I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

kommer svensk hiphop att bli som i USA???

Svensk Hiphop - Allmänt

2007-04-13 22:51

kommer svensk hiphop att bli som i USA???

kommer svensk hiphop att bi som i USA???

2007-04-13 23:00
i usa var det typ som det är i svegie nu

Manager

2007-04-13 23:02
är det så? haha
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2007-04-13 23:02
och är det så jävla bra att vi ligger så långt efter och boom bappar oss med hiphopscenen?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-13 23:18
hiphop kom senare hit än i USA

2007-04-13 23:23
Kan inte svara för alla, men många amerikanare jag känner och har träffat i USA är avundsjuka på hiphopscenen i Europa p.g.a. av att allt är så sjukt kommersialiserat over there. Och helt ärligt, vem fan tycker att t.ex. Mike Jones är en bra rappare egentligen...

Frågeställningen kändes ju f.ö. inte så genomtänkt, kanske borde skriva lite mer vad det är för diskussion du vill uppnå än att bara kasta ut frågan i luften.

2007-04-13 23:28
jag kan inte heller svara för varenda heller  men det man ser att det  blir mer likt amrikanska texter är i europa

2007-04-13 23:33
Fattar helt ärligt inte vad du försöker skriva... drick upp och logga ut.

2007-04-13 23:37
Haha..

2007-04-13 23:43
det jag mena med mitt föra vad det nu heter.... var att det är en naturlig utväxling. men  om  jag helt inte vill ha  hit . det mena jag

2007-04-13 23:53
Haha... va?

2007-04-14 00:02
hela det  är eller vad då??

Manager

2007-04-14 00:08
Hiphopsyssla:
 Graffiti

big surprise
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2007-04-14 00:09
lol hahaha :D

2007-04-14 10:23

det finns två stora anledningar till detta:

1. I usa bor det typ 200 milj människor(?), i sverige 9 milj.
2. I usa pratar dom engelska, vilket är nästan alla länders andra språk, och det är deras modersmål, till skillnad från svenska rappare som skämmer ut sig på engelska i min mening.

2007-04-14 11:57
Vi komemr säkerligen att bli som i U.S.A!
 Skillnaden kommer vara att vårat " mainstream" utbut kommer vara på en såpas mycket lägre nivå att den inte kommer att få kallas hiphop längre.
Det kommer kallas "prata-i-otackt", iallafall om utvecklingen fortsätter som den gör idag.

Fridens liljor/ Daniel
Lacka ur med klotterfärgen

2007-04-14 12:06
det går inte att tjäna lika mycket pengar på musik i sverige som i USA, scenen KAN inte rymma många stora akter på samma gång (iaf inte om de ska sälja nåt...)
jag tror inte att hiphopscenen, musikscenen eller vilken annan scen du vill, kommer att bli "som i USA"
ä
ä

2007-04-14 14:21
300+miljoner har dom i Staterna
Främja fantasin

2007-04-14 18:01
kommer aldrig bli så nej
SunShine Reggae!.

2007-04-15 21:55
Jag tror inte att scenen kommer att bli som i USA. Fan, om man kollar på den del av scenen som är mest USA-influerad så blir inga artister något, vissa blir hårt promotade och syns därför mer, men det blir inget mer av det. Timbuktu och Snook, som ju är störst i Sverige just nu, gör ju något eget och deras musik går fan så mycket bättre i Sverige än alla andra random rappare som rappar på engelska på intetsägande beats.

2007-04-15 23:16
Haha, alltså killen kan seriöt inte vara 16 år...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-16 01:03
Delicious_D P16

vf skulle han inte kunna vara de?

2007-04-16 08:30
Japp, vi har vår egen relation till hiphopen i Sverige och det är samtidigt därför hela diskussionen om att hiphopen är död är så korkad. Man kan inte ta död på en musikstil som ständigt utvecklas, sen dag ett och för all framtid.
http://www.myspace.com/dirtydonline
Manager

2007-04-16 08:49
Hiphop har potential att bli lika stort i Sverige som i USA, men då får man räkna i förhållande till antalet invånare.
Kvalitén på svensk hiphop har aldrig varit bättre, och sköts allting rätt så att folk får synas mer, så blir det större än aldrig förr.

