Nytt SM i battle?
Är det bara jag som börjar känna att det var ett tag sen? jag menar det är mer än 3 år sen vi hade ett svenskt mästerskap i battle.. Och vinnaren i det här fallet Daniel Adams-Ray påpekar fortfarande att han är bäst i sverige (med all rätt), även om killen är en mycket duktig rappare så tycker jag att det börjar bli dags för att skaffa oss en ny mästare, eller kanske samma igen vem vet? Men det börjar kännas mossigt, åretsrappare2005, och sidan är till och med nedlagd.. Personligen har jag varken pengar eller andra resurser för att arangera ett sånt här battle, men vi har många duktiga freestylerappare i dagsläget och det vore kul att se vad dom går för! Samtidigt som ett sånt arrangemang skulle kunna dra mycket folk.. Jag vet inte om jag är ensam om att tycka såhär, rätt mig om jag har fel.. Fridens liljor / Daniel
Lacka ur med klotterfärgen
Jag är lite nyfiken på hur det ligger till med upphovs rätt eller hur man officiellt kan gå ut och säga "Freestyle SM 200?" med fulla rättigheter och sånt, någon som vet?
"Inte konstigt att horan är fattig när hon jobbar på timlön!"
Tack så mycket, Ja jag vet själv att sverie inte är ett såkallat "hiphopland" men vad är det hiphop handlar om egentligen? Som t.ex. snook säger i en låt (som jag inte vet namnet på förövrigt) "hiphop handlar om att slå underifrån ", och det är precis vad som behövs! vi måste slå nderifrån vi måste visa att vi finns! Jag har inte sagt något förut omdet här men tillslut så blev jag så trött att jag kände att jag var tvungen att försöka personligen. Själv vet jag inte hur det ligger till med upphovsrätt o.s.v. men det vore intressant att ta reda på, någon som vet? Fridens liljor / Daniel
Hade vart riktigt ballt och se Shazam o alla dom andra nya snubbarna utmana dom mer etablerade i en sånhär tävling, hoppas det blir av nångång
2 PJÄSER
Ja, vad gjorde egentligen shazaam under freestyleSM-tiden? Han borde ju ha varit med där. Förövrigt tycker ju du borde starta den här tråden i Svensk hiphop för att få igång en vettigare diskussion med vettigare användare. Och ja, det var länge sedan något hände, 2004-2006 arrangerades det ju en hel del (fler än nu) battles.
Konstigt, alla dina flickvänner säljer sig för en mosbricka.
Jag skulle lätt kunna göra lite "idiella" (hur det nu kan stavas) för att få igång saker o ting. Men sponsorer är nog ett måste. kanske skulle gå o göra någon slags mätning över intresse. finns ju sidor för sånt, behöver ju inte bli nån lunargrej där man spammar adressen hela tiden. Men mer stämma av läget lite. Mer sånt här, men måste nog vara något lite större som tar tag i det hela.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Helt rätt låter skitbra, någon mer som har förslag eller resurser?
Jag arrade SM 2004 och kan säga att fixa sponsorer är ungefär 50x svårare än vad ni tror oavsett hur svårt ni tror det här. Att betala högkvalitativa rappares resor och boenden + mat och allt sånt är inga miniutgifter. ................. Shazaam hade lagt av freestylebattlandet under den tiden. .................. SM skulle ett tag gå i GBG, men han som fick ansvaret där pallade heller inte. ................... Jag äger namnet till det, men härmed överlåter jag skriftligen namnet till vem som helst.... =)
fixxa lite mindre battle tävlingar runt om i landet istället, så kommer battlescenen att växa varför ska man fixxa värsta stora battle grejen i sverige när det finns typ 10 pers som kan battla i landet? det är bara onödigt o slöseri med resurser. fast om nån orkar fixxa så är det ju najs
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Oh hell yeah det vore skit fett =D
You already know, den e on lean!
