I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Organism 12 - Petar på döda..(tankar kring skivan)

Svensk Hiphop - Allmänt

   

2004-05-21 20:19

Organism 12 - Petar på döda..(tankar kring skivan)

När Org släppte sitt album så valde han enligt expressen att döpa det efter något som han skrivit ner och sedan tagit fram för han inte kunde "få in det" på något annat passande ställe.

Petar på döda saker med pinnar handlar om mer än vad "vanlig" svensk hiphop brukar gestalta. Berättarkonsten går lite den också vid sidan av den stöm av svensk hiphop som dränker all vettig sådan. Skivan i stort handlar mycket för mig om Organisms förhållande till musiken idag.

Jag hade nedan tänkt att tolka några spår från skivan (helt på eget bevåg):

01.Maskrosbarn
En av titeln att döma hyllning till gatan där allt skapades. Hiphopen är inte enhetligt långre som tidigare. Org har funnit sin plats och gör saker på sitt sätt. Det finns en tyngd att ta, en tyngd att bära när man
blir framgångsrik och han har nu nått en vägkorsning där han tar sin packning och går sin egna väg.
Faller jag faller jag inte mycket att göra åt
min fjäder i vinden har äntligen lyckats landa


02.Den fulaste mannen i världen.
musiken har fångat mig och jag har fått stockholmsyndromet
Mr. Johan Ågren framför här hur han inte är någon utan musiken. Han har funnit sitt kall och varken vill eller kan något annat då han är den fulaste mannen i det "lustiga huset".

03.Sångfågel
Vals i tre-takt som Org snyggt lyckas lägga en text om topparna och dalarna i hans karriär.

04.Katter och Hundar feat. Pstq
MBMA förutspår här Hiphopens undergång Med en återanvändning av refr från m.b.m.a då gruppen var komplett berättar org och pstq hur MCs går under.
det kan dra käpprätt åt skogen så man borde nog
bygga sin ark på fast mark och se fram mot en flod


05.Veritas
Org gestaltar här Veritas (lat. sanningen) och hans förhållande till oss alla.

06.Utvandraren
En personlig favorit tidigare släppt på Kingsize . Org berättar i ett helt grymt vackert bildspråk om hans resa genom musiken. Hur han ensam går sin väg och gör det han är bäst på. (en obligatorisk jag-är-bäst-låt)

07.1000 Alper
Snälla, låt mig dö nu och blanda min aska i bläcket
Ännu en låt om hur han gör det han gör och hur det än går såp har han funnit sin plats. Ett vädjande till publiken och fansen att ålska det han gör.

08.Lite ull blir det feat. Peshi
en mer svårtolkad text där jag ser det på två sätt:
1.en låt till kritiker och deras syn på hiphopare eller MCs.
2.en låt om problemen med att vara hiphopare eller MCs.

09.Flugan i soppan
En berättelse om när Organism sitter och skriver sina texter.
Hans plats som han "funnit" är framför ett papper med en penna i sin hand.

10.Diamanttårar
första släppet från skivan där Org talar om hur han inte har nått sin topp utan stannar där.

11.Bu eller bä
Här leker Ågren med melodierna, lämnar takten och lägger det genom just melodier. Vad är rätt och fel med hasch? är det rätt eller fel?

12.Kaffe och Ont blod
En tjaffsa inte med mig och framför allt jag behöver inte seron låt.
Rada upp dom bara, kutar upp på scen slår ner dom
Skålar för mig, vänder ett kors upp och ner för Seron

omtalad line men inte så märkvärdigt enligt Org tror jag.

13.Får jag lov
Jag röker om jag vill sluta predika.

14.De sista orden
Org har nu blottat sig lite till och avslutar sitt album med de sista orden. Här sammanfattar han mycket, talar om sig själv, musiken och säger adjö tills nästa gång.

Ovan är mina egna tolkningar av den lite dystrare men mer meningsfulla skivan än den förra "Bakom kulisserna ". Många är negativt inställda till den andra inte bla bla.. jag vill bara föda en disskution kring den.

S.C. - Ferdinand - [email protected] -