I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Över en miljon svenskar stjäl musik på nätet

Svensk Hiphop - Allmänt

2006-03-17 11:53
iTunes drar in jävligt mycket pengar till Apple, så visst går det att tjäna pengar på musik. Det gäller att erbjuda det konsumenten vill ha, både när det gäller pris och tillgänglighet.
Vatten är ett farligt gift, vilket omger Visby stift

2006-03-17 12:23
vette fan om man köper skivor för att "stödja" artister... man köper skivor för att det är roligare att ha en skiva än en mp3-fil.
Hur kul är det att ha hela sin jävla skivsamling på datorn?

2006-03-17 12:46
så går det när man hustlat oss, länge också...backfire..

2006-03-17 13:44
JensBond

Dom skivor jag köper har inte en lyssning. Endast sekvensen när jag kopierar den in på datorn.

Folk verkar tro att det är artisterna som förlorar på detta. Hade det varit så hade det ju varit illa. Men det är bolagen som förlorar nån miljon i intäkter. Och det är inte så mycke för ett stort bolag. Det är inte det.

2006-03-17 14:27
Man ska absolut inte bara se på skivbranchen i allmänhet. 95% av de som gillar Carola köper hennes skiva, medan de allra flesta som lyssnar på tex svensk hiphop laddar ner. Det drabbar artisterna, men får självklart också konsekvensen att skivbolagen varken kan eller vill satsa på svensk hiphop. Svårare än så är det inte.

Jag jobbar i en bokhandel, och det som snattas mest är Rockyalbum. Det gör att vi inte kan köpa in så många, för de blir bara stulna. Självklart leder det till att vi inte kan satsa så mycket på Rocky som vi vill, men det betyder inte att försäljningen av andra böcker går dåligt. Förstår ni vad jag menar? Så visst, nedladdning drabbar kanske inte branchen så hårt i allmänhet, men den drabbar definitivt genrer med ung publik, som hiphop.

2006-03-18 11:56
8000 personer har blivit arbetslösa... ha ha!

2006-03-18 13:03
Emelpee P20

Skoja inte nu. Jag har vart stammkund i Megastores reabackar, vet inte hur många skivor jag köpt där.

Istället för att betala typ 69 - 89 kr för en 12" så får man dom för 20..

Fatta hur många fler skivor man kan köpa då liksom.

Sen har jag köpt massa skivor bara för dom vart billiga, som impulsköp typ.

T. ex. Eminem - Slim Shady LP
Twang System fi de werl

2006-03-18 13:07
Emelpee P20

Dessutom brukar väl CDskivorna ligga på 179 kr typ.

Kolla T. ex. Advance Patrols, Max Peezays senaste osv..
Twang System fi de werl

2006-03-18 13:11
"If you own a iPod or serato you are contributing to the death of hiphop"
-Bobbito
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-03-18 13:13
Man kan inte länge ta betalt för låtar som det kostar noll att kopiera. Folk har fått tillgång till så mycket mer musik än någonsin genom fildelning och det är självklart positivt. Om musikers ekonomi kan man läsa här

2006-03-18 13:18
Vi borde fan få en klapp i ryggen över vad vi kan mobilisera för folk.
Follow the dao, right about....NOW!

2006-03-18 13:20
Hans resonemang funkar kanske vad det gäller musiker.. Men jättekul för alla skivaffärer som tvingats stänga, alla som jobbat i branschen som fått sparken..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-03-18 14:46
>>floppen
Det kallas utveckling, dom som körde ut is blev också av med jobbet när kylskåpet kom men man kan ju inte dissa kylskåp bara för det

2006-03-18 15:42
Detta är ju ungefär som när kasettband gick över till cd, nu går cd över till mp3, musikbranchen får ändra på sig för att få det att funka med mp3, de får ju komma på någon lösning som funkar för alla, eller iallafall de flesta för det kommer ju alltid finnas olagliga nerladdare precis som folk som snor i affären

2006-03-18 15:57
>>sclook
Fast det är ganska stor skillnad mellan att stjäla och att kopiera. Om du snor nåt så försvinner ju prylen, om du kopierar blir det fler.