Sluta gnälla
Varför gnälla på att en skiva kostar 200spänn? Vet ni vad en iPod eller mp3spelare kostar? garanterat mer än 150. Lyssnar ni inte på hip hop? hip hop har dom biligaste skivorna skulle jag tro. för de mesta inom svensk hip hop kostar mellan 50-130 Sen säger ni att ni inte har råd till skivor med ert studiobidrag osv. Vafan ni hade råd till mp3spelarn? eller köpte er mossa den till er? isåfall kan hon väll köpa en skiva till er också. Skit i äta pizzor hela dagarna o laga lite mat era feta lata svin. Klart ni inte har råd ni kastar iväg pengarna ju. köper dyra märkeskläder & pizza. sen ska ni ha beer varje helgen, eller hasch eller va ni sysslar med. Säg aldrig att ni inte har råd. säg att in inte vill för ni e fittor. Och om ni nu gnäller på ert studiobidrag som nu ligger catusen kroner? eller va de nu e. Jag minns när jag fick de första gången var de 750kr o minns inte de va många som gnällde på att dom fick för lite. Dagens ungdom e bortskämd. Vet att de finns flera trådar om de här ämnet. men jag tycker de ska skappas fler såna här trådar så de blir en stor grej av detta ämnet.
Hmm ja du, om man inte har cash då? De skivor jag köper när jag väl köper skivor köper jag av vissa anledningar (se den andra tråden). Eller menar du att du köper allt du lyssnar på? Då är du antingen en extremt fattig man eller extremt rik man om du fattar vad jag menar. Eftersom nästan alla skivor som släpps idag bara har ett par värda spår och resten bull så tänker jag inte paya 50:- till 100:- per låt typ... Eller du kanske inte ens jiddrar om att man ska köpa allt heller vad vet jag. //Peace
Men ja visst, som jag nämnde i den andra tråden, är du ett fan och vill supporta artisten, klart du ska paya för det. Men fuck att betala lata mätta rappare som bara snackar bajs och kanske ev råkar ha ett någorlunda dansvänligt beat som bäst.
Nix jag mennar inte man ska köpa allt. Jag mennar att man ska köpa någon skiva.. för dom flesta har 5-10 skivor hemma om ens de.. Jag mennar att om man vill sova i en skön säng (lyssna på skön musik) Då kan man inte förvänta sig att få en säng av hästens (artisten) Jag kan tro att favoritartisten har lagt ut mer cash o tid på sin skiva än din 90säng du har hemma. PS: jag säger du till dom som tar åt sig. Klart de finns mycket skit att köpa, men om de e skit ser jag ingen andledning att köpa de, för vem köper en söndrig säng?
Jag vet faktiskt en kille som gjorde de.
I hate to see her go but I love to watch her leave
Mr.Mögel Ja, när du fick ditt Studiebidrag på 750 spänn var det säker fett. Men du har glömt att i en sak i Marknadsekonomier. ...Inflationen 1050 spänn räcker inte till så många skivor om du skall ha kläder, busskort ( som tar hela studiebidraget plus 20 spänn till), skor, fritid och ett nöjesliv. Och som Gaia säger, Man vill inte betala 50-200 spänn för 4 bra låtar och ett fodral. Dessutom påstår du att Hiphop skivor kostar mellan 50-130 spänn. Ain't true. Ta t ex The Game's senaste. Det går lös på 200 koronaz. En femtedel av studiebidraget. Och mp3 spelarna kan man ha fått i Julklapp/födelsedagspresent. Idag kan du få en schysst mp3 spelare för 300-500 spänn med 1 gb minne. Då kan du få ungefär 2 skivor för... 1,5 skiva för den billigaste mp3 spelaren. En bättre investering att köpa en mp3 spelare för 500 spänn och tanka musik istället för 2 skivor och inget att spela de på...
- Det är ett ganska hett ställe att demonstrera på. Det är ju "vänsterland", en stark provokation av högerextremister att demonstrera på Medborgarplatsen, säger Johan Kjellmor, yttre befäl vid Norrmalmspolisen, till DN:s reporter på plats.
Jag citerar mig själv: "köpte er mossa den till er? isåfall kan hon väll köpa en skiva till er också." & "de MESTA inom SVENSK hip hop kostar mellan 50-130" Sen har jag väll inte sagt åt er o köpa en kass skiva.. vafan köp de ni diggar, ni lyssnar väl på musik? Bättre investering o köpa en mp3spelare.. du har missat poängen helt av denna tråden va? Jag vet om att kronans värde ändras, men när kronans värde ändras ändras oftast priserna på grejerna.. Men du köper väll inte skor varje månad? o du behöver inte köpa många skivor, men köpa någon skiva då o då. din favoritartist släpper väll ny platta varje vecka??
Lär dig skriva så att man förstår, För på riktigt, jag förstod verkligen inte hälften av det du skrev. Citerar dig.Säg aldrig att ni inte har råd Nyss bablade du om att man skall köpa någon skiva då och då. När du skapade tråden bablade du om att man skall köpa alla skivor man äger. Och fortfarande, vad spelar det för roll om Svensk Hiphop kostar mellan 50-130 spänn? Svensk hiphop Suger överlag. De se är bra är tillräckligt smarta för att leasa sina skivor på nätet också. Och jo, Du klagar på att det är en dålig investering att köpa en Mp3 spelare för att det kostar för mycket, att man istället kan köpa skivor. Men fortfarande. Har du 100000 st skivor spelar det ingen roll, såvida du inte har någon Mp3/freestyle/Stereo. Och Oavsett om du köper en skiva eller inte så bidrar det inte med mer än några spänn till Artisten, nästan 80 % av skivans intäkter försvinner till bolaget. Aint much, skickar hellre hem en hunka i brevlådan som tack för skivan. Det jag menar med Skor och Buss kort etc är att det är en stor engångs avgift som du kanske behöver dela upp betalningen på och när du kan få Musik gratis för att det finns andra saker att prioritera som man behöver är det Onödigt att köpa något som ändå bolaget äter upp. Jag vet inte hur det är med dig, men jag lyssnar inte bara på min favoritartist, om jag bara skulle göra det skulle min musik aldrig utvecklas och jag skulle stanna kvar i ett mentalt Apstadium, vilket jag helst undviker. Men det är bra att de som har råd köper skivor, och vi andra tankar hem musiken. Då går det runt ändå och alla kan känna att de gör rätt för sig.
- Det är ett ganska hett ställe att demonstrera på. Det är ju "vänsterland", en stark provokation av högerextremister att demonstrera på Medborgarplatsen, säger Johan Kjellmor, yttre befäl vid Norrmalmspolisen, till DN:s reporter på plats.
Eftersom nästan alla skivor som släpps idag bara har ett par värda spår och resten bull så tänker jag inte paya 50:- till 100:- per låt typ... Det är väl fan inte upp till dig, du kan inte gå in på ica och plocka ut nougaten ur ballerinakexen bara för att det är det ända du gillar, antingen köper du hela paketet så som det är eller så skiter du i det, var fan har du fått att du ska kunna välja exakt själv vad för låtar du ska betala för och vilka du inte, ligger en låt på en skiva får du köpa skivan annars skita i det, sen om du väljer att bara lyssna på 3 eller 4 låtar är upp till dig. Finns nog inga mer bortskämda musikkonsumeter än svenskahiphopare, 80% av all svensk hiphop som är lyssnarvänlig är för fan redan gratis, sen vägrar ni betala för dom 20% som inte är det även om 15 % av dom 20% är hälften så dyra som en "vanlig" skiva. Jävla snorungar.
Ointresserad av alla.
Skit i äta pizzor hela dagarna o laga lite mat era feta lata svin. jag vägrar sluta med det. där går fan gränsen...
