I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Textanalyser av låtarna på Petar på döda saker med pinnar

Svensk Hiphop - Allmänt

2007-11-12 15:48

Textanalyser av låtarna på Petar på döda saker med pinnar

Satt o lyssnade på Organism 12 - petar på.. albumet och kom ihåg en gång när jag och några vänner diskuterade textinnehållet i några av låtarna. Texterna är ju inte alltid helt skrivna i klartext om man säger så och jag kommer ihåg att bland annat Veritas tolkades att handla om ålderdom av en person och droger av en annan.. Ganska skillda tolkningar helt enkelt!

Så är det någon därute som ägnat tid & energi åt textinnehållet på detta ganska djupa album, vad säger ni? Har ni några teorier? Vad "handlar" dom olika låtarna om?

Det blir vad man gör det till!
Skivsamlare

2007-11-12 16:09
gräv inte ner dig, han bara flummar rly. o.O
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2007-11-12 16:14
också en åsikt.. Klart en del flummande kan vara med i det men han lär ju ha vissa tankar bakom det...

2007-11-12 16:25
hävdar bestämt att veritas handlar om sanning och  att vara ärlig
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br>
inte målaren tillståndet

2007-11-12 16:28
Veritas är latin och betyder sanning,jag har funderat ganska mycket på meningen i texten,jag ser de så här:Veritas handlar om sanningen men istället för att berätta i klarspråk så framställer han veritas aka sanningen som en gammal man,tor heller inte han menar enkel sanning som att ett äpple + ett äpple blir två äpplen utan en mer komplicerad sanning.

skriver vad jag tror dem raderna betyder

Veritas sitter hemma, han går sällan ut

sanningen finns där men kommer inte ofta fram

Vi borde hälsa på han även om det är långt att gå

vi borde hitta sanningen även om de är en lång väg dit

Får leta länge, sen ser du ett ljus nånstans

vi borde hitta sanningen även om de är en lång väg dit

Vissa sliter hela livet för att glömma bort honom

om man hittar en sanning som man inte vill tro på försöker man väl glömma bort den sanningen?så tolkar jag den raden iallafall

En bättre vetande fast han aldrig mött gud

här tänkte jag att sanningen om guds existerande eller icke existerande inte finns så sanningen hr inte mött gud ännu.

nu orkar jag inte ge r exempel eller ge min version på vad ja tror om olika låtar för då fastnar jag här hela dagen
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-12 16:33
afro_p P16 Äntligen så fick man ett vettigt svar, jag har ibland trott att veritas är tid, eller tom bara handlade om en person. Det här räddade många sömnösa nätter
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2007-11-12 16:34
Köper tolkningen.. Vet att veritas är latin för sanning. I tolkningarna jag skrev om förut så va det medtaget i analysen, att sanningen låg i droger eller i ålderdomen..  Kan va kul att lyssna på överanalyser också..

2007-11-12 16:34
varsågod varsågod,vad var de som fick dig att tro att de var tid då?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-12 16:38
förra frågan var till Mvh

Brother-Bear
  I tolkningarna jag skrev om förut så va det medtaget i analysen, att sanningen låg i droger eller i ålderdomen

menar du att man finner sanningar när man blir äldre eller när man är bäng är de så du menar? kan ju ligga något i det isåfall

2007-11-12 17:05
Vad dom som kläckte analyserna menade:

Ålderdom:
Att gamla männsikor har erfarenhet av livet och därmed ofta "ser sanningen". Tyvärr så ignorerar vi dom ofta och ger dom inte den respekt dom förtjänar

referenser i texten:

Veritas sitter hemma, han går sällan ut - Gamla sitter ofta ensamm hemma

Vissa sliter hela livet för att glömma bort honom
- Att vissa just skiter i sin släkt

Rak i ryggen alltid rät, för vissa även blåblodig - Vissa kommer från fina familjer

För dom som aldrig frågar, får aldrig veta
Och dom som aldrig vågar, får aldrig leva
- om du inte tar till dig vad dom äldre vet så missar du mkt, typ..

