I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svensk Hiphops död, eller begynnelsen av framtiden?

Svensk Hiphop - Allmänt

2006-12-14 18:07

Svensk Hiphops död, eller begynnelsen av framtiden?

Ser ofta att folk klagar på att andra laddar ner (många glashus som går sönder skulle jag tro) framförallt inom svensk hiphop.

Detta har sedemera lett till ett totalt fördärv för den svenska hiphop-scenen.

Jag läste nyligen en artikel skriven av Dj-Silence här på whoa, och jag vet inget om hans källor, men jag tar han på orden. Han berättade lite kortfattat att Kalle-Kath som släppt en E.P på Redline även har en fullängdare ligande i någon källarlokal någonstans i Stockholm. Sjukligt bull måste jag säga, framförallt eftersom jag personligen tycker Kalle är sjukt tung. I artikeln kunde man läsa att det var med anledning av den dåliga skivförsäljningen som försegicks inom den svenska hiphop genren som gjorde att moderbolaget till Redline inte "vågade" släppa plattan med argumentet att den förmodligen inte skulle sälja. Vilket jag även antar är ett sanningens ord, för så snåla är vi!

Jag har även förstått att det förmodligen är något liknande som ligger bakoms Afasis totalt misserabla historia om parkbänksfilosofi (som aldrig kom ut), och jag vet inte säkert med han drar ju nån line om att...

"..det kunde bli någon singel./ Jaså, och? - Jag kunde inte bry mig mindre! /"

..så jag får automatiskt en känsla av att det har hänt honom mer än en gång.

Det finns säker miljoner exempel på liknande situationer som har uppstått även om jag personligen känner till fler så tycker jag det räcker med dessa två för att statuera ett exempel.

Men detta ligger i forntiden nu. Utvecklingen går snabbare än vad vi själva förstår.

När vi alla en gång började hänga mer på internet var vi alla fascinerande av faktumet att man kunde sprida sin musik via internet och kanske genom det sättet "lyckas". Trots detta har man hela tiden siktat på att få skivkontrakt och kunna leva på sin musik, och än idag går hårt kämpande musiker runt med den drömmen i behåll! Vilket jag absolut tycker är rätt. Problemet är att det är nya tider nu.

Jag vill våga påstå att Svenska rapartister är revolutionärer inom musikindustrin. Man ser allt oftare hur folk släpper sina grejer gratis, antingen som netplays (by the way, checka T-Roc's senaste, määäd shiet), eller som Lazee som kastar ut sin skiva till kidsen. Finns fler exempel på storheter som gör storartade ting! Men med alla nya forum som internet har öppnat så måste man som artist förstå att det inte längre handlar om ett "heltidsjobb". Det handlar om en hobby som man har, och om man ska bli ekonomiskt ersatt för all blod, svett och tårar som man lagt ner under skapandet av sin musik måste man ut och köra live. Man måste hitta andra vägar än skivfösäljning. DEN ÄR DÖD!!

Vi har numera exepelvis: myspace, whoa, frizon m. fl. Alla dessa är extremt bra portalar dels att sprida sin musik, men framförallt att hitta ny.

Som vi alla förmodligen har erfarat så passar detta sättet ofta bra mycket bättre än vad radio skulle göra för att man ska kunna vidarutveckla sin kännedom om hiphop och annan bra musik!

Jag vill påstå att vi i f

2006-12-14 18:07
Jag vill påstå att vi i framtiden inte kommer se skivförsäljningsbristen som något negativt, snarare tvärt emot. Vi kommer uppskatta att inte skivbolagen har att göra med vad vi lyssnar på, och det kommer släppas fram betydligt "mindre" artiser i annan media (radio, tv, osv.) med anledning av att 50-cent kommer inte kunna få lika mycket utrymme som han får, eftersom merparten av musikspridningen sker via internet, och gör att även oetablerade artister kommer kunna göra sig hörda. Det vill säga, Fler artister=fler låtar=mer bra musik (-Ja, givetvis kommer även dålig musik att exponeras mer än tidigare, men jag hoppas och tror att utvecklingen på något sätt kommer runt detta problemet) Exempelvis så bedöms ju alla låtar på Frizon innan de läggs ut på sidan. -Att dom enligt mig är dumma i huvudet hör absolut inte till saken, men det görs iaf!

I framtiden kommer även andra musikgenrar utvecklas på samma sätt som svensk hiphop så tydligt har gjort, och jag tycker fan det är slut på gnällandet om att aristerna inte tjänar pengar på skivförsäljning, låt dom spela mer i stället. Jag med många betalar hellre för en engångs upplevelse som konsert eller jam, än att betala pengar för en skiva där man vet att merparten av förtjänsten som görs trycks ner i fickorna på feta fula gubbar som Peter Swartling.

Jag vill med dessa ord absolut inte uppmana till någon form av olaglig nedladning, men jag hoppas däremot att jag kanske påverkar några artister att ge upp tanken om platinafösäljning och istället satsa på att nå så stor publik som möjligt att deras nästa spelning är utsåld.

Och till alla hatare vill jag statuera ett exempel: Fronda. nuff said.

Alla idiotiska och ogenomtänka trådinlägg undanbedes och jag hoppas att folk kommer med seriösa argument för sin ställning i frågan.