Rhetoric 1. the art of speaking or writing effectively 2. skill in the effective use of speech
Lyricist
2007-01-04 07:44
Pizza ska man äta, man får en bättre pizzaskiva för 50 spänn än en hiphopskiva för 50 spänn! Köpa låtar via internet för en tia funkar väl helt utmärkt och då slipper man lägga iväg 100-200 spänn på övriga skitlåtar som man egentligen aldrig vill lyssna på. Artister tjänar inte pengarna på skivorna, dom tjänar pengarna på spelningarna (syftar då på svenska hiphöppers) Givetvis är det bra att dom sprider sin musik via skivor och dom får ändå in lite pizzapengar om vi VILL ha skivan och upptäcka den musiken. Men att sin musik sprids på internet gör att det är lättare och går snabbare att upptäcka den artisten och är världens bästa PR. Personligen så laddar jag hellre ner musik, kastar det som är dåligt och sparar det som är bra istället för att köpa en skiva, lyssna på tre låtar, byta skiva lyssna på två låtar, byta skiva igen osv osv. Sen stödjer jag artisten genom att höja hans attraktionsvärde på scenen istället, vilket jag kan garantera genererar mer cash än om jag köper en skiva och ogillar 80% av låtarna. Ähh fan, jag har inget att säga som ingen annan redan sagt. Pizza åt folket
Tråkig kille, lägg ner mer tid på annat än att lägga längsta texterna på whoa, inte så många bryr sig.
Its not that i hate them Swedish Artists, its just the fact that they tracks is 99% Garbage.
Haha, Simme, Simme, ditt jävla troll, vad fan gör du på whoa egentligen?! Hahaha... Kalla mig gärna snorunge när du är yngre, snorunge. Hur som helst så är det politiskt i högsta grad. Jag vägrar stödja en bransch som vägrar anpassa sig till tiden. Skivindustrin är en gammal förlegad antikvitet. Istället för att förstå den nya tiden svarar de med att höja priserna till bizarrheten (jämför gå och köpa pockets en dag för 600:-) och jaga fildelare maniskt. Jag tror inte på lösningen att kriminalisera 1 miljon svenskar. Jag tror på lösningen att hänga med i tiden och anpassa sig till den nya tiden. Det är systemet det är fel på. Att konsumenterna bara tysta ska sitta och titta på branschen kör över dem med bizarra priser och attityder är bara bull. Nej, då gör jag hellre som flera andra sagt, då skickar jag den där tjugan till artisten direkt och tankar hem skivan. Varför kulturen är på nedgång är för att skivbolagen krystar ut skivor bara för sakens skull. Man kör på ett beprovat koncept och resultatet blir som vanligt en typisk komersiell skiva med mest utfyllnadsspår och några guldkorn. Ska då vi konsumenter tvingas betala waaay överpris för att få de eventuella guldkornen bara för att skivbolagen har åt helvete fuckad attityd? Och nougat i kakan är bara wack jämförelse, skulle inte köpa skiten alls om kakan smakade skit och nougaten var god. Det ligger inte i kakmakares intresse att göra äckliga kakor men det ligger absolut i skivbolagens intresse att bara pumpa ut skivor på marknaden för att tjäna cash, skit samma hur bra de är.//Gå och göm dig nånstans och kom inte tillbaks
artister tjännar inte på skivförsäljning.. nä men hade folk köpt hade dom tjännat mer än dom gör ialfall.. jag har aldrig snackat om man ska köpa alla skivor utan några då o då.
