I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svensk hip-hop offline..mitt manifest

Svensk Hiphop - Allmänt

   

2006-08-10 11:09

Svensk hip-hop offline..mitt manifest

Som en protest, om det än må vara en protest utan verkan (vilket inte spelar någon roll för mig längre) väljer jag att ta bort mitt konto från whoa. Jag vill inte längre vara en del av något som enligt min åsikt endast motarbetar möjligheterna för en bra och givande hip-hopkultur och scen i Sverige.

Faktum är att vi artister har blivit lata. För många förlitar sig på whoa. Dom som ännu inte kan anses etablerade men som börjar rappa väljer att lägga upp sina låtar i audioforumet för att få kritik eller props innan de ens har stått på en scen. Folk frågar vad en punchline är, vad är multies, vad är bars? Vart fan tog själen vägen? Hip-hop är street, inte ett internetforum.

Jag dissar inte hela internet. Det finns hemsidor, portaler och nätverk som gynnar hip-hopen och det ligger i framtiden att släppa musik digitalt. Men jag ser ingen framtid här för svenska artister.

Jag hoppas hellre på att kingsize, quote och andra liknande tidningar och sidor kan bli svensk hip-hops ansikten online. Whoa skulle kunna vara ett perfekt komplement, men det är för mycket nu, mer än vad jag tror att Stuck och Howser menade eller ville att det skulle bli.

Jag vet att jag inte är ensam om att tycka så här. Jag om någon har värnat för svensk hip-hop, har diskuterat om/för den, har uttryckt mina känslor och tankar otaliga gånger.

Ni får tycka vad ni vill, ni kommer vara många som är emot mig och det är jag beredd att ta. Men tänk efter, vad för slags hip-hop vill ni egentligen ha? Hur vill ni att scenen ska se ut? Bryr ni er ens om svensk hip-hop eller ska vi låta kulturen långsamt självdö i ett hav av ettor och nollor?

Jag är av den gamla skolan, en hip-hop stofil, men det har inte gått en sekund av mitt vuxna liv då jag inte kämpat för den här kulturen.

Lägg ner Whoa. Stuck, Howser, Mabande m.m. tänk efter, är det verkligen värt det? Jag vet att ni är vettiga människor. Någonstans gick det över styr.

Jag tror inte att det här kommer att förändra något, så att ni är medvetna om det, men jag har i alla fall uttryckt hur jag ser på saken.

Ta inte bort det här inlägget.

Vill ni nå mig görs det enklast via [email protected]

Vi ses!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.