, pop- å funkband hur länge som helst.. klart att det kan bli schysst om det är ett band med väldigt eget sound och väldigt intressant musik... men om det bara handlar om att spela lite slick standardfunk som nån sen kan rappa över så föredrar jag en DJ som spinner skitiga beats å mixar snyggt och kan sina trix..

jag gillar väldigt mycket olika musik av väldigt olika stilar.. å det finns olika skäl till varför jag gillar olika musik... ett av skälen till varför jag började älska hiphop som liten (och gör det fortfarande) var just det råa och avskalade i samplingsbaserade beats med skitiga hårda trumbreaks.. jag gillar konceptet med grymma live-DJs som en del av showen. och jag gillar idén med rap som till skillnad från sång lägger överhängande fokus på rytmering och frasering, snarare än melodi och harmoni när det kommer till det vokala.

jag gillar skitig hård hiphop.. och den är musikalisk.. tro inget annat.
throw your hands in the air like they're not attached
and realize without hands they'll be hard to catch

2008-02-01 09:01
Håller både med päronpung och henry.

//Crooked//
Producent

2008-02-01 13:19
som alltid när folk ska försöka veta saker om saker dom inte vet någonting om.

Svenskt uppslagsordmusikalisk musikaliskt musikaliska adj.musikbegåvad
Alltså, en musikalisk person har förmågan att göra musik.

Timbuktu, Snook och väldigt många andra är sjukt musikaliska. Det är väldigt svårt att syssla med musik proffisionellt om man inte är musikaliskt begåvad på något sätt.
Det finns ju undantag, men dom gör oftast inte mer än att finnas på de platser där musiken måste synas med ett ansikte utåt och har egentligen mer med media än med musiken att göra.

jag tycker att hiphop är ok musik, men fruktansvärt omusikaliskt.

hiphop är mer än ok, och är fruktansvärt musikalisk.

det var bättre för 10 år sedan och tiden då streetzone var på top, när man pumpa "jag hatar dig" vad händer nu, hiphopens kung, mange-s? killen pratar ju med ett par datagjorda trummor..

Nej, där kan jag verkligen inte hålla med. 10 år sen? skojar du? de flesta rappare som gjorde shit för 10 år sen var inte ens hälften så utvecklade musikaliskt som dom är idag.
sen att mange schmidt skulle vara nån sorts kung är nåt du har fått för dig helt själv.
och 90% av alla hiphopbeats idag använder "data-trummor" dvs trumljud som processerats digitalt genom samplingar.

Inga bra texter eller innehåll, handlar allt om pengar och att få ligga med wrede på en sunken toalett - fredag kväll på stureplan..

I don't know who you talkin' bout, men ingen jag har hört i Sverige har pratat om pengar på de sätt som de gör i USA, petters det går bra nu är väl närmst..

och ligga med wrede på en toalett? did you just make that up?

och sist jag hörde en vers som nämnde stureplan var det öris på versioner vol.2 och då kallade han alla där för fittor mer eller mindre..

kontentan av detta är att det du påstår skulle vara omusikaliskt är nog mycket mer musikaliskt än du anar.

Rap idag är mer än ord som slutar med ett rimmande ord. Texter idag är rim-tekniskt sätt mycket mer avancerade än vad de tränade örat uppfattar många gånger (ett tips är att kolla upp vad multisyllables är för något)  och produktionerna idag är också mer anvancerade.
Att beatsen är mer avancerade idag beror ju självklart på att tekniken är mycket bättre och billigare men det ger också utrymme att göra fetare produktioner.

Pimp C är ett bra exempel på en snubbe som kan göra grymt musikaliska beats och lägga en skön vers, medans hans kollega Bun B backar upp på det rimtekniska. UGK.

Bra exempel på ett väldigt detaljproducerat och episkt beat är Kingsize ft. 2 i styrka - Ni ville hata mig som är producerad av kids on dmt som är en sjukt musikalisk producent. Hela beatet är i princip uppbyggt som om en hel orkester hade spelat det.

det går att göra en lång lista.

Level 8 Studio - www.level8studio.se
Norra Botkyrka - Svensk rap's födelseplats!

2008-02-01 14:24
Generellt så är nog producenter mer musikaliska än rappare..
Nu finns all min musik samlad på ett ställe!!
Givetvis gratis
usershare.net/orismusik

2008-02-01 17:31
henry P27

jag kanske var lite otydlig, det jag menar är att bara för man kan rappa, alltså rappa i takt, så tycker jag inte man kan säga att personen är "musikalisk" det är inte direkt svårt att rappa nån keff vers i takt till hiphop trummor, det svåra är lyriken etc. vem som helst som har nån form av enkel taktkänsla kan skriva några bars o rappa dom i takt, det kan vi se i dom flesta keffa svennehumorprogram på tv, det är inte märkvärdigt med det.
det är som att säga att en person som just lärt sig spela We will rock you trummorna eller en enkel  4 takt skulle vara "musikalisk", så är inte fallet.

självklart är rythm musikaliskt, d håller jag med om, men musikaliteten ligger i att man kan kompa, spela olika taktarter, fills, solo, groove, etc, inte i att rappa ord i tankt till ganska basic trummtakter som hiphop faktiskt är.

rappen isig tycker jag inte har nånting med musikalitet att göra, 99% procent är lyriken, bara för man rappar i takt blir man ingen "musiker", sen så visst, eftersom man gör en låt, med musik, som man lägger sin text på , så ses man oftast som musiker i gemenemans ögon.

sen håller jag med dig om hela livebands grejen. folk blir oftast för imponerade av hiphop live band, vilket jag inte kan förstå dirket. om det inte är nått över det vanliga.