I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Någonting svensk hip-hop verkligen skulle behöva

Svensk Hiphop - Allmänt

   

2007-11-27 15:48

Någonting svensk hip-hop verkligen skulle behöva

Hip-hop som kultur förefaller vara mer utbredd i Sverige än i Finland. Jag tycker mig dock se en stadig bas i Finland som tyvärr tyvärr saknar motsvarighet i Sverige, vad jag vet i alla fall. Denna bas utgörs av koolkatrecords som år ut och år in sköter ett enormt arbete med den finska hip-hop kulturen. Och det verkar vara lönsamt...

Kool Kat Records är en symbios av följande:
- internetbutik (säljer nästan allt hip-hop relaterat...)
- Fixar inspelningar, produktioner, utgivning och marknadsföring 
- Sköter bokningar, samarbete med klubbar och utländska artister 
- Lokala hip-hop evenemang
- Ordnar årligen finska mästerskapen i rap (freestyle battle)
- Ordnar mästerskap i Dj:ing
- Ordnar helsinki battle breakdance tävlingar


Från Kool Kat Records kan du beställa/efterlysa:
- rap, bboy, graffiti & dj konserter och jams
- utländska artister
- tonsättningar, texter, kontrakt, remix-versioner
- Skivfodral
- flyers & affischer
- logotyper
- hemsidor

http://www.koolkatrecords.fi/uutiset.html


Deras främsta förtjänst är antagligen just att ordna nationella Mästerskap år efter år. Dessa har fått en prestige. Vad jag vet ordnas sådant inte kontinuerligt i Sverige, vilket är synd med tanke på alla talanger.

Nu är det då inte meningen att börja gnälla över eller beskylla någon för att inte har byggt upp ett liknande nätverk och verksamhet i Sverige.

Min avsikt är bara att peka på hur gott exempel dessa finnar föregår med. Detta med en förhoppning om att inspirera folk i Sverige till att bygga upp någonting liknande. Det torde vara fullt möjligt. Att efterfrågan är för liten tror jag inte, den förefaller vara bra mycket större än i det heavymetal-dominerade grannlandet i öst.

Lycka till!

Hälsningar från Finland:
www.johankvarnstrom.com