I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ännu en rappare har funnit Gud..

Svensk Hiphop - Allmänt

2005-08-02 18:20

Ännu en rappare har funnit Gud..

Min vän och gamle medspelare (Taiqwon105, rappade och producerade tillsammans) fick nog av allt skit som finns inom hiphop och bestämde sig för att lägga ner micken och ägna sig åt religonen Islam istället, var nere i sthlm för att hälsa på andra "bröder" (dvs andra anghängare av religionen) och han berättade att han hade bett böner tillsammans med den mer kända rapparen Ayo. Alltså har ännu en känd rappare övergivit micken för Guds skull..
Det är en stor tankeställare för min del (som har blivit sviken av en av mina närmaste partner inom musiken). Hur ser ni på det? Kan religion och hiphop gå hand i hand utan problem? Kan man skriva rhymes emellan sina böner? Kan man sjunka från 100% till 0% på så kort tid?

2005-08-02 19:42
Det är nog inte religionen i sig som stoppar någon rappare. Om det inte skulle vara som så att den aktuella religionens anhängare tvingar en till det. Ayo o din kompis slutar nog pga att dom e trötta av en eller annan orsak.

Bless.. Asalaam aleikom..

/Antwan Klae
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-08-02 19:53
religion har aldrig hindrat mos def eller talib kweli
 NBS - Nothin' But Skillz

2005-08-02 20:11
Klaeboe P25
riktiga muslimer tvingar sig själva att lämna rappen eftersom islam strängt förbjuder det mesta som hiphopen innefattar och har att erbjuda. men du har helt klart en poäng i att de nog har slutat pga att de tröttnat på nåt eller annat..

Lyrical P21
mos def, talib kweli, brother ali och common anses vara 5%:ers av "riktiga" muslimer.

2005-08-02 20:15
asså det beror på helt hur man tolkar koranen.
talibanerna tolkade den så att man inte får spela eller lyssna på musik överhuvudtaget medans andra anser att musik och dylikt e en gåva från gud. så de riktiga fanatikerna jag nog tänka mig att de tycker diverse artister e 5%:ers men inte av alla "riktiga" muslimer
 NBS - Nothin' But Skillz

2005-08-02 20:15
Phenamical

Jedi mind tricks tror jag kallar sig riktiga muslimer, eller, det verkar så i alla fall. Och dom gör ju typ allting som hiphopen innefattar. Vad nu det innebär, kan du få svara på.
ja, så är det.

2005-08-02 20:40
Den hiphop som mestadels cirkulerar i våra radioapparater idag håller jag mig ifrån med. Det har inte med min tro att göra. Hiphoplistorna som våra radiokanaler har satt ihop, består av antingen tuffingar eller popfjollor. Ingen underbar gråskala får plats.. Jag är rätt så trött med.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2005-08-02 20:44
Självaste Gud/Jah/Allah/Jehova skulle nog strypa påven om inte Herren hade haft en så långsiktig plan med domar på den sista dagen o dylikt. Påven är satan i förklädnad och är ruskigt farlig för mänskligheten.

2005-08-02 21:01
jo

2005-08-02 21:41
Extrem rastas!? Säger dom så? Haha tjockt! :D Jag har inte lyssnat på så många rastas.. men jag lockas mer o mer av både musik och kultur/tro.. Har missat det där (medvetet iaf :P)

Raasta-far-I, Jah Bless!

/Antwan Klae

2005-08-02 22:55
vadå har ayo slutat rappa för att han bad en bön?

2005-08-02 23:11
Hahaha.. Precis

Vart är Blues, förövrigt!? Han är sjukt underskattad. Lyssna t.ex. till låten "En Vän" alt. "En Riktig Vän"..

2005-08-02 23:36
Lyrical P21
vi är överrens du och jag. jag inser nu att jag borde ha använt ordet fundamentalister istället för "riktiga muslimer". för en riktig muslim kan anpassa sig..

Mqs P20
dvs droger, lättklädda kvinnor, svordomar etc etc..
Man ska hålla sig borta från allt det där om man ska kunna kalla sig muslim, och min vän tycker att det är omöjligt att undvika det så länge man befinner sig inom hiphopkretsar!

2005-08-02 23:50
religion och hiphop är jävligt intressant kombination
jag är långt ifårn insatt i islam men jag kan ta kristendomen som ett exempel
finns ett kollektiv som heter tunnel rats från staterna
alla dom är religiösa och försöker ha med det i sina texter
ifall man väljer att vara religiös så tycker jag det är självklart att all musik kommer från gud..tycker inte man ska sluta med musik för att man har funnit gud
gör musik för att hylla din gud istället..då har du något bättre att komma med istället för att rappa om vapen och knark
www.twitter.com/chefovic
www.randombastards.com

2005-08-03 00:05

För att försvara JMT och förtydliga deras budskap:

Vinnie Paz har upprepade gånger förklarat att han endast för närvarande tilltalas av utvalda segment av Islam. Han har ej kunnat (vågat? velat?) fullt ut acceptera islam. Han dricker t ex alkohol regelbundet.