Själsfränder från spjälsängen ända till jordfästning - Typ, din gamla farfar/morfar ell dyl finns alltid där för dig, ta vara på det

Stolt, inte fåfäng men klär sig propert - Äldre bryr sig sällan om mode eller tränder men är ofta repektfullt ingivande klädda

Det fanns mer men det kommer jag inte ihåg nu...

Droger:
Grundtanken va att man just ser "sanningen" när man är bäng ja. Drogerna ger sanning men kanske inte under så bra omständigheter..

referenser i texten:

Veritas sitter hemma, han går sällan ut
Känner sig aldrig ensam, nästan aldrig ens sällskapssjuk
- En flummare sitter hemma & har det bra, han behöver ingen annan förutom en fet att blossa på

De håller honom om ryggen som ett kongatåg - Knarkare av olika slag skyddar varandra i sin egen skängda värld typ

Vissa sliter hela livet för att glömma bort honom - Vissa får kämpa för att undvika ett missbruk

För dom som aldrig frågar, får aldrig veta
Och dom som aldrig vågar, får aldrig leva
- Dom som aldrig vågar prova droger får då heller aldrig uppleva den "verklighet" som då uppenbarar sig

Alla gastar alltid om hans existens - Alltid ett hett samtalsämne med droger..

En bättre vetande fast han aldrig mött gud - Att sanningen finns i drogernas "expansion of the mind" och inte i religon

Dansar efter egen pipa har en högre melodi - "Pipan" ger dig ett högre medvetande

Samma här, det fanns fler referenser men jag kommer inte ihåg alla.. Tror att denna analysen föddes i ett visst sorts rus också...

Peace

2007-11-12 17:10
jaojao men de var ju bra analyserat,Alla gastar alltid om hans existens   med den raden menas väl mest att man tvekar på om de verkligen existerar,och jag tror dem flesta vet att droger existerar,jag tycker de är mer ett bevis på att han menar sanningen för många diskuterar om de finns en "sáning" eller om de bara är fiktivt och att man ska hitta sin egen version av sanning,ya feelin' me? =D

2007-11-12 17:53
Som sagt, jag köper din tolkning afro_p P16. Tror att den är mer korrekt än dom jag bidrog till, ändå kul att diskutera det och det är rätt kul att det ändå finns olika tolkningar tycker jag.. Och holka P0 kommer med ytterligare en! Nice..

raderna

När allt jag har är en flott dröm och 12 och 90
Allt är så verkligt nu, men bortglömt imorgon bitti

från Diamanttårar skulle jag iaf säga handlar om flummande... Så kan vi glida över på en annan text också..

2007-11-12 17:57
den raden låter väldigt drogrelaterad,verkligt nu men bortglömt i morgonbitti skulle kunna vara alkohol också

2007-11-12 18:04
sant..

2007-11-12 20:25
halva albumet är ju bara osammanhängande rimrunkande. som någon sa, gräv inte ner er i några egna perverterade tolkningar.

bra album tho'
http://www.kalvinhiphop.com

2007-11-12 20:55
Lilli P22 jag tror inte organism12 lägger rader bara för rimmens skull, utan att det finns någon mening bakom varje rad.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2007-11-12 21:08
fan organismen e djupare en man tror......

2007-11-12 21:10
word på Mvh, visst finns det säkert rader som saknar substans på vissa ställen men att det BARA skulle vara rimrunkande tror jag knappast.. Trorr nog att Johan själv skulle kunna klart o tydligt vad dom olika låtarna handlar om...

2007-11-12 21:28
Jag ska bli kompis med organism 12 har jag tänkt och tvinga han att förklara alla låtar på albumet

2007-11-12 21:47
Ett par rader/låtar från varje enskild låt är ju felfria, om man säger så. Men en del stycken ur låtarna känns bara som Lilli sa; osammanhängande rimrunkeri. Ta reffen ur Tusen Alper som ett exempel, finns inget sammanhang alls mellan raderna, även då metaforerna hade - kunnat - varit bra i en annan skepnad och på annan plats i låten.