Jag håller med, det är helt rätt och ja, jag förstår att det verkligen behövs resurser! Det behövs många småbattle, man kan ju starta små battles men då ör ju risken att det bara blir fiaskon, ingen komemr o.s.v.. är det inte bättre att göra ett riktigt stor arrangeman för att inspirera och uppmuntra till att göra likadant, att bli lika bra o.s.v.? Fridens liljor / Daniel
päronpung Om det bara finns 10 pers i Sverige som kan rappa så tjänar det väl inget till att ordna småbattles lite här och där? Jag tror inte alls på att anordna mindre battles överallt eftersom det bara lär bli något av dem i storstadsregionerna i alla fall. Det vore ju skoj med ett Rap SM igen, så att hiphop kan få lämna internet för ett ögonblick. Iofs så hade jag knappast varit i närheten av det själv, men för scenens skull. Det tråkiga är ju att det förmodligen finns ett ganska stort intresse sett till hela landet, men alla åker inte 100 mil för Rap SM. Men jag hade gärna sett en hyfsad prissumma så att det hade funnits lite motivation hos deltagarna och så att intresset hade stigit. Men det är klart att det kostar pengar att anordna ett Rap SM och då finns det ju knappast något kvar till en prisumma, och jag tvivlar inte på att det är svårt att få sponsorer.
Håller med, men det måste sannerligen ta tags i snart, innan det är helt bortblåst. Vi måste bara ha en eldsjäl som har inflytande & resurser nog att göra, eller iallafall få med sig andra till att göra ett sånthär evenemang! Jag hjälper jättegärna till med det jag kan men jag kan nog tyvärr inte sätta igång någonting, det behövs någon med betydligt mycker mer resurer och erfarenhet. Någon som har lust att hjälpa till att göra undersökningar om intresset? Fridens liljor / Daniel
Tycker det borde anordnas lite mindre battletävlingar, lokala sådana. Då kan ju folk som inte brukar battla våga ställa upp och utvecklas. Tycker de som anordnades i Luleå t ex. där Smokin' Aces, Ri-Fa och Essen spelade och det sedan var battletävling var bra. Det var många som jag aldrig hört talas om som ställde upp och helt klart en rolig grej!
:)
Jag gillar engagemanget men enligt min mening är svenska battles av så låg kvalite att vanliga jams som inte skapar en massa tjafs är mycket bättre att satsa på. Battles i Sverige känns inte naturliga utan mer ett resultat av 8 Mile. Jag har konstaterat tre saker: 1) Adams Ray eller Khilen vinner allt med lätthet. (De möttes i finalen en gång på ett battle jag besökte) 2) Rap, flow och framför allt punschlines håller RIKTIGT låg nivå. 3) Allt för många utan självdistans eller talang får oförtjänt exponering och borde fundera på vad de sysslar med. I "riktiga" battles buar man om någon suger, här är vi artiga. Det har bara bidragit till den uppsjö av MC's som inte har något att komma med vi diskuterade innan i en annan tråd. Absolut ingen diss mot dig dock, Skyhög. Om jag uplevs neggig, fine beklagar. Men det jag har sett har gjort mig negativt inställd. det kan vara som päronpung säger, man får börja på lokalnivå innan det blir stora tävlingar i Stockholm om det ska funka överhuvudtaget.
"Nu har folk lyckligtvis börjat bli mer vidsynta, det är inne att tänka själv" - Örjan Andersson VD för Cheap Monday Jeans
Jag instämmer fullständigt på lokalnivå. Du som startade tråden kan ju t.ex. annordna en i dina krokar. Blir de bra, blir andra inspirerade om du visar upp med film & shit sen. Sen kan det utvecklas därifrån. sen kan man gå över till att ha för hela STHLM, hela GBG & hela malmö för att ta dom bästa därifrån & låta dom tävla i SM.
http://www.myspace.com/souldbeats
* Sverige har aldrig haft någon riktig "battle"kultur, vill man således försöka etablera något sådant här kan det vara vettigt att börja på gräsrotsnivå, finns det inget folk som också håller på där man bor så blir det också väldigt svårt att bli duktig på det. * Det är absolut en bra idé men vill man bygga intresse för sponsorer så måste man också kunna leverera kvalite, det finns det överlag inte i sverige idag, anledningen till det finns i stycket ovan. Dvs, till den som vill dra igång något sådant här så skulle jag börja med att kolla intresset i hemkommunen och närliggande kommuner, finns det intresse där kan det vara värt att bygga vidare på i ett senare skede. Dessvärre så har ju många av dom arrs som varit haft en ganska amatörmässig inramning, vilket gör ju att det blir svårare för andra att få sponsorer att visa intresse för sådant här.