Och om ingen gillar svensk hiphop fattar jag verkligen inte vad fan ni gör ni i detta forumet då? dumma idioter. Och de med pizza var ett exempel.. vad jag mennar prioterar man har man råd till köpa en skiva. OCh folk lyssna på mycket musik innan datorn kom också. visst att skivbolagen tar överpris, men ni tror inte de kan ha o göra med att de säljer så lite så dom måste höja priserna era dumma jävlar
Haha, är du verkligen äldre än mig? Gillar du inte hur branchen fungerar så kan du givetvis bojkotta den, men du kan inte både ha kakan och äta den... finns ingen som tvingar dig att köpa musiken som skivbolagen producerar och/eller marknadsför och lanserar, transporterar, trycker upp osv. Tycker du att det är för dyrt så får du väl helt enkelt sluta lyssna på musik som inte är gratis. Själv kan jag irritera mig på att skivpriserna hålls uppe pga att folk stjäler musik. Inte meningen att jag ska behöva betala mer när jag köper en skiva bara för att folk anser det vara en rättighet att få gratis musik... Att sen skicka en tjuga till artisten är inte riktigt rätt heller(även om det inte var du som skrev det). det är ju inte så att det bara är artisten som ska ha betalt, det är även musiker, gästartister, producenter mastring osv. Men som sagt, gillar du inte industrin så plocka inte frukterna av den. Men tycker du om frukterna så får du betala priset för det, så det funkar, allt annat är stöld och lite nördigt och snålt. Vet inte var du fått föreställningen att du betalar för låtar som du inte vill ha... du betalar för en skiva, en helhet, det är albumet som är produkten, inte dom enskilda låtarna. Du klagar väl sällan på att du inte vill betala för alla scener i en film utan bara dom 3 som är bra. Så, sluta nu vara störig, ladda ner om du vill, jag orkar inte med sådana snåla mesar, skulle skämmas att lyssna på en artist eller se en film utan att betala för det(om det skulle vara ofta, givetvis har jag fått en och annan låt skickad till mig över msn, men inget jag själv sökt upp)
Ointresserad av alla.
Simme K Men haha.. Tror du jag är miljonär eller? Är ditt svar att ALLT jag lyssnar på ska köpas? Det skulle kosta miljoner till slut. Jag köper INTE mindre musik nu än jag gjorde före fildelningseran. Som sagt, gå och göm dig nånstans. Skenhelig, pretentiös och attentionwhore verkar vara lite av det som präglar alla dina inlägg i just hiphopforumen...
Lyricist
2007-01-04 15:57
FATTA att man prioriterar inte en jävla cdskiva för 50 spänn av Prendel än te.x två hyrfilmer. Alla som köper skivor köper för att dom vill göra det, dom som inte köper gör det för att dom inte vill, kom inte in nu och försök lika någon slags profet och få alla människor att köpa svensk hiphop för att du ska få en gnutta av må-bra känsla. Musikspridningen nu på internet är fan så mycket bättre för artisten själv än vad det är att köpa en skiva för 50 spänn.
Jobbar själv på en skiva f.ö. När den är klar har jag funderingar på att släppa den 100% gratis på nätet så vem som helst kan tanka ned den. Vad händer då? * Är det good shit enligt folket så får jag massa fans och en stabil bas som gör att jag kan få spelningar ute i Sverige och tjäna på dem. Ta Fronda t.ex, han kan göra 50 spelningar på ett år och ta 15.000 per spelning = 750.000:- (säger inget om Frondas wacka musik dock, haha). * Låt säga att jag hookar med ett wack skivbolag istället som ger mig smulor av försäljningspriset. Jag säljer ett par tusen skivor max för ingen har råd att köpa skivor längre tycker dem. Jag kanske får en tjuga per såld skiva och ingen nämnvärd fanbase alls. 20 gånger 3000 = 60.000:- Det är bara bull...
Vad blir inte så? Du får nog skriva vad du menar lite tydligare...
men saknar inte folk den känslan av att ha själva albumet, på riktigt? bara det tycker jag är speciellt sen så jag tycker musiken blir så jävla mycket bättre så än när det e på mp3...
www.facebook.com/papmusik www.p-a-p.se www.facebook.com/menasmusic
Lyricist
2007-01-04 17:25
köp vinyl då. Det GAIA säger stämmer.. Nuff Said
Vilket gnäll. Jag köper hellre en iPod för priset av ~15 cdskivor och fyller den med hundratals skivor helt gratis. Hur många % av skivans kostnad får artisterna? 5% kanske? Då supportar jag hellre genom att köpa tissor och gå på konserter.
