I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ska Emilush & Caustic vara med i ett reportage i Insider?

Svensk Hiphop - Allmänt

2007-03-02 16:02

Ska Emilush & Caustic vara med i ett reportage i Insider?

Hörde på skolan att Emilush och Caustic skulle vara med i Insider pga. att de hade blivit åtalade för att de hade "hånat" polisen på scenen i sin låt "Ingen chans mot oss".

Stämmer detta? Och är det inte överdrivet att åtala så unga rappare för en sådan sak. Vi har ju trots allt yttrandefrihet i Sverige men det innebör klart inte att man får kränka folk men så kränkande är väl inte låten?

Eyy,You Cant Hustel With a Hustler, Bitch!

2007-03-02 16:10
Ser inte poängen med "spöa polisen"-låtar... Löjligt och naivt.

Klart man ska kritisera och ifrågasätta, men man får göra det med finess. Dagisrap på dagisnivå.

Yttrandefrihet kan aldrig få försvara en uppmaning att skada någon annan.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-02 16:32
Yttrandefrihet ska tas så långt som möjligt, gränser är mjäk frihet.
Follow the dao, right about....NOW!

2007-03-02 16:34
Fråga honom, 'Lush' här på Whoa.nu.
http://Soldjah.blogg.se/

2007-03-02 17:25
I slutet av insider var dte ialf några coola kisar(pågar) som stog och ängnade sig åt rappmusik kan vara  emillush och caustic han inte se några ansikte eller känna igen röster. DÅ det låg en VO över som berätta nästa veckas insider skulle handla om. Det skulle handla om va man fick säga om myndigheterna i sina texter
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br>
inte målaren tillståndet

2007-03-02 17:28
inte målaren tillståndet

2007-03-02 17:31

Åtalad för snuthatarlåt

Vad får man säga eller rättare sagt sjunga i Sverige? Det kan man undra sedan Landskronamusikerna Emilush och Caustic åtalats för en låt de framförde vid en konsert i somras. Publiken ville höra ”snuthatarlåten” och Emilush och Caustic spelade. I låttexten finns rader som ”hela Landskrona hatar polisen” och det upprörde två närvarande poliser. De tog initiativ till polisanmälan som nyligen ledde till åtal för ”förargelseväckande beteende”. Åklagaren hävdar att konserten väckt ”förargelse hos allmänheten”. De som ropade och krävde ”snuthatarlåten” skulle alltså själva ha blivit förargade. Emilush och Caustic kommer till Insiders studio och pratar med Robert Aschberg om vad man får säga i Sverige 2007.

*ska lära mug att posta allt i en tråd slag med pinne*

någon admin skulle jukunna ta och klistra in detta i mutt överstånde inlägg och ta bort det första

inte målaren tillståndet

2007-03-02 17:33
Men dåså. så det var sant
Eyy,You Cant Hustel With a Hustler, Bitch!

2007-03-02 17:47
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?

2007-03-02 18:46
när är detta program då?
Rastaman vibrations, yeah!

2007-03-02 19:28
torsdag 22.00

2007-03-03 11:19
På tal om Insider, var det någon som såg avsnittet i torsdags? Helt sjukt! (grannbråket i norrland)
Poor people have nothing, so they eat everything, Rich people have everything, so they eat nothing.

2007-03-03 11:24
Aschberg for president!!!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-03-03 11:35
såg det o torsdags shysst att några "stora män men tatueringar " hadde kommit o frågat om dom ville köpa pansar skott

åter till luch o grbbarna

tycker dom ska få sjunga vad dom vill

kan snuten skjuta folk här o där o sen försöka mörklägga skiten så har vi den rätten tycker jag

2007-03-03 11:35
lush*

2007-03-03 14:17
con_artist
Förlåt om jag går lite off-topic men skjuter verkligen polisen i Sverige folk här och där och försöker mörklägga det? För om dem gör det så har dem lyckats ganska bra med att mörklägga det

2007-03-03 14:18
Att bli åtalad är en sak, iofs är jag förvånad över att de alls blev det, men jag sätter tusen spänn på att de inte blir dömda. Om de inte sagt nåt värre än "Vi ska starta krig mot snuten" eller hur det var skulle det vara skandalöst om de skulle bli dömda för nåt.  Särskilt revolutionerande är det ju inte, minns att Ebba Grön redan innan de där Landskronakidsen var födda skrev en låt som hette "Skjut en snut". Det, får man ju säga, var lite mer direkt uppmanande till våld.

