Grammisgalan och landet vi bor i.
Kollade lite på typ halva Grammisgalan igår. Känns lite illa när allt är så dominerat av Idoldeltagare och pop/rock-artister. I princip inget elektroniskt, ingen hårdrock, ingen hiphop... nu upplever jag i alla fall att Kentfans och Bert Karlsson tagit över helt. Visst vann Adam Tensta (Respekt!) för att de måste ha en kategori för "dans, hiphop, soul", men det känns illa när Årets grupp, årets manliga/kvinnliga artist mm domineras av tight klädda, svårmodiga mespopare. (Har inte glömt Bloodshy, men jag lyssnar hellre på Goldmine än Britney. :))
Jag såg inte hela galan, jag kan ha missat något, jag säger inte att jag har absolut rätt. Men det känns som att det blir viktigare än någonsin för oss att sluta våra led, visa mer kärlek och bli aktiva inom vad som faktiskt görs och fixas inom svensk hiphop. Peace
Grammisvinnare 2008
Årets Album Kent – Tillbaka till samtiden
Årets Barnalbum Blandade artister (Den blå) – Älskade ramsor, sagor & sånger från Barnkammarboken
Årets Dans/Hip Hop/Soul Adam Tensta – It´s a Tensta thing
Årets Dansband/Schlager Benny Anderssons Orkester/H. Sjöholm & T. Körberg – BAO 3
Årets Folkmusik/Visa Sofia Karlsson – Visor från vinden
Årets Grupp Kent – Tillbaka till samtiden
Årets Hårdrock Mustasch – Latest version of the truth
Årets Jazz Rigmor Gustafsson – Alone with you
Årets Klassiska Anne Sofie Von Otter / Bengt Forsberg – Terezín / Theresienstadt
Årets Kompositör Salem Al Fakir – This is who I am
Årets Kvinnliga Artist Säkert! – Säkert!
Årets Manliga Artist Salem Al Fakir – This is who I am
Årets Liveakt The Hives
Årets Låt Lars Winnerbäck i duett med Miss Li – Om du lämnade mig nu
Årets Textförfattare Annika Norlin – Säkert!
Årets Nykomling Salem Al Fakir – This is who I am
Årets Producent Salem Al Fakir – This is who I am
MTV-Priset för bästa video Johan Söderberg (Familjen – Det snurrar I min skalle)
Exportpriset Bloodshy & Avant
IFPI:s Hederspris Alice Babs
"Nu har folk lyckligtvis börjat bli mer vidsynta, det är inne att tänka själv" - Örjan Andersson VD för Cheap Monday Jeans
|