På er verkar det som att det är ert val. Det hade givetvis varit skönt att kunna gå in på ICA ta en kyckling, gå ut, käka den och sen rättfärdiga det med att: "jag stödjer hellre genom att skicka en tia till uppfödaren, jag menar hur stor % får han egentligen?" Väljer artisten och dennes bolag att sälja skivan istället för att släppa den gratis så är det det som gäller. Hade haft lite respekt för er om ni bara sa som det var, att ni stjäl musiken för att ni är för snåla och för egoistiska för att betala, att ni stjäl den och struntar i att ni därmed ser till att de som jobbat för det inte får dom pengarna som dom ska ha. Men ni försöker rättfärdiga det genom att se det som att ni stödjer artisten på andra sätt genom att ladda ner gratis. det finns folk, branchanalytiker vars jobb är att se till att bolagets artister bringar så stor vinst som möjligt(därmed också till artisten eftersom kontrakt är skrivna efter procent). Så tror ni att ni som gett det en liten tanke då och då har rätt, att ni vet bäst, att ni vet att man tjänar mer i slutändan på att släppa allt gratis, herregud. Vet inte var ni får det ifrån, att det skulle vara ert val ifall ni ska köpa en skiva och lyssna på den eller stjäla den. Ok, ni kan välja, men kalla det då för vad det är, stöld, rättfärdiga det inte.Jobbar själv på en skiva f.ö. När den är klar har jag funderingar på att släppa den 100% gratis på nätet så vem som helst kan tanka ned den. Vad händer då? Ok, när du släppt din fräna skiva kanske du får en massa fans, men det har ju varit ditt val på vilket sätt du ville lansera dig. hade då folk skitit i att betala för spelningen, plankat in, om 95% hade gjort det, var hade du varit då? kanske hade du suttit på något internetforum och argumenterat mot folk som anser det vara rätt att oplanka in på spelningar. kanske hade du försvarat dig mot argument som: "jag tänker fan inte betala för en spelning, typ artisten får bara några procent av biljett intekterna, då skickar jag hellre en tia till honom" eller "Jag tänker fan inte betala för en spelning, jag gillar typ bara två av låtarna, så vet man inte ens om han kör dom två, så jag plankar in sen drar jag när han kört dom, tänker ju inte betala för att stå och lyssna på kassa låtar." hade du då tänkt, eh vafan, det är jag som är gamalmodig, jag måste anpassa mig efter det nya klimatet som råder, klart det är rätt att det var 200 pers på spelningen men att bara 10 betalade... jag fick iof 3 tjugor skickade till mig efteråt. men som sagt, rättfärdiga inte det, det är det som är nördigast, bara kalla det för vad det är, säg som det är "jag är snål, egoistisk och en tjuv", då är du bara det, och inte en snål , egoistisk tjuv och hycklare. Out.
Ointresserad av alla.
HAHAHA, tänker inte ens bemöda mig ett svar på ditt senaste inlägg, fy fan vad irrelevanta vridningar och retoriska fulknep du kör med, du kan ju inte tas seriöst för fem öre...
Nä, har du du ingen replik på det så är jag nöjd. Säger ju en hel del om hur bra argument du har för att försvara ditt handlande, det tog typ två inlägg sen tog det slut för din del.
Ointresserad av alla.
Ge mig ett konkret exempel på hur ICA liknelsen inte kan användas, ett... förutom att man inte kan ladda ner kyckling och därför svårare att stjäla den.
Ointresserad av alla.
Eller varför ska man kunna ladda ner musik gratis trots att artisten uppenbarligen inte vill men inte kunna gå på spelningar gratis? varför?