2007-03-03 15:34

Alla tuffingar ska hata,spöa och spotta på polisen, tills dom behöver deras hjälp.

2007-03-05 00:53

Läcker killen i rånarluva & baseballträt var, mangaaaaaaaaaaaas!

2007-03-05 08:02
* "Yttrandefrihet ska tas så långt som möjligt, gränser är mjäk frihet."
- Yaay! Alla samlas utanför Fuzz lägenhet och ropar fula ord om honom och hans mormor! =)
Klart att yttrandefrihet inte innebär att det är okej med trakasserier eller uppmaningar till våld.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2007-03-05 08:10
Nä men det är okej med polisbrutalitet... Ser ingen prata om det som värsta grejen...

Så jävla trött på folk asså, grabbarna berättar ju bara vad dom har sett och har upplevt sen om dom nu är förbannade så är det ju inte dom det är fel på utan fuckin' systemet...

Dom säger ju inte låt oss gå och slå sönder lite poliser för skoj skull utan dom säger vi är trötta på den här skiten dags att ge tillbaks typ... Sen ju grövre sätt folk lägger fram det på visar ju bara graden på hur förbannade folk är...

Många i Sverige vill vara blinda och inte se vad som händer, det är bara bra att nån vågar stå up och säga ifrån!

2007-03-05 08:16
-Intense- - Ett par grejer:
1. Har du kollat Politikforumet?
2. Att vissa poliser är idioter begår brott gör inte att det är okej för andra att uppmana till det. Dock okej att uppmana till att kriminella poliser ska bli åtalade.

10-4, over...

2007-03-05 08:29
Mabande P30

1. Visserligen till skillnad från dig så kretsar inte mitt liv runt whoa, jag menade det jag sa generellt ute i livet, att folk inte ser vad som händer osv...

2. Jo det tycker jag eftersom polisen som en enhet inte går att tränga genom juridiskt eller politiskt då känner ju folk som är utsatta att det bara finns en sista utväg...

Jag säger inte att alla människor ska tycka att det Lush säger är rätt, jag säger bara fuckin' tänk efter lite innan ni dömmer honom... försök förstå hur kränkade vissa människors vardag kan vara pga av polisen "dom vi egentligen ska kunna lita på när vi är i knipa"

Det är roligt att se hur folk slänger ut sig saker och dömmer folk utan att ens en enda gång fråga sig själva, varför säger han så här, vad får folk att göra sånna här låtar överhuvudtaget...

Och anledningen till detta är för att vissa tror sig redan veta svaret (vad det nu än är) och det gör er till översittare, precis som alla jävla snutjävlar :)

2007-03-05 08:35
Nice PR!
http://JKIBMM.se - Vad FAN gör det om hundra år?
www.myspace.com/WenMec

2007-03-05 08:42
-Intense- - Ooh! Snappycomebacks.nu :D

1. Så sent som förra veckan (okej, kan ha varit förrförra) var det ett program på SVT om kriminella poliser som kom undan med det. Hyfsat upprörda kommentarer efter det, samt att det pågår en process för att försöka ändra utredningsrutinerna kring polisbrott.
Bara för att du är ouppmärksam betyder det inte att det inte finns.

2. Att du "tycker det" känns inte så värst relevant om du inte kan motivera det bättre.

* "varför säger han så här, vad får folk att göra sånna här låtar överhuvudtaget"
- För att han antingen är frustrerad eller spelar mangas, plus att han inte kommer på bättre sätt att uttrycka sig på.

Bara för att man inte skriver ut allting på forumet betyder det inte att man inte tänkt på det.

10-4 over...

2007-03-05 09:57
håller med Mabande till 100%

tycker bara de är patetiskt att stå och rappa nå bull om polisen..

folk säger att polisen gör övervåld o sånt, stuntprat.. till 90%

i de flesta fall förtjänade personen de..
vafan.. skit i de du!

2007-03-05 10:19

Jag förstår inte den här "i dom flesta fallen förtjänade personen i fråga ett gäng batongslag över ryggen-mentaliteten", som väldigt många verkar ha. Hur är det med dom andra fallen då? Ska vi glömma bort dom bara för att polisen gör ett hyfsat jobb i dom flesta fallen, polisen får inte göra fel - deras arbete är att upprätthålla lagen, ingenting annat. Är det då fel att tycka att polisen beteer sig som idioter, även om det inte sker i 100 % av fall.

