Oldschool , svenkt , Underjord..
Hejsan alla whaoare , Har inte så jätte bra koll på hiphop sverige, men letar efter underjordisk hiphop fast det ska vara lite Oldschool, Enkla beats och laidback stil på rappandet.. Motsatsen till adam tensta kan man säga.. Någon som har några tips på artister ? /MVH
tlk.
/ Deedz. http://www.facebook.com/jewoit
hmm TLK är väl knappast underground.. Men tack ändå.. Eller alltså behöver ju inte vara underground , försöker bara hitta lite nya artister.. /MVH
Professor P med Dj Akilles är Old-school om nåt
Deltidsoptimist...
aa nice har hört någon låt av professor P också , tack för tipset!
Hittade några najsa låtar med dom.. Men alltså behöver inte vara Oldschool bara Oldschool stil..
men Pro P's nya skiva Patience e bara old school stil Du kanske bara har hört No Azz Cru's låtar lr?
Deltidsoptimist...
Aaa fan va grymt Pro P verkar vara min snubbe.. .Får styra hans album... No Azz Cru´s låtar nej tyvärr jag har inte hört dom.. Får kolla in det .. Tack för tipsen..
Flowerboy P0 du sket dig på tummen tycker ajg när det gäller TLK, kolla in Väkommen till förorten & plattan efter.
Men 3 pieces of a puzzle, falcon Sleepy osv kanske? Gammalt & underjord
http://www.myspace.com/souldbeats
Sen när vart Professor p & Akilles Old School? Ser inga likheter mellan dom och t.ex: Run Dmc,Whodini & Kurtis Blow som då är old school
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Eye´n I´s radiorevoluiton har vissa old school inslag på de låtar Prfilen är med på(ph3)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
DJ Akilles gör old-school musik å Pro P e en MC med old-school stil. Dem två e helt enkelt old-school för det dem gör och det dem säger. Men om du kräver att man måste ha anknytning till old-school artister som inte är aktuella så är dem väl inte särskilt old-school.
Deltidsoptimist...
Jag som är några år äldre än dig ser inte Soundet från 90talet som old school helt enkelt.
Old School i Sverige behöver inte vara vad Old School i USA är, dags att nyktra till EverydayHooker.
Då är deras släpp lika new school som tenstas då eftersom inget släpp i sverige har det soundet? Whoa ibland alltså. Till trådskaparen rekommenderar jag denna blogg:http://majesticflow.blogspot.com/
Ser ingen poäng i att jämföra svensk hiphop med amerikansk hiphop när det kommer till old school. Om vi ska ta denna diskutionen så startade svensk hiphop på riktigt 99 med Petter, medans amerikansk hiphop redan existerat i 20år. Du kan däremot jämföra TLK första platta med Run DMC, där du ser vissa likheter med beats och sättet dem dogge rappar. Vad är definitionen av Old School? I min bok är old school hiphop i Sverige Petters första platte sjätte sinnet. OT: Om man gör gamla skolans musik betyder det inte att man är gamla skolan, gamla skolan är något man BLIR med tiden, det går inte att göra sig till det. /jonte
http://www.youtube.com/watch?v=DSOW1Q71tVo Alltid nära hjärtat
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor
jontelito P21 svensk hiphop började ju långt innan Petter släppte sin första platta.
Flowerboy P0 här kommer lite exempel på svensk oldschool hiphop: Gubb Brigade ADL
djsilenceblog.blogspot.com // www.dj-silence.com //
Läs vad jag skrev DJ Silence, jag skrev att svensk hiphop startade på riktigt 99, menar att den fick fart 99, det var då den blev 'upptäckt', sen att det fanns massor med svensk hiphop innan det är en annan sak, det var inte vad jag skrev.
jontelito P21 Den startade för DIG 1999, och förövrigt var det inte 1999, utan 1998 isf. då sjätte sinnet som startade hela hiphopbomen hittades av svartling, kom, sålde, fick grammis osv.
och om vi ser tillbaka bara 3-4 år till då var det "välkommen till förorten" som är en annan milstople som tydligen kom innan den startades?