För övrigt är rimrunkande metaforik bara en dålig ursäkt till att inte veta vad man själv pratar om... och den känslan får jag starkt av just Organismens PPDSMP-platta.

2007-11-12 22:05
äschhh jag håller inte med,jag tror han menar något med de han säger!

2007-11-12 23:21
Härligaste tråden jag någonsin sätt i detta forumet! Underbart grabbar! Man skulle ju grymt gärna prata med organism om detta.. Jag låter er analysera tills vidare så ska jag lägga till lite saker sen.

Jag skulle gärna vilja ha en analys på "fulaste mannen i världen" också.
Jag är en nätpirat med Google på näsan och Explorer i halsen.

2007-11-13 08:44
Nu börjar det ta lite fart iaf, kul! Jag tänker iaf själv försöka lägga till lite senare igen men nu ska jag sova.. Men ngn mer måste väl ha tänkt på det här och vågar komma med en åsikt?

"För övrigt är rimrunkande metaforik bara en dålig ursäkt till att inte veta vad man själv pratar om..." Eller så kan vi ju vända på det och säga att det är att inte kunna/försöka se någon mening i det som är en dålig ursäkt för att man inte förstår det.. Menar det inte som en personlig diss till Klockan12, vill bara få igång en tanke...

Jag tror iaf att han menar ngt med i princip allt, har själv skrivit texter som säkert låter lika osammanhängande men jag har då alltid menat ngt med varje rad även om någon rad kanske inte är klockren... Allt handlar väl om vilka influenser man har och hur man vill uttrycka sig. Skriver man väldigt flummigt/komplicerat så kan man ju vara väldigt personlig utan att blotta sig för mycket på samma gång, follow me?

Peace!

2007-11-13 12:37
Intressant tråd! har inte tid att tillägga något till analyserna just nu men skön läsning!

Brother-Bear P26
"Jag tror iaf att han menar ngt med i princip allt, har själv skrivit texter som säkert låter lika osammanhängande men jag har då alltid menat ngt med varje rad även om någon rad kanske inte är klockren... Allt handlar väl om vilka influenser man har och hur man vill uttrycka sig. Skriver man väldigt flummigt/komplicerat så kan man ju vara väldigt personlig utan att blotta sig för mycket på samma gång, follow me?"

Håller med till hundra procent..

Bless
LK PHC www.myspace.com/tobbemusic

2007-11-13 13:05
Jag tror att Veritas är självbiografisk och att texten då är "sanningen" om honom själv om man ska koppla till ordets betydelse.

Men jag är långt ifrån säker. Intressanta teorier folk kommer med iaf!

2007-11-13 14:24

Tolkningar av lyriken på den skivan måste för det första bli väldigt olika låt för låt, man kan inte generalisera. Och ibland är det nödvändigt att plocka ut enskilda rader, vilket dock inte låter sig göras i exempelvis Utvandraren. Där det flummiga är en del av idén, vilket refrängen klargör...

Veritas är ett ganska klart fall. När han började skriva låten använde han "sanningen" istället för veritas, men ändrade det senare, vilket gjorde det hela stiligare. (Källa: han berättade det för min vän backstage efter en konsert.)

På Katter & hundar eller vad fjärde låten nu sen hette vore det dock intressant att klura på metaforerna, speciellt då Pst/q ju är väldigt medveten och radikal i politiskt avseende.

Hälsningar från Finland:
www.johankvarnstrom.com

2007-11-13 14:28
"För övrigt är rimrunkande metaforik bara en dålig ursäkt till att inte veta vad man själv pratar om..."
-
Nja, jag håller delvis med dig. Men som Bob hund sade i en intervju: "Man kan inte bara skriva att man röstar på vänstern". Och ibland handlar det hela om känslor och attityder, vilka kan komma allra bäst till uttryck genom vad som kan kallas nonsens, det vill säga sådant som inte direkt referar till någonting konkret.
Hälsningar från Finland:
www.johankvarnstrom.com

2007-11-13 18:04
rätta mig om jag har fel, men petar på dö... låtarna handlar om vad han känner, finns inget speciellt ui dem som ger en topic dirr..? eller? har jag fel?
o just de.. du är jävligt äcklig också.

