I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Svenska vs. Engelska? (wut the deal?)

Svensk Hiphop - Allmänt

2005-07-04 21:14

Svenska vs. Engelska? (wut the deal?)

Ay shuuu.

Behöver få en fråga ur mig. Först och främst, det kanske bara är något som jag har fått för mig, men om det stämmer, vilket jag nästan är säker på, så hur kommer det sig att svensk hiphop på svenska är så mycket mindre accepterat än detsamma på engelska?

Och varför kör så satans få på svenska när deras publik oftast begränsar sig till Sverige?

Vad är det, diggar inte folk svenska språket?

Det finns låtar som släppts på svenska som jag är säker på att sjukt många fler skulle digga (i sverige) om det hade vart på engelska... Varför? Och tvärtom finns låtar på engelska som folk inte skulle digga lika mycket om dom var på svenska (inget ont dock)...

Och ni som rappar på engelska, vad är anledningen till att ni inte kör på svenska? Är det en alldeles för stor utmaning att köra på svenska? För dom flesta som rappar och behärskar både engelska och svenska språket vet väl att det är sjukligt mycket lättare att skriva på engelska... Uttrycksmöjligheterna är fler, orden är fler, rimmen är så jävla mycket fler och kanske framför allt inspirationsmöjligheterna är större (?!?).

Men personligen har jag väldigt lite förståelse till varför man inte väljer att köra på språket som man talar till vardags om det ändå är den svenska publiken man riktar sig till. Med detta menar jag inte att dissa dom som kör på engelska, all respekt till er. Jag menar bara att svensk hiphop på svenska behöver fler kreativa skallar. Varför inte göra som Chords, Timbuktu eller bästa exemplet; Laleh (sångerskan! som för övrigt - trots svenska spår på skivan slagit stort internationellt)?

Oh well, för att fatta mig kort; ni som föredrar svensk hiphop på engelska, varför gör ni detta?

uno!

Music for film: http://www.nimashams.com