Ointresserad av alla.
Men shit, du är ju bara för mkt mannen, dina liknelser luktar skit, varenda en av dem. Du tror att du är en skicklig retoriker med dina halvkonsekvent formulerade argument och billiga försök till härskartekniker. Men i varje tråd så gör du bara bort dig. Som när du skrev att Timbuktu stöder barnprostitution, jag menar vafan?
Ledsen för att inget köper din skit? Sluta begär så mkt av 15åringar.
Han var god för fem miljoner, men han valde flaskan – och livet som uteliggare. Det var där han hade sina vänner.<br>
haha vilken idiot
lära utan att tänka är meningslöst, att tänka utan att lära är farligt. (Kung Fu Tse, Kina)
betaform Jag gör inte musik.
GAIA P24 Ok, så av någon underlig anledning har du fört fokus bort från själva ämnet och låtit det landa på min retorikskicklighet och vad jag skriver i andra trådar.
Det är ett väldigt bra argument för varför det är rätt att stjäla musik.
Kille1: "du, jag tycker inte det är rätt att själa musik"
Kille2: "Jag tycker"
Kille1: "men det är det inte pga blablabla..."
Kille2: "Nämen du då, du skriver i andra trådar och tror att du är duktig på retorik."
Kille1: hejdå.
Ointresserad av alla.
Simme_K. Mitt inlägg var främst till trådskaparen.
Han var god för fem miljoner, men han valde flaskan – och livet som uteliggare. Det var där han hade sina vänner.<br>
På dig låter det som att man bara kan lyssna på en skiva på en mp3-spelare. Men så är det inte, tyvärr.
Haha tyvärr Gaia men jag måste säga att Simme körde över dig.. Det märks alltid att nån förlorat när han skriver typ "hahaha jag tänker inte ens svara på ditt dumma inlägg" efter ett inlägg med hur vettiga resonemang som helst Som killen sa, säg bara att ni är snåla äckel istället
Ninjutsu kan sparkar och slag! smack i huvet och i mag -en
Jag mennar som simme_k sagt, fast han formulerar sig 1000 gånger bättre än mig.. Skit i komma med undanflykter o förklaringar hela tiden.. ni stjäl musiken. att ni inte har råd e mest en dålig annledning eftersom man har råd till en ipod osv. ni köper ipoden för att lyssna på musik.. då kan man köpa skivor också för lyssna på musik. sen att de e dyra skivor berror helt enkelt på väldigt få köper skivor.. köper fler sänks prosern. artisterna nåde ut till folk långt innan nerladdningen fanns. nu när nerladdningen finns käner artisterna inte så mycket ork att göra de perfekt eftersom dom mesta laddar ner endå.
Men asså, let me break it down for ya'll en gng för alla, okej? Simme svarar inte med relevanta saker. Han gör jämförelser som är helt irrelevanta och dessutom rätt provocerande. När man ser Simme skriva i en tråd så är det mest med argument som luktar illa. Han säger att Timbuktu stöder barnprostitution och kallar Organism 12 som de flesta oavsett vad de tycker om hans musik respekterar för hans lyricistiska skills (det här är inte en fråga om smak utan Simme ska attackera den motsatta publiken och förolämpa deras intelligens för deras smak, personligen får alla tycka vad de vill i mina ögon men jag skulle aldrig börja slänga ur mig förolämpningar mot alla de som tycker annorlunda än mig), för korkade fjortisar osv blah blah. Det är genomskinligt och bara irriterande. Så fort man ska till att diskutera ngt så använder han jämförelser som typ; "Jaha, du gillar att lyssna på Looptroop, älskar du Stalin?" På forum kallar man personer som Simme för troll, dvs personer som i första hand bara skriver inlägg för att provocera. Matar man trollet växer det sig större. Så sluta mata det innan vi får se trådar som; * James Brown var egentligen inget annat än en rasist etc. Jag vet inte