I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[CD] Mange Schmidt - Känslan Kommer Tillbaks

Svensk Hiphop - Allmänt

   

2007-11-29 19:03

[CD] Mange Schmidt - Känslan Kommer Tillbaks

Mange Schmidt är egentligen praktexemplet på att en rappare som säljer plattor i dagens skivindustri inte behöver vara en Bra rappare, eller för den delen bra textförfattare. Med naivistiska texter tog Schmidt Sverige med storm den här sommaren med Giftig i stil med hans fjolårshit Glassigt.

 

Så hur lyckas Mange följa upp en hit som Glassigt? Mange har uppenbarligen hittat sitt recept med hög igenkänningsfaktor men samtidigt med en egen approach. Han talar om sådant som alla kan relatera till utan att bli för invecklad. Men kanske viktigast av allt är hans förmåga att hitta slingor som sätter sig direkt hos lyssnaren. För hur mycket man än försöker stå emot så går man där på gatan och ba visslar med. Självklart har han också som alltid en riktigt skön inställning till musiken, inställningen att det ska vara kul att göra musik och en stor passion för hiphopkulturen. Någonting som man märkte främst på trettiofyraåringens första skiva “Greatest Hits”, där han gjorde sina egna tolkningar av hiphopklassiker från både 80 och 90-tal. En suveränt befriande resa för invigda och nostalgiska hiphopfans.

 

När det kommer till Schmidts helt egenstöpta material lyckas det aldrig bli lika spännande. Med en röst som är påfrestande ljus blir det jobbigt att lyssna på en hel skiva. Produktionsmässigt är Saska en riktigt duktig producent, absolut. Men bäst blir det när Thomas Rusiak rattar produktionerna, vilket han gör på tre låtar. Beatsen förvånar inte direkt men ger ett seriöst och proffsigt intryck.

 

Trots att skivan stundtals är bra, finns det flera spår som gör att skivan aldrig riktigt lyfter från markytan. Simpel pratrap kanske fungerar kommersiellt men inte för de inbitna hiphoparna som vill få ut något nytt eller mer av en skiva. Då tar jag faktiskt hellre och rotar fram mina gamla Just D-skivor i hyllan i väntan på att Mr. Schmidt ska släppa en “Greatest Hits Del 2″. Och jag skulle förresten bli förvånad om inte titelspåret Känslan kommer tillbaks blir tredje singel, jag har den i vilket fall redan på skallen.

 

Betyg: 4/10


/ Pontus Gustavsson @ Dagensskiva.com

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.