Dessutom är HipHop en subkultur, subkultur är underground det innebär att allmänheten kanske upptäckte denna subkultur lite senare?
Och förövrigt tycker jag att skapa en begrepp som heter svensk old school bara för att min inte kan sitt Sugar Hill Gang etc. tillräckligt bra är lite vagt.
Det Pro P, & Akilles gör är att försöka återskapa något i stil med Golden Age Soundet från USA!
Dom har inget med "Svensk Old School" att göra!
Dock tycker jag den där senaste videon e helt okej...
Kalla golden agenischad musik för Old School e väl ungefär som att kalla Coltraine för Punk.
http://www.myspace.com/souldbeats
ungdumshälsan är väl mest underground i sverige
www.sexstyckenstryk.com www.myspace.com/mattiasingo www.myspace.com/dickochingo
www.myspace.com/spacedowt Illknowledge gör Undergorund hiphop iallafall
yeah i said it!
hansomknarkar P18 Ungdumshälsan är skiten! (The shit, bra alltså xD)
Annars...Leo - Vanvård? Den låten känns lite...underground.
I tego arcana dei!
Fixa Looptroops gamla tapes från 92-93
Sooofta ner aight?
Gud vad ni tjaffsar i onödan om vad som är old school eller inte. Trådskaparen skrev ju "det ska vara lite Oldschool, Enkla beats och laidback stil på rappandet".
Det är skillnad på att vara old school och att låta old school, och i det här fallet var det ju det sistnämnda som efterfrågades.
Professor P's senaste skiva är ett perfekt tips.
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental
sherlock?
Damn right I'm an asshole, you pussies ain't even half this tight //Qwel
hooka progress senaste mixtape för billig peng. mkt bra
Batman (during a bat-climb): "Careful, Robin. Both hands on the Bat-rope." <br> Robin: "Sorry, Batman."
svensk old school är ju typ petter, mitt sjätte sinne, o tlks första plattor inget annat har ju blivit stort på hiphop scenen i sverige innan dessa två akter, och det var ju lååååångt efter hiphopen lät "old school".... men då gjordes den på andra sidan vattnet! iaf min definition av old school är innan 90 talet(kanske början av nittitalet) artister som Run dmc, NWA, Kurtis blow, 2 live crew, doug e fresh, afrika bambaata, fat boys, kool moe dee osv osv osv osv osv
www.markemusik.se www.twitter.com/markemusik http://mekkeriet.blogspot.com
Tjo
Mycket bra tips (ni som gav några =) tack så mycket!
Mitt sjättesinne tycker iof jag är oldschool! det pga. enkla beats, och rätt laidback stil.. Och det är stilen jag pratar om då =P
Kan också förstå att alla ser Oldschool stilen på olika sätt..
re:
Oculi_endo P19 Hiphop är en subkultur? Säger bara 2 saker:
1.Voice
2.Mtv Beats på fredagar kl 6.
Mtv är ju även kallat "en mega kommisiel tv kanal"
Producent
2008-01-04 15:51
tjuckhuve X21 sorry, nu måste jag rätta lite hära
petters första platta ser jag mer som "midscool"
om vi ska prata svensk oldscool pratar vi:
Absent Minded (ADL & Vladi C)
Swing Fly 3 Pieces of a Puzzle /
Boogaloo (Aaron Phiri, Mad Mats & Peo Strömberg)
One Eye Q (Ayo & Broadcaster D)
TLK Just D Cherno Bakers of the Holy Bread Mc Tim heheh
"Brigade", albumet "northern lightz" är det bästa jag hört från sverige iallafall..
En axplock av bättre vetande, ett nackskott av intelligens
www.markemusik.se www.twitter.com/markemusik http://mekkeriet.blogspot.com
chords' garden around the mansion har väl lite sånt sound?
Producent
2008-01-06 00:16
Smutsit
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Producent
2008-01-06 00:16
Smutsit
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Looptroops skiva a modern day city syphony e ju klockren och den har det gamla skönheten i sig
Producent
2008-01-10 22:22
Eller hur Absent Minded
Producent
2008-01-10 22:22
Eller hur Absent Minded
Phonorigin= 4e Världen på Engelska