varför Simme jagar mig i tråden. JAG köper skivor, lika mkt nu som tidigare. Däremot kan jag inte köpa allt jag lyssnar på för då skulle det kosta typ en miljon på några år. Så jag lägger mina pengar på de jag anser förtjäna det och det inkluderar oftast inte personer som mest gör uppföljarskivor där de snackar om samma shit som alla andra och de själva redan tjatat sönder. Plus att de har mer pengar på banken redan än alla på whoa har sammanlagt. Jag anser det fel att köpa skivor för 300:- när man kanske bara vill höra först hur det låter eller alternativt bara vill ha ngn specifik låt. Då stödjer man ett system som i mina ögon är fel och håller på att fördärva hiphopkulturen. Att jämföra en spelning med en skiva är INTE samma sak. Om person A släpper en skiva och jag inte vill köpa grisen i säcken så kanske jag vill tanka först och sen avgöra om jag vill köpa skivan. Vore det billigare så kanske man kunde köpa ändå för att inte gå för stor ekonomisk förlust om det visar sig vara skit. En spelning där känner man till vilka det är man går på eller så är man jävligt rik och jävligt uttråkad om man payar 600:- för vilken random spelning som helst. Man har plötsligt ett helt annat utgångsläge. Man vet vad man får de 600:- och kan ta ett beslut om det. Dessutom finns det så sjukt många andra aspekter till det. Tänk om man vill träffa lite vänner där? Se en livespelning och att den aspekten också kan överskugga att artisten kanske inte har den bästa låtlistan. Festa? Men att köpa en skiva där kanske en låt är bra för 300:- eller låta bli helt låter bara sjukt. Och ja jag anser att artister ska ha rätt till ekonomisk ersättning för sina skapelser, oavsett vad man tycker om helheten, men som systemet ser ut idag så är det inte speciellt bra. Du ska köpa allt du vill lyssna på för dyra pengar annars är du kriminell? Systemet måste ändras, skivbolagen får följa med utvecklingen, nya tider, ny teknik och nya sätt att se på saker och ting. Fråga mig inte hur det ska lösas för jag är inte rätt person att komma med sådana förslag. Du kan inte applicera samma principer i all oändlighet fast tekniken rusar iväg, det blir ju bara bull? Eller ska vi fortfarande stoppa brottslingar i en galjotin så fort de gjort ngt olagligt? Ta ifrån kvinnor rösträtten?
haha, en skivspelare kostar också pengar. det är inte så att man går runt med en hemma stereo överallt, visst kan man köpa en skiva för att sponsra då o då, men man har inte råd med musik som studerande i sverige, thats it!
Håller med Gaia ni andra är full of it
GAIA P24: e du 24 år borde du veta att man lyssna på musik innan nerladdning.. man köpte skivor då & då lyssna på de. Men efter 4 lyssningar på skivan tyckte man om mer än 2-4 låtar. nuff said, dom som vet dom vet
GAIA jag skulle aldrig börja slänga ur mig förolämpningar mot alla de som tycker annorlunda än mig Ett inlägg tidigare.Men shit, du är ju bara för mkt mannen, dina liknelser luktar skit, varenda en av dem. Du tror att du är en skicklig retoriker med dina halvkonsekvent formulerade argument och billiga försök till härskartekniker. Men i varje tråd så gör du bara bort dig. Okej, du verkar vara konsekvent. "Jaha, du gillar att lyssna på Looptroop, älskar du Stalin?" "James Brown var egentligen inget annat än en rasist" Aja, nu är du inte rätt vis, jag har ju ett logiskt argument innan en sådan slutsats.Plus att de har mer pengar på banken redan än alla på whoa har sammanlagt. Ok, då kanske man skulle dra till IKEA och sno möbler för Ingmar Kamprad har mer pengar än mig. Du ser på allting så endimensionellt, att du köper skivor