I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ett hiphopnätverk - nån som är intresserad?

Svensk Hiphop - Allmänt

   

2006-07-06 12:43

Ett hiphopnätverk - nån som är intresserad?

Det är en ju återkommande diskussion att det går dåligt för hiphopsverige. Jag har tyvärr ingen lösning på det hela, men ett förslag som kanske kan hjälpa till lite i alla fall: nätverka.

Proggarna gjorde det på sin tid (innan det blev för ideologiskt och toppstyrt) och punkarna likaså (innan de växte upp, klippte sig och skaffade jobb, men höll kvar kontakterna), så varför inte vi (innan vi blir för gamla och bittra)?

Så nu tänkte jag erbjuda de eldsjälar som finns att vara med på en enkel mailinglista där folk kan maila sin förfrågan om de behöver hälp med någonting. Jag har redan frågat runt bland lite folk och fått ganska många positiva gensvar, men eftersom jag inte vill spamma så langar jag en tråd i forumet istället.
Tänkte försöka få med musiker, arrangörer, grafiker o.s.v. så att i det optimala fallet kan man hitta alla (eller i alla fall tips om alla) som behövs för att få ut en skiva, arrangera ett jam eller liknande. Nog för att det kan dröja ett tag innan listan är så omfattande, men allt måste ju börja nånstans :)

För att det inte ska bli "MC netcee p14 söker collabs" så finns det lite krav för att kunna hålla en hyfsad nivå. Det är inte heller så att bara för att ni är med på listan så ska ni jobba gratis, utan listan är bara tänkt som ett sätt att få tag i tips / folk / tjänster (förhoppningsvis till ett bra pris). På förslag från Klaeboe så kallas listan Gula Hiphop-Sidorna :)

I korthet så funkar den som så:
- Du mailar listan med en fråga och om det är någon som kan hjälpa dig mailar han / hon tillbaka. Det går även att söka på medlemmar eller nyckelord.
- Du kan ta bort dig själv från listan när du vill.
- Om du vet någon som bör vara med på listan så kan du bjuda in den (ju fler desto bättre, bara de är hyfsat seriösa).
- Om någon spammar kan den blockeras (= kickas från listan).
- Det finns möjlighet att langa upp lite info om vad man kan hjälpa till med (så att listmedlemmar kan söka på exempelvis "design" och få fram ens namn utan att behöva maila hela listan för att få tag i nån som kan göra en logga för ett hyfsat pris).
- Det går även att välja att bara läsa listan aktivt, d.v.s. logga in på en sida istället för att få alla mail. Nackdelen är att man måste registrera sig, men fördelen är att man kan göra det med sin vanliga mailadress.

Det finns två sätt att hamna på listan:
Det första är att få en inbjudan av någon som redan är på listan. Det andra är att gå till groups.google.com/group/listan för att skicka ansökan.

Lite av diskussionen som gav upphov till idén kan läsas i Är Botten nådd nu eller ska vi sjunka lä .. av Profet (nånstans runt trehundrade inlägget).

10-4, over...

"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda