I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svensk hiphop legender!

Svensk Hiphop - Allmänt

2005-10-24 16:36

Svensk hiphop legender!

finns det några sånna tycker ni?

först kan det väl vara vettigt att ge en definition för mig är det någon som gjort ett avtryck i den svenska (musik) historien, någon som räknas även när han/hon/dem inte släpper skivor. om synns på tv och hörs i radio. någon som gjort "nått nytt", inspirerat andra för att nämna några kriterier.

För mig är detta en begränsad skara och jag tänker lista dem och på nått sätt rangordna dem här.

1. Latin Kings
- De gjorde den första "riktiga rapen" på svenska. de har hållit på länge, de har varit ett namn i 10 år. de har spelat på ullevi för 50000 pers och de har varit åtskilliga gånger, mer folkliga kan man inte bli. för att inte tal aom hur bra musik de gjort.

2. Petter
- Visst fanns det en svenska hiphop scen innan men petter var verkligen den som tog in hiphop i folkhemmet, vunnit grammisar har han gjort och hjälpt fram många andra artister.

3. Looptroop
- De har trott på sin grej och kört på på egen hand hela tiden och är väl de i särsklass internationellt största svenska hiphop artisterna idag.

---
där är de självklara, nedan några mer tveksamma
---
4. Timbuktu
- Många kritkerrosade plattor bakom sig och har sålt guld i både sverige och norge med sin senaste platta.

5. Ken
- Sveriges mest omskrivna rapapre på gott och ont. Ingen är mer ärlig i sitt utövande än vad ken är. Han säger vad han tycker även om det får honom droppad från sitt bolag eller hatad av halva sveriges befolkning. att hans skivor som han bränner hemma och säljer i den lokala korvkiosken säljer bättre än vad många bolagsrappare gör säger ju endel det med.

6. Thomas Rusiak
- Har gjort mycket för många av de största i sverigem har proddat spår till Slick Rick och blev även stor i eget namn. tyvärr alldes för osynlig idag.

Vad tycker ni? om ni inte går efter mina kriterier elelr om ni vill lägga till eller ta bort så skriv det i ert inlägg.

Arguing with people on the internet is like running the special olympics. Even if you win, you're still a retard!