för att artisten redan har mycket pengar... Det är ju inte bara artisten som får mindre när du laddar ner, det är alla arbetare runtomkring som är delaktiga i produktionen.Att jämföra en spelning med en skiva är INTE samma sak. Om person A släpper en skiva och jag inte vill köpa grisen i säcken så kanske jag vill tanka först och sen avgöra om jag vill köpa skivan. Vore det billigare så kanske man kunde köpa ändå för att inte gå för stor ekonomisk förlust om det visar sig vara skit. En spelning där känner man till vilka det är man går på eller så är man jävligt rik och jävligt uttråkad om man payar 600:- för vilken random spelning som helst. Man har plötsligt ett helt annat utgångsläge. Man vet vad man får de 600:- och kan ta ett beslut om det. Varför måste man först ha hört musiken innan spelningen? Varför kan man inte kolla spelningen först och se om man diggar, varför måste det vara i andra ordningen, jag menar, jag plankar in på spelningar gratis, yssnar och ser om jag diggar, diggar jag sen så stödjer jag artisten genom att köpa skivan. (nu är så inte fallet men du förstår, du är fast i nån föreställning om att man absolut måste lyssna på ett band först, innan man går på spelning.) Men hursomhelst, du hävdar att det inte alls är jämförbart,
Ointresserad av alla.
Varför gnälla på att en skiva kostar 200spänn? Vet ni vad en iPod eller mp3spelare kostar? garanterat mer än 150. Du kan inte ha alla indianerna i kanoten, ska man skratta eller gråta? Du lägger fram det precis som att man måste köpa en ny ipod varje gång man vill lyssna på en ny skiva. Kommedi och idioti på hög nivå. F ö är 200 för mycket för en enkelskiva. Puss hej
Whipper är sjuk i huvudet //OSTbre
Producent
2007-01-05 08:21
Gnälla är en utav de få hobbys jag har kvar.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
om man inte har råd med ipods, märkeskläder, öl, hasch eller pizza heller då ?
WWW.ISMEN.NU
Simme_K P24 Nu är det väl lite skillnad på att stjäla en kyckling och ladda ner en skiva? När jag laddar ner en skiva förlorar inte artisten något på det, eftersom att jag inte skulle ha köpt den. Kycklingen måste butiken/uppfödaren ersätta på något sätt och det kostar ju för dem. Artisterna förlorar ingenting på nedladdningen, de tjänar förmodligen på det. Jag betalar då inte för att gå på spelningar med artister som jag aldrig har hört förut.
Är det stöld att kopiera?
Är det rätt att göra musik för att tjäna pengar? Handlar det inte om något annat?
fishscale Gör dig själv en tjänst och mata inte trollet...
man prioriterar ju ändå öl och en bakispizza framför en skiva... ok JAG gör iaf det
"life's a garden, dig it."
iPOD är fan så mycket roligare än att sitta hemma i sitt rum och lyssna.. svenska hiphop-artister: gör bättre musik, då stödjer jag er..
/ Deedz. http://www.facebook.com/jewoit
Får man 1000,- så måste man fan ha kläder idag med ? som kostar ca 1000,- per jeans , och alla får inte pengar av morsan ,. och en skiva kostar 200,- när man kanske vill ha 2-3 låtar på skivan det är ca 67 kr per låt ju, så tro fan det är dyrt ? DET ÄR DYRT
vissa är sämre än andra // Gus
De e dyrt för dom måste höja priserna ju mindre man köper.. Men om man bara gillar 2 låtar e de klart man inte behöver köpa. Men de e för många som gillar mer än 2-3 låtar på en skiva men köper endå inte. Kom med bättre arrgument än att man itne köper för man bara gillar 2-3 låtar. Jag gillar inte fronda så jag köper inte hans skivor. men jag gillar t.ex T.R så jag köper hans skivor.Man köper de man gillar o köper inte de man inte gillar. Vem kan säga emot det med ett vettigt argument?