2007-11-13 18:05

Lime? har du hört låtarna mer än en gång?enligt mig har du väldigt fel

2007-11-13 18:24
"På Katter & hundar eller vad fjärde låten nu sen hette vore det dock intressant att klura på metaforerna, speciellt då Pst/q ju är väldigt medveten och radikal i politiskt avseende."

Tror det fanns en tråd här tidigare om följande reder från PST/Q:

Jag tror att jycken blivit pappas lilla sladdbarn
för nu för tiden skiter den på fanan mitt på flaggdan
han varnar oss och säger: "Du får se när blyt är slut"
och det tar hus i helvetet och freden bryter ut
seger rinner ut i sanden, solen står i zenit och
män marscherar fram i evigt damm i kamp med Fågeln Fenix
allt enligt order bär de korset fram för sluttingen
så tyngda utav synden att profeten spikas upp igen

Och att den som skrev då menade att detta var metaforiska rader om kriget i Irak, "jycken blivit pappas lilla sladdbarn" är alltså Bush jr som ska kriga i USA´s och pappas namn typ.. "seger rinner ut i sanden, solen står i zenit", mellanöstern och öken liksom och "så tyngda utav synden att profeten spikas upp igen" en reflektion över USA´s skeva tolkning av kristendomen ungefär.. Kommer inte ihåg exakt ved som skrevs men jag tyckte att det lät som en bra tolkning och det gav mig en betydelse till texten som jag absolut inte haft förut..

2007-11-13 18:45
Utvandraren har jag tolkat som en sorts uppgivenhet över att Ågren inte fått den hype ell framgång han förtjänar & nästan ett sorts farväl till genren.. Att han är ett missförtått geni på hiphopscenen..

Några textreferenser:
Jag målar perfekta bilder för sneda ramar - han gör bra skit men det är fel på lysnarskaran

Ville aldrig ha något hellre, än de ideal ni säljer - Han vill ändå slå, vem vill inte det i hans sits

Jag hade drömmar om att leka med vokalerna
Men lämnades med tystnaden som ekar i lokalerna
- Han ville bli en stjärna i branschen men han har inte slagit så stort som han hoppades

Jag knyter mina kängor och traskar över tundran
Undrar vart jag ska, snurrar flaskorna och blundar
-  Kämpar vidare fast han inte riktigt vet var han ska ta sig med sin musik

Kritiker, låter dem löpa som hyndor
&
Jag klättrar tills jag inte törs gå ner,jag klarar mig
Håller ut tills endast mitt kött och ben är kvar av mig
- han skiter i andras åsikter, han kör på sitt race ändå

Jag definieras av superlativen -  han tycker ändå att han är bäst & många ger ju honom props också

Aldrig vart den som vänder kappan efter vinden
&
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
- Återigen, han vill göra hiphop på sitt eget sätt & skiter i vart genren ibland verkar vara på väg

Jag står stilla, se på offren som leder er - Dom som säljer är dom som gör på, enligt honom ett sämre sätt..

Jag komponerar en symfoni för tondöva - missförtått geni helt enkelt

Finns fler rader jag tolkar åt samma håll men tog några bara..

Någon som gjort samma tolkning eller håller med?

2007-11-13 20:26
skitbra tolkat =D

2007-11-13 20:52
tackar! keep it alive nu, vill höra andras åsikter...

2007-11-13 21:44
dra in org han själv o fråga. jag menar han har myspace. håller fullt med på din teori nu när man tänker efter.

2007-11-13 21:47
brother-bear P26.
läste inte den förrens efter jag hade postat de här uppe.
men det var nog en av dom bästa förklaringarna jag hört/läst i hela mitt liv. utvandraren har en helt annan betydelse för mig nu.

2007-11-14 08:58
Fan va kul om min tolkning öppnar nya dörrar för någon! Precis det jag ville komma åt så kom igen nu allihop, langa fram era analyser och ge mig en liknande upplevelse! Det måste fan finnas fler som tänkt på det här nån gång...

2007-11-14 21:27
Men kom igen, UPP!