Dock så tror jag som folk sagt, att den amerikanska stilen inte är lika uppskattad om den kommer från en svensk rappare. Svenskar är jävligt bra på att kopiera andra länders musik, men svenskar är minst lika bra på att göra sin egna twist....och det är som nån sa, twisten som folket fastnar för.

Redline!

2007-04-16 12:53
En sak jag har tänkt på är basen av folk som satsar. Jamenar... hur många personer finns det i Sverige som jobbar med hiphop varje dag under flera års tid 9-5  men som ändå inte får nåt form av genomslag?

Tror att dom flesta som tycker det är kul och verkligen försöker här i Sverige kommer utvecklas, hamna på mixtape osv och kanske till och med få skivkontrakt ifall det vill sig.

Inte sääker men tror att konkurrens här i staterna är mkt mer knivskarp. Alltså att man kämpar men inte kommer nån vart.

Om nån tar illa vid sig så får ni med rätta avfärda mig som nån som inte ens försökte och som försöker get an education and a good job insteadf =)
Allt jag ville var att få tag på lite Trocadero...

2007-04-16 13:19
om ni drar paralleler med ett land och en kontinent får ni ju tänka om.

visst, USA är ett land, men det innehåller flera delstater med sina unika lagar och förutsättningar, sedan finns det övergripande praxis också. Ungefär som europa gör nu. Så om ni ska vara realistiska så får ni dra parallelen Europa och USA.

Tack.
 För skåne! svenskjävel!

2007-04-16 19:15
Max_P
Naturligtvis kan man jämföra Sverige och USA. USA är stort och har en väldigt varierad hiphopscen. Sverige är litet och har en väldigt varierad hiphopscen.
Snacket om lagar är ju oviktigt, det viktigaste att se till är väl ändå kulturella skillnader, och då är det bättre att jämföra med Sverige än med Europa

2007-04-16 20:13
hiphop scenen i sverige ståtar inte med ett stort utbud av artister precis.. får hoppas att det blir fler i framtiden

2007-04-16 20:45
TopDogz147
Jag tycker snarare att det verkar som att typ en fjärdedel av alla som överhuvudtaget lyssnar på hiphop i Sverige själva rappar. Det är kvaliteten som tryter

2007-04-17 00:09

Scripta

Jo iofs..

2007-04-17 00:16
Zutt P17

För att ens hjärnkapacitet har växt till en åtminstone någorlunda anständig nivå vid den åldern...

2007-04-17 01:27

Sverige är världens mest amerikaniserade land.
Sen om det nått musikindustrin/kulturen/scenen kan ni duskutera hur mycket ni vill, men sverige är äckligt amerikaniserat.

soundcloud.com/brormusk/sets

2007-04-17 10:19
Scripta P16

Svensk hiphop och amerikansk hiphop har inget gemensamt enligt mig. Det är just det som är så bra, att hiphopen utvecklas utifrån de förutsättningar den har. I sverige har hiphopens guldålder redan dött ut, dock inte sagt att hiphopen är död, absolut inte. Det är snarare så att vi har tagit den vidare, söker oss till nya infallsvinklar. Se på timbuktu t ex, som i princip har ensamrätt på den stora hiphopscenen i Sverige idag.

Det gör han för att han kom med något nytt, som dessutom tilltalade folk. Bara en riktigt bra musiker kan göra det. Om alla hade spottat -95 shit och lyssnat på "If i ruled the world" så hade inte en jävel lyssnat på hiphop idag(tyvärr, i dig 95 shit).

När det gäller de kulturella skillnaderna mellan Sverige och USA har vi inte mycket gemensamt heller. Statsskick, mentalitet, välfärd, historia. 400 års slaveri, school shootings, mer våldsbrott per invånare än något annat land o.s.v Att jämföra svensk hiphop med amerikansk vore att kasta bort hela "kärnan" i hiphopen som vi har utvecklat i Sverige.

Det är klart vi får influenser därifrån men det är fet skillnad på att apa efter och att bli influerad och skapa något eget.
Svensk hiphop kommer ALDRIG att bli som Amerikansk hiphop av det enkla skälet att vi inte KAN apa efter.

Kan avrunda med ett litet exempel, den allmänt hatade låten "Laffy taffy", låg ju på hot 100 billboard i USA, det gjorde den inte här vad jag vill minnas.

Schri P2

Det där är bara en fet gammal klyscha, medialt kan det tyckas som att vi är det men det är bullshit, skillnaderna mellan våra länder är som natt och dag när man tittar efter.