Stoupe (andra halvan av Jedi Mind Tricks) är buddhist, ej muslim.

Så.
Not all alien reptilians are of a negative spiritual orientation.

2005-08-03 00:55
fan nu vet jag
http://yofosho.mine.nu

2005-08-03 01:42
Phenamical P20

riktiga muslimer tvingar sig själva att lämna rappen eftersom islam strängt förbjuder det mesta som hiphopen innefattar och har att erbjuda. men du har helt klart en poäng i att de nog har slutat pga att de tröttnat på nåt eller annat..

Det beror på hur man använder Hiphop.
Brudar, horor, blingbling som hiphopen "innefattar"
är emot Islam. Men, jag tycker inte att det är vad
hiphop handlar om. Det är folk som använder hiphop
som instrument för att uttrycka sig.
Man kan använda hiphop att uttrycka sig bra istället.

Hiphop är som tv, kan både vara nyttigt och skadligt (onödigt).

Man väljer själv.

Det är inte så att Hiphop är förbjudet i Islam.
Folk väljer själva att välja bort det dåliga och onödiga.

Vi får inte låta hiphop få dåligt namn, bara för att nåra idioter
till rappare förstör det. Idag är hiphop känt som nåt
"brottsligt" och kvinnoförnedrande. Sorgligt, hiphop är mer än så!
http://www.myspace.com/deadlykanha

2005-08-03 01:44
meandyoursister jag är Rasta och det är verkligen ingen "grundgrej" att tycka illa om påven...det handlar om Gud,Jesus,Selassie I och rättfärdighet! Att leva som Herren lär och respektera mäniskor! //Selassie I Bless!
DillSound like whoa....
för mer info: maila eller gör nåt annat

2005-08-03 02:15
Är det Dogness vi snackar om?
http://www.twitter.com/michaelcrackson

2005-08-03 03:23
vilka ignoranta människor det finns.

påven är djävul?

eyri
maybe you might be more than just a one night lady<br>

2005-08-03 12:33
Tänkte också fråga om det var Doggness... han har man inte hört på länge, trodde han skulle komma med nåt fett snart...

2005-08-03 12:50
hahaha äre bara jag som reagerar på "Alltså har ännu en känd rappare övergivit micken för Guds skull..".......

2005-08-03 14:37
hehe...de står en del dumheter i tråden ja...påven är INTE djävulen...ja lovar.Men men, Kul för din vän..synd omm dig

2005-08-03 15:07
Mos Def är muslim och ingen 5%, Talib Kweli tror jag inte är vare sig muslim eller 5% och det samma gäller nog för Common. Snubbar som kallar sig för Allah är 5% och inte muslimer. Bara för att klargöra.

2005-08-03 15:09
mekano P19
du kan ju inte påstå att Ayo inte var en känd rappare.

2005-08-03 15:44
Phenamical P20

tror inte han menar ayo

2005-08-03 16:35
meandyoursister: hmm.. det vet jag inget om. Droppade bara min personliga åsikt.

jahfar_vss: Hur kommer det sig att du är Rastafari? Alltid varit?

Brian-K: På vilket sätt är det ett korkat inlägg? Jag är fullständigt övertygad om det. Att säga att det är korkat att uttrycka sig så är som att kalla alla typer av övertygelser korkat. Jag vet inte om han är djävulen men jag tror riktigt allvarligt att han är det och jag anser att han skadar mänskligheten. Just nu tänker jag på den förre och nu avlidne påven. Bennedictus XVII känner jag inte till.

2005-08-03 16:49
Soulpat P18
okej, men bara för att betona det lite extra så syftade jag så klart på Ayo.

2005-08-03 18:44
Sant som nån här sa det..
Mos def är inte 5%are.. han är muslim..

2005-08-03 21:12
ere så att så fort någon ber en bön så är det konstigt eller fel? =/
-Sa-Sa-Saboooor!-

2005-08-03 22:26
öf man är trött på att rappare lägger av att rappa för att deras andliga vägledare säger att musik är haram
/medlem av galna gorillors gangsta gäng
"Patriotism is your conviction that this country is superior to all others because you were born in it."/ G. B. Shaw

2005-08-04 01:18
jag respkterar alla som tror på någon religion, men grymt löjligt att göra en sån där 360.
UTE EFTER SVENSK HIPHOP VINYL!
KOLLA MIN PROFIL!

2005-08-04 03:53
Det var ju lite småtråkigt. Honestly.

Aja; Simon says..
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...

