I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tankar kring detta med MTV-idén...

Svensk Hiphop - Allmänt

   

2007-02-26 00:52

Tankar kring detta med MTV-idén...

Ok, så nu ska alltså svensk underground hip-hop komma upp i rampljuset.
Kul! eller är det verkligen det?
Självklart är det roligt eftersom detta förmodligen kommer peppa folk att göra mer musik, men samtidigt får iallafall jag en tanke.

Tänk på MTVs makt över dagens musik och ungdomskulturer.
Tänk hur den amerikanska hip-hopen förändrats genom åren.
För de som lyssnar på rock, tänk hur rocken förändrats genom åren.
Självklart är detta en smaksak, men jag vet att många, däribland jag..känner ett enormt missnöje över utvecklingen.
Och detta har en hel del att göra med medias inverkan.
Mtv har ju själva gått ut med att de är världens mäktigaste TV-kanal. Och det har gjorts dokumentärer om hur media skapar en marknad inom subkulturer och tjänar pengar på dem.
Nu ska alltså förmodligen MTV även skapa en marknad inom svensk underground-rap.
Och om man tittar på hur det tidigare gått med den amerikanska hiphopen samt rocken som jag tidigare nämnde, så märker man att det blir ganska kontrollerat. Kreativiteten, nyskapandet och det egna tänkandet hamnar väldigt mycket i skymundan. Att tjäna pengar blir mer primärt än att göra musik från hjärtat, om man får uttrycka sig lite poetiskt.

Om vi då säger att den svenska hip-hopen nu också ska upp i media, låter det inte helt otänkbart att samma sak händer här.
Visst, jag vet att det finns svensk hiphop i media redan, men lyssna på deras låtar nu och jämför med deras gamla..jag tror inte att jag är den enda som märker att stilen i de nya följer "MTV-hiphop-modellen" i många fall.

Då ställer jag mig frågan, vill man att många bra artister börjar komma ut i media och förändrar sin musik i takt med pengar, eller är det roligare att artister själva marknadsför sig och att det finns något slags infrastruktur inom hip-hop...blir detta en sell-out orgie, eller kan det vara så att detta faktiskt kan vara något som kickar igång den svenska hiphopen?

Jag säger inte vad som är rätt eller fel..utan jag framför bara tankar som dyker upp. Skriv gärna och säg vad du själv tycker..


tack för ordet