2007-04-18 18:34
Dirty_D
Det är klart att svensk och amerikansk hiphop har väldigt, väldigt mycket gemensamt, vet inte riktigt hur man kan påstå något annat. Och det finns ju massor av folk som försöker apa efter amerikansk hiphop. Oftast nybörjare och det är ju inget konstigt med det. Men som jag sa tidigare (och som även du påpekade) så är den hiphop som är "unik" för Sverige, Timbuken och Snook framförallt då, det som är mest komersiellt gångbart och tur är väl det.

De rappare som är som mest amerikansk-influerade är dem som släpper mp3:or på nätet och det finns inget utrymme för dem att växa då det inte finns något riktigt intresse för dem.

Amerikansk hiphop är ju ursprunget och därför är det helt naturligt och logiskt att man jämför med amerikansk hiphop. Hur givande det är ska jag inte säga nåt om men ska man överhuvudtaget jämföra med något så är amerikansk hiphop helt självklart enligt mig.

Du verkar vilja ha väldigt mycket gemensamt mellan två parter som du ska jämföra, och jag förstår inte varför.

Det är en hel del skillnad på Sverige och USA kulturellt, absolut, något annat menade jag inte. Det jag sa var att det är bättre att jämföra Sverige och USA än Europa och Sverige då Europa är så mycket mer kulturellt varierat än Sverige och USA är var för sig
Producent

2007-04-18 18:39
Jag tycker att Svensk hip hop är mer likt amerikansk än t.ex fransk, tysk eller engelsk.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2007-04-18 19:17
Scripta P16 : De kulturella skillnaderna speglas ju i musiken, och vi kan inte riktigt relatera till samma saker som amerikanska rappare så rent textmässigt(alltså innehållsmässigt) så står jag helt fast vid att vi inte har något gemensamt med amerikanerna, den våldsamma tillvaron, fattigdom o.s.v
Hiphopen kommer från USA, så rötterna kommer ju alltid att finnas där, men det är också allt.

Vi skapar vår egen musik utifrån de influenser vi har, som kommer från all musik vi hör och gillar. Visst tar vi till oss trender, även från USA, men vi skapar ändå vårt eget sound av det. Annars hade vi ju bara kopierat.

2007-04-18 20:13

Dirty_D
Nej, men när man jämför något så ser man till likheterna respektive olikheterna hos de saker som man jämför med varandra.
Och även om texter om våld och fattigdom är en stor del av hiphopen i USA så handlar ju inte all musik om det, och därmed diskvalificerar jag "står jag helt fast vid att vi inte har något gemensamt med amerikanerna, den våldsamma tillvaron, fattigdom" o.s.v :)

2007-04-18 21:37

Du diskvalificerar mitt inlägg eller vad fan var det där för svenska? 
Men visst, vi har ju resten av de amerikanska rapparna som kör på om sitt bling och vi har ju en hel bunt stenrika rappare i det här landet så visst, där är vi sååå lika.
Du saknar substans i dina inlägg, visst, battlerap har vi ju gemensamt, men det är en del av hiphopens rötter om du läser på lite historia, och finns liksom inbyggt i varje lands hiphopkultur. Men då vill jag ha lite konkreta exempel från din sida? Vad är likheterna? Beatsen, flowet, topics???

2007-04-18 21:58
"hiphop kom senare hit än i USA"

åh fan, det var nåt nytt

2007-04-18 22:35

Dirty_D
Du skriver att vi inte har nåt gemensamt med amerikanerna eftersom vi inte har en våldsam tillvaro och fattigdom. Jag vet ju att du inte tror att all amerikansk hiphop handlar om våld och fattigdom så jag antar att du bara har misslyckats med din formulering fullständigt, och det är det jag "diskar" för det är bara så avlägset från fakta som det kan bli.

Varför kan vi inte relatera till samma sak som amerikanska rappare. För att vi inte röker weed och skjuter poliser regelbundet? Det är ju inte så att all dagens amerikanska hiphop handlar om våld och fattigdom, så jag måste påstå att jag inte alls fattar vad du greppar efter.
Jag är intresserad av vad du lyssnar på för hiphop, för med dina påståenden så verkar det som att du bara lyssnar på NWA och Snook.

Du säger att jag saknars substans i mina inlägg och i samma andetag påstår du att svensk och amerikansk hiphop inte har ett dugg gemensamt. Tror du verkligen att det är så eller vad?