Peace. - S-mic! (från hjärtat i stridens hetta och när irretationen var som störst)

2006-12-14 18:17

mycket bra skrivit, jag tror på det du säger.. för skivförsäljningen kommer dö ut, som sagt tiderna förändras och industrin får helt enkelt förändras med dom

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Lyricist

2006-12-14 19:34
Men asså tom CD-skivan är juh död mycket enklare att köpa en sladd från sterion och ipoden och lyssna igenom den än att bränna/köpa en skiva.
There shouldent be no war between humanity.
Världen är som en bur av natur.Djävulen och ljuset
är raka motsatsen mot svart på vitt det är min bibel -Amen

2006-12-14 21:21
En grej jag sett o märkt som jag tycker är possivit, är att artisterna släpper mixtape osignade eller via ett oberoende skivbolag som oftast tänker på artisten istället för sin egen vinning. Och detta är iof inget som artisten går i stor vinst men de ger folk som fortfarande gillar att ha ett orginal hemma istället för sitta tråkigt vid datorn en chans att fortsätta älska musiken som skappas för DIG o alla andra.
Visst att mp:3 är lättare men hur kul e de inte o sitta o bläddra genom sin skivsammlig o minnas tillbacka?

Men som du sa live verkar vara de enda sättet o känna pengar på, och går man live får man oftast bara skickliga artister.

2006-12-14 21:38
hoppas det är en destroy and rebuild-period vi gått in i men folk kommer inte tycka svensk hiphop är bra förrän den blivit mer trallvänlig. och helt ärligt talat lyssnar jag hellre på snook än mbmas tungtvistande multies som ger ett lätt skratt om man är insatt i kulturen.
om man är så incestuös som svensk hiphop är kommer man få efterblivna ungar. du kan inte göra saker som bara görs för andra som "hajar grejen" om du vill sälja skivor.

men som du säger så blir det kanske bättre som det är nu eftersom det är mer till allt och alla som har en mick och en freebeat att spela in. det blir ingen produkt, det blir bara själva varan och man hittar flera guldkorn om man letar själv istället för att bli serverade nån jävla happy meal-pop på radion. dessutom blir man oberoende av vad dom där hit-stationerna vill att man ska lyssna på för stunden, och hittar tillbaka till klassiker som nina simone, johnny cash, osv.

svensk radio är ju bara skivbolagens budbärare, helt sanslöst tråkig radio! jämför med usa där allt är gjort för lyssnarna och inte nån liten 14åring från åkersberga. det har en hel del att göra med svensk bilkultur också. alla länder som har bra radio har också stor bilkultur eftersom det man gör mer än att köra är att lyssna på radio.

2006-12-14 21:50
 s-mic & -verbose- 
Beskriver detta bättre än mig och deras beskrivning ger återligen fler bevis på hur extremt tråkiga, snåla & självständiga egoister den svenska befolkningen e.

2006-12-15 07:12
köper skivor så ofta jag kommer in i en bra butik..
Inga roliga priser, värt när man hittar nån som säljer hemmameck för 50 lappen
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-15 15:53
Svenska hiphopen är död, men den svenska rappen lever.

2006-12-15 15:53

Jag håller med om vad du skriver, har själv tänkt på svensk hiphop i dem banorna. Jag menar, sälja skivor är värdelöst idag, allt handlar om spelningar. Och med handen på hjärtat går jag hellre på en fet spelning och får en riktigt nice minne än att köpa en skiva för mad högt pris som jag ändå bara ladda ner.

Dudezic - Dude-music - CHUP

2006-12-29 16:37

Aggro P22

det är kanske så det ligger till? =)

För det borde väl innebära att den kommer födas på nytt?! =)

2006-12-30 08:42

Vadfasen, inte har väl alla gittarister skivkontrakt bara för att de ha hållt på i x antal år och är säkra på sin sak. Liksom med allt annat krävs det där "lilla extra" för att nå ut till massorna och kunna leva på sin hobby.

Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful. - Lao Tzu

2006-12-30 12:23
Jag tror en bidragande faktor till att folk skoningslöst laddar ner våra internetbreakande undergroundartister är att de just bara syns på andra sidan av ett nickname.

Med internet trodde folk att det var det nya sättet att få ut musiken hand-to-hand (eller p2p).

Vad man inte tänkte på var att hand-to-hand efter shows alltid har gett fans och folk tillfälle att snacka med artisten i fråga, lära känna dem, skapa ett litet band och se att det faktiskt är en människa i ens egen ålder som står och spelar in grejerna.

Och kanske en halvtimme innan har man stått och hoppat upp och ner och rappat med i verserna och studsat emot andra fans och svettats... Det är nog ganska mycket lättare att lägga upp en hundring eller två då. Och dessutom är man nog villigare att betala för musiken i efterhand också.

Nu sitter rappare mest i sina källare och spelar in och grämer sig över att ingen sätter in pengar på deras paypal. Förr var de ute på klubbar och visade upp sig och lärde känna fansen!

Jag säger såklart inte att ledladdning är rapparnas fel men nu, mer än någonsin, måste de betala priset att konstant spela för att överleva.

Looptroop blev inte enorma utan radiohits (i början) tack vare internet....
Stege!

2006-12-31 11:27
håller med,bra skrivet.