Dessutom är det ganska svårt att diskutera om polisen då erfarenheterna är förbannat olika. Själv ser jag hellre att folk säger ifrån, oavsett vilket sätt dom nu väljer att göra det på än att vi lär våra medmänniskor att hålla tyst eftersom "i dom flesta fallen så är det bra", varför ge upp på halva vägen?

2007-03-05 12:31

dem har fångat fel kille Emilush har inte ens snott ett tuggumi

Är whoa svensk hiphop så lägger jag ner
Några datanördsfittor som ändå lägger de fel

2007-03-05 14:38
Flinta - På vilket sätt får du det till att "de flesta" har en "snuten gör rätt i alla lägen, oavsett hur fel det är"-mentalitet?
Det som sägt är att det inte har med yttrandefrihet att göra att rappa hot eller liknande.

Jag vare sig förväntar mig eller anser att grabbarna kommer / ska dömmas avnågon domstol för detta. Dock kan de mycket väl bli tämligen hårt dömda av recensenter för halvdana texter ;)

10-4, over...

2007-03-05 16:45
Hehe tjusigt avslut fick du till dessutom :) Mitt uttalande ang. mentaliteten var inte baserat på just denna tråd, utan jag syftade mer på den allmänna inställningen som jag tycker är ruskigt naiv när det kommer till vissa punkter.

Jag kanske valde fel tråd att spotta ilska i bara.

2007-03-06 14:10

Många poliser gillar nog att dra batongen. Såg ett filmklipp häromdagen ifrån Köpenhamn och där var det lite stökiga ungdomar som verkligen förtjänade en batong i röven, men det fanns även lugna demonstranter. Sådana som var där för att demonstrera, inte för våldets skull. Poliserna gick in och jag blev sjukt irriterad när dom kutade på de lugna demonstranterna och slog dom med batongerna i ryggen när dom var framåtböjda efter slag i magen. Det gick bra att hata polisen för 20-30 år sedan, men inte nu. Eller? Verkar så iaf, alla som har någonting emot polisen, oavsätt om dom har konstruktiv kritik eller inte, så är dom omogna. Fan politiker skyller på att invandringen skulle vart anledningen till att kriminaliteten ökar, fast bara en liten liten bråkdel av invandrarna är kriminella. Alltså drar dom alla över samma kant och dom är bildade personer i 40-60 års-åldern så varför får inte vi ungdomar göra samma misstag (fast om poliserna och inte om invandringen) när vi knappt är bildade och är väldigt unga dessutom.

Peace!

"din flickvän är en sötsak och jag är karamellkungen" -Mickelito (Mickelito vs Big Big Danne utanför Radison i Ösd)

2007-03-06 14:14
Någon speciell du riktade inlägget till?

10-4, over...

2007-03-06 14:24

Alla som diskuterar hur fjantiga snut-hatare är. Visst finns ju sådana som hatar polisen helt utan anledning och dom är ju fjantiga, men finns även sådana som vet varför dom hatar och dom är ju inte särskilt fjantiga.

"din flickvän är en sötsak och jag är karamellkungen" -Mickelito (Mickelito vs Big Big Danne utanför Radison i Ösd)

2007-03-06 14:38
haha polisen är allt knepiga.. Läste igår att dom hjälpt en man att hämta tillbaks sin Bastuba...så krävde dom honom på en smörgåstårta... "dom gör ju bara sitt jobb" .. ja o dom får väll lön för det... Varför ska nån idiot inom polisen isåfall kräva en på nånting för att den gör sitt jobb...

Det är itne så konstigt att man får fördomar mot dom!!
det där va bara en skitsak.. Det finns grymt mycket värre saker dom gör och gjort..
--==ProType_Entertainment==--

2007-03-06 15:01
det handlar väll snarare om att när polisen gör fel, så är det polisen som utreder polisen.

Sen så döms ju ipincip aldrig nån polis för tjänstefel , trotts att vilken idiot som helst kan se att dom handlat fel eller liknande.

så klart folk inte har fortroende för dom.

2007-03-06 15:03
yesia P21 och päronpung P22 skrev jävligt bra saker, enkla att förstå, men ändå slagstarka argument.