Det är så tråkigt att det är samma folk hela tiden.. somsagt : adams-ray, organism 12 och professor p och några fler finns det som är duktiga..
/ Deedz. http://www.facebook.com/jewoit
fixxa lite mindre battle tävlingar runt om i landet istället, så kommer battlescenen att växa varför ska man fixxa värsta stora battle grejen i sverige när det finns typ 10 pers som kan battla i landet? det är bara onödigt o slöseri med resurser. Precis
eller nej jag ångrar mig, professor p är inte speciellt bra
sen tycker jag de flesta som rappar på engelska i såna här sammanhang suger.. i usa vore ni inte ens medelmåttor typ.
Jag håller med i det ni säger, det är helt rätt! Men samtidigt så är det inte så stor mening med att arrangera ett battle t.ex. här i NKPG.. Större delen av alla som rapapr har tittat för mycket på mtv och tror att dom heter tupac o.s.v. sist vi hade JAM här i staden annordnades det ett mindre battle, Rader som droppades var bla: "du är så tjock så att du inte kan se din egen snopp" och jag vet inte vad ni tycker, men enligt min mening är jag ute efter battleskills på en helt och hållet hörge nivå. Man måste ge motivation och inspiration till rappare som faktiskt KAN sin grej och det kan man ge genom större battles, så dom får se hur det egentligen ska gå till! Det är för mycket "wanna be 8-mile" battles på småjammen, och så tycker inte jag att det känns som att det är någon större mening med att ens lägga ned energi på att göra ett seriöst JAM med oseriösa rappare... Fridens Liljor / Daniel
kicka a la 8mile bakom ica... Sen om 20 år blir det fett... :D
Skyhög: Alla börjar på den nivån du pratar om, förutsatt att det finns en grupp människor i kommunen så blir man bättre och bättre ju längre man håller på, som med allt annat. Hur intressant är det att annordna saker där utgången är mer eller mindre säker direkt från början?
Producent
2007-04-22 21:07
Jag tycker inte hitills av det jag har hört att battling funkar på svenska. Svenska är för stor utmaning för det.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Dopeness: svenska är ett oerhört limiterat språk jämfört med tex engelska, så jag håller med där.
Dopeness P26 Tänkte inte många det om rap på svenska överhuvudtaget förr?
Jag tror hur som man inte kan annordna något stort som blir bra utan småbattles först. Vem har sagt att det behöver vara värsta grejen? Hooka lite beats, en fritidsgård, 1 mick, 1 host & publik bara?
http://www.myspace.com/souldbeats
Verkligen ett ämne som är värt att diskuteras. Men jag tror, som säkert några har nämnt att Nivån på svenska battlare är för låg. Skulle nån dra igång ett stort evangemang så känns det som att det skulle locka ganska många med låg kvalite vilket kan leda till att det känns mer eller mindre intressant för de större. Men jag tror ändå det är där nånstans man måste börja. Vi kan inte kräva att standarden ska vara så hög när så få som Freestyle,ar längre. Tror dock det skulle kunna väcka ett grymt intresse hos många och förhoppningsvis bli något större igen. Men som sagt, det krävs vilja och kosing för att nått sånt här ska hända. Vet inte, men känns som att det här med Freestyling kommer dö ut i sanden...
Sortera efter Jag
Hej Det är jag som fick ansvaret att sköta Freestyle SM. Efter det året vi testade! Idag jobbar jag som projektledare och har möjlighet att samarbeta med stora sponsorer. Det är inte omöjligt att ordna. Men intresset är överlag för litet. Det är sanningen. Det finns inget hiphopengagemang i Sverige idag.
att anordna sm battle får kosta vad det kosta vill..skicka bara en faktura till markoolio, han är ju sveriges tätaste rappare, han borde gör det för att han är så 'real' o för att han är down med rap!