2007-04-19 02:09
Nej men de rappare som faktiskt har sjysta topics om rappar om världsliga ting, de kan väl knappast klassas som "jämförbara " de heller, jag förstår faktiskt inte alls vad du menar. Du kommer ju aldrig med några exempel på likheter mllan svensk och amerikansk hiphop, gör det och du har en diskussion, just nu diskuterar vi egentligen inget...

2007-04-19 02:12
Favoriterna är f.ö Nas, Mobb Deep, The Roots, Jedi Mind Tricks, och ingen av dem har någon som helst svensk motsvarighet på något vis, enligt mig alltså. Nå hur var det med dina exempel på likheter då?

2007-04-19 10:47

Problemet i diskussionen är ju att ingen av oss ser någon logik i den andres argument, och det är ju inte så mycket att göra åt det, du tycker så och jag tycker så det är ju inget att ändra på.
Ändå tycker jag att det är väldigt konstigt att du inte kan se några som helst likheter mellan svensk och amerikansk hiphop, för för mig är det så väldigt uppenbart.

En annan anledning till att den här diskussionen inte kommer någonvart är att du enbart jämför texter och jag ser mer till beatsen och helheten överhuvudtaget.

Om du nu vill ha exempel så är det första som kommer upp RMH-clicken, det är ingen pik till någon och jag har inte hört mycket av dem killarna, men det jag har hört är mycket som lika gärna hade kunnat vara gjort av amerikaner.
Jag har aldrig varit något stort fan av Ken, men hans beats (och även texter) har väl inte heller någon större svensk unikhet precis.
Astma, Soul Supreme, Masse, Salla och andra stora svenska producenter, framför allt kanske dem med mycket soulinfluenser har väl inte heller något särskilt som utmärker dem som svenskar.
Dem samplar ju samma artister som amerikanerna, och det är såklart att det blir liknande musik, men jag påstår inte att dem kopierar amerikansk hiphop, inte alls, men man kan ju inte förneka likheterna.
Missförstå mig inte, jag tycker att alla ovan nämnda är grymma producenter, ingen tvekan alls, men jag förstår inte vad du tycker det är som gör dem så unika för att vara svenskar?

2007-04-19 11:09
Nej alltså jag saknar inte bara logik, jag saknar fullständiga argument. Nu verkar de ha kommit dock.

Ja, när det gäller beats kan jag hålla med dig, att sitta och klippa sönder amerikansk soul/funk till sina beats får sannerligen hamna i den amerikanska facker, varför är det ingen som klipper sönder "Lasse Stefans" eller gammal "polka" , folkmusik har alltid samplingar att bjuda på, var den än kommer ifrån, trust me on that.

2007-04-19 11:53
Dirty_D
Ja, då har vi väl rett ut en del.
Lasse Stefanz och gammal polka går ju sällan i linje med vad man tänker sig som något som lämpar sig för att användas till hiphop. Om man gör beats med dansbandssamples så finns ju en stor risk att det bara blir klassat som en kul grej, och konstigt är väl knappast det.
Jag tror inte att det blir taget på så stort allvar och jag tror inte att Sverige är redo för en scratchad Leende Guldbruna Ögon-refräng :)

2007-04-19 15:55
Okej Dansband var kanske inget bra alternativ men det var heller inte det som var poängen, syftade mer till traditionell folkmusik, som vi faktiskt har även i Sverige. Finns gott om saker att sampla där kan du tro, vill vi ta fram våra egna rötter i musik så är det dit vi ska vända oss. Fram med dragspelet göbbar.

2007-04-19 16:12
Jo, det är ju alltid spännande med nya tag. Det känns som att Timbuktu är en som hade kunnat leta i den änden, och såvitt jag vet så kan han mycket väl ha gjort det också

2007-04-21 12:13
räcker med att lyssna på "hey miki" så börjar man ana oråd.. åt helvete med den där stilen
Skivsamlare

2007-04-21 21:33
Kommer aldrig bli som i USA, aldrig!

2007-04-21 23:13
hahhaha måste bara tacka out_erik, det var länge sen jag skratta så mycket!
Life´s not a bitch Life´s a beatiful woman! You only call her a bitch cause she won´t let you get that pussy!

2007-04-22 02:06

Jag ska fan kicka video i midsommar, med midsommarstång och dans runt ringen..thats the shit.