2007-03-06 15:51
päronpung P22:

Varför skulle man inte ha förtroende för dem bara för att vissa gör fel? Konstigt argument.

Polis måste finnas och polisen måste få ha "våldsmonopol". Eller har du något annan lösning?

2007-03-06 15:53
Ljudas P23 jag har en lösning, använd våld när det behövs annars ska dom ta det så lugnt och sansat som möjligt?

2007-03-06 15:56
ManiaZee P16:

Och det tror du inte att de gör?

Det här vore kul att få svar på,

Hur ska man bete sig/ få bete sig emot en polis?

2007-03-06 16:01
Självklart måste polisen existera i vårat land och även världen över så att det blir en hyffsad jämn balans.. Annars förstår nog ni alla hur det skulle se ut i landet..

Absolut så använder dom sig utav våldsmonopol.. Men även där måste det finnas en gräns!! Jag tycker domstolarna borde ta en större titt på det här om "våldsmonopolet" som försigår. Och även kunna döma dom på ett och samma sätt som en civil.
Det börjar kännas som att Polisen vet att dom kan agera precis hur dom vill och sen även få löpa fri, fast dom utför regelbrott!

Man kan spekulera så jävla mycket runt det här!!
--==ProType_Entertainment==--

2007-03-06 16:01
Ljudas P23 jo, de flesta använder nog inte mer våld än nöden kräver, men det finns även de som använder för mkt våld. Man ska beté sig mot en polis med respekt om man blir respekterad av denne. Sen finns det ju alltid dom som tycker sig ha blivit orättvist anklagad och dom kanske slänger ur sig smuts, men då gäller det för polisen att svälja sin stolthet och anmäla om hot eller förtal sker. Om den anklagade blir våldsam är det bara för polisen att rycka batongen, men inte om den anklagade är lugn eller bara är ful i munnen.

2007-03-06 19:38
Ljudas P23

Eftersom att dom som gör fel inte straffas.

2007-03-07 12:47
hela den här "snuthatar"-grejen är sjukt löjlig, fattar inte varför man ska hata någon bara för att dom gör sitt jobb.. klart att vissa har övervåld, men som någon sa, säkerligen 90% har INTE övervåld, och stor del av dom som har det ger nog det med all rätt.. dom är utbildade till att veta när det räcker och hur mkt dom får slå och allt.. å andra sidan så är dom ju inte mer än människor, man har ju all rätt i världen att bli sur när folk håller på att fjantar sig såhär..

nej, Ljudas hade jävligt rätt i det första han skrev,
"Ser inte poängen med "spöa polisen"-låtar... Löjligt och naivt.

Klart man ska kritisera och ifrågasätta, men man får göra det med finess. Dagisrap på dagisnivå.

Yttrandefrihet kan aldrig få försvara en uppmaning att skada någon annan.
"

..we can get Sting down there, he saves the whales, saves the trees, saves the orchids, how about saving the CBGB's, punk? - Vinnie Stigma

2007-03-08 00:04
Men är det nån som vet om dom ska vara med i Insider på imorn eller inte??

2007-03-08 03:16
japp... det ska dem
-You cant smell vodka, thats the beauty of it.
-Being a rebel aint easy, theres rules to play by.

2007-03-08 09:51
stämmer korrekt 22:00 ikväll tv3
- tripologi -
Sångare

2007-03-08 21:47
Haha reklam för Insider nyss och visst fan stod det nåt jävla penntroll där jämte Robban Aschberg och det drar tydligen igång 22.00 direkt efter Efterlyst. Ska bli kul att se vad dessa hardcores har att komma med.
"Jag har tyvärr en tendens att impulsköpa marsvin".
Carin Götblad - länspolismästare för polismyndigheten i Stockholms län

2007-03-08 22:03
känns verkligen "ung tonåring från landet som röker brajj och skolkar" över de där snubbarna

Sångare

2007-03-08 22:08
Inte den tonen, Lennart.
"Jag har tyvärr en tendens att impulsköpa marsvin".
Carin Götblad - länspolismästare för polismyndigheten i Stockholms län

2007-03-08 22:53
Hahah så jävla komiskt :)

2007-03-08 22:57

var tydligen inte förargelseväckande mot polisen helt plötsligt :S var tydligen publiken som skulle ta illa upp "allmänheten ska inte behöva höra något sådant här" :S