2005-08-04 12:47
Klaeboe P25 hittade det för rätt många hur sedan...har aldrig vänd tillbaka från ljuset
DillSound like whoa....
för mer info: maila eller gör nåt annat
Konsertbesökare

2005-08-04 12:53
Jag undrar hur stor del av amerikanska rappare, alla kategorier, som säger att dom INTE är kristna..inte många..sen att de lever mindre "kristet" (vad nu det är) än en random person från Sverige, som kanske tom säger sig vara ateist, är en annan sak.
http://soundcloud.com/nafjodor
Konsertbesökare

2005-08-04 13:11
Och självklart kan hip-hop och religion gå hand i hand det gör dom ju redan (se ovan) hur hypocritical det än är. Att skriva rhymes mellan sina böner är väl samma sak som att skiva limes mellan sina böner - ingen större konflikt (men stor rimkonst <-). Dock vad man rappar om, har ju större konsekvenser. Var i en kyrka i Florida med min flickvän förra hösten där dom rappade/sjöng både Kanye West och Evanescence, så pop-kulturen spelar ju ingen roll i sig. Dock skulle självklart inte Necro eller Marilyn Manson gått lika bra.
Man får helt enkelt hålla sig borta från svordomar och vulgära texter om man vill ha ett rent samvete som "religiös" rappare, det kan väl inte vara så svårt, eller?
http://soundcloud.com/nafjodor

2005-08-04 17:50
xpertize P19: Vad e en trustafarian? På vilket sätt hör jag hemma på psyket? Jag anser att de som gick på expåvens jibberish hör hemma på psyket. Att du inte ser det är skandalöst! Vem av oss har rätt? Vem ger rätten att bestämma rätt och fel? Du tycker jag hör hemma på psyket. Jag tycker du hör hemma på psyket som försvarar en sådan viktig och inflytelserika personlighets uttalanden. Fan gubben hade ju ett ansvar på sin position! Då är det viktigt att tala med en vaktad tunga och ansvarsfullt medmänskligt sinne. Skriver du bara nu för att tjafsa eller är du katolik? Kan du till fullo stå bakom hans ord? Shit.. det är pinsamt att vara människa...

jahfar_vss P17: Hur kommer det sig? Vad är de stora skillnaderna på en kristen och en Rastafari? Jag har förstått att Rastafari har Selassie I, som kristna har Jesus va? Och sen äts det inte kött och man får inte skära sig i kroppen. Allt ska va naturligt.. Orsaken till att Bob Marley dog.. han ville väl inte att läkarna skulle avlägsna den cancer-sjuka stortån? Jag kan såklart slå upp på nätet själv om jag vill bli mer upplyst.. men det skulle va kul om du droppade din personliga upplevelse och kunskap i min meddelande-låda här på whoa. Om du orkar och vill.. Bless

/Antwan klae...

2005-08-07 00:53
vafan e detta för javla diskussion ni har här???

va har islam me hiphop o göra????

här i svärje har vi en jätte aktiv rappare som håller på fortfarande me musik = ADL,,,,,, han är en djupreligös människa men håller på me hiphop,,,,,,,

i usa så finns det mos def , talib kwali, o nåra rnb sångare som jag inte minns namnet på som är muslimer,,,

i franrike så är ALLA rapparna afrikaner, hälften av de e araber från nåra frika o andra hälften e svarta från resten av afrika,,,, o de förstnämnda är muslimer,, nåra exempel: freeman från IAM,, Karim från 113,, Leeroy från Saian supa crew,,, o MÅNGA mer,,,

islam hindrar vissa rappare från vilda livet, droger , alkohol o horer,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, såna som ayo slutar av andra anledningar,

shoooooooooooo

2005-08-07 02:42
tycker det är mycket snack om att rappare lägger ner med sin musik för att hitta gud, och ja själv tycker det är jävligt synd för det bevisar bara på förrvirran...

man ska söka sin egen väg till gud om man är troende, vara en bra medmänniska ta hänsyn osv. och om man tror starkt på något varför inte hitta gud genom musiken och samtigt förmedla ett vart budskap på ett vackert sätt genom musik?...

hiphop är exakt va man gör det till, så att islam skulle förbjuda hiphop e skitsnack... hiphop handlar inte om att räppa om bilar pengar hoe's. våld osv.. det handlar om budskap vilken väg man sedan väljer spelar ingen roll om man vill nå ut till folk som levt ett så kallat "gatans liv" får man uttrycka sig hårt, läs mellan raderna uppfatta budskap och fortsätt med musiken religionen bär man med sig i hjärtat om man är troende....
"who's callin' the shots? we hit that man first..."<br><br>Disatisfaction bring change

2005-08-07 09:02
ännu en lättlurad idiot som tror på sånt jävla hyckleri..
Reggaetoooooooon

2005-08-07 10:20
Religion är ett gift för dom vilsna och svaga.
Shooo bree

2005-08-07 11:32
det är väl ingen synd att rappa?

2005-08-07 12:29
5% är en sekt... som b.la blivit inspirerat av Islam

2005-08-07 12:39
farbrorbla; Woooord.
Jag respekterar självklart troende men jag har förbannat svårt att se mig själv som troende inom någon religion i framtiden. Jag har jäkligt svårt att förstå hur man kan viga sitt liv till någon (gud) som man aldrig ens träffat/kommer att träffa? I och med att man viger sig till detta förlorar man dessutom en hel del frihet. Som att det svenska systemet inte gör tillräckligt för att beröva oss vår frihet och integritet som det är? Men som sagt, det är upp till var och en att göra detta val.

PEEAACEE
I smoke weed til my motherfucking eyes bleed! Rather bad memory than bad memories, I smoke cannabis!
One Love, JahBless&Peace