I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur e Svenska rap industrin?

Svensk Hiphop - Allmänt

2007-08-15 00:41

Hur e Svenska rap industrin?

Hade tankt investera i Svensk rap. E det vart min tid? Hur e rap industrin allmant? Vad saknas? Vad finns det for mycket av? Major labels? Vilka stader dominerar?

Tell me any opinion you have about the Swedish rap industry

2007-08-15 00:51
Jag tycker att du ska satsa på lite undergroundrappare som är överfeta, typ allyawan, maki och vigge, ri-fa, det är lätt värt pengarna.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.
Manager

2007-08-15 01:59
Hemmalaget och nu även Baseline har skiten on lock precis som Redline hade tidigare. :)

RMH är rätt aktiva också men får inte så mycket fame pga av att dom kör på engelska. Så om du vill slå i Sverige är det absolut ett tips att köra på Svenska.

Ne men jag vettefan.

/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2007-08-15 08:28
svensk rap e inget man kan tjäna allt för mycke pengar på.. om ens nånting..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-08-15 14:48

Möjligtvis som artistbokare / manager. livescenen är det enda man kan tjäna bra pengar på idag.

http://www.myspace.com/dirtydonline

2007-08-15 15:59
SvampBob; existerar inte?

2007-08-15 17:09
satsta dina pengar i bokningar, promtion coh andra delar av industrin än just put your money inna act, även download business är i behov av pengar nu
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se

2007-08-15 18:34
d e ingen industri, det är folk på msn o klistermärken som gäller
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-08-15 19:27
Vad finns det for mycket av?

folk som betraktar konstformen som en industri och som tror sig bidra, medans de i själva verket skälper..

2007-08-16 03:12

Det finns för många av såna som blåöga som tycker att tjäna pengar är nåt fult. Eller du kanske tycker att det hjälper konstformen att rappare till slut måste ge upp och ta ett jobb på en fabrik.

3rdWisdom: Du tar en stor risk om du satsar pengarna här men om du lyckas föra fram hiphopen i mainstream media kan du tjäna grova pengar. Allt beror på hur mkt du är villig att jobba, jag menar, ingen i sverige har tagit på sig uppgiften (som har cashen i vilket fall)

amen synthare då, fyra bögar och en dator

est. 1986

2007-08-16 03:37
tycker snarare det är tvärtom, vill folk tjäna cash på rap så visst. speciellet i sverige.

sen om dom signar keffa akter, så är det deras bussines plan det är fel på

2007-08-16 13:26
psyjunta:
Nej att tjäna pengar är inte fult. Pengar är ju helt klart ett nödvändigt ont, men vad det handlar om är ju i vilken form av projekt man väljer att investera sin tid och pengar. Antingen går man in för och tror att musik går att jämföra med vilken produkt/tjänst som hellst eller så ser man fler dimensioner och syften i en konstform än enbart marknadens möjligheter. Klassiskt drama.. skyll inte på mig.. men acceptera du dessa normer. Har knappast några andra förhoppningar på privata finansiärer i sådana här sammanhang ändå.

2007-08-17 13:13
HAHAHAHA köp hockey kort istället..lär ge större avkastning=)
http://www.myspace.com/callep

2007-08-17 13:56
Jag skulle kunna gå på fem ggr så många konserter än jag gör idag. Har sett fler utländska akter i Sverige de senaste åren än jag sett svenskar och då har jag ändå koll på nyheter, spelningar mm och aktivt letat.

Liksom... hur många städer med +20-tusen invånare finns det inte runtom i Sverige som har minst två, tre nattklubbar. Jag har förutom huvudstan själv bott på såna ställen och såfort det inte är en vanlig lördag med den lokala DJ:n som gör sin 25 minuters mix utan när det en gång per halvår kommer nån artist som man hört om blir det smockfullt på i kön och framför scenen.

Jag vägrar tro att de som har släppt material och verkligen försöker turnera inte skulle kunna ha möjlighet till att få spelningar. Att sammanföra publik och artister tror jag har en förbättringspotential.
Allt jag ville var att få tag på lite Trocadero...

2007-08-17 22:39
Pengar ör övereklamerat......Ok så kan man inte käna lika mycket i svensk musikindustri som i utlandet. Passar det inte i sverge så flytta och pröva lyckan utomlands eller skicka runt låtar på nätet som brukar funka bäst.....Själv så är rappen bara en hobby och lite extra Cash på sidan om......Peace!
Life N Death Records!

2007-08-18 17:43
Allt som blåöga säger håller jag med.

3rdwidsom: vill du investera pengar på svensk rap och tjäna en hacka så kan det bli svårt. Dirty D har en poäng när han sger att det som genererar pengar är spelningar, och det betyder att du behöver jobba som manager, skaffa dig en portfölj med många artister och jobba hårt för att få ut de i klubbarns så kommer du först o främst göra hiphopkulturen en enorm tjänst och så kan du tjäna dina pengar.
Unionen är namnet, mannen! http://myspace.com/unionen