I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Topp 10 bästa svenska hiphoplåtarna

Svensk Hiphop - Allmänt

   

2005-04-14 17:05

Topp 10 bästa svenska hiphoplåtarna

gjorde ju en lista över de bästa svenska hiphop albumen för ett tag sen och nu gör jag en med de bästa låtarna. har säkert glömt ett par viktiga låtar men det här är de jag kommer på just nu..

1. Sherlock - Resumé
(Sherlock - Made To Maesure, 1997 )
Låten som avslutar det tyyngsta svenska hiphop albumet som gjort är den bästa låten enligt mig. Orgelslingan till sammans med de farligt tunga trummorna ger mig gåshud varje gång. Att Thomas Rusiak är den svenska producenten som jag gillar mest döljer väl inte den här listan direkt.

2. Timbuktu - Jag Drar
(Timbuktu - Watt's Dö Madderfakking Diil?, 2002 )
Plattan där Timbuktu introducerade sin kommande stil, mycket av låtarna är tyvärr inte särskillt lyckade men den här står ut ordentligt. Både musik och text är näre perfektion. Bästa svenskspråkiga låten.

3. Thomas Rusiak - Legends Of The Fall
(Thomas Rusiak - Legends Of The Fall 12", 1998)
Rusiaks debut 12a och en fantastisk låt som dessverre är förbisedd av de flesta för den betydligt sämre b-sidan Suckers.

4. Promoe - Poor Lonesome Homeboy
(Promoe - Of The Record 12", 1998)
B-sidan på Promoes första solo tolva är ett minimalistiskt mästerverk som trotts många senare fantastiska låtar aldrig överträffats.

5. Superscientifiku ft. Kashal Tee - Flip Fast
(Superscientifiku - Syntax + Semantics EP, 1999)
Sveriges kanske bäst aktiva producenter tillsammans med en av sveriges bästa emcees. Tillsammans gör de norrlands främsta hiphop dänga.

6. Feven - Hiphocrisy
(Sidewalk Headliners - A Compilation Of Swedens Finest Hiphop, 1998)
Man kan säga vad man vill om Fevens kvasipolitiska hiphop-utflykter på svenska. Men när det kommer till kritan så ligger Feven bakom den hårdaste låt en svensk kvinna någonsin gjort.

7. Seron & Kashal Tee - Who's Testin
(El Sheriffo EP, 1999)
Sveriges två duktigaste emcees gör en fantastisk låt tillsammans över ett Sheriffens kanske bästa beat någonsin. det är förbannat tråkigt att den ene lagt av och att den andra gör en låt på ungefär samma tid som Latin Kings gör ett album.

8. Growin Pains - Stockholm Staal
(Growin Pains - Sthlm Staal 12", 1998)
Med Rusiak under sin storhetstid bakom spakarna går det knappt att misslyckas.

9. Thomas Rusiak - Empire
(Sidewalk Headliners - A Compilation Of Swedens Finest Hiphop, 1998)
Förutom tidigare nämnda Suckers så bjöd Rusiak även på detta spår på sidewalk headliners, en av få sololåtar där han inte kör på egna beats (Saska gjorde denna om jag inte minns fel).

10. Kashal Tee - Emasculation (Judge Remix)
(Kashal Tee - Emasculation 12", 2000)
DJ Erases originalmix fick vika sig för denna remix av Judge som lyfter hela låten flera steg, från Kashal-Tees debut solo tolva.

bubblare: Phonirigin - Microphone Originals, Gubb - Respekt, Promoe - Whats That Sound?, Eye-n-i & Profilen - Live Session.

OBSERVERA!
Detta är självklart mina egna åsikter och ingen annans tycker du annorlunda får du gärna berätta hur och varför men gör det på ett civiliserat sätt, inga "men är du dum i huvet eller eller du har ju inte med en enda looptroop låt." . Vill heller inte se att nån droppar en egen lista med bara en låt, ta tid på er skriv minst en topp 5 och gärna med komentarer

Arguing with people on the internet is like running the special olympics. Even if you win, you're still a retard!