I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Illegal nerladdning (min åsikt)

Svensk Hiphop - Allmänt

   
Rappare

2005-05-07 20:05

Illegal nerladdning (min åsikt)

Shoo! Har blivit riktigt trött på folks attityd till musik på senaste tiden. Det anses okej att stjäla musik med den enkla anledningen att det är för dyrt (!). Men om det är så okej, varför går du inte direkt till skivaffären och stoppar skivan innanför jackan. Du spar in tiden som du egentligen skulle ha kastat bort på att leta efter bra versioner av låtarna/albumet och så får du ju orginalskivan med tillhörande booklet på köpet. Visst låter det bra? Nej, inte direkt, va? Snatteri och stöld anses ofint av dom flesta människor numera. Men, det är ju lite lättare att gömma sig bakom en dator och man kan ju inte att påstå att polisen har illegal nerladdning som högsta prioritet, så man sitter ju ganska säkert där man sitter.



Visst, man kan ha sina åsikter om hur skivbolagen mjölkar ut så mycket pengar som möjligt på skivorna, men jag kan lova dig, om alla istället skulle köpa skivorna så skulle också priset bli nedsatt. Men tills dess så kommer vi få stå ut med dessa priser och då gäller det att ha koll på hushållskassan och göra en del prioriteringar. Säg till exempel att du har sett ett par snygga byxor som du blivit intresserad av. Först provar du dom för att se om dom passar. Sen om du har pengar så köper du dom. Om du inte har råd så väntar du tills du har och köper dom sedan eller också sparar du in på nåt annat. Inte f*n kommer man på tanken att sno brallorna. Okej, nu flippar vi till skivinköp. Säg att du får upp ögonen för ny musik med en viss artist/grupp. Du tankar ner några låtar (lagligt eller illegalt, whatever). Gillar du det du hör tillräckligt mycket att du vill ha hela skivan så köper du den eller väntar tills du har råd eller sparar in på nåt annat. Allt handlar om att, säg efter mig: P-R-I-O-R-I-T-E-R-A . Om en artists verk "förgyller" ditt liv, tycker du då inte att det är schysst att ge tillbaka nåt för all kreativitet, pengar och tid som artist/grupp har lagt ner? Tyvärr hamnar mycket av pengarn i fickorna på dom som pimpar artisten/gruppen, men desto större anledning att stödja han/hon/dom.



Om ni vill att hiphopen i Sverige ska bli stort igen måste ni faktiskt vara beredda att stödja den också och köpa plattorna annars kommer det att förbli på en hobbynivå för 99% av utövarna. Internet har både för- och nackdelar. Om inte hemsidor och communities som Whoa hade funnits, hur stor hade t.ex. Frondas fanbase varit. Man tycker ju att hiphopen borde vara mycket större än den är nu eftersom den når ut till så många människor. Folk måste ändra sin attityd gentemot musik och , i synnerhet, svensk hiphop.



Det var min åsikt, det.



Peace!


You don't think rational when you're lovesick
The heart convince the brain that the glove fit