Det verkade ju som att folk gillade tråden & skulle droppa åsikter men inget händer...

2007-11-14 22:41
Jag ska analysera nån mer text nån dag men nu måste jag lägga en vidunderlig kabel sen sova

2007-11-14 22:46
afro: haha jag har lyssnat på tejpet ett X antal ggr, men förstår inte så mycket :P kul att sånna som brother bear finns!
o just de.. du är jävligt äcklig också.

2007-11-14 22:58
ok,de är därför man analyserar vettö höhöhö så kan man försöka lista ut vad de handlar om

2007-11-16 11:32
Intressant läsning här sluta inte än :P
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2007-11-16 13:56
Hjälp till då vetja :)

2007-11-16 16:11
Jag kommer återkomma med fler åsikter snart när jag har mer tid men jag vill faen läsa era förklaringar också.. För övrigt tycker jag att det är lite samma känsla i både Maskrosbarn & 1000 alper som i Utvandraren.. Inte exakt men att det handlar om hans musik typ, kanske i Kaffe & ont blod också. Kanske väcker en tanke hos ngn....

2007-11-16 21:38
Brother-Bear P26

TACK for det du skrev... jag har monga gonger suttit i bilen och funderat vad org menar, och forsokt forsta, men dina tolkningar va riktigt klockrena, jag haller med dig fullstandigt med det du skriver... jag tror man moste kunna ha talangen att sjalv kunna gora sonna har tolkningar, for att kunna forsto andras.... in other words, du hade nog kunnat va en grymm writer....

tack aterigen, och kom garna med fler exempel so fort du har tid och ork !
House is hiphop on fast forward ..
Producent

2007-11-17 19:19
shit mayn. skaffa ett jobb.. you got too much freetime..

lyssna på skivan och make it out in your head.

jebus.

Level 8 Studio - www.level8studio.se
Norra Botkyrka - Svensk rap's födelseplats!

2007-11-17 19:44
Kaffe och ont blod har jag alltid sett som vanlig battlerap med lite större ord bara.

2007-11-17 22:48
Ha ha ha... Change P23, jag har ett jobb, ngt mer du ville säga ell? Vad är det för fel med att tänka lite djupare? Är din åsikt att det inte finns några topics ell budskap ell?

2007-11-18 00:24
> Brother-Bear & crew
* ""För övrigt är rimrunkande metaforik bara en dålig ursäkt till att inte veta vad man själv pratar om..." Eller så kan vi ju vända på det och säga att det är att inte kunna/försöka se någon mening i det som är en dålig ursäkt för att man inte förstår det.."
- Så kan man också se det. Vad jag snarare syftar på är när metaforik nyttjas på ett sådant vis så det bara blir tårta-på-tårta-effekten så slaknar både mitt lyssnarsug och min Mr.Johnson på en gång. Jag är f.ö en av dom som gillar att analysera och fundera på vad artisten vill få sagt, men som sagt, när metaforerna kommer som 100 miljarder gåda bakterier så blir det, i min mening, en jävla soppa. Less is more.

2007-11-18 13:44
Hur ska man analysera huruvida analyser oftast är ganska onödiga eller inte? hmm

2007-11-18 13:52
Jag tror att det finns en djup andlig bakgrund till de flesta rader i detta lyrisistens ljusblå källa

2007-11-18 15:08
Ja då får ja väl analysera över varför vissa tycker det e onödigt att analysera d jag vill analysera ell... va fan, kan man inte få tänka till lite ibland utan att folk ska gnälla? Eftersom vissa här har uppskattat min analys av Utvandraren så känns den iaf inte i mina ögon onödig, däremot känns ditt inlägg, Jûrgen F62, ganska onödigt...

Men men, stort tack till er som bidragit i den här tråden & varsågoda till er som tackat mig, bara kul! Och MaKkan_XL, tack för din kommentar, du får väl läsa ngt jag skrivit o avgöra..

Tänkte som sagt slänga in ngt mer senare men d e lite tråkigt att va (nästan) ensam debatör... Afro, har inte du ngt mer att tillföra?

Peace